Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Kribi

Vreemd geluid bij starten

Recommended Posts

Mijn Zafira maakt bij een koude start een vreemd, snerpend geluid. Dit geluid is reeds te horen wanneer het contact aan staat, dus nog voor het starten van de motor. Iemand die weet wat dit is ?

geluid zafira.m4a

Net voor het starten / ronddraaien van de startmotor gaat de ontsteking al werken.

Soms is dat een licht getik of licht gezoem. 

Bij jouw Zafira is dit wel heel luid. 

Indien het nooit zo was (bij aankoop / nieuw) -> dealer en laten nakijken.

Geen idee wat ze zullen repareren / vernieuwen (ook niet van de kostprijs).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Neen dit geluid herken ik ook niet.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Op 27/10/2018 om 15:16, Aardgasrijder zei:

Neen dit geluid herken ik ook niet.

Moet ik mij nu zorgen maken?

ik heb mijn Zafira nu sinds juli 2017 en die maakt dat geluid praktisch altijd: het is te vergelijken met dat gierende geluid dat je hoort bij het tanken, maar dan wat minder luid en minder lang.

Misschien het hogedruksysteem dat "geladen" wordt (dus de leidingen tussen de afsluitklep op de gastank zelf, en de drukregelaar in de motorruimte zelf die de 200 bar naar 6 bar omvormt. De Polo maakt ook zo'n "pting pffff" geluid wanneer je de sleutel in het contact steekt, nog voor het eigenlijke starten, maar dat hoor je alleen als je buiten staat.

1 uur geleden, grijpgraag zei:

Moet ik mij nu zorgen maken?

ik heb mijn Zafira nu sinds juli 2017 en die maakt dat geluid praktisch altijd: het is te vergelijken met dat gierende geluid dat je hoort bij het tanken, maar dan wat minder luid en minder lang.

Neen niet noodzakelijk.

Zijn er buiten dit geluid nog dingen die afwijken van 'de normale toestand'?

Zoniet, geen zorgen maken ?

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Bedankt iedereen voor de feedback. Morgen gaat de auto nog een keer naar de garage en jullie tips gaan mee. Als ik de oorzaak te weten kom, zal ik dit ook meedelen via dit forum.

• Vind ik leuk 1

Op 4-11-2018 om 17:01, Kribi zei:

Bedankt iedereen voor de feedback. Morgen gaat de auto nog een keer naar de garage en jullie tips gaan mee. Als ik de oorzaak te weten kom, zal ik dit ook meedelen via dit forum.

En...? Geluidje weg? 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)