Lange_666 Geplaatst: 21 november 2017 Geplaatst: 21 november 2017 53 minuten geleden, Koen C zei: VW en Skoda starten op CNG (sinds enkele jaren, oudere modellen starten op benzine). Klopt
muscles Geplaatst: 21 november 2017 Geplaatst: 21 november 2017 2 uren geleden, Koen C zei: Ik dacht dat het net andersom was ? VW en Skoda starten op CNG (sinds enkele jaren, oudere modellen starten op benzine). Fiat (en Lancia) start altijd eerst op benzine en na een tijd (afhankelijk van temperatuur) schakelen ze over op CNG. Opel start blijkbaar ook eerst op CNG, volgens jouw ervaring. Voor de Combo lijkt me dat niet meer dan normaal : dat is een re-badge Fiat Doblo. Dat is ook zo! VW, Skoda, SEAT en Audi starten allemaal op CNG. Ik zou het anders wel merken aan mijn benzineverbruik. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Populair bericht C-Sharp Geplaatst: 22 november 2017 Populair bericht Geplaatst: 22 november 2017 17 uren geleden, muscles zei: Dat is ook zo! VW, Skoda, SEAT en Audi starten allemaal op CNG. Ik zou het anders wel merken aan mijn benzineverbruik. VW en aanverwanten starten op CNG tenzij: koelwater kouder dan -10 °C de inhoud van de aardgastank met 20 à 30% is toegenomen sinds het stilzetten van de motor (=tanken). geen gas aanwezig Na het tanken staat de motor in "benzine" modus, totdat de gaskwaliteit is bepaald. Als de motor wordt uitgezet voor de gaskwaliteit is bepaald, start hij opnieuw in "benzine" modus. Om de gaskwaliteit te kunnen bepalen, moeten de lambda sensoren op temperatuur zijn (bij koude motor worden de sensoren elektrisch verwarmd, niet enkel op basis van warmte van de uitlaat - elektrisch warmen duurt max. 540 seconden). Als de lambda sensoren warm zijn, duurt het ongeveer 1 minuut bij gemiddeld toerental tot de gaskwaliteit gemeten is. Dan schakelt de wagen naar CNG. De eerste ontspanner van het CNG is verwarmd met het koelwater, want het ontspannen kan blijkbaar de temperatuur laten dalen met 50 °C. Of die extra koeling meespeelt bij de meting van de -10 °C van het koelwater heb ik nog niet kunnen achterhalen. 1 2 1 VW Golf Variant 1.4 TGI DSG
Gastanker Geplaatst: 23 november 2017 Geplaatst: 23 november 2017 Beste C-Sharp, ik heb toch wat moeite met dat verhaal van de lambda sensoren. De lambda sensoren zitten in het uitlaatsysteem van de motor. Hoe kunnen deze sensoren dan gebruikt worden om de gaskwaliteit te bepalen als de motor op dat moment uitgerekend op benzine draait??? Ofwel klopt hier iets niet, ofwel ontbreekt er een stukje van het complete verhaal
C-Sharp Geplaatst: 24 november 2017 Geplaatst: 24 november 2017 13 uren geleden, Gastanker zei: Beste C-Sharp, ik heb toch wat moeite met dat verhaal van de lambda sensoren. De lambda sensoren zitten in het uitlaatsysteem van de motor. Hoe kunnen deze sensoren dan gebruikt worden om de gaskwaliteit te bepalen als de motor op dat moment uitgerekend op benzine draait??? Ofwel klopt hier iets niet, ofwel ontbreekt er een stukje van het complete verhaal Ik heb het inderdaad niet helemaal duidelijk geformuleerd. Tot de sensoren bruikbaar (warm) zijn, wordt er gereden op benzine. Dan wordt omgeschakeld naar gas en worden de sensoren gebruikt om de gaskwaliteit te bepalen. Als de motor wordt uitgeschakeld alvorens de gaskwaliteit bepaald is, wordt bij het opstarten de motor eerst benzine gebruikt om weer op temperatuur te komen en dan wordt opnieuw een kwaliteitsmeting begonnen. Als de kwaliteitsmeting afgerond is, wordt bij de volgende start meteen gas gebruikt, tenzij dus het koelwater kouder zou zijn dan -10 °C of er geen gas meer is. De hele uitleg en nog meer, is te vinden in het zelfstudiedocument SSP 621. Ik heb enkel een franstalige versie; ze bestaan blijkbaar ook in Duits en Engels. Google anders eens op "Programme autodidactique 621". VW Golf Variant 1.4 TGI DSG
Gastanker Geplaatst: 24 november 2017 Geplaatst: 24 november 2017 Bedankt voor de verduidelijking! Daarmee klopt het plaatje helemaal. Ik vroeg mij altijd al af hoe dat kwaliteitspercentage van het gas bepaald werd... Er kon toch moeilijk een gasanalysetoestel in de tank zitten? Ik heb nu ook de wondere wereld van de SSP's ontdekt. Na wat zoeken heb ik de volgende gevonden: SSP 102 Système GNV dans les véhicules SKODA AUTO.pdf . Jammer genoeg ook de Franstalige versie. Dus enkel nog even 52 paginas Franse tekst doorworstelen en ik ben ook helemaal mee met de techniek van de aardgasaandrijving van mijn Octavia.
Aardgasrijder Geplaatst: 24 november 2017 Geplaatst: 24 november 2017 English better? Wel van de Touran en Caddy, werking van het hoge en lagedrukgedeelte 373 - Natural Gas EcoFuel Touran and Caddy - Part 01 / Part 02 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Gastanker Geplaatst: 25 november 2017 Geplaatst: 25 november 2017 Ja, die had ik ook gevonden maar dat document is van 2006, dus vermoedelijk van een vorige generatie? Geen idee of er veel verschil is, maar de SSP 102 van Skoda bespreekt in ieder geval de Citigo en de Octavia III. Het Frans lijkt me min of meer een machinevertaling te zijn en sommige zinnen kloppen dus niet helemaal en zijn moeilijk te begrijpen. Gelukkig staan er veel prentjes in! 2
Lange_666 Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 (aangepast) Ik heb ook iets vastgesteld wat ik niet 100% normaal vindt. Ik ga CNG tanken, de BC begint weer te rekenen vanaf 0 voor "vanaf tanken". Ik moet echter ook nog wat benzine hebben maar daarvoor is Total te duur dus stop ik onderweg ergens anders om benzine te tanken. Ik had reeds 14km afgelegd op CNG alvorens bij de pomp aan te komen. De km stand voor CNG na tanken stond dus op 14km, met een verbruik van rond de 5kg (file, veel verkeer). Echter, na tanken van benzine wordt ook de teller na tanken van CNG weer gereset, tesamen met deze van benzine. Het gemiddelde verbruik na tanken van CNG klopt nu dus langs geen kanten meer. 8 december 2017 aangepast door Lange_666
muscles Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 2 uren geleden, Lange_666 zei: Ik heb ook iets vastgesteld wat ik niet 100% normaal vindt. Ik ga CNG tanken, de BC begint weer te rekenen vanaf 0 voor "vanaf tanken". Ik moet echter ook nog wat benzine hebben maar daarvoor is Total te duur dus stop ik onderweg ergens anders om benzine te tanken. Ik had reeds 14km afgelegd op CNG alvorens bij de pomp aan te komen. De km stand voor CNG na tanken stond dus op 10km, met een verbruik van rond de 5kg (file, veel verkeer). Echter, na tanken van benzine wordt ook de teller na tanken van CNG weer gereset, tesamen met deze van benzine. Het gemiddelde verbruik na tanken van CNG klopt nu dus langs geen kanten meer. Allemaal van die rare dingen, die ikzelf nog nooit op mijn BC gezien heb, en dan moest je eens weten wat de kilometerstand nu is. Tja, dat komt ervan als je niet voldoende benzine in je benzinetank hebt , maar het zou niet mogen dat je BC hierdoor de teller reset. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lange_666 Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 Het viel mij ook nu maar op, na bijna 2 jaar. Gewoon door even door de BC te scrollen na het tanken van benzine. En de teller van het CNG-verbruik en gereden kms stond weer op 0 terwijl ik er reeds 14 gebold had met die tank.
muscles Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 1 uur geleden, Lange_666 zei: Het viel mij ook nu maar op, na bijna 2 jaar. Gewoon door even door de BC te scrollen na het tanken van benzine. En de teller van het CNG-verbruik en gereden kms stond weer op 0 terwijl ik er reeds 14 gebold had met die tank. Ik heb dat bijna nooit op staan. Die van mij staat meestal op "Media" omdat ik muziek van mijn USB-stick beluister. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lange_666 Geplaatst: 8 december 2017 Geplaatst: 8 december 2017 Idem hier, ofwel radio of wel media maar dan via een 32GB SD kaartje (daar staan zo'n 3500 nrs op).
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen