JoskeBoe Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 (aangepast) We overwegen een tweede wagen in het gezin, een Fiat Panda of Fiat 500L op CNG. Heeft iemand deze wagens? Wat is het verbruik hiervan? 25 januari 2016 aangepast door JoskeBoe 1
Aardgasrijder Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Hoi JoskeBoe, Fiat heeft in Italië al zeer veel ervaring met het bouwen van CNG-wagens. Italië ligt als het ware vol met aardgastankstations, kijk maar eens op de CNG kaart van Europa. Er zijn nog niet zeer veel gegevens bekend voor deze wagens, maar spritmonitor geeft volgende gemiddeldes die ik wel aardig vind: Fiat 500L op CNG heeft een gemiddeld verbruik van 4.80 kg / 100 km https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/1310-500L.html?fueltype=4&powerunit=2 Fiat Panda op CNG heeft een gemiddeld verbruik van 4.30 kg / 100 km https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/136-Panda.html?fueltype=4&powerunit=2 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Marco Geplaatst: 29 januari 2016 Geplaatst: 29 januari 2016 Ik heb alvast mijn Fiat 500 L pop star CNG besteld. Was stockwagen en kan waarschijnlijk er volgende week aan beginnen. Kijk er alvast naar uit : - ) 1
Danny268 Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Marco, ik ben benieuwd naar u ervaringen , ik heb er ook een besteld.. Maar zal tegen eind april in mijn bezit zijn Fiat 500L =>
Kevin Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Gekocht bij Gent-motors? Dan heb ik er een testrit mee gedaan. Overweeg eveneens de aankoop van een 500L, jammer genoeg geen gaspremie meer :-(
Danny268 Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Kevin , wat zou het alternatief zijn als je niet voor de CNG gaat ? de 1.4 l 95 pk verbruikt al meer Deze heeft wel meer vermogen , maar de CNG heeft sneller een hoger koppel De 1.4 moet je 200 BIV betalen en 150 € rijtaks Fiat 500L =>
Kevin Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Het alternatief zou geen auto zijn. Mijn situatie is iets apart :-) Ik heb een Fiat Scudo (9 plaatsen) en ik heb die nodig voor de gezamelijke gezinsuitjes (nieuw samengesteld gezin met 5 kinderen). Maar ik gebruik die wagen heel vaak alleen of met 2 kinderen (ca. 30.000km/jaar). Als ik het verschil diesel/CNG bekijk, zou het wel eens interessant kunnen zijn om een CNG-voertuig naast die Scudo te plaatsen (zo slijt die Scudo ook minder vlug). Een heel deel van die kilometers zijn ook autosnelwegkm's, waardoor ik toch een aangename auto om in te zitten wil ook (een Panda lijkt me dan iets te klein) dus kwam ik op een 500L uit. 1
Danny268 Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 fiat doblo cng met 7 zitplaatsen misschien een mogelijkheid ? Dan heb je ineens een auto waar je altijd mee kan rijden anders moet je ook 2 x verzekeringen , 2 x onderhoud , 2 x afschrijving , .. betalen 1 Fiat 500L =>
Kevin Geplaatst: 1 februari 2016 Geplaatst: 1 februari 2016 Dan is er geen kofferruimte meer. En met twee wagens wordt de levensduur van de grote (in tijd) serieus verlengd.
Bruno Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Ik zou de panda nemen ,zelfde motor of in de 500 L maar weegt stukken minder. Een 900cc in een 500L, Hmmm , denk met zo een groot tuinhuis op wielen dat het verbruik enorm zal zijn. Jammer dat men de gewone 500 niet maakt op cng, is nochtans de zelfde basis van de panda, jammer
Populair bericht Ivivke Geplaatst: 7 februari 2016 Populair bericht Geplaatst: 7 februari 2016 Hoi iedereen, wij rijden nu al 1,5 jaar rond met een 500L Living cng. Persoonlijk heb ik geen moeite gehad met onze 900cc hoor. ( laatste vakantie zwarte woud, en geen enkel probleem gehad met de klimtochtjes ) Wij hadden de extra kofferruimte nodig ( Living versie ) omdat een trekhaak niet mocht (voorlopig althans ). Dus de zwaardere versie van de 500L en ons verbruik houden we mooi bij. We zitten soms rond de 5,2 kg/100km omdat we soms toch een zware voet hadden of met het verkeer mee dienden te gaan. Laat ons tijdens de nachtshiften rijden en we komen toe met 4 a 4,5 kg/100km. ( wij rijden weliswaar op L-gas !!!, momenteel een 0,79 euro/kg ) Autosnelweg zelfs 3,5 tot 4kg . In Duitsland lag het verbruik lager. Wij zijn uiterst tevreden over onze keuze en zelfs onze kennissen zijn nu op zoek en leren mee over onze ervaringen. Iemand uit onze vriendenkring heeft net een VW caddy gekocht omdat zij wel 7 plaatsen nodig had . Voor mensen uit de omgeving van Antwerpen, ik wil gerust eens langsrijden, als het ons past, en tonen dat we mee kunnen met het verkeer. Oke het is geen raceauto, maar dan zoek je ook geen cng auto, althans dat is onze redenatie. Wij zijn sinds de aankoop gaan nadenken over al ons autogebruik ( kilometers, rijstijlen ) en dat is nog de grootste verdienste. Net zoals met de zonnepanelen die ons lieten nadenken over onze stroomverbruikers .... een ware sensibilisatie. Ondertussen breid het aanbod van tankplaatsen goed uit hoor ... groetjes Ive en Annemie Quote 4
