Dr Nick Geplaatst: 9 april 2018 Geplaatst: 9 april 2018 Op 4/9/2018 om 15:03, CtrlAltDelicious zei: Het lijkt me dat er wel heel veel 'brave' chauffeurs op dit forum zitten ? Sta me toe om even spreekbuis te spelen voor de wat minder 'brave' die hun wagen met regelmaat durven "testen" (zoals @Aardgasrijder dit heet). We zitten nu in de tweede week van de paasvakantie en dat is vooral op onze autosnelwegen te merken. Dit in combinatie met een 'vroege vogel' te zijn, geeft me de mogelijkheid om wat sneller op mijn werk te geraken. Minder verkeer op alle vakken zorgt ervoor dat de snelheid op het meest linkse aanzienlijk hoger ligt dan op schoolse dagen. Eveneens een fenomeen dat zich op secundaire wegen afspeelt. En ja, ik heb van nature een wat zwaardere rechtervoet en wanneer er op een week als deze 'feuer frei' wordt gegeven... dan wordt er wel eens "getest". In hoeverre is een powerbox dan een plus- OF minwaarde? Aan- of eerder afrader? - Sneller sleet op je componenten? (van kleppen tot remmen, van versnellingsbak tot waterpomp) Want deze componenten zijn niet gemaakt voor langdurig "testen"? (Daar heb je R-versies voor.) - Hoger verbruik maar - (ver)minder(d) door de powerbox OF net nog meer door de powerbox (want meer vermogen => sneller optrekken, sneller max. snelheid)? M.a.w. ik ben iemand die de PK's van z'n wagen benut. Wanneer er maar 75 inzitten, so be it. Wanneer er 175 inzitten vind ik dat vanzelfsprekend leuker. Benutten doe ik ze allebei en met regelmaat. Cruise control gebruik ik enkel op (lange) Franse tolwegen. België vind ik hiervoor te klein en té verzadigd van vrachtvervoer op 2-vaks snelwegen. De vraag: is een powerbox van nut voor iemand met dergelijk profiel? even kort op reageren: meer pk's zorgen dat je vlotter op snelheid geraakt, maar dit wil niet zeggen dat je sneller dan de toegestane limiet moet gaan rijden. De op 1 na grootste oorzaak van de files is het feit dat mensen niet allemaal dezelfde snelheid rijden. Als nu iedereen wel op cruise control reed en mooi de limiet aanhoudt, dan zullen de files ook korter zijn. Wil je bewijs? Kijk dan even rond als het smog-alarm weer van kracht is. Dan rijdt iedereen 90km/h en ineens zijn de files gehalveerd 2 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
littlebugger25 Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 @Aardgasrijder heb je de box nu op stand 4 staan? Was hier nog veel verschil voelbaar ten opzichte van stand 3. 1
Aardgasrijder Geplaatst: 10 april 2018 Auteur Geplaatst: 10 april 2018 Neen nog niet. Ga ik volgende week doen na het onderhoud en de herstelling van de aanrijding in het koffer. Ik rij de laatste 3 weken vooral met de Touran. Mijn vrouw met de Octavia. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
CtrlAltDelicious Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 Op 4/9/2018 om 15:33, Koen C zei: Ik vrees van niet. Da's kort door de bocht. ? VW Golf VII Variant TGI VW Caddy IV Maxi TGI
CtrlAltDelicious Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 Op 4/9/2018 om 16:04, Aardgasrijder zei: @CtrlAltDelicious Heeft een powerbox zin in jouw situatie? Het gedrag van de motor is voor mij prettiger en dan zal je als sportieve rijder ook meer plezier aan beleven. Verwacht wel geen racewagen, maar wel een wagen die lager in de toeren een betere trekkracht heeft. Het extra koppel merk je dus wel degelijk. Dus tóch wat meer pit in het bakje zónder 2x per week aan de pomp te moeten staan? Daar kan ik mee leven. Ik woon nogal landelijk wat zich vertaalt in vele bochten, kruispunten met stop-en-go, enz. Om hier dagelijks wat vlotter door te worstelen zou leuk zijn. VW Golf VII Variant TGI VW Caddy IV Maxi TGI
CtrlAltDelicious Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 Op 4/9/2018 om 17:13, Dr Nick zei: Als nu iedereen wel op cruise control reed en mooi de limiet aanhoudt, dan zullen de files ook korter zijn. En als m'n tante een man was geweest, dan had ik haar 'nonkel' geheten ? Je hebt gelijk hoor (voor een stuk), maar persoonlijk haal ik bitter weinig "fahrvergnügen" uit cruise control, integendeel. Zo ben ik evenmin een automaat fan; ik 'roer' te graag. 1 VW Golf VII Variant TGI VW Caddy IV Maxi TGI
CtrlAltDelicious Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 Ik weet niet meer waar precies, maar ik heb eens op een blog/forum een vraag gelezen die iemand stelde over de keuze tussen kant-en-klaar powerbox versus de testbank op en proefdraaien met tuning. Iemand had daar op geantwoord dat de powerbox eigenlijk alleen maar een by-pass is om de boordcomputer te misleiden terwijl tuning specifieke parameters IN de boordcomputer gaat veranderen. Dat klinkt beter, ja. Maar... Een powerbox heeft behoorlijk wat testen achter de rug, duizenden draaiuren die geanalyseerd werden en voor nieuwe updates zorgden. Terwijl een tuning op een testbank vaak al op 30 min rond is. Op dat half uur heb je geen grondige analyse gevoerd. Bijkomend nadeel van de powerbox is dat elke box als mediaan geldt voor een heel gamma aan vergelijkbare motors. Nadeel van de tuning is dat het vaak 4x (of zelfs meer) zo duur is als een powerbox. Ik zie nogal wat reclame van tuners, wanneer ik op 'boxjes' ga googlen. Is dat überhaupt wel het overwegen waard? VW Golf VII Variant TGI VW Caddy IV Maxi TGI
Dr Nick Geplaatst: 10 april 2018 Geplaatst: 10 april 2018 1 uur terug, CtrlAltDelicious zei: En als m'n tante een man was geweest, dan had ik haar 'nonkel' geheten ? Je hebt gelijk hoor (voor een stuk), maar persoonlijk haal ik bitter weinig fahrvergnügen uit cruise control, integendeel. Zo ben ik evenmin een automaat fan; ik 'roer' te graag. Ik begrijp je helemaal. Als je voor echte rijervaring wil gaan, dan denk ik dat je sowieso al niet op de Belgische openbare weg moet zijn. Daar is het meer aanschuiven dan iets anders. Ofwel ben je een rondpunt aan het nemen. Als je je dan toch zo graag wil uitleven, misschien een hobby op het parcours gaan doen? Ik stel maar voor. Toen ik pas begon te rijden, was het nog niet zo druk als nu, en toen kon er ook nog iets meer. Maar tegenwoordig..... Om eerlijk te zijn, ik rij ook niet meer zo graag als vroeger, net omdat het te druk is. En ik heb ook graag pk's die ik kan benutten. Dus ik snap je volledig. Maar het Belgische, of Vlaamse wegennet is gewoon niet meer voor de autoliefhebber. Net daarom kies ik, en dat is persoonlijk, liever voor een wagen die me comfortabel van punt A naar B brengt, dan voor een wagen die nooit zijn volledig kunnen kan tonen. Ik heb ook al gedacht aan de powerbox, maar dat zou meer uit het standpunt van 'verbruik verlagen' zijn dan voor de toegevoegde pk's (die ik dus niet vaak kan gebruiken). 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Aardgasrijder Geplaatst: 10 april 2018 Auteur Geplaatst: 10 april 2018 @CtrlAltDelicious ik denk dat ik die beschrijving ook ergens al geschreven heb over de box. De box manipuleert inderdaad de gegevens van de boordcomputer en kan hierdoor een hoger koppel krijgen en meer Pk's bieden. Die boxen zijn inderdaad getest en veilig bevonden en zijn dus verschillend ten opzichte van echte tuning. Nadeel van die boxen is inderdaad de mediaan zoals je aangeeft. Iedere motor heeft een klein verschil in vermogen, maar dit is niet merkbaar in het echte leven. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
littlebugger25 Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 @Aardgasrijder die tuning stage die je bedoelt is dat die op de pagina waar je de 3 standen hebt? De factory setting en dan de 3 tuning stages. Of is dat de volgende pagina die je bedoelt die met de fine tuning. Heb het boekje als PDF gevonden en ben het aan het bekijken.
Aardgasrijder Geplaatst: 11 april 2018 Auteur Geplaatst: 11 april 2018 @littlebugger25 Ja, je hebt de standaard geoptimaliseerde instellingen zoals de box geleverd wordt. Daar merkte ik niet zo heel veel verschil, behalve op benzine trok de wagen beter als voorheen. Toen ik de andere waardes ben beginnen in te stellen merkte ik wel meer power in de motor Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
littlebugger25 Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 1 uur terug, Aardgasrijder zei: @littlebugger25 Ja, je hebt de standaard geoptimaliseerde instellingen zoals de box geleverd wordt. Daar merkte ik niet zo heel veel verschil, behalve op benzine trok de wagen beter als voorheen. Toen ik de andere waardes ben beginnen in te stellen merkte ik wel meer power in de motor Dus heb je de box op stand 2 gezet uiteindelijk ?
Lange_666 Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 20 uren geleden, littlebugger25 zei: Of is dat de volgende pagina die je bedoelt die met de fine tuning. Heb het boekje als PDF gevonden en ben het aan het bekijken. Heb ondertussen ook eens door de PDF gescrolt. Ik wordt daar geen bal wijzer van en al zeker niet van het finetuning gedeelte. Er staat nergens bij wat het effect per instelling zou kunnen betekenen...
Aardgasrijder Geplaatst: 12 april 2018 Auteur Geplaatst: 12 april 2018 @littlebugger25 mijn box staat nu op Tuning 3. Stand A1 Welke pdf bedoel je? is het wel de juiste versie die je bekijkt? In mijn boekje staat ook nog Tuning 4 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
littlebugger25 Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 https://racechip.co.za/media/wysiwyg/InstallationGuide_Petrol.pdf hier zit de pdf onder van racechip.
Lange_666 Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Ik ben eigenlijk nog altijd aan het afwegen of het sop de kool wel waard is...?
Aardgasrijder Geplaatst: 23 april 2018 Auteur Geplaatst: 23 april 2018 @littlebugger25 jij bent vorige week gaan testrijden met mijn wagen en box, wat waren je bevindingen? 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
littlebugger25 Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 @Aardgasrijder? Na wat afstellen in de verschillende standen vind ik toch dat je wagen het beste presteert op Stand E2. In stand D1 reed hij net gelijk zo een oude turbowagen tot 2000 toeren niks en dan patat ne turbo boost. In A1 vond ik hem persoonlijk wat platjes. In E2 rijdt hij als er voor, alleen met meer koppel en meer power. Al bij al een leuke testrit die ik heb gemaakt en het is het, denk ik, toch wel waard. Alleen dat verbruik is wat persoonsgebonden, denk ik (zware voet), en je moet eerst de fun van de extra power gewoon zijn. Dan denk ik persoonlijk dat je op hetzelfde verbruik blijft enkel met meer power en boost. 1
CtrlAltDelicious Geplaatst: 26 april 2018 Geplaatst: 26 april 2018 @Aardgasrijder ken je de Kiwi 'boxen'? Ik lees namelijk dat je graag vergelijkt en test, dan is zo'n ODBII box misschien wel iets voor jou? Geen box dus om onder de motorkap aan te sluiten, maar op de analyse-stekker onderaan je dashboard. Fabricant is PLX: https://www.plxdevices.com/ Via bluetooth kan je dan met je gsm, in realtime, je motorprestaties opvolgen: http://www.plxdevices.com/ProductDetails.asp?ProductCode=kiwi-app Misschien andere forumgebruikers hier al ervaring mee? VW Golf VII Variant TGI VW Caddy IV Maxi TGI
Aardgasrijder Geplaatst: 26 april 2018 Auteur Geplaatst: 26 april 2018 Er zit in OBD11 ook ene optie om realtime statistieken te zien, maar tijdens het rijden wil ik er niet naar kijken, dan let ik op de weg ? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen