Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik rijd ondertussen al drie jaar met mijn Fiat Fiorino op CNG, maar een grotere auto dringt zich op. Op het eerste zicht voldoet slechts 1 wagen aan de voorwaarden van 5 zitplaatsen én lichte vracht: De Volkswagen Caddy Max. Bij Volkswagen wisten ze me echter te vertellen dat het niet mogelijk is om de CNG-versie te combineren met lichte vracht (net zoals dat met de 4x4 versie niet mogelijk is). Tenzij je echt naar een bestelwagen gaat, zijn er volgens mij geen andere opties of zie ik er over het hoofd?
Net ontdekt: de vrijstelling voor de verkeersbelasting geldt blijkbaar niet voor lichte vracht, dus dan lijkt het me misschien sowieso beter om voor de gewone personenwagen te gaan...

Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016

Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016

Geplaatst:

Beste Maarten

Helaas is het gamma op CNG in België nog niet zo uitgebreid zoals in de ons omringende landen.
Neem eens een kijkje op de Duitse markt, daar zijn meer voertuigen beschikbaar, echter lichte vracht met 5 passagiers ben ik zelf nog niet tegengekomen.
In combinatie met een aftermarket CNG-installatie kan het meestal wel.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Helaas... een na-installatie is op dit moment niet de beste financiële keuze. Daarstraks dan toch de knoop doorgehakt en de Caddy Max gekocht.

Voor de boekhouding iets minder voordelig, maar de voordelen en premies wegen daar niet tegenop. 

Iemand interesse in een tweedehands fiat fiorino cng? ☺

Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016

Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016

Geplaatst:

Maarten, je mag altijd je zoekertje hier plaatsen B|

http://www.aardgasrijder.be/forum/index.php?/forum/31-te-koop-aangeboden/

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Ondertussen is het wel mogelijk om een caddy maxi dubbele cabine op CNG te bestellen.

Ik heb er speciaal op gewacht. Sinds begin april 2017 is het mogelijk. Normaal wordt de mijne tegen eind juni bij Dieteren verwacht om om te bouwen.

Verder dacht ik ergens gelezen te hebben dat vanaf juli ook voor een lichte vracht de verkeersbelasting wegvalt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op ‎13‎/‎06‎/‎2017 om 09:01, Koen63 zei:

Verder dacht ik ergens gelezen te hebben dat vanaf juli ook voor een lichte vracht de verkeersbelasting wegvalt.

Nee, de verkeersbelasting bij een lichte vracht valt niet weg.

Ze is wel lager dan bij een gelijkaardige personenwagen (niet CNG, want daarvoor betaal je geen wegenbelasting tot en met 2020).

Bij een lichte vracht betaal je geen (eenmalige) BIV.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
1 uur terug, Koen C zei:

Nee, de verkeersbelasting bij een lichte vracht valt niet weg.

Ze is wel lager dan bij een gelijkaardige personenwagen (niet CNG, want daarvoor betaal je geen wegenbelasting tot en met 2020).

Bij een lichte vracht betaal je geen (eenmalige) BIV.

In onderstaand artikel over explosieve groei van cng-pompstations van dats24 heb ik dat toch gelezen.

https://www.aardgasrijder.be/cng-nieuws/2017-explosieve-groei-cng-tankstations/

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@Koen63 : je hebt gelijk. 

Goed voor jou :D 

Ik zie het nu ook. Met een aantal links / artikelen valt te lezen dat er vanaf 01 juli geen wegenbelasting meer hoeft betaald te worden voor een lichte vracht op CNG.

Onder andere hier op de site van ngva : http://www.ngva.be/nl/nieuws?article=44

In dit artikel staat het echter niet zo specifiek vermeld : http://www.traxio.be/nl/nieuws/2017/05/aanpassing-vrijstellingsregels-cng-voertuigen-jaarlijkse-verkeersbelastingplusbiv/

• Vind ik leuk 2

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

• 1 maand later...
  • 2 weken later...
Geplaatst:
2 uren geleden, StevenTh zei:

Blijkbaar kan je subsidies krijgen voor de aankoop van een lichte vracht op cng:

https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/milieuvriendelijke-wagens

Weet iemand hier meer over?

Enkel voor bedrijven.  Niet voor particulieren.

Als je klikt (en doorklikt en nog eens klikt enz enz) op de link die je zelf hebt geplaatst (https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/milieuvriendelijke-wagens ) :

• Ecologiepremie PLUS voor
    • voertuig lichte vracht (max 3,5 ton) met CNG als brandstof
    • vrachtwagen met CNG of LNG als brandstof

dan kom je uiteindelijk op de brochure en de voorwaarden enz, nadat je de limitatieve technologieënlijst hebt doorlopen, de precieze voorwaarden hebt gelezen,  op de lijst van aanvaardbare activiteiten staat (NACE-codes (externe website)), uw investering moet voorkomen op de limitatieve technologieënlijst, moet gebeuren in het Vlaamse Gewest, mag pas starten nadat u uw aanvraag hebt ingediend (begindatum = datum eerste factuur), moet starten binnen 6 maanden na de toekenning van de premie, moet eindigen binnen 3 jaar na de toekenning (einddatum = datum van de laatste factuur), Een aanvraag voor de Ecologiepremie Plus kunt u alleen elektronisch indienen, De premie wordt in drie schijven uitbetaald.

Veel plezier & Good luck !

O ja : U kunt een bonus op de ecologiepremie krijgen als uw onderneming op de indiendatum van uw aanvraag beschikt over een geldige eerstelijns energie-, milieu- of eco-efficiëntiescan, een geldig milieucertificaat of een gecertificeerd milieumanagementsysteem. Voor de berekening van de precieze bedragen kunt u de subsidiebonustabel op de website raadplegen.

Wat we zelf doen, doen we beter ?  :(

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst:
1 uur terug, Koen C zei:

Enkel voor bedrijven.  Niet voor particulieren.

Als je klikt (en doorklikt en nog eens klikt enz enz) op de link die je zelf hebt geplaatst (https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/milieuvriendelijke-wagens ) :

• Ecologiepremie PLUS voor
    • voertuig lichte vracht (max 3,5 ton) met CNG als brandstof
    • vrachtwagen met CNG of LNG als brandstof

dan kom je uiteindelijk op de brochure en de voorwaarden enz, nadat je de limitatieve technologieënlijst hebt doorlopen, de precieze voorwaarden hebt gelezen,  op de lijst van aanvaardbare activiteiten staat (NACE-codes (externe website)), uw investering moet voorkomen op de limitatieve technologieënlijst, moet gebeuren in het Vlaamse Gewest, mag pas starten nadat u uw aanvraag hebt ingediend (begindatum = datum eerste factuur), moet starten binnen 6 maanden na de toekenning van de premie, moet eindigen binnen 3 jaar na de toekenning (einddatum = datum van de laatste factuur), Een aanvraag voor de Ecologiepremie Plus kunt u alleen elektronisch indienen, De premie wordt in drie schijven uitbetaald.

Veel plezier & Good luck !

O ja : U kunt een bonus op de ecologiepremie krijgen als uw onderneming op de indiendatum van uw aanvraag beschikt over een geldige eerstelijns energie-, milieu- of eco-efficiëntiescan, een geldig milieucertificaat of een gecertificeerd milieumanagementsysteem. Voor de berekening van de precieze bedragen kunt u de subsidiebonustabel op de website raadplegen.

Wat we zelf doen, doen we beter ?  :(

Is inderdaad nogal ingewikkeld.

Wil mijn boekhouder erop zetten maar vrees dat factuur van mijn boekhouder hoger gaat zijn dan de subsidie :D 

• Triest 1
  • 4 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...