Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hey, ik heb nu een dikke 2600km op mijn nieuwe Caddy Maxi staan (geleverd op 12/3/16) en merk dat het verbruik in de stad wel erg hoog is. nog iemand daar ervaring mee? en ja ik maak gebruik van de aangegeven schakelmomenten en de start-stop functie. 

Geplaatst:

@Shovelred kan je specifek aangeven welk verbruik je hebt? Heb je cijfers?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Wat noem je 'erg hoog'?  Meten is weten, dus log je je verbruik op bv. Spritmonitor?  Zoniet: asap doen, want anders is het toch maar heel subjectief hoor.

De 1e weken is het niet abnormaal dat het verbruik wat hoger is dan verwacht.  Dit heeft enerzijds te maken met het fenomeen 'roderen', en anderzijds met je rijstijl, want hoe je het ook draait of keert, je moet je nieuwe auto toch nog een beetje leren kennen.

Geplaatst:

Wij hebben ook iets meer dan 2000 km met onze Caddy Maxi gereden en het gemiddelde verbruik ligt op 5.0kg/100km (H-gas). Voor mij ligt dit in de lijn van de verwachtingen. De Caddy Maxi is een redelijk zware en grote auto (net geen 5 meter) en heeft een hogere luchtweerstand dan pakweg een Octavia Combi. Hopelijk krijgen we dat verbruik mettertijd nog een beetje naar beneden.

Geplaatst:

Is idd. een grote bus, en moet met z'n 110 pk toch een serieuze massa in beweging houden.

5 kg H-CNG/100 km lijkt me zelfs meer dan behoorlijk. Ik veronderstel dat je of vrij bewust met je verbruik bezig bent, of weinig stadsverkeer doet, of een combinatie ervan?

Geplaatst:

In een andere thread had je het over Antwerpen, dus ik neem aan dat je op laagcalorisch L-gas rijdt?  Dan lijkt 7,5 kg/100 km me niet ZO buitensporig hoog hoor, zeker voor een amper ingereden auto.

Mijn ervaring is dat je op L-gas makkelijk 20 % minder autonomie hebt dan met hoogcalorisch gas, net als ook je verwarmingsketel minder punch haalt uit L- dan uit H-gas.  Als je eens moet tanken buiten de provincie Antwerpen of het centrum van het land, dan zal het zo goed als zeker H-gas zijn, en daarmee zal je verbruik gevoelig lager liggen.

Daarnaast zijn er zoveel parameters waar we geen duidelijkheid op hebben (je schrijft ook 'geregeld'):

• wel of niet ecodriving-rijstijl,
  • veel/weinig stilstaand/stapvoets verkeer,
  • zwaar beladen/veel passagiers of niet,
  • bandenspanning lekker hoog of gemiddeld,
  • koude/opgewarmde motor,
  • toch al zomerbanden hopelijk?
  • staat je huidige (niet gemiddelde) verbruik van je boordcomputer steeds in je blikveld (belangrijke tip imho),
  • enz.

Andere - vooral Duitse - Caddy Max-bezitters (weliswaar zo goed als allemaal met de oude 2.0-, en dus niet jouw 1.4-motor) rapporteren gemiddelden (stad + erbuiten) van 5 à 7 kg/100 km: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/460-Caddy.html?fueltype=4&constyear_s=2011&exactmodel=maxi
Door Duitsland loopt vooral H-gas, dus tel daar gerust een kilootje/100 km bij voor een vergelijking met jouw L-gas.

Geplaatst:

Trouwens, het is ook belangrijk te beseffen dat het door de fabriek opgegeven (sowieso optimistische) normverbruik geldt voor H-gas, en je bij gebruik van (grotendeels) L-gas logischerwijs flink hogere gemiddelden zal noteren t.o.v. van de officiële cijfers.

Geplaatst:
22 uren geleden, polarvdc676 zei:

Is idd. een grote bus, en moet met z'n 110 pk toch een serieuze massa in beweging houden.

5 kg H-CNG/100 km lijkt me zelfs meer dan behoorlijk. Ik veronderstel dat je of vrij bewust met je verbruik bezig bent, of weinig stadsverkeer doet, of een combinatie ervan?

Het is idd een combinatie van korte ritten (school / stad / winkel) en langere (autostrade). En het feit dat mijn vrouw er ook mee rijdt en zij over het algemeen iets zuiniger rijdt. Zelf heb ik ook altijd het momentele verbruik opstaan op de boordcomputer en ben ik er eigenlijk wel bewuster mee bezig dan met onze vorige wagen (diesel).

Geplaatst:

Mijn verbruik ligt tussen de 4.5-5.5kgr/100km met een zafira 1600 150pk 1785kgr zwaar , dus jouw verbruik is heel normaal .

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Geplaatst:
Op 16-4-2016 om 08:30, polarvdc676 zei:

Trouwens, het is ook belangrijk te beseffen dat het door de fabriek opgegeven (sowieso optimistische) normverbruik geldt voor H-gas, en je bij gebruik van (grotendeels) L-gas logischerwijs flink hogere gemiddelden zal noteren t.o.v. van de officiële cijfers.

Daarom vind ik het beter van te spreken over kostprijs / km ipv over verbruik. Je moet bij verbruik al melden over wat voor soort gas het gaat om een vergelijk te kunnen maken. Ik zit gemiddeld aan 3.60 euro/100km en dat verteld alles, ook voor diesel- en benzinestoempers...

Komt nog bij dat er grote verschillen zijn bij het "voltanken" afhankelijk van de beschikbare druk aan de pomp. Voor je een deftig gemiddelde hebt ben je wel even bezig.

Geplaatst:

Wow dat is laag ^_^
Voor CNG zit ik op 3.99 €  / 100 km met mijn octavia station

Geplaatst:

Klopt maar ik doe dan ook nogal veel autoweg (80%) en 1x per dag helemaal buiten de spits, ofwel de heenrit ofwel de terugrit. De andere rit is ook buiten de spits maar tussen 12:30 en 15:00 uur.

Ik moet hier wel bij vertellen dat de 2 laatste tankbeurten er max +/- 14 kg in gaat bij een volledig lege tank daar waar dat voorheen 17,30 kg kon zijn. Dit trekt de prijs en het gemiddelde verbruik voorlopig wat naar beneden (zoveel tankbeurten heb ik nog niet). Voor deze twee laatste tankbeurten zat ik aan 3.68 euro/100km. Ook dient erbij vermeld dat ik steeds aan dezelfde pomp ga tanken en dat ik nog maar 3 keer 90% gaskwaliteit heb gezien, de rest was altijd 100%. Prijs was echter steeds 0,790 euro.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Lange_666 zei:

Ik moet hier wel bij vertellen dat de 2 laatste tankbeurten er max +/- 14 kg in gaat bij een volledig lege tank daar waar dat voorheen 17,30 kg kon zijn. Dit trekt de prijs en het gemiddelde verbruik voorlopig wat naar beneden

Ik zou niet weten waarom, aangezien je met 14 kg minder ver zal rijden dan met 17,3 kg.

Ook dient erbij vermeld dat ik steeds aan dezelfde pomp ga tanken en dat ik nog maar 3 keer 90% gaskwaliteit heb gezien, de rest was altijd 100%. Prijs was echter steeds 0,790 euro.

Prijs je gelukkig, want dan was de calorische waarde kennelijk aan de hoge kant voor die prijs.  Meer km uit dezelfde tank dus.

Geplaatst:
34 minuten geleden, Lange_666 zei:

en en dat ik nog maar 3 keer 90% gaskwaliteit heb gezien, de rest was altijd 100%. Prijs was echter steeds 0,790 euro.

ik heb die cng kwaliteit nog nooit op iets anders weer staan. Gisteren voor de 2e keer L gas getankt aan Q8 in Turnhout (aan 0.92€/kg). en de boordcomputer toonde nog altijd 100% aan

trouwens, 200m verder van dit Q8 station in Turnhout zijn ze aan het graven aan het esso tankstation, vermoedelijk om daar ook een CNG pomp te plaatsen

Geplaatst:
39 minuten geleden, polarvdc676 zei:

Ik zou niet weten waarom, aangezien je met 14 kg minder ver zal rijden dan met 17,3 kg. (1)

Prijs je gelukkig, want dan was de calorische waarde kennelijk aan de hoge kant voor die prijs.  Meer km uit dezelfde tank dus. (2)

(1): Toch wel: ik heb voorlopig maar een beperkt aantal tankbeurten en één zo'n tanbeurt trekt het gemiddelde dan toch al snel wat naar beneden. Later zal dit zich weer niveleren.

(2): 10.3 was de waarde voor de maand maart volgens de website.

Geplaatst: (aangepast)

Het gemiddelde verbruik heeft toch niets te maken met hoeveel je getankt hebt?

Of had je net meer verbruikt onderweg, en met sneller te tanken komt dit sneller in je statistieken?

aangepast door stefanmiler
Geplaatst:
8 minuten geleden, David zei:

ik heb die cng kwaliteit nog nooit op iets anders weer staan. Gisteren voor de 2e keer L gas getankt aan Q8 in Turnhout (aan 0.92€/kg). en de boordcomputer toonde nog altijd 100% aan

trouwens, 200m verder van dit Q8 station in Turnhout zijn ze aan het graven aan het esso tankstation, vermoedelijk om daar ook een CNG pomp te plaatsen

Kennelijk is het aandeel methaan in het Slochteren-gas (Nederlands L-gas) de laatste tijd aan de hoge kant.  Valt geloof ik op te zoeken of na te vragen bij de netbeheerder (Eandis e.d.).

Ook Dats 24 zet statistiekjes van de calorische waarde van elke CNG-pomp op zijn site, bv. voor dat van Schoten, nochtans "L-gas":

Calorische waarde vorige maand: 10.2109 kWh/m³n

Dit zijn waarden die eigenlijk al hoogcalorisch genoemd mogen worden!  Kortom: veel bang for the buck voor slechts 0,79 euro/kg!

Toen ik een hele poos geleden L-gas getankt heb in het Antwerpse, gaf m'n boordcomputer wel degelijk 90 % aan; toen had ik minder geluk dus ;)  Na een beurt aan 1 van de vele groengas-pompen in zuidelijk Nederland herinner ik me ooit eens 80 % gehad te hebben.  Gelukkig zorgt het motormanagement ervoor dat dit allemaal niets is om van wakker te liggen.

8 minuten geleden, David zei:

200m verder van dit Q8 station in Turnhout zijn ze aan het graven aan het esso tankstation, vermoedelijk om daar ook een CNG pomp te plaatsen

Er beweegt wat op CNG-vlak in 2016.  Mooi!  Alleen jammer dat er hier in Oost-Vlaanderen voorlopig niet veel nieuwe tankstations bijkomen.  Gelukkig komt daar binnenkort verandering in.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
11 minuten geleden, stefanmiler zei:

Het gemiddelde verbruik heeft toch niets te maken met hoeveel je getankt hebt?

Toch wel, je gemiddelde verbruik wordt berekend aan het aantal km dat je kan doen per tank. Dit verbruik per tank kan je pas berekenen als je opnieuw tankt.
 Echter, als je deze niet helemaal vult kom je op een verbruik uit dat lager ligt dan het echte verbruik want de tank is niet volledig gevuld en om te weten hoeveel je verbruikt hebt moet je de vulstand weten. Bij benzine/diesel is dat geen probleem, daar tank je tot een bepaald niveau en heb je altijd dezelfde referentiewaarde. Bij gas is dat niet het geval want je weet nooit of de tank wel helemaal vol is (afhankelijk van de temperatuur en de druk aan de pomp).

Stel dat je daardoor nu maar 10kg in je tanks krijgt ipv 15 kg maar toch 350 km gereden hebt met de vorige tank ligt je "berekend" verbruik voor die keer veel lager. Nadien middeld zich dat dan weer uit, hoe meer keer gaan tanken, hoe beter het gemiddelde zal overeenstemmen met de werkelijkheid.

aangepast door Lange_666
Geplaatst:
11 minuten geleden, polarvdc676 zei:

Kennelijk is het aandeel methaan in het Slochteren-gas (Nederlands L-gas) de laatste tijd aan de hoge kant.  Valt geloof ik op te zoeken of na te vragen bij de netbeheerder (Eandis e.d.).

Ook Dats 24 zet statistiekjes van de calorische waarde van elke CNG-pomp op zijn site, bv. voor dat van Schoten, nochtans "L-gas":

Dat verklaart veel !

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...