Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

weet iemand hoe de grote prijsverschillen van ongeveer 40 cent / kg te verklaren zijn voor H-gas tussen verschillende stations?

Voorbeeld:

• TotalEnergies Emiel Vloorsstraat 2 Antwerpen: 1.60 €/kg
  • Q8 Ranst (snelweg): 1.65 €/kg
  • Q8 en Esso Turnhout: meer dan 2 €/kg?

Voorbeelden zijn allemaal H-gas.

Groeten,

Dirk

Geplaatst: (aangepast)

De tankstations van Q8 en Esso Turnhout worden gevoed uit het leidingennet, Q8 Ranst wordt gevoed vanuit opslagtanks met vloeibaar aardgas (LNG) die ter plaatse staan opgesteld.

Het LNG wordt aangevoerd met tankvrachtwagens en is ook een brandstof die vloeibaar getankt wordt door vrachtwagens als brandstof. De CNG-pomp is eerder een bijverschijnsel bij deze installaties. 

Maes Londerzeel is de goedkoopste aanbieder van CNG voor zover mij bekend met momenteel een prijs van 1,25 euro per kg.

Het nadeel van deze installaties is dat de vuldruk lager is of zelfs ronduit belabberd (Q8 Ranst en Maes Londerzeel).

Door vermoedelijk het verschil in kosten en marge kunnen de aanbieders van CNG-tankstations die gevoed worden uit LNG iets goedkoper hun gas aanbieden.

Total Antwerpen werd ook altijd gezegd dat dit tankstation wordt gevoed met LNG maar ben hier al jaren niet meer geweest.

aangepast door Josy
opmaak
Geplaatst:
11 uren geleden, Josy zei:

Het nadeel van deze installaties is dat de vuldruk lager is of zelfs ronduit belabberd (Q8 Ranst en Maes Londerzeel).

Door vermoedelijk het verschil in kosten en marge kunnen de aanbieders van CNG-tankstations die gevoed worden uit LNG iets goedkoper hun gas aanbieden.

De LNG moet vloeibaar blijven. Dit kan door de druk hoog genoeg te houden/het LNG koud genoeg te houden.

Het CNG van deze installaties is eigenlijk de LNG die verdampt is. Met een relatief kleine pomp kan je dus CNG aanbieden. De druk is belabberd omdat de CNG hoeveelheid (en druk) afhankelijk is van de hoeveel heid verdampte LNG, en de pomp die ze er langs zetten.

Zo lang dat men op LNG blijft rijden (fingers crossed) zal er hier wel CNG te tanken zijn. Keerzijde zijn de CNG stations op het leidingnet. Deze moeten de druk zelf volledig opvoeren (vaak in 2 stappen, en dus 2 pompen) naar de vuldruk. Dit vergt meer energie en ook meer onderhoud.

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Geplaatst:

De prijsverschillen komen zoals hierboven al gezegd in de eerste plaats door manier van aanvoeren: vloeibaar (LNG) in vrachtwagens of gewoon via het aardgasnet.

Via LNG is enkel in Veurne (Romac), Londerzeel (Maes), Q8 Ranst en Esso Leuven (E40) dacht ik.
Over 't algemeen goedkoper, Maes Londerzeel meestal goedkoopste van het land (nu 1,30 - paar cent met Romac kaart).

Via aardgasnet heb je 2 referentie-prijzen:

- de DATS-prijs (overal bij DATS = +- helft van de CNG-stations) maar bv. ook Gabriëls (Zottegem en Merelbeke) volgt dezelfde prijs
Dit was voor de energiecrisis meestal de goedkoopste maar sindsdien meestal zowat de duurste (momenteel 1.989)

- de ENORA-prijs (pompen in vooral Henegouwen en West- en Oostvlaanderen, dikwijls bij een Esso station maar soms ook alleenstaand).

Is meer stabiel en meestal stuk onder DATS maar de laatste tijd ook redelijk gestegen. Momenteel 1,875.

Deze prijzen worden bepaald door het contract (spotprijs of future markt), kostenration en winstname van de aanbieder.

Er is ook een derde mogelijkheid: ter plaatse geproduceerd (uit biovergisting). Maar dat kan je in België enkel in Geer en in Taverneux (Houffalize) tanken dacht ik.
Die zijn over 't algemeen bij de goedkoopste en redelijk vaste prijzen. Geer is momenteel het goedkoopste CNG-station (1.25). Taverneux staat in Gibgas 1,573 sinds 24/11.

Prijzen kan je altijd opvragen op https://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner of in hun app (kost paar euro).

Zijn wel op basis van input van de gebruikers van de app en kan dus soms achterop lopen. De datum is de laatste update van de prijs.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
37 minuten geleden, Taaner zei:

Via LNG is enkel in Veurne (Romac), Londerzeel (Maes), Q8 Ranst en Esso Leuven (E40) dacht ik.
Over 't algemeen goedkoper, Maes Londerzeel meestal goedkoopste van het land (nu 1,30 - paar cent met Romac kaart).

Via aardgasnet heb je 2 referentie-prijzen:

- de ENORA-prijs (pompen in vooral Henegouwen en West- en Oostvlaanderen, dikwijls bij een Esso station maar soms ook alleenstaand).

Is meer stabiel en meestal stuk onder DATS maar de laatste tijd ook redelijk gestegen. Momenteel 1,875.

TotalEnergies in Kallo (Beveren) is ook via LNG. TotalEnergies in Hoboken (Antwerpen), dat weet ik niet maar is gewoonlijk ook goedkoper: 1,600 op 8 februari 2025 volgens GibGas.

ENORA heeft ook pompen in de provincie Luxemburg: Marche-en-Famenne, Neufchâteau, Arlon en Aubange. Q8 heeft er daar 1, in Bastogne, ook een aparte prijs: 1,495 op 23 januari jl. volgens GibGas.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
Op 13/2/2025 om 23:47, muscles zei:

TotalEnergies in Hoboken (Antwerpen), dat weet ik niet maar is gewoonlijk ook goedkoper: 1,600 op 8 februari 2025 volgens GibGas.

Is ook uit LNG, Installatie staat op het terrein van Depannage 2000 dat er vlak naast ligt. De CNG depannage camions op CNG vullen hun tanks dan bij den Total.

• Bedankt 1
Geplaatst:
49 minuten geleden, Taaner zei:

Volgens dit bericht op Facebook is de Enora prijs ondertussen 1.97 (maar ik vind geen recente updates op Gibgas).

https://www.facebook.com/groups/483120173226525/posts/1191567769048425/?comment_id=1191609725710896&reply_comment_id=1191779919027210

En wat is dit dan? Esso aan de Rooigemlaan in Gent is 100% eigendom van G&V, en dus een Enora-tankstation: 1,975

https://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail B_9000_Gent_Rooigemlaan_2

en in Brugge is ook een Enora-CNG-tankstation, in de Waggelwaterstraat. Daar staat de prijs wel op 1.970 (18 februari 2025):

https://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail B_8200_Brügge_Waggelwaterstraat_6

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Toen ik gisteren keek heb ik Brugge, Aalst, Doornik en Ollignies gechecked en die waren toen (nog) niet aangepast. Goed dat ze ondertussen zijn geupdated!

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Momenteel zijn de goedkoopste tankplaatsen in Londerzeel (Maes - Nijverheidsstraat) en Antwerpen (Total Energies - Emiel Vloorstraat) : 1,55Eur/kg (14/09/26)

De prijzen kan je goed zien op GIBGAS.DE - voor zover iedereen dit regelmatig aanvult of zou aanvullen (warme oproep om dit te doen !)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...