Koen C Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Of de ouderdom van de benzine een rol speelt bij de "moeilijke" overschakeling van CNG naar benzine, weet ik niet. Ik raad wel aan (ik spreek voor mezelf, maar er zijn nog andere CNG rijders dezelfde mening) om altijd RON 98 E5 te tanken. Hoe minder 'rommel' erin, hoe beter. Wat ik ook aanraad (en anderen ook) : rij iedere 10.000 km of minstens 1x per jaar een hele benzinetank leeg (indien de tank zo'n 30 à 40 liter is). Indien een kleine benzinetank (10 à 15 liter) : 2 tot 3 benzinetanken leegrijden na elkaar. Voordeel : de "oude" benzine is dan zo goed als ververst én het hele benzine"systeem" heeft nog eens gewerkt. Dan kan ik ook nog iets schrijven over de "bio" component die helemaal niet "bio" is . Voor die "rommel" worden o.a. in Indonesië hele oerwouden gekapt en vervangen door plantages (dag Oran-Oetang https://nl.wikipedia.org/wiki/Orang-oetans#Bedreiging) , landbouwgrond wordt gebruikt voor deze toevoeging aan brandstoffen ipv voor voedsel. Met als gevolg stijgende voedselprijzen waarvan wij in Europa niet veel merken, maar wel in de ontwikkelingslanden (procentueel deel van hun budget voor voedsel is daar veel hoger dan hier). Die landbouwgrond voor "bio" brandstoffen wordt dan ook nog eens platgespoten met pesticiden en herbiciden. Bye-bye biodiversiteit. 2 % van de "bio" component In de Belgische brandstoffen komt van Belgische oorsprong. Dus 0.2 % van 1 liter benzine RON 95 E10 is van Belgische oorsprong. Waaauw . 12 uren geleden, Kazan zei: Het rammelt en resoneert dat het een lieve lust is Enkele dempingsmatten (anti-dreun platen) tegen plakken ? Het tussenschot is toch verplicht bij de Technische Keuring ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Aardgasrijder Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Vreemd die snelheidsbeperking op benzine. De houdbaarheid van benzine is inderdaad al eens besproken op het forum. Onder andere hier Zoals @Koen C aangaf kan je inderdaad best enkele keren per jaar je benzine oprijden. Met mijn touran met 10l benzine doe ik dit ongeveer 4 keer per jaar. Met mijn Octavia probeerde ik dit 2 keer per jaar te doen. Daar had ik 50l.enzine aan boord maar tankte ik slechts een 10-20l per keer. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Kazan Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Bedankt voor de antwoorden. Was sowieso van plan 98 te tanken. Vandaag de gas volledig opgereden en is overgeschakeld op benzine, niets van gevoeld, enkel gezien op het dashbord. Is wel lomer op benzine. Na 260 Km gaf hij aan dat je CNG moest tanken en na 323 Km was het gedaan met de CNG, dus çava.
grijpgraag Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Op 4/6/2020 om 11:37, Koen C zei: Of de ouderdom van de benzine een rol speelt bij de "moeilijke" overschakeling van CNG naar benzine, weet ik niet. Ik raad wel aan (ik spreek voor mezelf, maar er zijn nog andere CNG rijders dezelfde mening) om altijd RON 98 E5 te tanken. Hoe minder 'rommel' erin, hoe beter. Wat ik ook aanraad (en anderen ook) : rij iedere 10.000 km of minstens 1x per jaar een hele benzinetank leeg (indien de tank zo'n 30 à 40 liter is). Indien een kleine benzinetank (10 à 15 liter) : 2 tot 3 benzinetanken leegrijden na elkaar. Voordeel : de "oude" benzine is dan zo goed als ververst én het hele benzine"systeem" heeft nog eens gewerkt. Drie keer achter elkaar de benzine tank leegrijden!? neen bedankt: ik heb dit al eens aangekaart, maar nog geen verklaring gekregen: als ik mijn benzinetank leeg rijdt, val ik stil omdat hij niet wil overschakelen op gas. Zo ben ik eens stilgevallen in Antwerpen -Oost richting Eindhoven: niet om te lachen, kan ik je verzekeren; gelukkig kon ik nog vertrekken dank zij een jerrycannetje benzine; dan startte hij direct terug op gas.
Koen C Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 (aangepast) 2 uren geleden, grijpgraag zei: als ik mijn benzinetank leeg rijdt, val ik stil omdat hij niet wil overschakelen op gas. Maar je benzinetank zo ver leegrijden, bedoelt niemand ! Je rijdt enkel op benzine totdat het lampje aangaat van "bijna lege benzinetank". Niet veel kilometers later ga je tanken. De reserve in de benzinetank is echt wel voldoende om nog 50 km (kleine tank) tot 100 km (grote tank). "Uiteraard" ga je die extremen niet opzoeken. Indien je dus een kleine benzinetank hebt, en je wil zoveel mogelijk "oude" benzine verversen / mengen met nieuwe, is het nodig dat je enkele malen je benzinetank BIJNA helemaal leegrijdt. Bijkomend voordeel om eens een volle tank (of meerdere) enkel op benzine te rijden : je kan nu uitrekenen hoeveel het verbruik op benzine is en hoeveel kilometers je kan rijden op enkel benzine (voordat je stilvalt in Antwerpen-Oost... ). Op het forum zijn er enkelen die het zelfs zo hebben uitgerekend, en in de instellingen aangepast, dat het rode lampje pas bij een bepaalde rest-hoeveelheid benzine gaat branden (lampje gaat later aan dan de fabrieksinstellingen). 2 uren geleden, grijpgraag zei: maar nog geen verklaring gekregen: als ik mijn benzinetank leeg rijdt, val ik stil omdat hij niet wil overschakelen op gas. Ik heb dat ook nog nooit geprobeerd en zal het ook nooit proberen. 6 juni 2020 aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
STHO Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 7 minuten geleden, Koen C zei: 2 uren geleden, grijpgraag zei: maar nog geen verklaring gekregen: als ik mijn benzinetank leeg rijdt, val ik stil omdat hij niet wil overschakelen op gas. Het is een technische kwestie : maar met een benzinetank onder reserveniveau zal je ook niet starten op aardgas. Blijkbaar moet er benzine in de tank zitten om te kunnen functioneren op aardgas. Om technische redenen wordt er na opstarten af en toe geschakeld tussen aardgas en benzine. Zonder benzine in de tank lukt dit uiteraard niet.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen