micha Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Goedendag, Ik ben nieuw hier en voornamelijk omdat ik een vraag heb; komende zomer gaan we op vakantie in Bretagne, en om daar te komen moet ik aardgas tanken in le Havre. Is er iemand hier met tank-ervaring in le Havre? En kan je gewoon met buitenlandse bankpassen tanken bij de Franse cng/aardgas stations? Van wat ik kan vinden is het aardgas tanken in België (net als in Nederland en Duitsland) prima geregeld. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groet, Micha
Aardgasrijder Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 @micha volgens alle online planningtools en kaarten van Franse tankstations is het tankstation 24/7 en nog steeds vrij toegankelijk. Address station GNVert Le Havre Rue Jules Delamare 87 FR 76600 Le Havre Opening hours:24h Payment: credit cards (Visa,Mastercard), debit cards (Maestro,V-Pay), Badge GNVert Price:1.26 EUR/kg (vorige maand) Extra info:Dodeman knop (je dient dus de knop in te blijven drukken bij het tanken, anders valt hij uit na 1 kg) Aansluiting: Stäubli connector (geen pistool maar een hendel) Foto aansluiting: Google Maps voor nog een betere begeleiding:https://www.google.de/maps/@49.4942356,0.1583465,3a,46.9y,204.22h,83.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1setN_jxLIdPjokUpkF3jniA!2e0!7i13312!8i6656 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
David Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Haha die dodemanknop Ik was aan mijn 3e transactie toe eer ik door had dat je moest blijven duwen. 1 keer je hand opheffen en je mag opnieuw de betaalkaart insteken. Goede ervaringen met tanken in Parijs (marcousis) en bourges. Bij dit laatste was de pomp voor autos wel enkele 100m verder dan opgegeven door cng net. Probleemloos betaald met visa. De dure prijs van 1.26€/kg moet je er wel bijnemen
Aardgasrijder Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Maar alles is beter dan 6-7 liter benzine verbruiken aan een nog hogere prijs Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
maartenleemans Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Ha die dodemansknop, ik had het ook niet door. Ik duw op die knop en ik kreeg geen gas, enkel de vriendelijke mededeling "Nous vous remercions pour votre visite", het heeft me ook een paar pogingen gekost voor ik het doorhad :-) Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016 Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016
micha Geplaatst: 9 juni 2016 Auteur Geplaatst: 9 juni 2016 De dodemansknop is me bekend. Voor de duidelijkheid dit is de route die we gaan rijden (1100km): https://goo.gl/maps/gmYRvFTcjiv De bedoeling is om in Nederland te vertrekken met een volle tank, vervolgens in België voor de Franse grens te tanken, en daarna dus weer tanken in 'le Havre'. Vanaf 'le Havre' hoop ik de laatste 500km te kunnen redden op de cgn-tanks en de benzine tank, normaal gesproken moet dit lukken. Maar weet niet of het lukt me vijf mensen in de auto plus alle vakantie bagage:) Ter plaatse op de vakantie bestemming gaan we niet veel rijden dus wil ik gewoon om de 100km tanken, en een 10 jerrycan benzine meenemen als back-up als de planning toch niet helemaal uitkomt. Op de terugweg, doen we de eerste 500km op benzine. In 'le Havre' gaan we dan weer CNG tanken om daarna verder te toeren naar huis.
micha Geplaatst: 9 juni 2016 Auteur Geplaatst: 9 juni 2016 Maar de tank locatie in 'le Havre' is dus vrij cruciaal in de reis:) Voor de zekerheid zal ik het ook nog wel even na vragen bij: http://www.gnvert-gdfsuez.com/nos-stations-2/carte-des-stations-ouvertes-au-public/
maartenleemans Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 De laatste keer dat we in Frankrijk waren, heb ik meestal op benzine gereden. De CNG-stations zijn echt niet dik gezaaid, en een groot deel zijn dan nog enkel te gebruiken tijdens de kantooruren (en dus in het weekend onbereikbaar). Bovendien is CNG in Frankrijk een stuk duurder dan bij ons, het is in ieder geval geen grote omweg waard. Maar als het op je route ligt: doen! En die van Le Havre is er een van GNVert, ligt gewoon naast de openbare weg, is dus altijd open en je kan er betalen met bank- of kredietkaart. Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016 Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016
Groengas Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Beste Micha, Als je in Bretagne een iets andere route neemt heb je daar ook nog een CNG pomp in LOCMINE, Station is 24-7 geopendzie kaartje op: http://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv-france/ Op deze website staat hij ook: http://www.jcd-c.com/afgnv/map/ website van Franse aardgasfederatie (AFGNV) Scheelt toch weer dure benzine en het is altijd een leuke sport om volledig op CNG te rijden.
micha Geplaatst: 10 juni 2016 Auteur Geplaatst: 10 juni 2016 @Groengas Dat is een goede tip! Het lijkt er op dat je lid moet zijn van die club om er te mogen tanken (mijn frans is niet zo goed). Ik heb ze even gemaild om er naar te vragen. Als we hier ook een tankstop kunnen maken dan kunnen we de hele reis op CNG doen. Als ik antwoord van heb over de CNG pomp in Locmine, zal ik het wel even delen!
Aardgasrijder Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 @micha @Groengas helaas zie ik dit op de kaart: Privé en enkel met speciale badge mogelijk. SEM LIGER 22-24 Rue Mal Leclerc, Proximité stade de foot 56500 Locminé 7j/7, 24h/24 BioGNC contact@liger.fr Privé, Accueil Camions, Paiement Badges abonnés Liger Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
micha Geplaatst: 10 juni 2016 Auteur Geplaatst: 10 juni 2016 @Aardgasrijderdat vermoedde ik al. Ik heb ze gemaild, misschien kan ik wel lid worden. Ben benieuwd naar de reactie van Liger.fr. Zo wel ideaal zijn als je daar ook gewoon kan tanken, maakt de reis een stuk aangenamer aangezien er maar een benzinetank van 13 liter in de VW Caddy Ecofuel zit.
Wimpies Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Sinds anderhalve week terug na een roadtrip met onze Seat Leon TGI door Frankrijk. Vertrokken vanuit omgeving Gent met volle CNG tank (DATS24 Melle). Via Luxemburg (CNG getankt aan 0,6 euro/kg in Luxemburg (ARAL)) naar Colmar. Daar kon je vlak over de grens in Duitsland (Breisach) perfect tanken. Prijs 1,1**euro/kg). Op weg naar NÎmes (via de autoroute du soleil) gingen we tanken in Chalon Sur Saone. Na enig zoekwerk het vulstation gevonden, maar dat was buiten gebruik. We kwamen daar ook andere ontgoochelde Vlamingen tegen. Doorgereden naar Macon en daar wel kunnen tanken. Geen 17kg evenwel. Ongeveer 12 kg. Daarna in Valence nog eens volgetankt vooraleer we in Nîmes toekwamen. Gedurende de periode dat we in Nîmes zaten en rondtoerden door de Provence en de Camargue hebben we onze CNG leeggereden en dan op benzine gereden. Van NÎmes ging het, na een week, richting Toulouse waar we onderweg CNG voltankten in Montpellier. In Toulouse zelf in er een CNG station (niet op de Rue Sebastopol, maar eerder op de Boulevard de La Marquette...). Vanuit Toulouse ging het na enkele dagen richting Loire waar dan ongeveer halfweg in Limoges CNG bijtankten. In de Loire zelf (Angers) deels op CNG gereden, waarna het wachten was tot in België (IMOG-Harelbeke) om weer vol te tanken. Geen CNG vulstations in de Loire... Algemene bevindingen: Mocht ik in Frankrijk wonen, zou ik zeker geen CNG wagen aanschaffen. CNG is er ook vrij duur (+/- 1,25 euro/kg). Er zijn weinig stations met CNG. In hoofdzaak enkel aan kantoren van Gaz De France. Je moet soms al eens een blokje rondrijden of rondlopen, want het GPS adres stemt niet altijd 100% overeen met de werkelijke ligging van het CNG vulstation. Ook opletten inzake openingsuren (+ weekend). Maar als je je roadtrip goed voorbereidt kan je, zoals wij, toch tussen de 65 en 80% van de tijd op CNG blijven rijden in Frankrijk. De meeste vulstations liggen wel niet meteen naast de autostrade. Meestal moet je even van de autostrade en daar vaak door het centrum van een stad om het vulstation te bereiken. Maar dat "ongemak" hadden we er wel voor over. En ja, die dodemansknop hadden we ook door na twee pogingen :-) . Ondertussen wordt er trouwens wel (voorzichtig) werk gemaakt van de uitbreiding van het aantal vulstations in Frankrijk. Binnenkort is er o.a. eentje te vinden in Nîmes... 1
Populair bericht Brembos Geplaatst: 21 juni 2016 Populair bericht Geplaatst: 21 juni 2016 Ik denk dat ik die ontgoochelde Vlaming in Chalon Sur Saone was :-) . Ik probeerde daar op zaterdag 28/5 te tanken en dat lukte niet. Achter mij stond er een Belgisch koppel met een Seat Leon TGI dat eveneens teleurgesteld moest afdruipen.Vandaag aangekomen in Oostenrijk na een trip van 1.000 km (volbeladen , 3 personen en een zware mountainbike op de trekhaakdrager) en ik moet zeggen dat de situatie in Duitsland en Oostenrijk beduidend beter is. Eerste tank leeggereden na 333 km (3/4 H+ gas Hoboken en /14 CNG L van Dats24) en de eerste keer met vrij dure H CNG volgetankt in Rodgau (1.099 euro/kg). De tweede tank was leeg na 373 km en werd terug volgetankt in Niederndorf Oostenrijk (0.799 euro/kg voor H gas). Gemiddeld verbruik over de hele trip 4 kg/100 km hetgeen perfect overeenkwam met de aanduiding van de boordcomputer. Al bij al toch 200 km op benzine gereden . Verbruik volgens de BC : 5.5 l/100 km.Een heenritje naar Oostenrijk kost me al bij al 41 euro aan benzine + CNG. 3
micha Geplaatst: 23 juni 2016 Auteur Geplaatst: 23 juni 2016 Goed te lezen dat de ervaringen met de CNG-tankstations die er wel zijn, best goede ervaringen zijn. Jammer dat er in Bretagne niets is, maar ja dan maar regelmatig benzine tanken.
duivelmolen Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Volgens een twitter-bericht van Gas Natural Fenosa is hun LNG/CNG station in Castets nu ook voor particulieren open. 1
kristiaan Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Die dodemansknopen waren vorig jaar op veel station door gebruikers uitgeschakeld door middel van tape en andere hulpmiddelen. Dit jaar zag ik het niet meer. Het is idd een "weetje" heb ook een nederlander moeten helpen bij het vullen van zijn wagen. ...en dan sta je daar; je weet wel hoe het werkt maar je eigenste wagen wil géén CNG meer laden....vanwege "het" defect.... Wat ook leuk was; op 20-06 maakte ik mijn omwegje om te tanken in Amien (een vulstation dat ik al meermaals gebruikte) en enkel de betonnen constructie van de pomp stond er nog,.... zonder verdere uitleg. Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!
CNG Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Op 9/06/2016 om 15:17, Groengas zei: Beste Micha, Als je in Bretagne een iets andere route neemt heb je daar ook nog een CNG pomp in LOCMINE, Station is 24-7 geopendzie kaartje op: http://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv-france/ Op deze website staat hij ook: http://www.jcd-c.com/afgnv/map/ website van Franse aardgasfederatie (AFGNV) Scheelt toch weer dure benzine en het is altijd een leuke sport om volledig op CNG te rijden. Op 9/06/2016 om 07:33, micha zei: De dodemansknop is me bekend. Voor de duidelijkheid dit is de route die we gaan rijden (1100km): https://goo.gl/maps/gmYRvFTcjiv De bedoeling is om in Nederland te vertrekken met een volle tank, vervolgens in België voor de Franse grens te tanken, en daarna dus weer tanken in 'le Havre'. Vanaf 'le Havre' hoop ik de laatste 500km te kunnen redden op de cgn-tanks en de benzine tank, normaal gesproken moet dit lukken. Maar weet niet of het lukt me vijf mensen in de auto plus alle vakantie bagage:) Ter plaatse op de vakantie bestemming gaan we niet veel rijden dus wil ik gewoon om de 100km tanken, en een 10 jerrycan benzine meenemen als back-up als de planning toch niet helemaal uitkomt. Op de terugweg, doen we de eerste 500km op benzine. In 'le Havre' gaan we dan weer CNG tanken om daarna verder te toeren naar huis. Hallo, begin aug ben ik ook naar Normandie geweest en tanken in Le Havre was best ok, er is een mooie aparte ruimte tussen betonmuren met twee tankplaatsen. Zoals gezegd moet je rekening houden met de voedingshendel die iets anders is, maar verder geen probleem. Je kan weg met elke "mastercard".De GPS van mijn Zafira gaf de juiste plaats aan. ( op 10M na )! verder vind ik mijn wagen" top" om te rijden, qua verbruik, comfort, en veel meer... :-). 2
duivelmolen Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Op 8/31/2016 om 09:19, CNG zei: Als je in Bretagne een iets andere route neemt heb je daar ook nog een CNG pomp in LOCMINE, Station is 24-7 geopend Ben er vandaag geweest. Er staat een hek omheen.Deze is alleen te openen met een speciale badge. Jammer
micha Geplaatst: 1 september 2016 Auteur Geplaatst: 1 september 2016 Jammer inderdaad van het station in Locmine, zou een welkome aanvulling zijn voor de aardgas rijdende vakantieganger. Wij zijn inmiddels alweer 3 weken thuis. Het tanken in Belgie (Wevelgem) en Frankrijk (Le Havre) ging goed! We hebben bijna de hele heen reis op CNG kunnen rijden. Vervolgens moesten we overschakelen op benzine. Op de vakantiebestemming zelf (Crozon, Morgat (aanrader, mooie wandel omgeving en goede surf)) hebben we probleemloos en zonder merkbare bezwaren rond gereden op benzine. Op de terugweg moesten we de eerste 500km op benzine rijden (de caddy heeft maar een bezine tank van 13liter). De eerste 500 km hadden we daarom maar opgedeeld in 2 dagen. Als je je instelt op om de 100 km tanken (ik had 2 stalen jerrycans benzine mee van 10liter per stuk, netjes in een kist in de achterbak) dan is dit prima te doen. Vanaf le Havre was het vervolgens weer zo snel mogelijk richting huis (Wijk aan Zee, Nederland). Hopelijk zijn er volgend jaar meer cng-tank locaties in frankrijk en bijvoorbeeld het station in Locmine open voor particulier gebruik. Dat zou wel fijn zijn:) 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen