Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

https://www.gaz-mobilite.fr/actus/volkswagen-passat-cng-phev-hybride-rechargeable-gnv-en-demo-2358.html

in demo

1.4 tgi motor 100% gas (met 2 x 7.5kg = 15 kg cng), bereik vlgs WLTP 373 km

batterij 9.9 kWh bereik 43 km

CO2  -20%

"De VW Passat GNV-PHEV laat zien hoe aantrekkelijk toekomstige CNG-modellen kunnen zijn ", zegt Stephen Neumann. Het valt nog te bezien aan welke horizon deze hybride gastechnologie zou kunnen landen in de verschillende modellen van de groep. Voorlopig doet Volkswagen geen aankondiging over dit onderwerp."

op te volgen   

aangepast door Jan Robert
Geplaatst:
8 uren geleden, Jan Robert zei:

https://www.gaz-mobilite.fr/actus/volkswagen-passat-cng-phev-hybride-rechargeable-gnv-en-demo-2358.html

in demo

1.4 tgi motor 100% gas (met 2 x 7.5kg = 15 kg cng), bereik vlgs WLTP 373 km

batterij 9.9 kWh bereik 43 km

CO2  -20%

"De VW Passat GNV-PHEV laat zien hoe aantrekkelijk toekomstige CNG-modellen kunnen zijn ", zegt Stephen Neumann. Het valt nog te bezien aan welke horizon deze hybride gastechnologie zou kunnen landen in de verschillende modellen van de groep. Voorlopig doet Volkswagen geen aankondiging over dit onderwerp."

op te volgen   

ik had er nog al van gehoord dat zoiets ging ontwikkeld worden.

Ik vind het alleen jammer dat het bereik beperkt wordt en de pk's nogal hoog liggen (meer pk's is sowieso meer verbruik uiteindelijk)

ben eens benieuwd hoe dat ze het principe 'smering door benzine' gaan opvangen.

Want als dat niet nodig blijkt, mogen ze wel een update doorvoeren naar de huidige cng wagens zodat deze niet na elke tankbeurt 1.5km ongeveer op benzine rijden

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:
3 minuten geleden, Dr Nick zei:

Ik vind het alleen jammer dat het bereik beperkt wordt en de pk's nogal hoog liggen (meer pk's is sowieso meer verbruik uiteindelijk)

Want als dat niet nodig blijkt, mogen ze wel een update doorvoeren naar de huidige cng wagens zodat deze niet na elke tankbeurt 1.5km ongeveer op benzine rijden

'vermoedelijk' door er een potje smering bij te steken in de motorruimte.
Wagens op LPG worden ook vaak voorzien van een een extra smering, dit additief dien je regelmatig bij te vullen zodat alles gesmeerd wordt.
In onderstaande afbeelding van Prins Gassystems is dit nummertje 1.

Afbeeldingsresultaat voor LPG automatische smering

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
1 uur geleden, Dr Nick zei:

hoog pk verkrijg je door samenwerking motor cng+electrische motor

bereik of actieradius is nog beperkt, toch voor een passat die gekend is als een kmvreter;

voorgestelde combinatie is een "demo" (dus nog geen concrete plannen)

het is wel positief dat de VW groep zelf stelt dat toekomstige cng modellen zeer aantrekkelijk kunnen zijn.

Geplaatst:

@Gastanker ik zei daarom ook 'vermoedelijk', echter weet ik het niet zeker.
Het is een veronderstelling van mij.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Voor zover wij het gehoord hebben blijft dit in de nabije toekomst - jammer genoeg - een conceptcar.

Ik ben wel heel benieuwd waar Seat, als aantrekker van CNG binnen de VW Group, nog mee gaat komen.

Als ik zie dat de Mii CNg er uit gaat, en elektrisch gaat, hou ik voor dat segment mijn hart vast...

https://www.seat.com/company/news/cars/mii-electric-unveil.html

• Bedankt 1

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Geplaatst:
7 uren geleden, Jan Robert zei:

hoog pk verkrijg je door samenwerking motor cng+electrische motor

bereik of actieradius is nog beperkt, toch voor een passat die gekend is als een kmvreter;

voorgestelde combinatie is een "demo" (dus nog geen concrete plannen)

het is wel positief dat de VW groep zelf stelt dat toekomstige cng modellen zeer aantrekkelijk kunnen zijn.

je zegt hier niets wat ik nog niet wist, maar het blijft me een vraag waarom ze zoveel pk's in die wagens willen steken

7 uren geleden, Gastanker zei:

Waar halen jullie het idee dat er zoiets als 'smering door benzine' zou nodig zijn? Bron? Dat is alvast niet de reden waarom de motor na een tankbeurt start op benzine. 

Uit 

Self-study Programme 528
The Natural Gas Drive in the
Golf/Golf Estate TGI BlueMotion
Design and Function

Natural gas refuelling
Natural gas engines have very good lean-running capabilities, but relatively poor rich-running capabilities. For
this reason, the air injection time is adjusted to the quality of the natural gas, H (rich) or L (lean), after each
refuelling. If tank pressure sensor G400 detects that the tank pressure has risen by approx. 20% since the last
engine operation, then it will assume the natural gas tanks have been refuelled and the petrol operation will start.
It will switch over to natural gas operation after active Lambda regulation and 140 ml of petrol has been
consumed. The natural gas quality adaption begins in the medium engine load and speed range. The opening
times of the gas injection valves are hereby adjusted via Lambda regulation. The adaption takes 45 - 90 sec. when
driving at a constant speed. When it has been completed, the engine usually starts in natural gas operation.

Dus: Er wordt minimum 140 ml benzine gebruikt om te vermijden dat er te lang stilstaande benzine aanwezig blijft in het benzine-injectiesysteem. Verder worden de lambda-sondes opgewarmd in benzinemodus tot ze operationeel zijn omdat ze nodig zijn tijdens het proces om de gaskwaliteit te bepalen. Van smering is geen sprake.

Het smeersysteem bij een LPG-conversie is nodig omdat dit een 'standaard' benzinemotor is die van zichzelf niet voorzien is om op gas te lopen. De VAG TGI/G-TEC/G-TRON motoren zijn aangepast om standaard op gas te lopen en hebben daarom geen extra smering nodig.

Uit hetzelfde document:

Adaptations to the engine mechanics
In addition to cleaner fuel combustion, natural gas also has a higher anti-knock index compared with petrol. The
octane number for natural gas H can be up to 130 RON. This allows an earlier ignition time without combustion
knock. The efficiency increases and the combustion pressure and combustion temperature in the combustion
chamber also increase. However, natural gas is very dry and does not have lubricating properties like petrol. All
these factors place additional strains on the engine and require modifications to the engine mechanics.

image.thumb.png.c8ff7e81f6da702bffc353d5d6699982.png

kijk, hier hebben we iets aan

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Op 29/7/2019 om 17:24, Dr Nick zei:

kijk, hier hebben we iets aan.

je hebt volledig gelijk.

ik had dan nog 1 vraag: hoe wordt er gestart met (zeer) koude temperaturen,

+++Dus: Er wordt minimum 140 ml benzine gebruikt om te vermijden dat er te lang stilstaande benzine aanwezig blijft in het benzine-injectiesysteem. Verder worden de lambda-sondes opgewarmd in benzinemodus tot ze operationeel zijn omdat ze nodig zijn tijdens het proces om de gaskwaliteit te bepalen. Van smering is geen sprake.+++

zoals hierboven vermeld, is er dan toch benzine nodig om de lamda-sondes op te warmen met benzine, hoe zit het dan met de 100pct aardgas motor. of zie ik hier iets over het hoofd?

aangepast door Jan Robert
4 uren geleden, Jan Robert zei:

hoe zit het dan met de 100pct aardgas motor.

Daar zal wel een andere technische oplossing voor te vinden zijn zeker? De motor met default parameters laten starten tot de sondes warm genoeg zijn voor de gaskwaliteit meting... Als het zeer koud is wordt er gestart op benzine om de gas drukregelaar eerst op te warmen met koelwater. Als dat geen optie meer is dan zal er een elektrische verwarming voorzien moeten worden. Dan zal je voor het starten moeten voorverwarmen, zoals vroeger met de dieselmotoren. ^_^ 

aangepast door Gastanker
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...