Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
Mel

CNG tanken op weg naar en in Italië

Recommended Posts

Dag allemaal,

even rondgekeken maar hier niets recent over Italië teruggevonden, daar gaan we in augustus de eerste keer op CNG naartoe. We rijden via Duitsland en Zwitserland.

ik heb zelf al wat 'onderzoek' gedaan en gezien dat in Duitsland niet veel problemen zijn om te tanken, autostrade af en aan een autohof tanken (heb al een lijstje gemaakt) en een tankpistool waarvan je de zwarte hendel moet draaien. 

in Zwitserland minder mogelijkheden om te tanken en ook duur, dus zorgen dat we net voor grens in Duitsland nog tanken. (wel 2 mogelijke stations gevonden mocht het nodig zijn)

Maar dan over Italië een paar vraagjes: 
- ik heb ergens gelezen dat ze daar soms een andere nippel hebben dan hier, en dat er een koppelstuk nodig zou zijn, klopt dit nog of is het tegenwoordig al moderner en kan ik zonder problemen tanken daar? 

- in Italië wordt er vaak een onderscheid gemaakt in prijs tussen selfservice en service, nu las ik dat men CNG of 'metano' enkel kan tanken als de shop open is en iemand service verleent, klopt dit?

- iemand al in Milano Assago aan de autosnelweg getankt? er lijkt hier maar aan 1 kant van de weg een tankstation te zijn met een brug om van de andere rijrichting erheen te gaan??

- andere dingen die ik vergeet?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Vind ik leuk 1

Op 30/6/2019 om 19:42, Mel zei:

in Zwitserland minder mogelijkheden om te tanken en ook duur, dus zorgen dat we net voor grens in Duitsland nog tanken. (wel 2 mogelijke stations gevonden mocht het nodig zijn)

Goed gezien dat het daar duur is.  Je kan inderdaad beter in Zwitserland op benzine rijden of benzine tanken (mocht je niet voldoende hebben aan de inhoud van je CNG tanks vanuit Duitsland).

Dan pas opnieuw CNG in Italië.

Ik heb ergens gelezen dat ze daar soms een andere nippel hebben dan hier, en dat er een koppelstuk nodig zou zijn, klopt dit nog of is het tegenwoordig al moderner en kan ik zonder problemen tanken daar? 

Die andere nippel zal nog altijd zo zijn.  De wagens die in Italië rondrijden hebben een andere vulnippel dan in de rest van Europa.

Dat koppelstuk gebruiken ze dus voor elke niet-Italiaanse nummerplaat .

En dan heb je dus een pompbediende nodig : ze laten het koppelstuk niet zomaar 's nachts rondslingeren.

De andere vragen die je stelt : geen idee.

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Vorig jaar heb ik hier getankt.

In dat tankstation in Italië, waar je trouwens enkel cng kan tanken, was het met openingstijden.

Op dat moment had ik nog niet door dat het een tankstation met bediening was.

Toen ik probeerde te tanken merkte ik dat er een andere nippel gebruikt werd, en kwam de eigenaar om te tanken.

Op een prijsverschil heb ik niet gelet, op dat moment vond ik het een faire prijs :)

• Bedankt 1

2 uren geleden, الميثان zei:

Vorig jaar heb ik hier getankt.

In dat tankstation in Italië, waar je trouwens enkel cng kan tanken, was het met openingstijden.

Op dat moment had ik nog niet door dat het een tankstation met bediening was.

Toen ik probeerde te tanken merkte ik dat er een andere nippel gebruikt werd, en kwam de eigenaar om te tanken.

Op een prijsverschil heb ik niet gelet, op dat moment vond ik het een faire prijs :)

Maandag tot zaterdag: van 7 tot 20 uur.

Op zon- en feestdagen: van 7 tot 12 en van 15 tot 19 uur.

https://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail I_25014_Castenedolo_Strada Bruno Boni_7

Italy-Castenedolo-2019-07-11de.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Rij via Oostenrijk: CNG was daar heel goedkoop ( geen cent krijgen die Zwitsers van mij )

A13 Brenner Autobahn  Matrei ( op snelweg ) en je hoeft  op deze snelweg geen vignet te kopen als je even uitrekent waar je hem op moet rijden.

In Italie soms ook op de middag gesloten, en altijd met bediening.

wij rijden  ieder keer naar  Ancona - italie via LUX - FRA - ZWI en dit 100procent op CNG.

Eerst tanken wij vol in Antwerpen dan bij Aral in Merl Luxembourg, dan rijden wij nonstop door Frankrijk via strasbourg  - mulhouse naar de grens met zwitserland. Dit zou +/-300km moeten zijn. 10km buiten Basel richting zuid heb jij een BP tankstation op de autosnelweg waar jij ook CNG (bio) kunt tanken. Dan is het geen 300km en jij bent in Italie waar jij heel wat tankstations op de autostradas bieden ook CNG;  om de 50kms of vlak bij een afrit waar het minder duur is. De meeste CNG pompen in Italie sluiten na 22u of 23u

• Bedankt 1

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

1 uur terug, niko zei:

wij rijden  ieder keer naar  Ancona - italie via LUX - FRA - ZWI en dit 100procent op CNG.

Ancona? Daar ben ik van ze leve ook al es geweest, in den tijd dat we nog met een Mercedes W124-serie (uiteraard nen diesel) reden. Eerst door Slovenië gereden (autostrade), dan door Kroatië, langs de kust tot in Dubrovnik. Van daaruit met een grote boot terug tot een plaats kortbij Italië en van daar naar Ancona, waar we de boot genomen hebben naar Griekenland.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

9 uren geleden, grijpgraag zei:

Rij via Oostenrijk: CNG was daar heel goedkoop ( geen cent krijgen die Zwitsers van mij )

A13 Brenner Autobahn  Matrei ( op snelweg ) en je hoeft  op deze snelweg geen vignet te kopen als je even uitrekent waar je hem op moet rijden.

In Italie soms ook op de middag gesloten, en altijd met bediening.

bedankt voor de tips!

Zwitserland sticker is wel al gekocht en is de snelste route..

3 uren geleden, niko zei:

Eerst tanken wij vol in Antwerpen dan bij Aral in Merl Luxembourg, dan rijden wij nonstop door Frankrijk via strasbourg  - mulhouse naar de grens met zwitserland. Dit zou +/-300km moeten zijn. 10km buiten Basel richting zuid heb jij een BP tankstation op de autosnelweg waar jij ook CNG (bio) kunt tanken. Dan is het geen 300km en jij bent in Italie waar jij heel wat tankstations op de autostradas bieden ook CNG;  om de 50kms of vlak bij een afrit waar het minder duur is. De meeste CNG pompen in Italie sluiten na 22u of 23u

Dankjewel voor de tips. wij rijden via Duitsland naar beneden via Karlsruhe, dus dacht daar nog ergens te tanken net voor de Zwitserse grens. in geval van had ik die BP al opgeschreven net voorbij Basel :D 
Wij gaan trouwens naar Pesaro, ligt langs je route naar Ancona ^

ok super, ben vergeten te zeggen dat die BP in zwitserland op de autosnelweg buiten Basel sluit de CNG pompen tijdens de nacht.

Op 11/7/2019 om 21:01, muscles zei:

Ancona? Daar ben ik van ze leve ook al es geweest, in den tijd dat we nog met een Mercedes W124-serie (uiteraard nen diesel) reden. Eerst door Slovenië gereden (autostrade), dan door Kroatië, langs de kust tot in Dubrovnik. Van daaruit met een grote boot terug tot een plaats kortbij Italië en van daar naar Ancona, waar we de boot genomen hebben naar Griekenland.

ja muscles , met die grote ferry gaan wij ook naar griekenland.

bytheway, jij kunt cng tanken ook in de port van ancona, het is vlakbij de ferry tickets office. zo een 150mtrs afstand daarvan. en dan met een volle cng tank je reis beginnen in griekenland. Momenteel zijn er maar 14cng pompen in dat land maar er komt en pak meer in de volgende 2-3 jaar.

• Bedankt 1

Op 14/7/2019 om 20:47, niko zei:

ok super, ben vergeten te zeggen dat die BP in zwitserland op de autosnelweg buiten Basel sluit de CNG pompen tijdens de nacht.

goed om te weten! want op terugweg zou ik daar misschien moeten tanken, maar dan tank ik wel ergens benzine als het niet anders kan :)  (we rijden 's nachts op en af)

Posted (edited)

een update. Gisteren onderweg naar Ancona, getankt bij

BP Pratteln in Zwitserland om 01:30 .dus de CNG pomp bij deze BP op de autosnelweg na Basel is nu ook s nachts open. Verder hebben wij ook 1 keer getankt in Milan op de autosnelweg en onze reis van 1400km antwerpen - ancona 100% op CNG gedaan, 4 keer dus getankt bij antwerpen - aral merl luxemburg- BP Pratteln - Autostrada Milan en dit voor 56 euro in total.

Edited by niko

29 minuten geleden, niko zei:

een update. Gisteren onderweg naar Ancona, getankt bij

BP Pratteln in Zwitserland om 01:30 .dus de CNG pomp bij deze BP op de autosnelweg na Basel is nu ook s nachts open. Verder hebben wij ook 1 keer getankt in Milan op de autosnelweg en onze reis van 1400km antwerpen - ancona 100% op CNG gedaan, 4 keer dus getankt bij antwerpen - aral merl luxemburg- BP Pratteln - Autostrada Milan en dit voor 56 euro in total.

Hey Niko,
waar heb je precies getankt in Milaan? Was dat in Villoresi/Lainate of in Assago? wij rijden komende woensdagnacht naar daar, en denk rond 3u snachts ongeveer in Milaan te zijn. gepland om te tanken in Villoresi, die zou 24/24 open zijn, maar kan niet vinden of dit ook voor CNG is. (Assago zou pas om 6u open zijn volgens wat ik kan vinden)

Alvast bedankt om me op de hoogte te houden!

Ik weet niet of jij na milaan richting bologna moet maar wij waren rond  04:30 voorbij de ring van milaan en wat verder op de E35  getankt bij Q8  San sezone Al Lambro. Deze tankstation biedt CNG 24/24, geen selfservice  gelijk overal in Italia, prijs 1,02/kg. Assago en Villoresi openen hun cng pomp idd na 6u . Bij BP in Pratteln 1,40/kg en bij Aral in Merl slechts 0,77/kg! Dan hebben wij in Ancona port getankt voor 0,97/kg bij het adres via de lavoro 2. Op de ferry naar Griekenland ( bestemming noord )met een volle CNG tank, in Griekenland heb ik al getankt bij Ioannina, deze cng station is 10min van de autosnelweg en hier kost het 0,83/kg

• Bedankt 1

Op 4/8/2019 om 07:44, niko zei:

Ik weet niet of jij na milaan richting bologna moet maar wij waren rond  04:30 voorbij de ring van milaan en wat verder op de E35  getankt bij Q8  San sezone Al Lambro. Deze tankstation biedt CNG 24/24, geen selfservice  gelijk overal in Italia, prijs 1,02/kg. Assago en Villoresi openen hun cng pomp idd na 6u . Bij BP in Pratteln 1,40/kg en bij Aral in Merl slechts 0,77/kg! Dan hebben wij in Ancona port getankt voor 0,97/kg bij het adres via de lavoro 2. Op de ferry naar Griekenland ( bestemming noord )met een volle CNG tank, in Griekenland heb ik al getankt bij Ioannina, deze cng station is 10min van de autosnelweg en hier kost het 0,83/kg

Wij rijden ook via Bologna, naar Pesaro (50km ofzo boven Ancona is dat).
Zeer nuttige info wel want ik dacht namelijk in Villoresi te gaan tanken, maar dan weet ik dat ik het anders moet indelen en misschien toch in Zwitserland
moet gaan tanken om op CNG tot San Zenone Al Lambro te kunnen rijden. 

Sorry voor de vele vragen, maar volgens mijn zoektocht is er in Bellinzona in Zwitserland (net na Gotthardtunnel) aan beide kanten van autostrade ook CNG 24/24,
kan jij dat bevestigen of ben je hier nog nooit gestopt?

Dankjewel!!

Ja dit klopt, ik heb dat tankstation na de gotthardtunnel ook gezien, idd op de autosnelweg. wij zijn daar even gestopt, jij kunt daar ook cng tanken. 24/24 denk ik. Ik had het niet moeten doen, met een 15 kg volle tank  na de BP Pratteln had ik genoeg brandstof voor  >150 km.

• Bedankt 1

In Zwitserland is de CNG duur.

Indien het uitkomt : tanken in het uiterste zuiden van Duitsland en dan pas opnieuw in Italië.

In Zwitserland is de benzine goedkoper dan CNG.

(en de Toblerone aan de benzinestations is ook duur o.O )

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Via Duitsland is het ook een optie maar voor mij was het belangrijk de kortste weg volgen naar onze bestemming en dit doen 100% op CNG en zoveel mogelijk op de autosnelweg tanken.