Jan Robert Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Op 4/6/2019 om 19:27, pieterdc zei: Mijn boordcomputer geeft een range aan van 260km op Gas (ondertussen tweede keer getankt) maar ik doe er ruim 330km op CNG. Past zich dit nog aan? De actieradius wordt berekend op gemiddeld verbruik laatste trip. Tijdens de 1ste trip geef je (door omstandigheden) flink gas, gemiddeld verbruik ligt hoog, dat onthoudt je computer. Je tankt na 1ste trip, de computer denkt niet vooruit, gebruikt je gemiddeld verbruik tijdens 1ste trip, gegeven actieradius relatief klein. Tijdens de 2de trip rij je veel rustiger (misschien al een snelheidsboete in de bus), gemiddeld verbruik veel lager, dus je uiteindelijke actieradius ligt hoger dan oorspronkelijk aangegeven. Maar dat is altijd zo geweest, ook met auto's op benzine/diesel; alleen bij cng let je er veel meer op (range anxiety). Wat ik doe, na tanken tripkm op 0, gemiddeld verbruik in de gaten houden en dan kom ik wel dicht op de uiteindelijke actieradius uit.
Jan Robert Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 15 uren geleden, Jan Robert zei: De actieradius wordt berekend op gemiddeld verbruik laatste trip. Tijdens de 1ste trip geef je (door omstandigheden) flink gas, gemiddeld verbruik ligt hoog, dat onthoudt je computer. Je tankt na 1ste trip, de computer denkt niet vooruit, gebruikt je gemiddeld verbruik tijdens 1ste trip, gegeven actieradius relatief klein. Tijdens de 2de trip rij je veel rustiger (misschien al een snelheidsboete in de bus), gemiddeld verbruik veel lager, dus je uiteindelijke actieradius ligt hoger dan oorspronkelijk aangegeven. Maar dat is altijd zo geweest, ook met auto's op benzine/diesel; alleen bij cng let je er veel meer op (range anxiety). Wat ik doe, na tanken tripkm op 0, gemiddeld verbruik in de gaten houden en dan kom ik wel dicht op de uiteindelijke actieradius uit. Luc, ik wil hier nog het volgende bij toevoegen, heb je nog maar 2 maal getankt, dan zou ik wat wachten en zien of de waarden zich uitvlakken zie je dat echter na een paar maanden, dat de boordcomputer steeds een grote afwijking in de dezelfde richting geeft in de actieradius tov de werkelijke actieradius, dan kan je dat doorgeven aan de dealer; er zit dan een afwijking op "het verbruik" misschien kan hij dat aanpassen met de computer die hij aansluit op je boordcomputer ( ik denk dat hierover iets in het forum staat vermeld ). mijn boordcomputer geeft na tanken steeds een actieradius die hoger is dan de reeële actieradius (wat meestal bij alle wagens zo is).
Celen Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Op 5/8/2019 om 08:22, Celen zei: Even al een vraag. Ik heb zelf een 4 liter benzine er nog moeten bijtanken tot een volle tank. Is het normaal dat het lang duurt tot data de wagen door heeft dat die tank vol zit. Alle 5 kilometer lijkt de auto pas te weten dat er meer in zit, en dan wat later stijgt dit nog eens. Is dit normaal? Ik zou denken, tank vol --> onmiddellijk alle streepjes vol? Aangezien er een vraag werd beantwoord van 2 maanden geleden (die al beantwoord was) en de laatste post werd genegeerd zal ik mijn vraag even aanvullen. Ondertussen is de meter volledig vol maar zegt de auto dat ik 95km kan doen met een volle tank van 9 liter. Gaat de wagen deze pas herberekenen wanneer die aan de benzine begint want 95km/9liter lijkt mij het verbruik van een sportwagen.
Jan Robert Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 9 minuten geleden, Celen zei: Aangezien er een vraag werd beantwoord van 2 maanden geleden (die al beantwoord was) en de laatste post werd genegeerd zal ik mijn vraag even aanvullen. Ondertussen is de meter volledig vol maar zegt de auto dat ik 95km kan doen met een volle tank van 9 liter. Gaat de wagen deze pas herberekenen wanneer die aan de benzine begint want 95km/9liter lijkt mij het verbruik van een sportwagen. dus tank van 9ltr vol, meter duidt vol aan, actieradius zegt 95km na tanken (gebaseerd op vorig gemiddeld verbruik); tijdens rijden na tanken herberekent de boordcomputer continu de actieradius volgens verbruik tijdens de rit. de "algemene tendens" gedurende deze trip zie je op "gemiddeld verbruik", dit geeft een beter beeld.
Dr Nick Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 normaal gezien wordt het verbruik constant herbekeken, ongeacht of je nu op benzine of CNG rijdt. Als ik zuinig rijd dan zie ik de actieradius op benzine ook stijgen, en andersom. Dus, ofwel ligt je verbruik op benzine echt belachelijk hoog, ofwel rij je heel sportief 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
GiovanniB Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 (aangepast) Op 4/6/2019 om 19:27, pieterdc zei: Mijn boordcomputer geeft een range aan van 260km op Gas (ondertussen tweede keer getankt) maar ik doe er ruim 330km op CNG. Past zich dit nog aan? Wij hebben nog maar heel kort onze SEAT Arona CNG en ik stelde mij dezelfde vraag. Toen besefte ik dat de volle tank die ze vullen (na de productie of bij de concessie gewoon L-gas is! Dus je krijg wel een volle tank, maar je actieradius is minder. Na twee keer tanken hoop ik dat het L--gas er bijna uit is, zie ik verbetering in mijn actieradius. Ik ga er van uit dat het L-gas was omdat mijn boordcomputer de kwaliteit aangaf met 70% bij de levering. Na de eerste keer tanken werd dit dus al 100%. Ik ben mezelf nu een beetje aan het verdiepen in ecodriving Volgens wat ik verneem en wat de boordcomputer mij ook vertelt is het beter om op een lange afstand met dezelfde snelheid op de zo hoogst mogelijke versnelling te rijden. Rijd je dus een gans stuk 70 km/u, dan zet je je versnelling na het bereiken van je snelheid gewoon in 6de versnelling. Mocht het laatste niet kloppen, corrigeer me gerust. 7 augustus 2019 aangepast door GiovanniB
pieterdc Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Ik heb ondertussen 12000km gereden met mijn arona en de boordcomputer heeft nog steeds een afwijking aan. 270-280km range met volle tank, terwijl ik in realiteit 320-330 km rijd (rij altijd op H-gas) Zelfde met benzine range 100km, terwijl ik met een volle tank 140-150km kan rijden. Ik ga kijken om mij OBDeleven aan te schaffen om de range zelf aan te passen. 1
Lange_666 Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 (aangepast) Ik denk niet dat dit gaat. Je kan de gemiddelde verbruiksweergave aanpassen maar als het zou werken zoals jij hierboven beschrijft zou dat net een omgekeerd effect hebben. De BC geeft over het algemeen 8-10% te weinig gemid. verbruik aan. Als je dit gaat opkrikken en uwe range wordt berekend aan de hand van die waarde gaat het verschil nog groter zijn. Voor zover ik weet zijn er geen parameters waar je de nog te rijden afstand mee kan aanpassen. Tevens stel ik vast dat ik nog nooit een range van meer dan 420km CNG gezien heb (alhoewel ik al regelmatig daar een héél stuk boven ben gegaan (op H+ gas). Schakel je over van H gas naar L gas of omgekeerd heeft de BC problemen met het berekenen van de nog mogelijk af te leggen afstand. Idem voor de benzine afstand. Soms geeft die 130km aan enkele minuten na starten en een half uur later 150-160km "zonder" dat er zelfs benzine verbruikt is. Ook wordt er zo goed als geen rekening gehouden met eventuele overbevulling (bij diesel of benzine) tot aan't randje. 8 augustus 2019 aangepast door Lange_666
Dr Nick Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 3 uren geleden, Lange_666 zei: Ik denk niet dat dit gaat. Je kan de gemiddelde verbruiksweergave aanpassen maar als het zou werken zoals jij hierboven beschrijft zou dat net een omgekeerd effect hebben. De BC geeft over het algemeen 8-10% te weinig gemid. verbruik aan. Als je dit gaat opkrikken en uwe range wordt berekend aan de hand van die waarde gaat het verschil nog groter zijn. Voor zover ik weet zijn er geen parameters waar je de nog te rijden afstand mee kan aanpassen. Tevens stel ik vast dat ik nog nooit een range van meer dan 420 km gezien heb (alhoewel ik al regelmatig daar een héél stuk boven ben gegaan (op H+ gas). Schakel je over van H gas naar L gas of omgekeerd heeft de BC problemen met het berekenen van de nog mogelijk af te leggen afstand. Idem voor de benzine afstand. Soms geeft die 130 km aan enkele minuten na starten en een half uur later 150-160 km "zonder" dat er zelfs benzine verbruikt is. Volgens mij, als je de waardes aanpast met 8-10% (wat ik zelf gedaan heb) zou het beter moeten zijn. omdat ook de actieradius dan lichtjes gaat verhoogd worden, want die wordt met dezelfde parameters berekend. autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Celen Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 Ik heb de wagen met 45 km gekregen. (was een demo wagen, lees extra korting) Het lijkt alsof mijn wagen geen herberekeningen doet. Niet op aardgas, en niet op benzine. Korte conclusie met reacties van hier boven. Niemand met een Arona zijn boordcomputer geeft dus juiste info. Dat is wel alles behalve handig aangezien ik volgende 2 weken in Frankrijk zit en er voornamelijk op benzine zal rijden. Als na 12000km dit nog niet klopt. Ik hoop dat ze dit nog wel met een update gaan aanpassen.
Lange_666 Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 2 uren geleden, Dr Nick zei: Volgens mij, als je de waardes aanpast met 8-10% (wat ik zelf gedaan heb) zou het beter moeten zijn: omdat ook de actieradius dan lichtjes gaat verhoogd worden, want die wordt met dezelfde parameters berekend. Dat dacht ik eerst ook maar als ik de post van pieterdc nog eens las viel mij het tegenovergestelde op. Zijn BC geeft aan dat hij nog 100 km kan rijden terwijl hij er effectief 140-150 mee kan bollen. Idem voor CNG waar de BC aangeeft 270-280 terwijl hij er 320-330 ver mee reikt. De gemiddelde verbruikswaarde die de BC aangeeft is te klein in vergelijking met de werkelijk gemeten waarde. Als je deze vehoogt via de OBD-parameter zou de mogelijk af te leggen afstand met de actuele brandstofvoorraad die de BC aangeeft nog moeten zakken ipv stijgen aangezien het gemiddelde verbruik gaat stijgen (en meer overeenkomt met de werkelijke waarde).
Dr Nick Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 2 uren geleden, Lange_666 zei: Dat dacht ik eerst ook maar als ik de post van pieterdc nog eens las viel mij het tegenovergestelde op. Zijn BC geeft aan dat hij nog 100 km kan rijden terwijl hij er effectief 140-150 mee kan bollen. Idem voor CNG waar de BC aangeeft 270-280 terwijl hij er 320-330 ver mee reikt. De gemiddelde verbruikswaarde die de BC aangeeft is te klein in vergelijking met de werkelijk gemeten waarde. Als je deze vehoogt via de OBD-parameter zou de mogelijk af te leggen afstand met de actuele brandstofvoorraad die de BC aangeeft nog moeten zakken ipv stijgen aangezien het gemiddelde verbruik gaat stijgen (en meer overeenkomt met de werkelijke waarde). ik volg uw gedachtengang….. klopt helemaal ik heb idd de waarde van verbruik verhoogt wat een verlaagde radius moet geven. Bizar dat zijn actieradius dan nu al te klein is autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Celen Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 (aangepast) Het probleem is ook dat de wagen denkt dat hij meer verbruikt dan hij werkelijk doet. Als ik naar het overzicht ga 'sinds tanken' staat er gemiddeld 5,8kg/100km ofzo. En als ik dan ga tanken ging er toch maar 4,33kg in terwijl ik er zelfs 120 gereden heb sinds de tankbeurt ervoor. Of de vuldruk aan de dats24 in Geel is slecht. 8 augustus 2019 aangepast door Celen
Lange_666 Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 (aangepast) Hoeveel kms heb je al? Je moet wel een redelijk aantal tankbeurten hebben op CNG alvorens je een deftig eigen gemiddelde kan berekenen, idem voor de berekening van de afwijking die de BC aan geeft. Reden hiervoor is de vuldruk, temperatuur, calorische waarde van het gas en de ene rit tov de andere. Bij benzine/diesel heb je na enkele tankbeurten al een goed idee van de afwijking van de BC omdat de fluctuaties van de verschillen in tanken veel veel kleiner zijn. Bij mij zaten er op 46 CNG tankbeurten op L-gas verschillen op van 2,82 tot 27,44%. Gemiddeld over die 46 tankbeurten was dat 12%. Echter na correctie bleek dit teveel omdat ik dan net overgeschakeld was van L- gas naar H+ gas, uiteindelijk heb ik een correctie van 8% doorgevoerd op het gemiddelde verbruik op CNG en 10% op dat van benzine. Ik merk wel dat op L-gas die correctie wat te klein is maar aangezien ik bijna nooit meer op L gas rij laat ik dat zo. Ter vergelijk. Bij mijn Golf V 1,9 TDi heb ik indertijd een correctie van 12% doorgevoerd om de BC op +/- de juiste waarde te krijgen. 8 augustus 2019 aangepast door Lange_666
Celen Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 Nog geen 1000km. Zal wel even afwachten dan :p
MrFingers Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 4 uren geleden, Celen zei: Of de vuldruk aan de dats24 in Geel is slecht. Gemiddeld. Niet schitterend daar, maar ik ken slechtere stations.
muscles Geplaatst: 9 augustus 2019 Geplaatst: 9 augustus 2019 16 uren geleden, MrFingers zei: Gemiddeld. Niet schitterend daar, maar ik ken slechtere stations. Ah ja? Zoals? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
MrFingers Geplaatst: 9 augustus 2019 Geplaatst: 9 augustus 2019 De (dure) gebakken lucht van Sint Mariaburg bvb
muscles Geplaatst: 10 augustus 2019 Geplaatst: 10 augustus 2019 20 uren geleden, MrFingers zei: De (dure) gebakken lucht van Sint Mariaburg bvb Da's spijtig natuurlijk. GreenPointSupplies verkoopt daar nu H-gas maar als de compressie niet goed is... en nog ne keer duurder dan op een ander. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
dirk789 Geplaatst: 19 oktober 2019 Geplaatst: 19 oktober 2019 Wat zijn de bevindingen na een paar maanden met de Seat Arona gereden te hebben ? De hoofdreden waarom ik twijfel om er één aan te schaffen is de 1liter motor, is deze voldoende ? Met onze auto zal er meestal wel ‘rond de kerktoren’ worden gereden maar ook soms een rit van 200km dan wel hoofdzakelijk op de autostrade en liefst tegen 110-120km/h. De enige reden waarvoor ik voor een SUV zou gaan, is de hogere zithouding wat het instappen vergemakkelijkt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen