Rogerke Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Beste aardgasrijders, Deze zomer ga ik - als Corona het toelaat - met de auto naar Dordogne. Ik heb op dit forum het topic "tankstations in Frankrijk" helemaal doorgelezen. De meeste adviezen in deze topic gaan over de route du soleil, maar deze kan ik niet nemen. Ik neem idealiter de A1 tot Parijs, daarna de A19 en A20 tot in Dordogne. Eigenlijk centraal verticaal door Frankrijk naar beneden. Ik rij met een Skoda Octavia Combi G-Tec 1.5 . Het verbruik volgens de boordcomputer ligt ondertussen op 4.7kg/100km zoiets, maar ik heb toch maar een bereik van 340km zoiets. Ik heb volgende opgezocht; HEENRIT locatie afstand tot volgend station afstand tot 2de volgend station adres station hoegaarden 115 252 mons 137 214 Grand'Route 4, 7000 Mons roye 77 145 Rue du Puits À Marne, 80700 Roye, Frankrijk saint-witz 68 344 18 Rue de la Ferme Saint-Ladre, 95470 Saint-Witz, Frankrijk marcoussis 276 487 5 Rue Angiboust ZI de la Fontaine de Jouvence, 91460 Marcoussis, Frankrijk bourges (betaalkaart mogelijk??) 211 441 Station Gaz GNV Engie, 18 Rue Joseph Aristide Auxenfans, 18000 Bourges, Frankrijk limoges (andere richting ! ) 230 Aire de Beaune Les Mines Est, 87280 Limoges, Frankrijk sadillac (bestemming) Als elk station werkt, dan is er geen probleem ! ;-) Als ik tot het volgende station moet, dan heb ik mijn backup 12 liter benzine nodig. Hier kan ik vermoedelijk (volgeladen met dakkoffer) zo'n 180km mee rijden? Hebben jullie tips of adviezen voor deze route? Aan of af te raden stations? alvast hartelijk dank!!
Populair bericht Jimghw Geplaatst: 26 mei 2021 Populair bericht Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) Dag Roger, Persoonlijk tank ik steeds net onder Parijs in Wissous (Endesa station - prijs 1.097/kg) en bij de Avia in Limoges (slechts aan 1 kant van de autostrade (prijs 1.27/kg), ideaal om even te stoppen en snel wat te eten Beide stations worden perfect onderhouden, in wissous zijn zelfs 6 cng pompen!! Qua vuldruk zijn deze 2 top, krijg steeds 16kg in m'n 14kg tank! 300 bar als ik het goed heb. Enkele tips in Frankrijk: - vermijd Engie cng stations, werken vaak niet of belabberde druk - altijd de groene knop blijven indrukken tijdens het tanken of de pomp valt uit - lijkt het dat de 'nippel' niet op je ventiel past, dan moet je eerst even een kwartslag in de andere richting draaien - de CarburOgaz app is heel handig, deze app is het meest up to date in frankrijk - bij airliquide en as24 kan je niet tanken zonder tankkaart!! (bij airliquide kan je evt de romac kaart gebruiken) 26 mei 2021 aangepast door Jimghw 4
Aardgasrijder Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 @Rogerke , de tips van @Jimghw zijn alvast goede. In Frankrijk zijn vele tankstations uitgerust met de dodemansknop, dit wil zeggen dat je inderdaad de groene knop dient in te houden tijdens het tanken. Dit is niet overal het geval. Je zal het merken als de pomps stilvalt na een kilo aardgas te tanken. Qua apps, de CarburOgaz is inderdaad vooral gericht op Frankrijk, ik gebruikte voorheen altijd Gibgas. De apps zijn afhankelijk van de input van gebruikers. Het leuke bij gibgas is de extra info over de aanrijroute en eventueel codes die je nodig hebt als je bij een gesloten poort zou staan. De 1.5 Octavia heeft inderdaad maar een kleine benzinetank, ik blijf het jammer vinden dat hier niet extra liters aanwezig zijn. In België of Duitsland geeft dit nooit problemen, maar in Frankrijk dien je gewoon goed je tankstations uit te kiezen. Een verbruik rond of onder de 4.5 kg moet mogelijk zijn met H-gas, zelfs met dakkoffer. Die ervaring heb ik toch met mijn vakantie richting Slovenië gehad. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Jimghw Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) Indien je graag 100km na Limoges zou willen tanken is Gaz'up Boulazac ook nog een optie. Dit station ligt 4km van je route en ligt op 60km van je bestemming. Check: https://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail+F_24750_Boulazac_Avenue+Marcel+Paul_540 @Aardgasrijder Aha, ik dacht dat effectief alle stations voorzien waren van zo'n dodemandsknop, ik vergeet het werkelijk elke keer... Mag je opnieuw naar die betaalterminal ;-) 26 mei 2021 aangepast door Jimghw 1
dirk Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 2 weken getankt voor de eerste keer in Gaz'up Boulazac is pas open alleen bio cng te tanken iets duurder dan gewone cng gewone cng staat aangeduid maar kan je niet tanken (aanduiden op terminal) gewone tankkaart werkt romac niet hun (gaz'up) strategie kan ik wel niet volgen ,in Auxerre (ook gaz'up) kan je wel tanken met romackaart
Rogerke Geplaatst: 9 juni 2021 Auteur Geplaatst: 9 juni 2021 @Jimghw @Aardgasrijder @dirk Alvast hartelijk dank voor alle tips! enkele vragen: - Wat bedoelen jullie met 'bij airliquide en AS24' kan je niet tanken zonder tankkaart. Kan je zo'n kaart als particulier bestellen? - 'gewone tankkaart werk, romac niet' ... ? Een romac tankkaart heb ik ondertussen gevonden, is dit aan te raden om te bestellen of niet? Wat is het verschil met een 'gewone tankkaart' ? alvast hartelijk dank!
Jimghw Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 @Rogerke Hey Roger, Bij AS24 kan je niet tanken als particulier. Als je bij Airliquide wilt tanken kan dat, maar enkel met een Romac tankkaart. Op beide plaatsen wordt namelijk geen bank- of kredietkaart aangenomen.
Rogerke Geplaatst: 19 juni 2021 Auteur Geplaatst: 19 juni 2021 Ok, bedankt voor alle tips! De heenrit zie ik goed zitten. Voor elk tankstation heb ik een vrij degelijk alternatief. (benzinetank heeft slechts 12liter inhoud) De terugrit is meer risico. Limoges is vrij cruciaal, dus ik hoop dat dit station betrouwbaar is!. :-) Zoniet mag ik vaak stoppen voor benzine, tot ik in Bourges ben. Ik zal mijn traject hier ook posten, misschien kan ik er iemand anders ook mee helpen!
dirk Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Limoges is betrouwbaar wel al een paar keer gehad dat de betaalautomaat niet werkte maar je kan altijd naar binnen gaan Is altijd bemand Rijden ieder jaar een 5 tal keer per jaar naar de Dordogne
Rogerke Geplaatst: 21 juni 2021 Auteur Geplaatst: 21 juni 2021 (aangepast) Op 27/5/2021 om 20:07, dirk zei: 2 weken getankt voor de eerste keer in Gaz'up Boulazac is pas open alleen bio cng te tanken iets duurder dan gewone cng gewone cng staat aangeduid maar kan je niet tanken (aanduiden op terminal) gewone tankkaart werkt romac niet hun (gaz'up) strategie kan ik wel niet volgen ,in Auxerre (ook gaz'up) kan je wel tanken met romackaart @dirk Wat bedoel je met 'gewone tankkaart' ? (visa?) @allen Ik rij door Frankrijk graag op Waze. Past zich vlot aan files aan. Maar dan kom je uit bij het grootste nadeel van Waze: je kan maar 1 tussenstop invoeren ! Hoe pakken jullie dit aan om je waypoints in te geven om te tanken? Ik heb nu elk station als favoriet ingevoerd. Dan moet ik onderweg, per tussenstop gewoon de volgende favoriet aanduiden. Andere mogelijkheden? 21 juni 2021 aangepast door Rogerke
Aardgasrijder Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 @Rogerke soms werkt een gewone bankkaart of VISA niet, dit wil @dirk zeggen. Sommige tankstations accepteren geen bancontact, vandaar de tip om een Romac Fuel Card aan te vragen, deze wordt wel geaccepteerd in vele tankstations waar CNG kan getankt worden. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
dirk Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 neen ik bedoel dat de betaalautomaat reeds enkele keren defect geweest is en dat je binnen kan gaan om de pomp te laten aanzetten en daarna gaan betalen in limoges kan je niet met de R
Rogerke Geplaatst: 12 juli 2021 Auteur Geplaatst: 12 juli 2021 (aangepast) Ik ben goed hier geraakt ;-) Wissous en Limoges allebei werkend. In limoges wel even moeten zoeken hoe het pistool juist werkte. Om het hendeltje op het pistool volledig 180graden te draaien, moest ik wat doordrukken omdat het hendeltje voor een stuk tegen de rand van het benzineklepke kwam. Maar bon. Boulazac kon ik niet tanken! "payment en CB indisponible" stond op de terminal te lezen... daar stond ik dan. (ROMAC werkte ook niet) Gelukkig genoeg CNG in limoges om tot op bestemming te raken, maar nu zit ik wel wat met probleem. Ik ben morgen terug in de buurt van boulazac, ga ik nog eens proberen, maar ik vrees er eerlijk gezegd voor. In namiddag dan maar benzine bijtanken en naar Langon (+75km vanuit sadillac) en als die niet werkt damazan (nog eens +65km) . :-/ wetende dat ik max 150km ofzo kan rijden met 1 reservetank benzine is dat toch écht bagger 12 juli 2021 aangepast door Rogerke 1
Kris81 Geplaatst: 12 juli 2021 Geplaatst: 12 juli 2021 Stond er aan het station van Gaz Up geen service nummer waarnaar je kon bellen ? Had ook eens ooit een gelijkaardig probleem aan een CNG station in Frankrijk. De persoon aan de andere kant van de telefoon kon toen de terminal van op afstand resetten. Toen ging de betaalkaart functie terug.
dirk Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 14 uren geleden, Rogerke zei: Ik ben goed hier geraakt ;-) Wissous en Limoges allebei werkend. In limoges wel even moeten zoeken hoe het pistool juist werkte. Om het hendeltje op het pistool volledig 180graden te draaien, moest ik wat doordrukken omdat het hendeltje voor een stuk tegen de rand van het benzineklepke kwam. Maar bon. Boulazac kon ik niet tanken! "payment en CB indisponible" stond op de terminal te lezen... daar stond ik dan. (ROMAC werkte ook niet) Gelukkig genoeg CNG in limoges om tot op bestemming te raken, maar nu zit ik wel wat met probleem. Ik ben morgen terug in de buurt van boulazac, ga ik nog eens proberen, maar ik vrees er eerlijk gezegd voor. In namiddag dan maar benzine bijtanken en naar Langon (+75km vanuit sadillac) en als die niet werkt damazan (nog eens +65km) . :-/ wetende dat ik max 150km ofzo kan rijden met 1 reservetank benzine is dat toch écht bagger Vorige week nog getankt welke betaalpaal heb je gebruikt ?
dirk Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 19 uren geleden, Rogerke zei: Ik ben goed hier geraakt ;-) Wissous en Limoges allebei werkend. In limoges wel even moeten zoeken hoe het pistool juist werkte. Om het hendeltje op het pistool volledig 180graden te draaien, moest ik wat doordrukken omdat het hendeltje voor een stuk tegen de rand van het benzineklepke kwam. Maar bon. Boulazac kon ik niet tanken! "payment en CB indisponible" stond op de terminal te lezen... daar stond ik dan. (ROMAC werkte ook niet) Gelukkig genoeg CNG in limoges om tot op bestemming te raken, maar nu zit ik wel wat met probleem. Ik ben morgen terug in de buurt van boulazac, ga ik nog eens proberen, maar ik vrees er eerlijk gezegd voor. In namiddag dan maar benzine bijtanken en naar Langon (+75km vanuit sadillac) en als die niet werkt damazan (nog eens +65km) . :-/ wetende dat ik max 150km ofzo kan rijden met 1 reservetank benzine is dat toch écht bagger Paal aan de kant van het bedrijf gebruiken niet aan de straatkant Romac kaart werkt daar niet staat ook niet aangeduid bij de romac site (kaart met stations)
Rogerke Geplaatst: 17 juli 2021 Auteur Geplaatst: 17 juli 2021 De dag er op werkte de terminal gelukkig wel! En idd. De paal aan de straatkant is enkel Gazupkaart. De andere is Carte Bancaire. Gelukkig 3 dagen later probleem verholpen dus! Ik ben ondertussen ook veilig en wel thuisgeraakt. Merci voor al het advies! 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen