stefanmiler Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 34 minuten geleden, Lange_666 zei: Toch wel, je gemiddelde verbruik wordt berekend aan het aantal km dat je kan doen per tank. Dit verbruik per tank kan je pas berekenen als je opnieuw tankt. Echter, als je deze niet helemaal vult kom je op een verbruik uit dat lager ligt dan het echte verbruik want de tank is niet volledig gevuld en om te weten hoeveel je verbruikt hebt moet je de vulstand weten. Bij benzine/diesel is dat geen probleem, daar tank je tot een bepaald niveau en heb je altijd dezelfde referentiewaarde. Bij gas is dat niet het geval want je weet nooit of de tank wel helemaal vol is (afhankelijk van de temperatuur en de druk aan de pomp). Stel dat je daardoor nu maar 10kg in je tanks krijgt ipv 15 kg maar toch 350 km gereden hebt met de vorige tank ligt je "berekend" verbruik voor die keer veel lager. Nadien middeld zich dat dan weer uit, hoe meer keer gaan tanken, hoe beter het gemiddelde zal overeenstemmen met de werkelijkheid. Om een correcte statistiek te hebben, gebruik je normaal toch het aantal km's dat je gereden hebt, en alles dat je tot en met de vorige keer getankt hebt? Als je gaat tanken, mag je dat toch nog niet mee gebruiken? Die km's moet je nog rijden. Wat wel invloed heeft is natuurlijk hoeveel 'rest' er nog zit in de tank. (zo zie ik het toch )
stefanmiler Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 29 minuten geleden, Aardgasrijder zei: Dat verklaart veel ! De CNG bij de Q8 in Schoten, kost die niet meer dan de 0,79 van DATS? Ik dacht dat vorige week gezien te hebben, maar ik kan fout zijn. Ik moet mijn CNG wagen nog krijgen
Lange_666 Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 15 minuten geleden, stefanmiler zei: Om een correcte statistiek te hebben, gebruik je normaal toch het aantal km's dat je gereden hebt, en alles dat je tot en met de vorige keer getankt hebt? Als je gaat tanken, mag je dat toch nog niet mee gebruiken? Die km's moet je nog rijden. Wat wel invloed heeft is natuurlijk hoeveel 'rest' er nog zit in de tank. Klopt maar dan heb je bij je volgende tankbeurt weer een omgekeerde invloed (wegens de rest in de tank). Het komt dus op hetzelfde neer. Op zich maakt dat na veel tankbeurten dus niks uit, enkel in het begin is er een grotere invloed op het gemiddelde. Eens je gas tankt zal je in het begin wel even opkijken van de bokkesprongen die het berekende verbruik maken tov van een diesel/benzine omdat je nooit weet of vol nu echt vol is...
stefanmiler Geplaatst: 18 april 2016 Geplaatst: 18 april 2016 5 minuten geleden, Lange_666 zei: Klopt maar dan heb je bij je volgende tankbeurt weer een omgekeerde invloed (wegens de rest in de tank). Het komt dus op hetzelfde neer. Op zich maakt dat na veel tankbeurten dus niks uit, enkel in het begin is er een grotere invloed op het gemiddelde. Eens je gas tankt zal je in het begin wel even opkijken van de bokkesprongen die het berekende verbruik maken tov van een diesel/benzine omdat je nooit weet of vol nu echt vol is... Idd, op termijn trekt zich dat sowieso recht. Ik ben benieuwd!
koenvools Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 (aangepast) Op 13-2-2016 om 00:13, koenvools zei: Ik hoorde dat de Caddy Maxi minder het 'probleem' van de bladveren heeft, omdat hij iets langer is, dus die 17 inch velgen zullen wel meevallen denk ik. Anyway, de Caddy Maxi TGI Generation Four is gisteren besteld in 'deep black'. Levering wordt voorzien voor september pfff 'We care' contract zullen we niet aannemen. Zijn er hier mensen die een omniumverzekering hebben voor hun nieuwe wagen? Ik heb steeds met tweedehands wagens gereden, en dit leek me nooit echt nodig, maar nu met een nieuwe... Tips zijn welkom! Ik heb net een mailtje gehad van de VW-dealer: onze Caddy Maxi wordt ten laatste eind juni geleverd. Leuk nieuws om het weekend te starten . 23 april 2016 aangepast door koenvools 1
koenvools Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 (aangepast) Als ik mijn nieuwe wagen heb, zou ik graag alle kosten willen bijhouden. Is er iemand die hier een goeie tip voor heeft? (excel bestandje, programma,...) Heeft iemand bvb ervaring met carstats.nl ? 23 april 2016 aangepast door koenvools
polarvdc676 Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 3 minuten geleden, koenvools zei: Als ik mijn nieuwe wagen heb, zou ik graag alle kosten willen bijhouden. Is er iemand die hier een goeie tip voor heeft? (excel bestandje, programma,...) Spritmonitor --twitter.com/PolarVdc676 Spritmonitor-logs van elke tankbeurt sinds maart 2014 van mijn VW Touran 1.4 TSI EcoFuel DSG: vnl. hoogcalorisch CNG (H-gas) EcoModder.com: 109 hypermiling / ecodriving tips
Lange_666 Geplaatst: 23 april 2016 Geplaatst: 23 april 2016 Webbased databases zijn OK zolang ze niet off-line gaan (en blijven).
koenvools Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Op 23-4-2016 om 10:24, polarvdc676 zei: Spritmonitor Thanks, ik zal dit eens bekijken!
Ivivke Geplaatst: 24 april 2016 Geplaatst: 24 april 2016 Op 18-4-2016 om 13:20, stefanmiler zei: De CNG bij de Q8 in Schoten, kost die niet meer dan de 0,79 van DATS? Ik dacht dat vorige week gezien te hebben, maar ik kan fout zijn. Ik moet mijn CNG wagen nog krijgen Hoi, jawel die ligt iets hoger dan de dats prijzen, je moet altijd zien dat je ergens kan tanken op je weg/ zo dichtbij als mogelijk. gaan rondrijden lijkt me soms duurder ..... gr, Ive
Marc Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Hallo, ook wij hebben een CNG Caddy Maxi besteld (eind januari). Leveringsdatum voorzien midden april maar enkele weken geleden telefoontje van dealer ontvangen dat het eind juni zou worden. Als ik de berichten hier lees hoop ik dat het echt wel eind juni zal zijn, want mijn vrouw ziet op vakantie gaan met onze oude wagen niet echt meer zitten. Maar ik vroeg me hetvolgende af: is het mogelijk om de auto manueel op benzine te laten rijden ipv aardgas. Ik ben van plan om zo veel mogelijk op aardgas te rijden en enkel in nood op benzine. Maar dat zou maken dat die benzine misschien wel een jaar of langer in de tank blijft zitten waardoor de kwaliteit zal afnemen. Is het daarom mogelijk om bv. eens per jaar de hele benzinetank leeg te rijden en daarna automatisch over te schakelen op aardgas (dus het omgekeerde dan bij normaal rijden)? Alvast dank voor de info, Marc 1
Marc Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Op 8-2-2016 om 12:10, dave_k zei: Hmm, ik heb totaal andere info gekregen van mijn verkoper...nu ja ik heb sowieso de derde zitrij nodig dus in mijn geval ging het niet. Maar het is wel goed dat het dan wel mogelijk is mits het weglaten van de derde zitrij. Weer iets bijgeleerd ? Ook ik heb caddy maxi gekocht met 3de zetelrij en dus helaas zonder trekhaak. Ik had hiervoor naar VW hoofdzetel gemaild. Reden dat dit niet mogelijk is, is niet de specifieke plaatsting van de 3de zetelrij maar de maximale belasting op de achteras. Door het extra gewicht van de cng tanks tov de benzine en dieselversie is het niet mogelijk om 7 volwassenen te transproteren en nog eens belasting van de terkhaak op de achteras. Op het gelijkvormigheidsattest zal effectief staan dat er 0 kg trekvermogen is, dus een achteraf gemonteerde trekhaak zal nooit door de keuring geraken (tenzij je dan de derde zetelrij en de verankeringspunten verwijderd). Dus 7 zitplaatsen kan niet in combinatie met trekhaak, maar 5 zitplaatsen en veel gewicht in de koffer steken wel..... Dit is helaas de regelgeving
Aardgasrijder Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Hoi Marc De wagen zal altijd op aardgas rijden, tenzij je geen meer in je tank hebt zitten. Andersom kan je dus niet schakelen. De houdbaarheid voorbenzine is enkele maanden in je benzinetank, laat ons aannemen tussen 3 en 6 maanden. Erna zal je er ook nog op kunnen rijden, echter kan de samenstelling dan anders zijn door bv. koude en lucht. Je moet ook niet met een volle benzinetank gaan rondrijden, een backupvoorraad van 10-15 liter is voldoende hoor. Je zal merken dat je al eens geen CNG-pomp tegenkomt en dan zal je wagen even overschakelen op benzine tot wanneer je terug CNG in je tank hebt. Ik heb momenteel 10.000 km gereden, waarvan 600-650 km op benzine. Momentel zit er meer benzine in mijn tank, omdat ik in Luxemburg een grote hoeveelheid benzine heb getankt, omdat ik geen CNG pomp tegenkwam. Normaal gesproken heb ik 10-15 liter benzine in mijn tank als reserve zitten. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
polarvdc676 Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 (aangepast) 12 minuten geleden, Marc zei: is het mogelijk om de auto manueel op benzine te laten rijden ipv aardgas. Ik ben van plan om zo veel mogelijk op aardgas te rijden en enkel in nood op benzine. Maar dat zou maken dat die benzine misschien wel een jaar of langer in de tank blijft zitten waardoor de kwaliteit zal afnemen. Is het daarom mogelijk om bv. eens per jaar de hele benzinetank leeg te rijden en daarna automatisch over te schakelen op aardgas (dus het omgekeerde dan bij normaal rijden)? Neen, dat gaat niet. Maar niets houdt je tegen om slechts een paar litertjes benzine in te slaan, i.p.v. 1000en km met al dat overgewicht aan benzine te blijven rondrijden. Als je je benzinetank gebruikt als noodtank, en dus niet tot aan de rand opvult, dan raakt die sowieso wel op na een paar maanden. Je had het over op vakantie gaan; in bv. Frankrijk zal je helaas onvermijdelijk wel een paar tanks benzine oprijden ... 25 april 2016 aangepast door polarvdc676 typo --twitter.com/PolarVdc676 Spritmonitor-logs van elke tankbeurt sinds maart 2014 van mijn VW Touran 1.4 TSI EcoFuel DSG: vnl. hoogcalorisch CNG (H-gas) EcoModder.com: 109 hypermiling / ecodriving tips
Marc Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 15 minuten geleden, polarvdc676 zei: Neen, dat gaat niet. Maar niets houdt je tegen om slechts een paar litertjes benzine in te slaan, i.p.v. 1000en km met al dat overgewicht aan benzine te blijven rondrijden. Als je je benzinetank gebruikt als noodtank, en dus niet tot aan de rand opvult, dan raakt die sowieso wel op na een paar maanden. Je had het over op vakantie gaan; in bv. Frankrijk zal je helaas onvermijdelijk wel een paar tanks benzine oprijden ... Dank voor de info, ook aardgasrijder. Bij een caddy maxi is de benzinetank zowiezo een reservetankje van maar 13 l. Daartegenover staat de grote autonomie op CNG: 850 km (officieel). Dus in de praktijk zal ik nauwelijks of nooit op benzine rijden (binnen die 850 km kom ik wel een pomp tegen). Maar wat dan bv als na 3 jaar of zo ik toch eens op benzine moet rijden? Is die kwaliteit dan nog goed? Toch eigenaardig dat niet voorzien is om de hele benzine op te rijden om ze zo te kunnen verversen. Want ik vind het toch maar tricky om bv mijn reservetankje tot op een paar liter leeg te rijden om er verse benzine bij te doen (en niet stil te vallen...). En onze reis gaat naar Zwitserland.... Dus goed voltanken in België en dan zonder problemen tot Zwitserland op CNG waar er een voldoende aanbod aan CNG is.... Marc
Aardgasrijder Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Mocht het effectief zijn dat je een jaar zonder benzine toekomt, dan ben je zeer goed bezig Hou er ook rekening mee dat wanneer je gaat tanken, je wagen soms enkele minuten (soms 40 seconden of minder) op benzine gaat rijden alvorens je terug op CNG rijdt. Met je grote tanks in de Caddy Maxi zal je interdaad minder op benzine gaan rijden, maar het gaat dus wel even voorvallen. De boodschap zal dus zijn zo weinig mogelijk benzine in je tank te hebben. Het heeft waarschijnlijk een zeer goede reden waarom je altijd verplicht wordt op CNG te rijden. Doet me denken aan hybrides... niet iedereen plugt zijn wagen iedere avond in het stopcontact Maar ik begrijp je, je hebt en CNG-wagen om goedkoper te rijden, je zou zot zijn om veel op dure milieubelastende benzine te rijden. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
jelledp Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 4 uren geleden, Marc zei: Hallo, ook wij hebben een CNG Caddy Maxi besteld (eind januari). Leveringsdatum voorzien midden april maar enkele weken geleden telefoontje van dealer ontvangen dat het eind juni zou worden. Als ik de berichten hier lees hoop ik dat het echt wel eind juni zal zijn, want mijn vrouw ziet op vakantie gaan met onze oude wagen niet echt meer zitten. Maar ik vroeg me hetvolgende af: is het mogelijk om de auto manueel op benzine te laten rijden ipv aardgas. Ik ben van plan om zo veel mogelijk op aardgas te rijden en enkel in nood op benzine. Maar dat zou maken dat die benzine misschien wel een jaar of langer in de tank blijft zitten waardoor de kwaliteit zal afnemen. Is het daarom mogelijk om bv. eens per jaar de hele benzinetank leeg te rijden en daarna automatisch over te schakelen op aardgas (dus het omgekeerde dan bij normaal rijden)? Alvast dank voor de info, Marc Hallo Marc, Wij hebben ook Maxi besteld op 31 januari met vijf zitplaatsen. Onze leveringstermijn is eind mei. Tot nu toe nog niks gehoord van de vw dealer. Welke versie hebben jullie gekozen? Wij hebben de highline versie met trekhaak . We hopen ook snel onze auto te ontvangen.....
Marc Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 16 uren geleden, jelledp zei: Hallo Marc, Wij hebben ook Maxi besteld op 31 januari met vijf zitplaatsen. Onze leveringstermijn is eind mei. Tot nu toe nog niks gehoord van de vw dealer. Welke versie hebben jullie gekozen? Wij hebben de highline versie met trekhaak . We hopen ook snel onze auto te ontvangen..... Dag Jelle, wij hebben een trendline (met alle opties van dark & Cool versie, behalve dakrail en multimedia) 7 zit besteld op 26 januari. Levering op bestelbon was 18 april.... Nu dus normaal gezien eind juni. Volgens dealer was het probleem het succes van de CNG Caddys, bij beninze en diesel waren er toen geen problemen.
JJR Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 @Aardgasrijder @Marc Hoe komt het dat de auto na het tanken enige tijd op benzine zal rijden als hij op CNG start? Het is me inderdaad al opgevallen dat mijn actieradius voor benzine geleidelijk zakt, ook al heb ik tot op heden (4000 Km) nog niet op benzine gereden. Met een volle tank H+CNG kom ik met mijn Caddy Maxi ongeveer 650 Km toe. Dat is 37 kilo (alhoewel ik met een rest van nog 40 Km ooit 37,50 kio getankt heb) CNG. De actieradius die VW aangeeft (850 Km) is inclusief de 13 liter benzine. VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Aardgasrijder Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 JJR het exacte waarom heb ik nog niet helemaal teruggevonden, maar ik weet wel dat het alleszins hier al mee te maken heeft: Na iedere tankbeurt heeft je wagen even tijd nodig om het gasmengsel te analyseren dat zonet werd getankt. De motorsoftware doet dit voor je en zal dan aan de hand van de kwaliteit van het gas de juiste verbranding bepalen aan de hand luchttoevoer te regelen. Zo zul je dus na iedere tankbeurt tussen enkele honderden meters en maximaal 2 km rondrijden op benzine. Bij mijn octavia is daar geen lijn in te trekken, soms na 100 m rij ik al terug op CNG, soms na 1.5 km. Ik stoor er me niet aan, maar het heeft wel degelijk een reden. De bovenstaande is degene die ik weet, misschien dat er nog redenen zijn. Iemand? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen