Sejatlejoneffeir Geplaatst: 2 juni 2019 Auteur Geplaatst: 2 juni 2019 Om tot die 5,8 te komen moet ik er wel bij vertellen dat er veel Brussel centrum kilometers bij zitten deze keer. Maar inderdaad, de ene run is de andere niet. Een maand met veel file is geen autostradetrip naar frankrijk. Doorgaans is het voor mij autostrade op en autostrade af, weinig stadsverkeer , ritten van 15km. Met een jaarlijks totaal van minder dan 10.000km. Misschien is hij zuiniger eens deftig opgewarmd, het is maar een bedenking.
Koen C Geplaatst: 3 juni 2019 Geplaatst: 3 juni 2019 15 uren geleden, Sejatlejoneffeir zei: ritten van 15km. Met een jaarlijks totaal van minder dan 10.000km. Misschien is hij zuiniger eens deftig opgewarmd, het is maar een bedenking. Uiteraard wordt een motor zuiniger in verbruik van zodra die echt goed is opgewarmd. 15 km is heel krap om alles voldoende op te warmen. Bijvoorbeeld de versnellingsbakolie duurt wat langer dan de motorolie. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 2 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2019 Ondertussen weer enkele tanks verreden op H-gas. Ik ben aangenaam verrast. Ik heb een handig blad samengesteld waarop ik alles mooi bijhoud. De laatste tank leeg gereden met een fluwelen voetje, interessant en leerrijk om eens te doen. Telkens ik een rit eindigde gaf mijn boordcomputer aan dat ik gemiddeld 3,6kg/100km (soms ook 3,4, 1 keer 3,8)had verbruikt, zoals je kan zien is dat heel optimistisch berekend. Een beeld zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. 1 1
Lange_666 Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Mooi, maar... kg/100km tot op 10 en €/100km tot op 8 cijfers na komma berekenen... Afwijking van de boordcomputer kan je zelf aanpassen via een OBD plug en een app: https://obdeleven.com/en/ (of via de garage als ze het willen doen). Er zijn 2 instellingen, eentje voor het verbruik op benzine, het andere voor CNG, aanpassing gedaan van 9% bij mij, afwijking zit nu rond de +/- 1% gemiddeld. 2
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 3 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2019 1 uur terug, Lange_666 zei: Mooi, maar... kg/100km tot op 10 en €/100km tot op 8 cijfers na komma berekenen... Je hebt oog voor detail ware mijn vakje breder geweest konden er nog veel meer cijfertjes na de komma.. (die heeft hij zelf berekend natuurlijk) 1 uur terug, Lange_666 zei: Afwijking van de boordcomputer kan je zelf aanpassen via een OBD plug en een app: https://obdeleven.com/en/ (of via de garage als ze het willen doen). Er zijn 2 instellingen, eentje voor het verbruik op benzine, het andere voor CNG, aanpassing gedaan van 9% bij mij, afwijking zit nu rond de +/- 1% gemiddeld. Aan de garage had ik al bij aankoop gevraagd of ze zulke aanpassingen deden maar volgens de verkoper kan de facelift-versie daar niet zo goed meer tegen en doen ze het niet meer (softwareproblemen achteraf) Het zal wel niet bij alle veranderingen optreden, bij zijn eerste onderhoud zal ik het nog wel eens vragen. Ze moeten het daarom niet officieel doen hé In mijn geval vind ik het moeilijk om te berekenen want wat de boordcomputer nu aangeeft is waarschijnlijk een gemiddelde van mijn verbruiken op L- en H-gas. Ik zal straks eens kijken of ik dat all-time gemiddelde ook kan resetten Als ik nu het verschil bereken tussen de 3.6 die hij na bijna elke rit weergaf, en de 4.22 die ik echt verbruikt heb, kom ik op een 16%, dat is wellicht teveel van het goede.
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 3 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2019 Wat mij wel opvalt is dat mijn tank wel lijkt uit te zetten, er kan steeds meer kg in Officieel kan er 17,7kg in. Ik las hier op het forum reeds dat dit te maken kan hebben met de geleverde druk bij het tanken..? Ik blijf het speciaal vinden, aardgas tanken
Lange_666 Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 (aangepast) 1 uur geleden, Sejatlejoneffeir zei: Je hebt oog voor detail ware mijn vakje breder geweest konden er nog veel meer cijfertjes na de komma.. (die heeft hij zelf berekend natuurlijk) Afrondfunctie gebruiken? 1 uur geleden, Sejatlejoneffeir zei: Aan de garage had ik al bij aankoop gevraagd of ze zulke aanpassingen deden maar volgens de verkoper kan de facelift-versie daar niet zo goed meer tegen en doen ze het niet meer (softwareproblemen achteraf) Bij mij zeiden ze dat zo'n instelling niet meer bestond, niet dus. Die instellingen hebben geen effect op werking van de motor, het is enkel een correctieparameter voor de verbruiksweergave van de boordcomputer. Dat zo'n instelling er in zit zegt al genoeg. Ik ken niemand die al een negatief getal heeft moeten invoeren (al kan dat wel volgens de documentatie). Waarde kan met +/- 18% aangepast worden. 1 uur geleden, Sejatlejoneffeir zei: Als ik nu het verschil bereken tussen de 3.6 die hij na bijna elke rit weergaf, en de 4.22 die ik echt verbruikt heb, kom ik op een 16%, dat is wellicht teveel van het goede. Nog wat langer wachten tot je meer data hebt om het gemiddelde vast te stellen, er zijn tov benzine/diesel veel grotere verschillen bij CNG in vulgraad + nog de afwijking in energetische waarde. Ook merkte ik een verschil tussen L en H+ gas wat de afwijking van de boordcomputer betrof (2%). 1 uur geleden, Sejatlejoneffeir zei: Wat mij wel opvalt is dat mijn tank wel lijkt uit te zetten, er kan steeds meer kg in Officieel kan er 17,7kg in. Ik las hier op het forum reeds dat dit te maken kan hebben met de geleverde druk bij het tanken..? Ik blijf het speciaal vinden, aardgas tanken Geleverde druk is niet altijd gelijk, zelfs niet in hetzelfde station, en ook veel temperatuursafhankelijker dan bij benzine of diesel. 3 augustus 2019 aangepast door Lange_666 2
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 4 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2019 Op 3/8/2019 om 11:30, Lange_666 zei: Afrondfunctie gebruiken? Hoe doe je dat?
Lange_666 Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 (aangepast) Functie: ROUND Format: = ROUND(nummer of formule; cijfers na de komma) vb: Vak: A1: 1,10254 A2: 2,35478 A3 optellen A1 en A2 en afronden naar 2 cijfers na de komma, formule in A3: = ROUND(A1+A2;2) Resultaat in A3: 3,46 5 augustus 2019 aangepast door Lange_666 1 1
Gastanker Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 2 uren geleden, Lange_666 zei: = ROUND (nummer of formule; cijfers na de komma) Da's toch veel te ingewikkeld voor hetgeen je wilt bekomen?... Rechts klikken, Celeigenschappen: 'Getal, 2 decimalen kiezen, OK drukken en hopla... 1 1
Lange_666 Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Klopt, maar dan geef je het vak een bepaalde vaste functie die na wissen van het blad blijft bestaan. Ik werk liever met functies. Moet ik nadien mijn layout aanpassen moet je weer niet die categorien aanpassen.
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 5 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2019 4 uren geleden, Lange_666 zei: Format: = ROUND (nummer of formule; cijfers na de komma) Ik krijg enkel foutmeldingen #NAAM? maar dat zal waarschijnlijk aan het programma liggen, ik gebruik libreoffice, en niet excel 1 uur terug, Gastanker zei: Rechts klikken, Celeigenschappen: 'Getal, 2 decimalen kiezen, OK drukken en hopla... Rechts klikken werkt prima! Bedankt allebei, de data sheet ziet er bij deze een stukje deftiger uit
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 5 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2019 En ik voegde een kolom 'verbruik volgens bc' toe om op termijn indien mogelijk de afwijking op de bc te kunnen laten corrigeren. Ik ga zoveel mogelijk H-gas proberen tanken, het is een omweg van 11km, maar daar staan beduidend minder tankbeurten tegenover
Lange_666 Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Ik zal staks LibreOfiice eens proberen (als ik het niet vergeet), ik heb dat ook nog geïstalleerd staan.
Lange_666 Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Werkt nochtans op exact dezelfde manier in LibreOffice Calc als in M$ Excel. Screenshotje met de formule zichtbaar. Voordeel van de formule is dat het vak geen vastbenoemd formaat krijgt.
Sejatlejoneffeir Geplaatst: 5 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2019 Hier dus niet. Van de hoofdletters maakt hij zelf kleintjes als ik op enter duw. Maar rechtermuisknop decimalen selecteren werkt goed genoeg voor mij. Met dat vakje ben ik toch niets geks meer van plan nadien, wat een vastbenoemd formaat ook moge betekenen. Ik zie dat jouw Octavia een verbruik haalt van 3,9kg/100km, is dat volgens de bc of ook zelf berekend? Ik heb nu zo mijn best gedaan om zuinig te rijden (ja, ik ken alle truukjes) en ik mag er denk ik vanuit gaan dat je niet al je ritten aflegt met een rauw ei onder het gaspedaal? Als ik lange ritten zou 'moeten' afleggen aan 70km/u, vlakke baan haal ik op boordcomputer ook makkelijk 2,6kg/100km, maar zo zien mijn trajecten er helaas niet uit.. eerder 1/4 centrum en 3/4 autostrade waarop ik vaak relax 110 aanhoud. (tussen 95 en 108 tijdens mijn laatste zuinigheidsrun)
Lange_666 Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 (aangepast) #Naam wil zeggen dat er een typfout zit in de syntax van de formule (misschien de kleine letters?). Opmaak (format) van een vak. Ieder vak kan een bepaald opmaak hebben, vb, een tijdsformaat. Alles wat je dan in dat vak indraagt wordt omgezet naar een tijdsnotatie. In Excel kan een vak volgende formaten hebben: Kies ik Text als opmaak dan krijg je geen resultaat van de optelling en de bijbehorende afronding maar wordt uw formule omgezet in een tekst enz... In LibreOffice is dit vergelijkbaar (geen voorbeeldje want op't werk op't moment). Mijn verbruik van 3,9kg/100km over 3,5 jaar is een berekend verbruik, bestaande uit 1 jaar rijden op L gas (4,5kg/100km) en 2,5 jaar op "H+"gas (3,6kg/100km) met hier en daar eens H gas of L gas. Hierin zit wel 80% autostrade waarvan de helft volledig buiten de spits, de andere helft buiten de spits maar met toch heel druk verkeer, en tegenwoordig ook met de nodige files (ik werk in shiften, enkele afstand van thuis naar werk: 65km). Ik rij niet met een ei onder het gaspedaal maar zoveel mogelijk eco, Ik rij op de autostrade zo tussen 105 en 115 (meestal 115), ik zal al eens wachten om in te halen daar waar ik vroeger extra gas gaf om de achterligger nog voor te zijn enz..., maar ik rij vooral in functie van het nog mogelijke actieradius. Als ik zie dat ik er met een bepaalde tankinhoud niet kom dan wil ik wel al eens de voet van het pedaal halen om er toch te geraken. Dit kost enkele minuten extra in reistijd maar langs de andere kant kost omrijden om extra te gaan tanken nog meer tijd. Ik neem dus al eens wat gas terug om tijd te winnen... Als je klikt op de verbruikslink krijg je een totaal overzicht van mijn Spritmonitor ingaves. 6 augustus 2019 aangepast door Lange_666
Gastanker Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 8 uren geleden, Sejatlejoneffeir zei: Ik zie dat jouw Octavia een verbruik haalt van 3,9kg/100km Ik haal nu 4,16kg/100km over de laatste 60.000km (altijd H-gas). Skoda Octavia van 2015, overwegend woon-werk verkeer, 52km enkele richting waarvan 40km snelweg. Op de snelweg zet ik de cruise control op 120km/h, dat geeft 115km/h werkelijke snelheid op de GPS. Verbruik is het hoogst in de winter, mijn gemiddelde over mei-juni-juli van dit jaar is slechts 3,82kg/100km! Ik hou ook het gemiddelde van de BC bij, die komt ongeveer 10% lager uit.
Dr Nick Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 46 minuten geleden, Gastanker zei: Ik haal nu 4,16kg/100km over de laatste 60.000km (altijd H-gas). Skoda Octavia van 2015, overwegend woon-werk verkeer, 52km enkele richting waarvan 40km snelweg. Op de snelweg zet ik de cruise control op 120km/h, dat geeft 115km/h werkelijke snelheid op de GPS. Verbruik is het hoogst in de winter, mijn gemiddelde over mei-juni-juli van dit jaar is slechts 3,82kg/100km! Ik hou ook het gemiddelde van de BC bij, die komt ongeveer 10% lager uit. Mijn verbruik met mijn Octa van 2016 ligt ongeveer hetzelfde, maar ik doe amper nog autosnelwegen. Het leuke/handige aan de winter is dat je verhoogde verbruik wordt gecompenseerd door meer kg's te kunnen tanken door de lagere temperaturen. Nu in de zomer krijg ik er net 15kg in, in de winter is dat al ooit 18kg geweest (toen haalde ik wel mijn hoogste aantal km's met 1 tankbeurt: ca. 445km) autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Kastaar Geplaatst: 21 november 2019 Geplaatst: 21 november 2019 On 8/2/2019 at 11:55 PM, Sejatlejoneffeir said: Ondertussen weer enkele tanks verreden op H-gas. Ik ben aangenaam verrast. Ik heb een handig blad samengesteld waarop ik alles mooi bijhoud. De laatste tank leeg gereden met een fluwelen voetje, interessant en leerrijk om eens te doen. Telkens ik een rit eindigde gaf mijn boordcomputer aan dat ik gemiddeld 3,6kg/100km (soms ook 3,4, 1 keer 3,8)had verbruikt, zoals je kan zien is dat heel optimistisch berekend. Een beeld zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Tip: eventueel ook eens de website (en app) van het Duitse spritmonitor.de (gratis trouwens) overwegen om verbruikscijfers bij te houden, en te vergelijken met anderen voor zelfde type auto. 2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen