Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden, muscles zei:

Veel autorijders en eveneens aardgasrijders vergeten dat het allerbelangrijkste van schakelen naar een hogere versnelling en terugschakelen veel te maken heeft met het koppel van je motor. Dat koppel wordt uitgedrukt in Nm (Newton meter). Dit koppel is uiteraard anders bij een VW Golf TGI dan bij een Skoda Octavia G-Tec ook al hebben die voertuigen identiek dezelfde motor.

Ik kan bijvoorbeeld gemakkelijk de snelheid laten zakken tot 50 km/u in zesde versnelling en aan 50 km/u in 6de versnelling blijven rijden zonder dat de motor bij wijze van spreken "protesteert". Als chauffeur word je dat immers goed gewaar.

Ik zou zeggen: probeer eens te schakelen wanneer je motor 1500 toeren per minuut bereikt. Overigens heb je ook rechtsboven in je boordcomputerschermpje telkens het advies 5 -> 6 als je een bepaald toerental bereikt.

Ik heb sinds gisteren mijn Caddy ook en idd, bij lage toeren kun je al makkelijk omhoogschakelen (schakelindicatie volgen) en de motor laat niet blijken dat hij het moeilijk heeft met lage toeren. Ondanks dat de garage zei dat je er hetzelfde mee kon rijden als met je vorige auto doe ik het toch rustig aan en ben ik nog niet boven de 3000 geweest. In z'n eerste tussen de 2200 en 2700 naar z'n tweede en drna rond de 2000 iedere keer. Gisteren wel al een lampje gaan branden van de bandenspanning rechtsachter. Vandaag is nakijken wat er is.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Darmgasrijder zei:

Ik heb sinds gisteren mijn Caddy ook en idd, bij lage toeren kun je al makkelijk omhoogschakelen (schakelindicatie volgen) en de motor laat niet blijken dat hij het moeilijk heeft met lage toeren. Ondanks dat de garage zei dat je er hetzelfde mee kon rijden als met je vorige auto doe ik het toch rustig aan en ben ik nog niet boven de 3000 geweest. In z'n eerste tussen de 2200 en 2700 naar z'n tweede en drna rond de 2000 iedere keer. Gisteren wel al een lampje gaan branden van de bandenspanning rechtsachter. Vandaag is nakijken wat er is.

Fijn om dat te lezen! Dank je :D

Wat betreft het lampje van de bandenspanning: dit had ik ook aan de hand toen ik van winterbanden naar zomerbanden veranderd had. Men heeft dit bij de dealer hoogstwaarschijnlijk vergeten. In je instellingen van je BC gaan zoeken naar Banden en daar staat iets van de bandenspanning. Als er echt niets aan je banden scheelt, hier gewoon OK drukken.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Iemand enig idee hoeveel liter benzine er nog inzit eenmaal de benzinemeter in het rood komt? Het rode gedeelte is namelijk bij een caddy redelijk veel.

vandaag naar de keuring geweest voor trekhaak in Hechtel, en ze wisten maar half wat ze moesten doen. 'T eerste wat de beste man zei was "oh tis een aardgas, pff moet ik da allemaal gaan ingeven" Dan vroeg ie een collega nog of die dat al ooit had gedaan, ff later ging ie weg en kwam met een paar A4tjes terug met instructies wrs ?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
4 uren geleden, Darmgasrijder zei:

Iemand enig idee hoeveel liter benzine er nog inzit eenmaal de benzinemeter in het rood komt? Het rode gedeelte is namelijk bij een caddy redelijk veel.

Met de regel 9l op 100km en een tankinhoud van 13liter kan het uitgerekend worden.

Mijn BC geeft ook een rijbereik van 20km in het rood met benzine.

Ik ga ervanuit dat er af fabriek maximaal 2 liter benzine is geleverd.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Er zit wel meer in bij mij, hij is niet helemaal vol maar het scheelt niet veel. Vanavond de eerste keer het aardgas opgereden, nu weet ik niet of er de volle 37 kg inzat, maar heb er 650 km mee gereden ( cng-rijbereik staat op 0 maar benzinebereik is nog niet verminderd). Veel rijbereik zal ik met cng niet meer doen. Ik heb een rustige rijstijl aangehouden, dus hoop toch dat het verbruik nog gaat zakken en het rijbereik met een volle tank cng meer wordt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@Darmgasrijder Als je er 650 Km mee gereden hebt, mag je er zeker van zijn dat de tank vol zat. Je bent wel een zuinige rijder als je dit al kan realiseren van in het begin.

Je CNG-rijbereik gaat van 10 naar O op het moment dat je er geen 10 Km meer mee kan doen. Je ben dus het laatste van je CNG aan het oprijden. Vandaar dat je benzine nog niet zakt.

Goed bezig. Fijn dat je er zoveel plezier aan beleeft.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

13 uren geleden, Darmgasrijder zei:

Er zit wel meer in bij mij, hij is niet helemaal vol maar het scheelt niet veel. Vanavond de eerste keer het aardgas opgereden, nu weet ik niet of er de volle 37 kg inzat, maar heb er 650 km mee gereden ( cng-rijbereik staat op 0 maar benzinebereik is nog niet verminderd). Veel rijbereik zal ik met cng niet meer doen. Ik heb een rustige rijstijl aangehouden, dus hoop toch dat het verbruik nog gaat zakken en het rijbereik met een volle tank cng meer wordt.

Ik heb de Caddy al uitgetest op trekkracht en snelheid in de Kennedytunnel, conclusie mijn 190D Mercedes MET ingebouwde katalysator is sneller (zonder katalysator is een dergelijke 190D bak een echte slak, je mag dan nog gas geven, het gaat niet vooruit) De Caddy rijdt wel aangenamer qua geluid, diesels zijn echte rammelbakken in vergelijking met aardgas.

Wanneer ik mijn tank leeggereden heb ben ik benieuwd hoeveel km ik eruit heb gekregen, ik heb alvast geen last van dakrelingen.

aangepast door muscles

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

6 uren geleden, JJR zei:

@Darmgasrijder Als je er 650 Km mee gereden hebt, mag je er zeker van zijn dat de tank vol zat. Je bent wel een zuinige rijder als je dit al kan realiseren van in het begin.

Je CNG-rijbereik gaat van 10 naar O op het moment dat je er geen 10 Km meer mee kan doen. Je ben dus het laatste van je CNG aan het oprijden. Vandaar dat je benzine nog niet zakt.

Goed bezig. Fijn dat je er zoveel plezier aan beleeft.

VW geeft wel verkeerde info want in de folder staat een rijbereik van 800km vermeld voor aardgas alleen @37kg tankinhoud.

HPLUS gas kan dit halen, gewoon H-gas niet.

aangepast door Lage Emissie Zone

Geplaatst:

@Darmgasrijder In het begin haalde ik net wel/niet 600 Km. Nu is 650 wel standaard.

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:
3 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

VW geeft wel verkeerde info want in de folder staat een rijbereik van 800km vermeld voor aardgas alleen @37kg tankinhoud.

HPLUS gas kan dit halen, gewoon H-gas niet.

Ik was deze mening ook toegedaan in het begin, maar heb ondertussen ook al eens de kaap van 750 Km. gerond.

Als je je snelheid onder controle houdt (niet te vaak boven de 110 Km/u) en geen files tegenkomt (dus bijna niet te testen) lijkt 800 Km m.i. uiteindelijk wel haalbaar.

Geplaatst:
5 uren geleden, Darmgasrijder zei:

@JJR Ik heb het ook nog rustig gehouden :), zal nog wel veranderen naarmate ik er nog wat km's meer op heb staan. Hoeveel km kon gij in het begin maken en wat nu? 

Even een spellingscorrectie: In het nederlands krijgt de gij-vorm altijd een T. (Zelfs in de verleden tijd)

In bovenstaande zin zou er dan moeten staan ... kont gij... Dit is wel heel erg toepasselijk voor gasrijders. xD

Geplaatst:
14 minuten geleden, JJR zei:

Ik was deze mening ook toegedaan in het begin, maar heb ondertussen ook al eens de kaap van 750 Km. gerond.

Als je je snelheid onder controle houdt (niet te vaak boven de 110 Km/u) en geen files tegenkomt (dus bijna niet te testen) lijkt 800 Km m.i. uiteindelijk wel haalbaar.

Je hebt het start/stop systeem geactiveerd  waardoor je iedere keer als je aan de rode lichten staat een non-actieve motor hebt totdat je de koppeling terug induwt.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Darmgasrijder zei:

Heb jij dan de gewone caddy mss? 

Ik heb een Caddy Maxi. Een gewone Caddy heeft slechts 3 tanks en kan enkel dromen van zo'n actieradius.

Geplaatst:
1 minuut geleden, JJR zei:

Ik heb een Caddy Maxi. Een gewone Caddy heeft slechts 3 tanks en kan enkel dromen van zo'n actieradius.

Ik heb ook een Caddy Maxi maar de tanks zijn uitbreidbaar gezien de kofferinhoud.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Je hebt het start/stop systeem geactiveerd  waardoor je iedere keer als je aan de rode lichten staat een non actieve motor hebt totdat je de koppeling terug induwt.

Ik probeer daar inderdaad op te letten, maar vergeet dit vaak. Meer dan 650 Km haal ik enkel als ik overwegend snelwegen rijd. Daar kom ik geen verkeerslichten tegen en dat draagt dus niet echt bij tot die lange afstanden.

Geplaatst:
Zojuist, JJR zei:

Ik probeer daar inderdaad op te letten, maar vergeet dit vaak. Meer dan 650 Km haal ik enkel als ik overwegend snelwegen rijd. Daar kom ik geen verkeerslichten tegen en dat draagt dus niet echt bij tot die lange afstanden.

Mijn test wordt interessant, ik rijd gemengd: binnenwegen en snelwegen en meestal dikwijls met 6 passagiers aan boord.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...