Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een praktisch vraagje...

Mijn Golf Variant TDI is particulier verkocht en heb hem deze middag uitgezwaaid en bedankt voor bewezen diensten. Mijn TGI wordt pas half mei geleverd, maar we hebben nog de Polo van mijn echtgenote om ons te verplaatsen.

De TDI is dus ingeschreven op de nieuwe eigenaar, met nieuwe platen. Is het een probleem als ik mijn eigen platen nog tot half mei in mijn garage laat liggen tot de TGI geleverd is?

Zolang ik mijn verzekering van de TDI niet opzeg en deze bij levering laat overgaan naar de TGI kan ik dezelfde platen houden dacht ik (ondanks dat de inschrijving van de TDI nu niet meer op mijn naam staat?)

Alvast bedankt!

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Geplaatst:

@DeNbEiRe_84 De verzekering van jouw TGI (aardgasauto) zal helemaal anders zijn dan van je TDI. Die is voordeliger en gebaseerd op een ander soort motor. Dat is normaal gezien een groene verzekering (als dat bestaat).

Het beste is, om 100% zeker te zijn, dat je hiervoor contact opneemt met je verzekeringsmaatschappij. Dat doe je best van mens tot mens, en niet telefonisch.

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
5 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Is het een probleem als ik mijn eigen platen nog tot half mei in mijn garage laat liggen tot de TGI geleverd is?

Nee, maar het kost jou misschien wat Euro's...

Volg even mee... :)

5 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Mijn TGI wordt pas half mei geleverd,

Verzekering

1. Probeer bij je verzekering dat je voor de 1/2  maand maart, de volle maand april en de 1/2 maand mei (misschien langer ...?) geen verzekering moet betalen.  Je hebt immers geen auto meer op dat contract.

2. Indien ze stroef doen : geen auto = geen verzekering meer nodig.  Graag de resterende Euro's terug geven aub. Zie vervaldatum op je groene kaart.

En tegen 1/2 mei kijk je uit naar een volledig nieuwe verzekering.  Bij hen of bij een ander.

Zoals Muscles al zei : die zal waarschijnlijk goedkoper zijn omdat de kW 's lager zijn ?

Ivm een "groene" of ("eco") verzekering : er zijn enkele verzekeringsaanbieders die daarvoor wat korting / betere tarieven geven.

Bijvoorbeeld (effe google) Baloise.  Van hun website :

Is uw auto uitgerust met parkeersensoren, aanrijdingswaarschuwing, voetgangersdetectie of aandachts- en remhulpsystemen?

Dan betaalt u bij Baloise Insurance minder voor uw autoverzekering. U krijgt extra korting als u met een hybride of elektrische wagen rijdt!

Uiteraard vergelijken en niet enkel op mooie praatjes voortgaan :D .

Wegentaks

1. Je stuurt je plaat voor einde maart op naar de DIV in Brussel.  Via de post zou dit gratis zijn - hoor eens op het postkantoor.  Resultaat : je krijgt de wegentaks die je betaald hebt voor de diesel terug, gerekend vanaf 1 april 2018 tot en met de maand dat je diesel ooit als 1e keer door jou ingeschreven is. 

Bijvoorbeeld 31 juli 2018 -> 4 maanden worden terugbetaald (april, mei, juni, juli).

Nadeel : je zal 1/2 mei (of 1 juni) een nieuwe plaat nodig hebben.  Kostprijs : 30 € voor de achterste en 15 à 20 € voor de voorste.  Indien je ook nog een fietsendrager, karretje en caravan (beide -750 kg) hebt : die hebben elk ook nog een duplicaat nodig van 15 à 20 €.

2. Je stuurt je plaat niet op naar de DIV in Brussel.  Je schrijft je nieuwe auto 1/2 mei of 1 juni in met je oude plaat.

De DIV herberekent je wegentaks CNG tov diesel vanaf 1 juni.

Stel je hebt nog wegentaks voor de diesel betaald tot en met 31 juli 2018 -> je krijgt nog 2 maanden wegentaks terug (juni, juli).  Je CNG zal immers 0 € aan wegentaks kosten.

Een begonnen maand = een betaalde maand voor de DIV.

Aan jou de berekening wat het voordeligst of het gemakkelijkst is :D .

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Wel, ik ben bij KBC. Via de “Live Chat” had ik vorige maand een vriendelijke kerel aan de andere kant die zei dat als ik mijn verzekering zou opzeggen, mijn platen dan ook sowieso vernieuwd zouden moeten worden wanneer de andere geleverd werd ?

Nu las ik daarstraks ergens op de website van de FOD Financiën het volgende:

Als u van voertuig verandert maar uw Europese nummerplaat behoudt, heeft u 4 maanden de tijd om bij de Directie Inschrijving Voertuigen (DIV) uw nieuwe voertuig onder dezelfde nummerplaat in te schrijven.

De verkeersbelasting is niet meer verschuldigd voor uw vorige voertuig. Het eventueel terug te betalen bedrag wordt automatisch afgetrokken van de soortgelijke belastingen die u voor uw nieuwe voertuig voor een nieuwe periode van 12 maanden moet betalen.

Hieruit begrijp ik dus dat ik 4 maand tijd heb om dezelfde platen op een nieuw voertuig in te schrijven. Aangezien mijn vrouw graag mijn huidige “BUX” combinatie wil houden, neem ik graag optie 2 Koen C (ook al verlies ik een paar maanden taksen) ?

Anderzijds blijkt uit deze tekst niet wat er gebeurd als ik mijn verzekering intussen opzeg. Maar het heeft inderdaad geen zin om te betalen voor iets wat er niet is. Ik denk dat ik het volgende week eens ga vragen aan iemand bij de lokale KBC zelf, ipv een gastje van de “Live Chat”.

Alvast bedankt voor de antwoorden ?

I’ll keep you posted...

Geplaatst: (aangepast)
8 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Als u van voertuig verandert maar uw Europese nummerplaat behoudt, heeft u 4 maanden de tijd om bij de Directie Inschrijving Voertuigen (DIV) uw nieuwe voertuig onder dezelfde nummerplaat in te schrijven.

De verkeersbelasting is niet meer verschuldigd voor uw vorige voertuig. Het eventueel terug te betalen bedrag wordt automatisch afgetrokken van de soortgelijke belastingen die u voor uw nieuwe voertuig voor een nieuwe periode van 12 maanden moet betalen.

Van die 4 maanden wist ik niet.

Maar dat is dus correcter dan wat die van KBC Live Chat zegt.

Enkel indien je een nummerplaat met 7 karakters hebt !

(of een gepersonaliseerde van 1000 of 2000 Euro à la "DENBEIRE" :D )

Een 6 karakters tellende nummerplaat is niet meer goed voor een nieuw ingeschreven wagen.

Hoeveel auto's rijden er rond zonder verzekering maar wel met een ingeschreven voertuig (lees : correcte nummerplaat) ?

Het is perfect mogelijk zonder verzekering te rijden... en toch met een ingeschreven auto rond te rijden.

Een bijna gelijkaardig geval is mijn collega overkomen.

Hij betaalt zijn verzekering iedere 3 maanden.  Met de jaarwisseling is er iets misgelopen met zijn domiciliëring.

Resultaat : bijna tweeënhalve maand zonder verzekering rondgereden (met een groene kaart die maar geldig was tot eind december).

Hij had wel een aangetekende brief gekregen, maar is die niet gaan afhalen op het postkantoor.

Pas als die naar de keuring wou half maart, is zijn "euro / frank" gevallen dat zijn groene kaart vervallen was.

8 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

(ook al verlies ik een paar maanden taksen) ?

Nee, ik denk dat het maar 1 maand is : april.

Indien de nieuwe auto pas ingeschreven wordt op 1 juni, zal het 2 maanden zijn (april en mei).

Of misschien krijg je de verkeersbelasting voor april (en eventueel mei) ook terug ?

De tekst van de DIV is daar niet heel duidelijk in.

DIV eens bellen ?   (en dan het bos en de bomen....  :S:))

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
4 uren geleden, Koen C zei:

of een gepersonaliseerde van 1000 of 2000 Euro à la "DENBEIRE" :D

It crossed my mind ?

• 1 maand later...
Geplaatst:

Mijn verzekeringsagent is plots gul geworden nadat ik een offerte van Volkswagen Insurance naar hen doorstuurde.

Ineens krijg ik een korting waardoor ze 100 euro per jaar goedkoper uitkomen dan de concurrentie ?

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
28 minuten geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Mijn verzekeringsagent is plots gul geworden nadat ik een offerte van Volkswagen Insurance naar hen doorstuurde.

Ineens krijg ik een korting waardoor ze 100 euro per jaar goedkoper uitkomen dan de concurrentie ?

Dat is interessant. Dat ga ik de volgende keer ook proberen ?

• Hahaha 2
Geplaatst: (aangepast)
Op 18/3/2018 om 10:12, Koen C zei:

Nee, ik denk dat het maar 1 maand is : april.

Indien de nieuwe auto pas ingeschreven wordt op 1 juni, zal het 2 maanden zijn (april en mei).

Of misschien krijg je de verkeersbelasting voor april (en eventueel mei) ook terug ?

De tekst van de DIV is daar niet heel duidelijk in.

DIV eens bellen ?   (en dan het bos en de bomen....  :S:))

Gisteren ontving ik een brief van de Vlaamse Belastingdienst.

Ter info: mijn diesel werd officieel uitgeschreven bij DIV op 12/03/2018.

Aangerekend voor periode 01/02/2018 tot 31/01/2019: 280,37 euro

Ontheffing voor periode van 01/03/2018 tot 31/01/2019: 243,84 euro

Afrekening voor periode van 01/02/2018 tot 01/02/2018 tot 28/02/2018: 36,53 euro

Met andere woorden: ik betaal dus gewoon nog de maand februari, ook al is hij half maart uitgeschreven.

aangepast door DeNbEiRe_84
  • Vind ik leuk 1

Geplaatst:

tuurlijk en al chance dat je maart niet moet betalen. want normaal telt voor de staat , begonnen is betalen.

• Vind ik leuk 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Geplaatst:
9 uren geleden, pluxy zei:

tuurlijk en al chance dat je maart niet moet betalen. want normaal telt voor de staat , begonnen is betalen.

Waarschijnlijk moeten ze dat dan manueel berekenen. En ambtenaren en manueel ?

Geplaatst:

Hoe ze het berekenen is mij een raadsel

Want 280/12 = 23,33

Of 280/365 * 40 (28 dagen februari + 12 dagen maart) =  30,68

Hoe ze dus aan 36 komen enkel voor de maand februari is een raadsel...

• Vind ik leuk 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...