Aardgasrijder Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Wat zie ik daar minister Weyts? Een blauwe 'illegale' CNG-sticker? En enkel een ruitje? Geen zwarte randen er rond...? Foei Foei Bron : http://www.benweyts.be/nieuws/nog-een-nieuw-tankstation-voor-aardgaswagens-in-de-vlaamse-rand Door Ben Weyts op 13 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Rand Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft samen met Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom een nieuw CNG-tankstation geopend in Zellik. Er rijden steeds meer wagens op aardgas op de Vlaamse wegen, maar er zijn nog niet zoveel CNG-tankstations. "Vlaanderen maakt stilaan een inhaalbeweging", zegt Weyts. "We zijn op weg naar een groenere toekomst". CNG (Compressed Natural Gas) wordt steeds populairder als alternatief voor klassieke brandstoffen. Omdat aardgas samengeperst is, neemt de tank minder plaats in en is het geheel niet ontvlambaar en dus veilig. Omdat CNG een schone verbranding heeft, blijven er minder schadelijke stoffen achter. Dat betekent ook: minder onderhoudskosten. Een aardgasmotor gaat dan ook duidelijk langer mee dan een diesel- of benzinemotor. CNG is vandaag de milieuvriendelijkste fossiele brandstof: je stoot 95% minder fijn stof en tot 30% minder CO2 uit. Een wagen op CNG stoot geen benzeen of kankerverwekkende stoffen uit, en veroorzaakt geen roet. Aardgas maakt voertuigen tot 75% stiller en CNG geeft geen geurhinder, en geen grond- of watervervuiling. "Eigenlijk verkoopt CNG zichzelf", vat Weyts samen. "In de toekomst gaan we veel meer CNG-wagens zien op Vlaamse wegen. Elk nieuw tankstation is dus goed nieuws. Als inwoner van de Groene Vlaamse Rand, ben ik ook blij dat er al verschillende CNG-stations in de Vlaamse Rand zijn". 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
muscles Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 De afbeelding van de officiële Belgische CNG-sticker is dan ook bijna niet - of beter zelfs helemaal niet - te vinden op het internet: https://duckduckgo.com/?q=cng&t=ffab&iax=1&ia=images tenzij dan op mijn eigen site ! Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 18 april 2017 Auteur Geplaatst: 18 april 2017 Hier krijg je er gratis reclame bovenop Ik heb m ook staan op https://www.aardgasrijder.be/autokeuring-wagen-op-cng/ , alleszins 80% ervan 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
muscles Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Ja, op die site heb ik destijds ook de foto van de officiële sticker gevonden, en dat heb ik er toen van gemaakt: Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
CNGarni Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Nieuw tankstation en het lijkt geen pistool te zijn dat ze daar hebben geïnstalleerd? Heb 1x een slechte ervaring gehad met dergelijk niet-pistool-Duits-type...bij Dats pomp 2 in de Vosseschijn :-P Wilde pistool koppelen, en er ontsnapte gas :-P Uiteraard deed ik iets fout, maar had zo'n pistool nog niet gebruikt (nog steeds niet trouwens) en de handleiding tegen de pomp (2) was voor een pistool! Op youtube-filmpjes zien er zo simpel uit, na dat fratske durfde ik het niet meer aan...iemand die het mij wil uitleggen aub? :-)
muscles Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 2 uren geleden, CNGarni zei: Nieuw tankstation en het lijkt geen pistool te zijn dat ze daar hebben geïnstalleerd? Heb 1x een slechte ervaring gehad met dergelijk niet-pistool-Duits-type...bij Dats pomp 2 in de Vosseschijn :-P Wilde pistool koppelen, en er ontsnapte gas :-P Uiteraard deed ik iets fout, maar had zo'n pistool nog niet gebruikt (nog steeds niet trouwens) en de handleiding tegen de pomp (2) was voor een pistool! Op youtube-filmpjes zien er zo simpel uit, na dat fratske durfde ik het niet meer aan...iemand die het mij wil uitleggen aub? :-) Het is altijd wat wennen, aan dat pistooltype. De ARAL-tankstations in Duitsland hebben bijna allemaal dat pistooltype. Je houdt de pistoolopening naar je toe om te kijken of de vulopening volledig opengedraaid staat, zo groot mogelijk dus. Indien dat niet het geval is, dan kan je de hendel naar links of naar rechts verdraaien. Normaal gezien naar rechts, geloof ik. Dan probeer je het pistool op de gasaansluiting van je wagen aan te koppelen. Indien ie goed past, ok. Indien niet, dan heb je wellicht naar de verkeerde kant gedraaid. Hij past. Dan moet je de hendel verdraaien om 'm vast te zetten, en dan zal je ook het geluid van de gaspomp horen dat ie goed aangesloten is, en dan kan je tanken. Natuurlijk moet je na de hendel aangesloten te hebben op de startknop gedrukt hebben alvorens je kan tanken. 2 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
muscles Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Je hebt op sommige (zulke) pistolen een ON en een OFF stand, maar ik weet niet of dat bij ARAL het geval is, of hier in België. In onderstaand filmpje wordt het gedetailleerd uitgelegd, in het Duits. 2 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
CNGarni Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Bedankt voor de info, maar wat ik mij afvroeg, je hebt de hendel, maar de hendel draait ook om de as van de slang...deze heeft geen nut en dient gewoon om de hendel uit de weg te draaien? Ik 'dacht' dat ik ook ooit gezien had dat deze op een bepaalde stand moest staan. Vandaar de verwarring!
muscles Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 @CNGarni Voor mij is dat gebruiken van die tankpistolen maar twee keer om de drie maanden, en gewoonlijk is dat ook nog es wanneer het buiten donker is. En ik geef er dan eigenlijk niet genoeg aandacht aan alhoewel het dan toch kalm is. Ik draai aan die hendel tot ie goed zit. En ja, de hendel draait inderdaad ook nog es rond de as van de slang. Het is door het veel te doen dat je zal leren hoe je dat type tankpistool moet gebruiken. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd welke Belgische tankstations dit type van tankpistool hebben. Enora? Esso Express? Shell Express? 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 19 april 2017 Auteur Geplaatst: 19 april 2017 Bruno in Winterslag heeft een dergelijk pistool of toch iets dat er op lijkt Heb er ook al eens mee zitten klooien In Duitsland bij Aral heb ik ook al eens een keertje 30-40 seconden staan kijken voordat ik m goed aangesloten kreeg 2 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Koen C Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Als je goed kijkt in het 2e filmpje (die met man met strooien hoed), probeert rode-ruit-hemd man eerst het pistool met de hendel naar boven op de vulopening te steken. Maar een fractie later zie je dat de hendel naar rechts wijst : ik vermoed zeer sterk dat de hendel anders tegen de carrosserie aankwam. Daarom kan je dus de ring (waarop de hendel zit) volledig ronddraaien : zo botst de hendel niet tegen het plaatwerk van je auto aan als je hem draait van OFF naar ON. Op beide filmpjes is de aanduiding ON en OFF nog zeer goed leesbaar. Zelf heb ik nog maar 1 of 2 maal met zo'n pistool getankt, en kan me die aanwijzing ON en OFF niet meer herinneren. Afgesleten door veelvuldig gebruik ? Handig vind ik dit soort pistool niet. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
JJR Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Maar misschien wel minder gas dat ontsnapt (vooral fel in Houthalen) VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen