Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het start/stop systeem is ook zoiets wat zich soms nogal raar gedraagt. Het is niet altijd consequent.

Ik stel mij vooral vragen bij de melding: "de energiebehoefte van de wagen is te groot" die te pas en te onpas opduikt en ervoor zorgt dat de motor niet automatisch stilgelegd wordt als er gestopt wordt.

Meestal werkt het systeem maar soms als ik er echt van overtuigd ben dat de motor gaat stilvallen gebeurt het toch niet.

VB: Rit van 65 km waarvan de laatste 20 op benzine. Motor valt telkens stil aan ieder rood licht op weg naar het CNG-station. Er wordt getankt, aangezien de tank helemaal leeg is wordt er na het starten quasi direct overgeschakeld van benzine naar CNG. Eerstvolgende lichten op weg naar huis valt de motor telkens stil bij stoppen, echter dan na een 5-tal km gereden te hebben zonder stoppen is dit plots niet meer het geval. Als ik dan kijk naar de reden is dit steeds "de energiebehoefte van de wagen is te groot". Van een koude motor en verhoogd stationair toerental is geen sprake, ook niet van het gebruik van de airco want die staat meestal af.

Zo heb ik ook al mogen ondervinden dat na een stilstand van een dag bij normale buitentemperatuur de motor niet stilvalt na 1 km rijden ("de energiebehoefte van de wagen is te groot") en soms wel na een stilstand van 4,5 dag bij koude temperatuur en niet opgewarmde motor zonder dat er langs mijne kant in beide gevallen vraag is (geen spiegel- of achterruitverwarming, geen ontwaseming, geen airco enz...).

Soms kan het start/stop systeem "bespeeld" worden door wat met de binnentemperatuurvraag te spelen (zonder ingeschakelde airco), maar niet altijd. Soms is een halve graad minder (van 20 naar 19,5) reeds genoeg om de motor te laten stilvallen.

Geplaatst:

Ikzelf gebruik het start/stop-systeem redelijk weinig tenzij ik echt lang moet wachten aan de verkeerslichten. Ik heb echter wel ondervonden dat de motor niet wou stilvallen nadat ik vanuit Tessenderlo via de E313 naar Hasselt-West reed, daar de afrit nam en aan de rode lichten moest wachten. Dat was nochtans in de winter. Dus de verluchtingsstand stond op nul. Dat heb ik toen toch iedere keer aan de hand gehad. Misschien was dat omdat de motor aan een toerental van 2900 redelijk plots naar slechts een toerental van 900 ging.

De tekst "de energiebehoefte van de wagen is te groot" heb ik nog nooit zien verschijnen. Da's raar dat dit bij jou wel gebeurt.

Maar ik heb wel gemerkt dat als de verluchtingsstand op 3 of 4 stond, de motor niet stilviel, en als ik die op nul zette, dan viel ie wel stil (zoals ik het wil dus).

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Ik laat de motor ook niet altijd stilvallen, het hangt af van de tijd die ik moet wachten aan het verkeerslicht.

Bij mij is de tekst "de energiebehoefte van de wagen is te groot" de meest voorkomende tekst als ik kijk naar waarom de motor niet stil valt.

Van hoog toerental naar een laag maakt bij mij niet uit dus ik denk niet dat dit het probleem is bij het niet stilvallen van de motor bij u.

Verluchtingsstand is één van de oorzaken die leidt tot de melding "de energiebehoefte van de wagen is te groot". Trapje lager en hij valt wel stil (van 3 naar 2 bijvoorbeeld).

Maar er moeten er nog een heleboel andere zijn, ook het motormanagement speelt een rol heb ik al mogen zien, oa bij overschakelen van CNG naar benzine of andersom (na tanken).

Geplaatst:

als je vaak en kort na elkaar de auto laat stilvallen en terug opstart dan gaat het systeem natuurlijk een beetje besparen op de batterij, want het opstarten kost nogal wat batterij. Als dit niet de kans krijgt om terug bij te laden, dan komt de melding 'energiebehoefte hoog' ook al staat er geen airco ofzo te draaien.

• Bedankt 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

Ben ik mij van bewust maar dat is het niet (daarstraks heb ik in het Brusselse wat in de file gestaan en ik heb de motor zeker 20 keer kort na elkaar bewust laten stilvallen, nooit kwam de melding), ik stel mij vooral de vraag op momenten dat het zich niet zou mogen voordoen zoals na een rit van 50km autostrade aan een kalme snelheid en zonder bijkomende energievraag en als ik dan onderaan de afrit kwam sloeg de motor niet af. De melding "de energiebehoefte van de wagen is te groot" stond dan te blinken op het display maar naar mijn gedacht zou dat op dat moment niet mogen. Ik vind die melding nogal een te grote noemer hebben...

Geplaatst:

Wat geeft de boordcomputer aan? Als ik druk op car en dan dat @symbool van start stop, dan krijg ik meer details te zien

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Het is daar dat ik die melding "de energiebehoefte van de wagen is te groot" lees.

Soms staat er nog wat anders bij wat dan echt duidt op de oorzaak. Meestal staat er bij mij enkel:  "de energiebehoefte van de wagen is te groot"

En het is enkel bij deze melding dat ik mij dan afvraag... voor wat nu weer...9_9

• Hahaha 1
Geplaatst:

Ik heb dat permanent uitgeschakeld via VCDS. Ik werd er onnozel van dat je zeker met de dsg nog niet stil stond aan het rode licht en de auto viel stil.

En ik vond de tijd tussen starten en vertrekken met de dsg bak te lang +/- 2 a 3 seconden. 

Geplaatst:
16 uren geleden, littlebugger25 zei:

Ik heb dat permanent uitgeschakeld via VCDS. Ik werd er onnozel van dat je zeker met de dsg nog niet stil stond aan het rode licht en de auto viel stil.

En ik vond de tijd tussen starten en vertrekken met de dsg bak te lang +/- 2 a 3 seconden. 

en heb je dit zelf gedaan, of ergens laten doen?

794532_5.png

Geplaatst: (aangepast)

Verbruiksmeter aanpassing bestaat dus toch.

Vraag: ook op CNG model?

QIBv5Dd.png

Zou onderstaande een verklaring zijn voor het cockpitverlichtings die af en toe flipt?  Link

ZgJdUWv.png

aangepast door Lange_666
Geplaatst:

@Lange_666 daarnet ging mijn start/stop ook niet.

De melding die verscheen: 'Voorruit zou kunnen beslaan.'

Dit zou wel eens perfect kunnen.Ik stapte 8 minuten ervoor in mijn wagen en de ramen waren aan de binnenkant wat beslaan.

Geplaatst:
Op 25-11-2017 om 21:32, Aardgasrijder zei:

@Lange_666 en de ramen waren aan de binnenkant wat beslaan.

wat kattenbakkorrels in een oude sok (zonder gaten), dichtknopen en in het hoekje op je dashboard leggen, werkt prima :D

• Hahaha 1
Geplaatst:
Op 25-11-2017 om 21:32, Aardgasrijder zei:

@Lange_666 daarnet ging mijn start/stop ook niet.

De melding die verscheen: 'Voorruit zou kunnen beslaan.'

Dit zou wel eens perfect kunnen.Ik stapte 8 minuten ervoor in mijn wagen en de ramen waren aan de binnenkant wat beslaan.

5min voor je aankomt op bestemming even de airco uitschakelen doet ook al veel. Airco zorgt voor vocht in het systeem, dit eens goed laten verdampen doet al veel.

En natuurlijk het vocht laten onstnappen kan ook veel doen. Dus bij aankomst even de ramen/deuren goed openen en laten verluchten

• Vind ik leuk 1

794532_5.png

• 2 weken later...
Geplaatst:

ik heb sinds deze week mijn Start-Stop-Systeem permanent uitgeschakeld. Heb mezelf een toestel cadeau gedaan om te programmeren in de auto, en heb oa het start-stop-system aangepakt.

794532_5.png

Geplaatst:

Shoot, wie wat waar? :D

Welke opties heb je met dat toestelletje?

Geplaatst:

Specifiek (mogelijk niet voor elke uitvoering)

Video in Motion (alleen als je de Columbus hebt)

is een deel van de mogelijkheden, in theorie, want ik kan nog niet alles, maar heb toch al een groot deel gedaan

794532_5.png

Geplaatst:
2 uren geleden, Dr Nick zei:

Ik heb wel interesse in deze aanpassingen (mits vergoeding uiteraard).

Wil je ook eens kijken hoe het zit met eventuele aanpassing van het verbruik?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...