Mark ark Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 Hoi, in hoeverre is 'niet 100% vol kunnen tanken' een issue? Kan je probleemloos een halve tank bijtanken om een volle tank te verkrijgen? Ik heb een Caddy maxi cng op het oog occ. 2013... vandaar mijn vraag. Dank voor uw antwoord!
CNGarni Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 Ik tank altijd wanneer het mij uitkomt en mijn tank voorbij de helft is. Het mengen van gasmengsels is geen probleem, half vol/half leeg, ook niet! Veel plezier ermee! (Toch opvallend hoeveel Caddy's er zijn op CNG :-D ) 1
Lange_666 Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 @Mark ark: Het is geen issue. Je kan altijd bijtanken als je wilt en zoals CNGarni aanhaald, mixen van L en H gas is ook geen enkel probleem. Het 100% tanken issue is in wezen terug te voeren op de druk die de pomp kan leveren op het moment dat jij komt tanken, maw wat er aanwezig is aan druk op dat moment. Dit is op zijn beurt afhankelijk van de maximale pompdruk die het station kan leveren (er zijn kleine verschillen tussen de stations onderling) en wat er rest aan druk als er net iemand voor jou is komen tanken. (vb: stel dat de max druk aan uw station 200 bar is en er is iemand komen tanken net voor u dan kan het zijn dat de max druk gezakt is tot 195 bar. Je zal dus hier nooit kunnen vullen tot 200 bar). Bijtanken kan je dan maar niet aan direct aan dezelfde pomp/station. Dit moet eerst weer op druk komen. Je kan dan naar een ander station rijden om daar de resterende 5 bar aan te vullen maar ik denk niet dat er veel zijn die daar aan beginnen. Het sop is de kool niet waard. Je betaald altijd wel maar enkel voor het afgeleverde gas. 1
muscles Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 @Lange_666 Je moet mij dan toch eens uitleggen waarom de compressor (van een dats24-station) na ongeveer 10 kg getankt te hebben, aan de gang schiet. Is dat niet om de druk weer zo spoedig mogelijk tot 200 bar te brengen? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lange_666 Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 (aangepast) Klopt maar als er iemand tegelijk met u tankt of net na u zal de compressor nog draaien als die begint te tanken dus van 200 bar zal dan nog/al geen sprake meer zijn. Als je met 2 tegelijk tankt begint de compressor al te draaien als je maar 5kg in de tank hebt. Tevens heb ik wezen tanken waarbij de compressor bijna direct aansloeg bij het begin en ook al wanneer hij helemaal niet aansloeg en dat bij dezelfde pomp. Waar ik wel 100% (of zeg maar 200%) zeker van ben is dat vol niet altijd vol is bij CNG... 2 februari 2017 aangepast door Lange_666
muscles Geplaatst: 3 februari 2017 Geplaatst: 3 februari 2017 15 uren geleden, Lange_666 zei: Waar ik wel 100% (of zeg maar 200%) zeker van ben is dat vol niet altijd vol is bij CNG... Ja, jij rijdt maar een paar kilometer na getankt te hebben en dan ben je al thuis. Ik daarentegen rij bijna altijd 25 km na getankt te hebben en dan pas ben ik thuis. Ik zie dus heel rap of ie volledig vol is of niet: als de CNG-wijzer nog steeds uiterst rechts staat na die 25 km. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Ivivke Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 Op 2-2-2017 om 23:33, muscles zei: @Lange_666 Je moet mij dan toch eens uitleggen waarom de compressor (van een dats24-station) na ongeveer 10 kg getankt te hebben, aan de gang schiet. Is dat niet om de druk weer zo spoedig mogelijk tot 200 bar te brengen? Hey, een tankstation heeft een buffer staan met 3 verschillende drukken/hoeveelheden. Tijdens het tanken word dit afgewisseld en gaat de compressor een deel van de 3 verschillende buffers al terug op druk plaatsen terwijl jij gevuld wordt door een ander deel van de buffer. Zie andere uitleg op het forum :-) " Bijna alle stations werken met 3 banken. Je begint bij de low bank, dan medium en tenslotte high bank. De high bank doet alleen de laatste stuk vullen van de tank maar bepaalt wel vaak of je je auto vol krijgt. Daarom wordt deze ook weer als eerste gevuld. Deze high bank heeft echter de minste effictiviteit, omdat de buffer alleen tussen de 300 en 200 bar gebruikt kan worden (als deze onder de 200 bar zakt krijg je je auto niet vol). De auto is vol wanneer de max druk wordt bereikt. Wat deze druk is hangt af van de buitentemperatuur. " gr, Ive
muscles Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 13 minuten geleden, Ivivke zei: Hey, een tankstation heeft een buffer staan met 3 verschillende drukken/hoeveelheden. Tijdens het tanken word dit afgewisseld en gaat de compressor een deel van de 3 verschillende buffers al terug op druk plaatsen terwijl jij gevuld wordt door een ander deel van de buffer. Zie andere uitleg op het forum :-) Ik geef eerlijk toe dat ik alle onderwerpen en hun reacties daarop allemaal nog niet hebben kunnen lezen. Daarom alvast betankt Ivivke dat je de moeite gedaan hebt om dit alweer opnieuw uit te leggen. (Het is echter niet zo moeilijk om een interne link te plaatsen naar dat desbetreffende onderwerp, maar wanneer je altijd met een smartphone of tablet hier inlogt, dan is dat wel moeilijker). Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Groengas Geplaatst: 6 februari 2017 Geplaatst: 6 februari 2017 Hoe en wanneer de compressor aanslaat heeft te maken met verbruik op locatie (aantal mensen dat komt tanken), buffer grootte, capaciteit compressor, etc. Als de compressor niet direct aanslaat hoeft dat niet slecht te zijn. Bijvoorbeeld bij grote buffer en grote compressor en het is nog niet al te druk op het station, dan hoeft de compressor nog niet zoveel te draaien.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen