Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

VolvoBart

Leden
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutraal

About VolvoBart

  • Rank
    Beginnend lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok. Tanks leeg. Gelukkig was ik toch in de buurt van Heverlee. Er ging 16,71kg in en ik heb met de vorige volle tank dan uiteindelijk 342km kunnen rijden. Ze waren weer helemaal leeg en weer de laatste 5km op euro95 gereden. Ja, volgende keren ga ik weer gewoon op tijd tanken maar ik wilde echt weten hoever ik op een volle tank H+ gas geraken zou. Vuldruk meter op de pomp gaf 218 bar aan. Nu had ik op net iets meer actieradius gehoopt van het H+ gas maar hier ben ik heel erg blij mee. Veel beter dan dit gaat het niet worden vrees ik. Met de 15,97kg voor 342km kom ik op 4,67 kg/100km uit (en dan een litertje Euro95/100km ongeveer). da's exact 5 €/100km :-) niet slecht voor een V70 met 245 paardjes! Minder dan de helft dan mijn oude D5. Daarmee zou ik toch dik 8l diesel opstoken /100km en dan kom ik rond de 11€/100km uit. Dit met een vlotte/relaxede rijstijl. Meestal op adaptive cruise: 128 op de teller op de snelweg en 75 in zone 70. Nooit zot optrekken, gewoon lekker doorrijden. Dus ja, mij zullen ze hier nog vaker zien. Zeker als de prijs ook lager blijft dan H-gas bij Dats24 -wat dan in mijn buurt ook amper beschikbaar is.. Tijd dat ze nu in Waarloos op de E19 ook maar eens snel zo'n LNG/CNG installatie plaatsen! Kan me inbeelden dat daar zeker voor het vrachtverkeer wel een markt voor is. b!
  2. Die 17,44kg was trouwens in het 'vernieuwde' DATS station in Tongeren. Schijnbaar hebben ze daar een betere installatie geplaatst?? Ik heb nog nooit zoveel kunnen tanken maar zoals ik al aangaf was het erg koud buiten.. Krijg je er dan meer gas in? En Muscles. Als je tanks niet leeg waren waarvoor staan die waardes dan?? Hoe groot zijn je tanks en hoe 'leeg' was je? 'Pijl onder de helft', Da's niet echt meetbaar, toch? b!
  3. Ben daarstraks dan ook maar eens hier CNG gaan tanken. En ja.. Er stond een grote rode vrachtwagen -zonder bestuurder- aan de linker pomp :-( Dubbele Whopper gaan eten ook?? beetje jammer.. Dan maar omgekeerd en met mn neus de verkeerde kant op aan de rechterpomp getankt. M'n gas tanks waren helemaal leeg. Ik reed al 15km op benzine. Er ging 15,97 kg in. Niet slecht op zich. Meestal is het daaromtrent met een keer een uitschieter van 17,44 kg maar toen was het buiten ook 2° of zo. Nu 12°.. Is dat de reden? Het druk metertje gaf 210kg vuldruk aan. Ik ben erg benieuwd hoever ik ga geraken met deze volle tank H+ gas. Met H-gas geraak ik meestal 330km ver. Als dit echt beter gas is dan gewoon H dan ga ik hier zeker tanken als ik er langs kom.. De prijs is ook heel erg correct. Ik laat het jullie weten over 350 (of 400?) km. gr b!
  4. Ja, het was misschien een iets moeilijker dossier gezien ik de wagen ingevoerd heb uit Duitsland -al stond er op al die papieren wel steeds duidelijk 'erdgas- maar toch.. ik kreeg een vriendelijk verzoek in de bus van de Vlaamsche belastingdienst om aub een dikke 1000€ te betalen aan BIV en wegenbelasting :-( Da's niet de bedoeling natuurlijk als je een CNG voertuig aankoopt. Moet wel zeggen dat de mensen van de DIV heel behulpzaam zijn geweest! Beetje raar dat ze me vroegen beide delen van het originele inschrijvingsbewijs op te sturen naar hen maar goed. Ik heb geprobeerd het 'dossier' steeds zo volledig mogelijk te maken met kopies en foto's van documenten allerhande en mijn nieuw, gecorrigeerd inschrijvingsbewijs zit morgen in de bus als het goed is. Hoop gedoe (ach ja.. Viel nog mee eigenlijk) en ik heb nu ook protest moeten aantekenen bij de Vlaamse belastingen dus da's noch afwachten maar bij DIV verzekerden ze me dat dit ok was zolang ik vermelde dat zij er mee bezig waren ook. Nog lezers hier dergelijke fratsen meegemaakt?? Voorlopig lijkt het allemaal goed af te gaan lopen zonder al te veel paperassen en heen en weer geloop voor mij. Op mijn 'Roos formulier'/aanvraag tot inschrijving stond nochtans CNG vermeld en niet benzine. Ook op het vorige Duitse inschrijvingsbewijs was dat zo. Is dat dan een 'fout' van de DIV bij de inschrijving of hebben ze enkel naar het gelijkvormigheidsattest gekeken?? gr b!
  5. Vandaag voor de eerste keer eens benzine gaan tanken met m'n V70 BiFuel na 2560 km. Er ging 30,15 liter Euro 95 in de tank. Dat komt op een verbruik van 145,56 kg CNG waarvan 32,84 kg H-Gas (22,5%), de rest L-gas. Gemiddeld verbruik van 5,68 Kg/100 km + dan 1,17 L/100 km euro95. Daar ben ik heel blij mee voor zo'n zware wagen met toch 245 pk onder de kap! Kost per 100 km is dan 6,74€ of 172,72 voor de 2560 km tot nu toe. Da's dan toch een stevige besparing tov Diesel (115€ duurder) of benzine (185€ duurder) en je boet niets in qua vermogen of comfort.. Enkel vaak gaan tanken. b!
  6. Ja, had ik al gezien en gelezen. Dit is bij mij niet het geval. 1 blokje na 1600 km lijkt me heel ok.. Da's dan dezelfde motor in je V60? Wel fijn.. De jouwe weegt nog een paar 100 kg minder dus nog vinniger ?
  7. Er gebeurt weinig op dit forum qua Volvo's dus ik deel dan maar mijn bevindingen. Sinds begin deze maand heb ik m'n oude V70 D5 van 2008 (Euro4) ingeruild voor een nieuwer exemplaar ingevoerd uit Duitsland. Een biFuel T5. Was een beetje gedoe met invoer en keuring en ik heb m'n oude V70 voor een appel en een ei (nog geen 3000€!!) van de hand moeten doen. Maar goed... Nu ben ik helemaal in regel weer voor alle LEZ enz en de nieuwe wagen bevalt me héél goed. Na 1600 km zit ik op een gemiddeld verbruik van 5,9 Kg/100 km. Da's dan L-gas. De benzinemeter geeft nu -1 blokje aan dus heb ik ongeveer 5 l verbruikt? Laat ik weten volgende keer ik super95 tank. Het is werkelijk een hele fijne wagen. 245 paarden, heel responsief (soms een beetje lui in de hernemingen maar goed) en meer dan genoeg luxe. Ja, een beetje verlies van laadruimte (7 cm) en geen reservewiel meer maar heb dat in m'n verzekering. Heb het reservewiel ook maar 1 keer in 20 j rijden (dik 600.000 km) nodig gehad. Wat zijn jullie ervaringen met jullie Volvo BiFuels? ik vind 6 kg/100 km helemaal niet verkeerd. Kost me de helft van de diesel. Heb nog een beetje schrik van die 12 fiscale PKs en het feit dat er benzine op m'n inschrijvingsbewijs staat maar dat gaan we wel effe aanvechten mocht dat een probleem worden straks. Een snelle berekening zegt dat ik toch 3000€/jaar bespaar aan brandstof en dan geen BIV en wegentaks.. Da's interessant! Het gevoel beetje genaaid te zijn blijft me bekruipen wel want ik had nog zeker een jaar (of 2) met de oude V70 kunnen blijven rijden maar goed.. nu is het allemaal groen en rijd ik goedkoop. jullie bedenkingen??
  8. Ik heb een afspraak volgende week bij Drive Systems om eens naar die geur/lek te kijken. Daarstraks een geroken in de motorkap en idd net na het starten, wanneer de wagen naar gas overschakelt ruik je een heel klein beetje gas. zou idd niet mogen en gaan we naar laten kijken b!
  9. Hé allemaal, Daar mijn oude diesel V70 (D5, 200pk, 2008) toch al een flink eindje boven de 300.000 km zat en ik vanaf januari aanstaande de LEZ (-zen) niet meer binnen mag daarmee (Euro4) heb ik dan maar de stap gezet. Jammer op zich want de wagen is nog in zeer goede staat en het verbruik valt erg mee. Ook krijg ik waarschijnlijk nog weinig voor deze wagen nu de (oudere) diesels zo in de ban geslagen worden ? Een tweedehandse V70 van eind 2015 is het geworden dus ? Full option summum uitvoering met 245 paarden. Bifuel van de fabriek af. Invoer uit Duitsland. Da's een Westport installatie en de tanks zitten mooi weggewerkt onder de laadvloer. Geen reservewiel meer vanzelfsprekend en de vloer ligt zo'n 7 à 8 cm hoger dan normaal. Geen groot probleem want de wagen is nog ruim zat. Ik begreep dat de tanks zo'n 18 kg gas kunnen bevatten. Goed voor 250 à 300 km op CNG. Heb er nu zo'n goede 1000 km mee gereden en ik moet zeggen het bevalt best goed! 1000 km op gas en de benzinetank die ik helemaal gevuld heb bij aanvang geeft nog steeds 100% aan. Verbruik zit zo rond de 6 kg/100 km op L-gas. Dat valt me heel erg mee voor een dergelijke wagen. Na nog eens 1000 km ga ik een preciezer getal kunnen geven en ook het verbruik op benzine beter inschatten. Gelukkig heb ik een DATS CNG-station op 1,5 km van mijn huis hier in Mechelen De wagen rijdt bijzonder comfortabel. Alleen de automaat is een beetje 'lui' soms in de hernemingen maar goed. Heb ik geen last van en is niet anders dan in mijn vorige al is dit een 8-traps, de vorige 6. Ik heb ook de Caddy Maxi overwogen of een Skoda maar de Octavia vind ik wat klein, de Superb bestaat niet in CNG en de Caddy blijft toch een beetje een camionette (wel een hele fijne). Dit is mijn vierde V70 (wel de eerste was een 850) en het zijn hele fijne wagens gezien ik toch best veel kilometers maak, vaak meer dan 40.000/jaar. Vorig jaar stond ik ook op het punt een V90 bifuel te kopen maar de prijs (55000€!!) vond ik toch echt buitensporig hoog... Ben erg blij met m'n keuze. Natuurlijk was het een heel avontuur bij de autokeuring voor de invoer weer. De controleur van dienst keek erg bezorgd, prutste vervolgens 10 minuten op z'n computer tot hij er de chef bij haalde. Die wist gelukkig wel van wanten en heeft me eigenlijk heel goed geholpen. Ik kreeg een groene kaart maar wel met beperkte geldigheid gezien de CNG-installatie nog de 4-jaarlijkse keuring moet ondergaan. Het feit dat dit reeds in Duitsland was gebeurd -waar ik ook een certificaat van heb- telt schijnbaar niet hier ? Het enige wat me een klein beetje zorgen baart is een heel lichte gasreuk in het interieur bij een koude start. Het is werkelijk heel erg licht maar dit zou toch niet mogen? Op de keuring is er wel uitvoerig 'gesnuffeld' aan alle hoeken en kanten van de gasinstallatie en daar hebben ze niks gemerkt. Geen lekken. Het is ook niet dat de gastanks leeglopen bij niet-gebruik dus het probleem zou onder de motorkap moeten zitten als er al een probleem is. Ook draait de motor niet 100% gelijkmatig (stationair) bij koude start. Niet dat het echt schokt en beeft maar ik voel toch dat het niet helemaal normaal is. Bij de minste aanraking van het gaspedaal is dit wel weg. Ik ga daar toch eens naar laten kijken ook bij die gaskeuring. Maar goed, Ik heb al vaak gelezen op dit forum vol nuttige info en ervaringen en wil dus graag mijn steentje bijdragen. gr b!
×
×
  • Create New...