Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goeie middag, 

Na zeven jaar en 310000km met een diesel, ben ik op zoek naar een minder vervuilend alternatief voor m'n woon-werkverkeer,

en zou eind dit jaar willen overschakelen.

Ik heb al wat zitten rondkijken en vind CNG op dit moment het meest interessante - nu zit ik wel met wat vragen en daar vind ik

op dit moment niet echt een antwoord op.  Zo doe ik bijvoorbeeld tussen de 40 en 45000km op een jaar (vandaar m'n vorige

keuze voor een diesel) en is de vraag natuurlijk in eerste instantie: gezien m'n afstanden, is CNG een interessant alternatief

voor mij?  De radius is -voorlopig- nog beperkt, maar ik heb ook al rondgekeken en met een pomp bij het werk en een pomp 

dicht bij huis, zou dit - met iets meer tankbeurten- op te lossen zijn.

Tweede vraag is: als ik bij bv Seat kijk (m'n huidige is een Seat, zeer tevreden over), dan zie ik dat de TGI motoren ofwel 1.2 of

1.4 zijn.  MIsschien een misvorming door m'n huidige diesel (1.6) - maar zijn deze (lichtere) motoren interessant voor het 

afleggen van veel/lange (snelweg) afstanden?

Alvast bedankt voor alle info...

Geplaatst:

mijn vorige wagens waren ook diesels, allebei 1.6, en nu heb ik de 1.4 CNG. Evenveel PK's als de diesels, iets minder koppel, maar nog ruim voldoende.

voor de lange afstanden, ik zeg het meestal zo: je moet een kleine mentaliteitsverandering aannemen. Ik rijd op CNG voor nog niet de helft van de prijs tov benzine. Dus als ik ga tanken, tank ik met een glimlach, en ik vind het zeker niet erg om een keer extra te gaan tanken. Als je denkt dat dit voor jou ook geen probleem is, houdt er niets je nog tegen denk ik.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

Het beste wat je kan doen is gaan testrijden met een CNG-wagen, je kan een uurtje of soms zelfs 2 rondrijden met je voertuig naar keuze, zo ervaar je zelf het rijcomfort van een CNG-wagen.
Wat betreft het tanken... tja je zal inderdaad iedere 300-450 km aan de pomp staan met je Seat, afhankelijk van het type gas dat je kan tanken in je buurt. 

Met een Opel Zafira geraak je verder, met de Caddy nog verder, echter is dit een ander type wagen.

Ik kan wel zeggen dat ten opzichte van de VW Golf 1.6 TDI 105 Pk ik geen verschil ervaar in rij-ervaring. Het koppel is meer dan voldoende hoor, maar een testrit zal je ditzelfde vertellen.

Zijn er nog andere wagens die je aanspreken op CNG? De Opel Astra  en Astra Tourer komen ook binnenkort op CNG, dit is vergelijkbaar met de Seat Leon.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Het tanken duurt een (heel) klein beetje langer dan gewoon diesel tanken, maar met mijn diesel nam ik ook mijn tijd om die vol te tanken en dus moest wachten tot het schuim weg was (om dan meer dan een liter extra te kunnen nemen).
De glimlach die dr. Nick vermeldt zal er bij mij zeker niet door verdwijnen (zélfs niet een beetje).
Met mijn Caddy Maxi doe ik vlot 650 km met een volle tank. Maar met enkele stations in je omgeving kan eigenlijk alles.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:
2 uren geleden, Joeri zei:

De radius is -voorlopig- nog beperkt, maar ik heb ook al rondgekeken en met een pomp bij het werk en een pomp 

dicht bij huis, zou dit - met iets meer tankbeurten- op te lossen zijn.

De afstand die ik "extra" wil afleggen om een CNG pomp te bereiken, ligt voor mij op 2 à 5 km.

Ik ga er niet extra voor rijden - ze moet dus op of vlakbij de route liggen die ik op die dag afleg.

Met de afstand die je dagelijks aflegt (150 à 200 km ?), is het wel interessant om een auto te kiezen die een groot volume aan CNG tanks aan boord heeft (en zuinig omgaat met dat aardgas).

Maar ik denk wel dat de VAG groep daar een groot aanbod in heeft.

(Ook de al genoemde Astra heeft op papier een mooi bereik op aardgas)

(Zover ik het begin door te hebben : het rijbereik dat de constructeurs opgeven in hun brochure, is met H-gas...)

Ter vergelijking : met de 12.5 kg aardgas aan boord van mijn Lancia Ypsilon, geraak ik maximum zo'n 250 km ver (L-gas).

Dat wil zeggen : 2x per week tanken (maandag en woensdag).

Donderdag rijdt de wagen niet, vrijdag nog op CNG thuis geraken en in het WE op benzine rijden OF op vrijdag op tijd af de snelweg om via binnenwegen naar huis te rijden (en daar ergens onderweg CNG tanken).

M.a.w. : dat is een lichte aanpassing van de gewone woon-werk route.

Indien je H-gas kan tanken : blijkbaar kan je daar een 10 à 15 % verder mee rijden dan L-gas.

H+ gas laat ik buiten beschouwing omdat je dat maar op enkele plekken in België kan tanken.

Tenzij je daar toevallig in de buurt woont of werkt : dan heb je dubbel geluk ! :)

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...