David Geplaatst: 24 februari 2016 Geplaatst: 24 februari 2016 (aangepast) Op 7-2-2016om02:21, Ivivke zei: Wij zijn sinds de aankoop gaan nadenken over al ons autogebruik ( kilometers, rijstijlen ) en dat is nog de grootste verdienste. Net zoals met de zonnepanelen die ons lieten nadenken over onze stroomverbruikers .... een ware sensibilisatie. De nagel op de kop. (de groenen gaan nu heel gelukkig zijn met wat ik ga preken) voor heel veel mensen is het volgende een evidentie: goedkope fosiele energie (een halve dag werken en je verdient genoeg om de energie te betalen die u 1000 (of 2000km indien vliegtuig) verder brengt elektriek uit het stopcontact drinkbaar water uit de kraan vuil water dat 'zomaar' wegloopt je afval dat je voor een peulschil kwijt kan ... verantwoordelijkheidszin voor de komende generaties? we proberen het wel maar het is nog verre van perfect. en eigenlijk kunnen we amper anders dan meedraaien in de maatschappij en het hedendaagse economische model. in afwachting van de ideale wereld onthoud ik alvast het volgende: de zuinigste auto, is deze die de minste km moet rijden. (net zoals de zuinigste lamp diegene is die niet brandt) 24 februari 2016 aangepast door David 1
Danny Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Op 6/02/2016om14:46, Bruno zei: Ik zou de panda nemen ,zelfde motor of in de 500 L maar weegt stukken minder. Een 900cc in een 500L, Hmmm , denk met zo een groot tuinhuis op wielen dat het verbruik enorm zal zijn. Jammer dat men de gewone 500 niet maakt op cng, is nochtans de zelfde basis van de panda, jammer De 500L heeft wel 6 versnelingen en de Panda 5 op de autosnelweg zal dat wel wat verschil brengen. De gewone 500 heeft geen plaats voor de CNG tanks. De Panda op CNG is de trekking uitvoering en heeft daardoor plaats voor de CNG tanks.
Ivivke Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 1 uur geleden, Danny zei: "De gewone 500 heeft geen plaats voor de CNG tanks. De Panda op CNG is de trekking uitvoering en heeft daardoor plaats voor de CNG tanks." Hoi , de trendy '500' gaat binnenkort ook een versie krijgen met CNG,( alhoewel er weinig plaats is voor de tanks ... ) Daar is men toch rond aan het werken hoor ik langs links en rechts. De cng versies hangen net iets hoger dan de standaard versies om de cng tanks onderaan veilig te houden Persoonlijk zou ik voor de 500L gaan, die kost niet zoveel meer, maar je hebt echt veel meer plaats daarin . gr, Ive
Groengas Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 Beste Ivivke, Het zou kunnen dat de 500 komt, maar deze geruchten zijn er al sinds 2012 en daarmee ook wat twijfelachtig. Op het Italiaanse forum Metanoauto staat meer info: http://www.metanoauto.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8185 Er gaan nu ook geruchten dat de nieuwe Fiat Tipo misschien op CNG komt. Er is waarschijnlijk een testvoertuig gespot. op Duitse en Italiaanse fora staat meer info. De marketing manager van Opel Belgie heeft aangegeven dat de Opel Astra station op CNG komt.
Aardgasrijder Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 @Groengas heb je daar een bron van? Ik heb hierover een artikel geschreven omdat er geruchten over waren, maar nergens heb ik dit kunnen terugvinden. Het zou gaan om de Opel Astra Sports Tourer op CNG. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Groengas Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 (aangepast) Op het Belgische gasevenement op 22 december was er een persbijeenkomst met de Vlaams minister van Energie. Toen heeft de marketingmanager van Opel België deze primeur aangekondigd. Het was mondeling. De uitspraak hebben we nog wel gecontroleerd en we hadden het goed gehoord... Het lijkt me dus waar, alleen staat er niets op papier. 23 maart 2016 aangepast door Groengas
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen