Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Recommended Posts

Ik overweeg zeer sterk om mezelf een e-scooter kado te doen.
Reden: begin het verkeer in en rond A'pen toch een beetje moe te worden, spits-verplaatsingen van 1 tot 1,5 u voor iets wat normaal max. 20 à 25' zou mogen duren zijn geen uitzondering meer. 
Heb vroeger al meerdere malen een Vespa willen aanschaffen (2 Granturismo helmen liggen er al een jaar of 8 ?) en nu de (r)overheid momenteel nog een (serieuze) duit in het zakje wil doen is het mss de moment om er van te profiteren ? (want niet gedaan met zonnepanelen, noch CNG-premie ?)  

Heb mijn oog laten vallen op de NIU N-GT  (? black/red ?

Niu_NGT-elektrische_scooter.thumb.jpg.6d42990503ffed8cc99a66a64f869865.jpg    maxresdefault.thumb.jpg.24ae02629dfd228ea22da960747b7c1c.jpg

Pre-ordering aan gunstvoorwaarden kan nog t.e.m. 26/10, levering in januari 2019.
Nettoprijs = 2.400 € (4.500 € bruto) + voor 300 € gratis opties, en dat vind ik best meevallen ?

Zeker als je bedenkt dat bijv. de Vespa Elettrica (bruto) 6.479 € moet kosten en de eccity Artelec 670 zelfs 7.999 €  ! 

Morgen eens gaan kijken voor een testritje in The City ... ?

• Vind ik leuk 1

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

ik zou persoonlijk voor de speed ped-elec gaan. Dan heb je nog wat beweging, en die gaan even snel uiteindelijk. Prijs verschillen zijn er altijd, maar je kan in dezelfde prijsklasses rekenen. 

Grote voordeel zou zijn dat er nog een kans is dat je betaald wordt per km met de fiets

• Vind ik leuk 2

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Die eerste 'scooty' modellen dat ze in Antwerpen hebben gezet waren het model van een Vespa, zonder al te veel futuristisch.

Maar ik snap je idee helemaal, verkeer in en rond Antwerpen is hopeloos.. met die scooter ga je overal probleemloos naartoe én voorbij.

• Vind ik leuk 1

2 uren geleden, Dr Nick zei:

ik zou persoonlijk voor de speed ped-elec gaan. Dan heb je nog wat beweging, en die gaan even snel uiteindelijk. Prijs verschillen zijn er altijd, maar je kan in dezelfde prijsklasses rekenen. 

Grote voordeel zou zijn dat er nog een kans is dat je betaald wordt per km met de fiets

Elektrische fiets ook ooit overwogen (toen ik nog in Boerentoren werkte), maar nadeel is dat ik er ga van zweten (diabeet). Niet prettig als je meerdere locaties op een dag moet doen. Bovendien worden mijn kilometers al vergoed. Voor de beweging tenslotte... heb ik onze hond, en een 'echte' fiets ?

De accu's van zo'n e-scooter gaan wel niet zo lang mee naar het schijnt (geen actieve koeling (zomer) of verwarming (winter)), en vervangen is wel een duur grapje. Daartegenover staat wel een prijs van €1 per 100 km aan elektriciteit, dus je kan wel wat opzij leggen voor een nieuwe accu indien nodig op termijn.

Edited by Mylan1999

42 minuten geleden, Mylan1999 zei:

De accu's van zo'n e-scooter gaan wel niet zo lang mee naar het schijnt (geen actieve koeling (zomer) of verwarming (winter)), en vervangen is wel een duur grapje. Daartegenover staat wel een prijs van €1 per 100 km aan elektriciteit, dus je kan wel wat opzij leggen voor een nieuwe accu indien nodig op termijn.

Blijkbaar heb ik dan andere info gevonden ... ?
- Die levensduur zou allemaal nog wel meevallen: 5+ jaar. Zijn idd niet goedkoop, maar tegen dan zijn ze hopelijk een stuk goedkoper geworden? 
- 1 € / km ? Ook daar zie ik andere cijfers: 0,3 tot 0,6 €/lading (of tegenwoordig 80 à 120 km). En ik lees ook "4 tot 8 x goedkoper dan de benzineversie" ...
  En btw: ik kan/zal zo veel mogelijk elders "tanken"?

- Financiering nieuwe batterij: inderdaad ... de uitgespaarde kosten, ook die buiten de elektriciteit, zullen daar een aanzienlijke bijdrage toe leveren. 

Maar uiteindelijk doen we het ook (een beetje) voor de groene bijdrage hé.
Al moet ik eerlijkheidshalve toegeven: ik vond het geluid van een verbrandingsmotor ook wel leuk èn heb ook wel mijn vragen bij het "groene" karakter van de aanmaak nieuwe & verwerking oude batterijen ?

Edited by JoBé

Da's wat ik me van een ANWB artikel van een tijd geleden kon herinneren, maar cijfers kunnen inderdaad fout zijn.

Ik vind een levensduur van 5 jaar niet gek veel eerlijk gezegd, en als het effectief maar 5 jaar is dan is de groene bijdrage zeer miniem denk ik in vergelijking met een 4-takter (batterijen maken kost veel energie). Bij een 2-takter is het verschil wel veel groter natuurlijk. De levensduur van de batterijen zal ook afhankelijk zijn of je je scooter binnen (al dan niet verwarmd) kan parkeren, buiten zullen de batterijen sneller degraderen natuurlijk.

Zonde van je geld tenzij je de configuratie wijzigt..

Ga eens op reis naar China en kom daar in contact met de mensen ter plaatse, dit land is meester in technologie, Belgenland is een ontwikkelingsland tegenover China.

Vroeger was het net andersom maar politici belemmeren hier onze ontwikkeling, en toch blijven we erop stemmen blijkbaar... ( tenzij de verwisselde USB sticks en andere technieken de stem van het volk hebben vernietigd ).

• Hahaha 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

Zonde van je geld tenzij je de configuratie wijzigt..

? Welke configuratie???

Ga eens op reis naar China en kom daar in contact met de mensen ter plaatse, dit land is meester in technologie, Belgenland is een ontwikkelingsland tegenover China.

En wat is hier je punt, in relatie met de wil om een oplossing te vinden voor het tijdverlies in steden als gevolg van verkeersopstoppingen. En dat liefst op een zo goedkoop mogelijke & milieuvriendelijke manier? 

... politici belemmeren hier onze ontwikkeling, en toch blijven we erop stemmen blijkbaar ...

Over politiek wil ik het liever niet meer hebben, daar word ik alleen maar ziek van. En ik wil alleen nog maar thuisblijven als ik in verlof ben, of als ik op pensioen kan ? 

Edited by JoBé

70km bereik is voor de meesten genoeg voor woon-werkverkeer. 

Ik moet jammer genoeg ooit 85km enkel traject gaan doen.....

momenteel nog 25-30km enkel....overwegen waard

794532_5.png

3 uren geleden, Dr Nick zei:

Ik moet jammer genoeg ooit 85km enkel traject gaan doen.....

Je kan ook het openbaar vervoer / snelbus overwegen....  ;)  ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

23 uren geleden, Koen C zei:

Je kan ook het openbaar vervoer / snelbus overwegen....  ;)  ?

ja, da's waar, als dat nu eens tot op de juiste locatie doenbaar was, dan was da een mogelijkheid. 

Jammer genoeg moet ik 5 keer overstappen en bijna 5 u onderweg om dat te overbruggen.

Nadeel van niet in steden tewerkgesteld te zijn zeker. En als je daar zelf ook niet woont is het al moeilijk om OV te vinden.

Vooral hier in Limburg. Rampzalig gewoon!

• Triest 1

794532_5.png

59 minuten geleden, Dr Nick zei:

Jammer genoeg moet ik 5 keer overstappen en bijna 5 u onderweg om dat te overbruggen.

Dus dan zou dat betekenen :

- 5 uur O.V.

- 8 uur werken

- 5 uur OV

- 6 uur slapen

De dag erna weer van hetzelfde, enzovoort.

Niet echt een leven... :(

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

23 uren geleden, Koen C zei:

Dus dan zou dat betekenen :

- 5 uur O.V.

- 8 uur werken

- 5 uur OV

- 6 uur slapen

De dag erna weer van hetzelfde, enzovoort.

Niet echt een leven... :(

klopt.

Maar dat krijg ik ze nog niet wijsgemaakt op het werk.

Maar stilaan begint er toch wat meer voeling te komen heb ik de indruk (van de bazen uit, niet van het OV uit)

• Bedankt 1

794532_5.png

Op ‎23‎/‎02‎/‎2019 om 22:40, JoBé zei:

Heerlijk scooterweer afgelopen week... Eerste 3 dagen woonwerkverkeer achter de rug. Huidige km stand: 88.

Eerste indrukken: rijdt heerlijk, veel minder verkeersfrustraties, ontspannend... Maar ook: 't Stad stinkt. Bah. 

Acceleratie =top. Snelheid =dik OK: bij volle batterij (80-100%) top = 70km/u, bij 40-80% = 65 km/u. In resp. dynamische & eco modus is top 45 & 25 km/u (volle batterijen). Bij lager dan 40% nog geen ervaring. 

Automatische richtingaanwijzers zijn heerlijk, Cruise Control moeilijk exact in te stellen. Ook al een paar keer per ongeluk de claxon beroerd.

Rijbereik lijkt me toch wat onder de officiële cijfers te liggen, de app daarentegen lijkt wèl accuraat: 70 km ipv de beloofde 85. Heel tof trouwens die app, ook al is adres op ? in bijlage hier nooit correct ?. De locaties waar ie BUITEN staat geparkeerd dan weer wèl zeer accuraat.

Laden gaat eenvoudig èn snel: 40 naar 100% in minder dan 3u. 

Eerste oordeel: absoluut een meerwaarde voor mijn werkverplaatsingen in en rond 't Stad. Zeker voor de prijs die ik (na korting, premies & gratis accessoires) zal betaald hebben. 

Screenshot_20190223-215427.thumb.png.12ca42d7053e246d2d9f4d6b51444895.png Screenshot_20190221-094110.thumb.png.63438b67694fc66cdf89127297cd3c7b.png

Screenshot_20190223-215554.thumb.png.eb1b57ccee99156e3b89e27325cd8282.pngScreenshot_20190223-215641.thumb.png.65ef2505777403d4f8b27e2c2fcc1822.png

Screenshot_20190223-215203.png

Maarksem! ?