Aardgasrijder Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Op internationale fora wordt / werd er een tijd gesproken over CNG-tanks die zouden roesten na verloop van tijd. Het ging hier om de CNG-tanks van de VW-groep en in Duitsland heeft dit tot een massale vervangen van roestige tanks geleid. Sinds het autosalon begin van dit jaar heb ik nog steeds geen antworod gekregen op de vraag wat de VW-groep ondertussen heeft ondernomen om dit te voorkomen naar de toekomst toe. Er is bij enkele modellen momenteel gebruik gemaakt van composiet tanks die niet roestten, echter worden bv. Skoda en Seat nog aangeboden met de gewone stalen tanks... Ik hoop snel op een reactie, anders komt er een kritisch artikel over de VW-groep 1 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
polarvdc676 Geplaatst: 22 april 2016 Geplaatst: 22 april 2016 Heb je dat van Erdgasfahrer, of heb je een andere link? Koud zweet slaat me wel uit; heb ook een Touran uit 2012. --twitter.com/PolarVdc676 Spritmonitor-logs van elke tankbeurt sinds maart 2014 van mijn VW Touran 1.4 TSI EcoFuel DSG: vnl. hoogcalorisch CNG (H-gas) EcoModder.com: 109 hypermiling / ecodriving tips
Aardgasrijder Geplaatst: 22 april 2016 Auteur Geplaatst: 22 april 2016 Ja onder andere Maar ik mis enkele details zoals de wagens van voor 2014, zit daar al een schermkap onder? Coating is anders nu... 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Aardgasrijder Geplaatst: 23 mei 2016 Auteur Geplaatst: 23 mei 2016 @polarvdc676 Weet niet als je deze gezien hebt... Er staat verder iets over, iedere 5 jaar dat de tanks moeten vervangen worden, echter is dit fel overdreven. Bron: http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=14568 On 4th MAY 2016 VW Touran exploded 1 of rear tanks again, as allways, during filling CNG - see picture. It happened in Czech republic, town Litomysl, GAJER pump including CNG and also regular petrol/diesel station. Severe corrosion on tanks is clearly visible. As always before, it happened during CNG filling progress of severely corroded tanks, the degree of corrosion is very clear from pictures. Fortunately explosion again was absent of fire, nevertheless in radius 20 meters were significant damages of cars and pump equipment. One person, innocent bystander from different car !! was hit only !! by piece of plastic and injured lower leg (superficial injury) requiring short term hospitalisation. The driver was sitting inside Touran Ecofuel, with no injury, but is facing now up to imprisonment for 2 years of general endangerment (every one/two year TUW check of gas system in CZ is required, but nobody in TUW is opening tank plastic covers, using mirror for invisible tank parts..., usually only clear gas leak is checked...etc) Here are example links to czech servers: http://www.denik.cz/pardubicky-kraj/na-pumpe-vybuchla-cng-lahev-primo-pod-autem-obsluha-cerpacky-utrpela-zraneni-20160504-igbl.html http://www.auto.cz/na-svitavsku-vybuchla-autu-pri-cerpani-tlakova-nadrz-na-plyn-94993 So, in summary: As people here in this great erdgas server know true, this is at least 3rd explosion, allways, same reason, tanks corrosion, and again Touran. The previous two links: http://www.merkur-online.de/lokales/wolfratshausen/wolfratshausen/gasexplosion-mann-schwer-verletzt-2444684.html http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=13658&highlight=explodiert We all remember the moment of purchase once the dealer was give us the assuranceof no danger, after 20 years the tanks will be tested and used even longer. This is stil included in maintenace chart (VW - workshop guidelines). The VW reality is, after 5 yeas EVERY VW-CNG (Ecofuel) car needs at least all tanks replacement for deadly corrosion, for 4-6000 eur, after 7 years forget any good-will from VW. Then those cars (not all, definitely substantial amount) will be sold to countries with less strict, less carefull TUW rules (Czech republic and more south east direction) where they will only search for wounded and victims. This will be price for VW preference of saves on tanks painting, no Zn-Galvanizing, even years after first deadly problems were identified.I will post here every single explosion found, expecting VW change strategy and recall all Ecofuel cars older 5 years and any next 5 years, to replace deadly tanks for free up to they will be safe and preventing killing not only drivers but innocent bystanders also!!! This time: Das VW-CNG auto...Deadly VW-CNG auto Next time??? 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
CNGarni Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 (aangepast) Holy s***! Zoals ondertussen al meermaals herhaald zijn de tanks van nu composiet, echter vind ik daar geen onmiddellijke bron van. In november 2014 was het bij VW nog staal: http://dbtechnology.be/wp-content/uploads/2014/02/FAQ-CNG-VW-NL.pdf Na 2014 zou het composiet zijn, maar een recentere brochure vind ik niet. Een gelijkaardige brochure van Audi (A3) ook van november 2014 spreekt wel over composiet: http://dbtechnology.be/wp-content/uploads/2014/02/FAQ-CNG-AUDI-NL.pdf Wie stelt mij gerust met een bron waarin staat dat VW nu ook composiet tanks heeft? Wie geeft me een minimale gemoedsrust na het zien van deze foto's? 15 juni 2016 aangepast door CNGarni
CNGarni Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Meer over de roestende VW touran tanks en vooral het zwijgen van VW (weet niet of er nu een update is op vlak van communicatie). http://www.presseportal.de/pm/53065/3131690 http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?p=58855 Best spectaculair..straks eens zelf kijken onder mijn auto, ik dacht dat ik eens een beschermplaat zag, maar weet het nu toch niet meer zo zeker (op internet zag ik eens een VW golf die op een spiegel stond en dan zag je de tanks wel, maar misschien was die plaat verwijderd...vind het ook niet meer terug.)
CNGarni Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Filmpje teruggevonden, maar misschien voor demo-doeleinden zonder beschermplaat? Ziet er inderdaad composiet uit...
maartenleemans Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Nog lang niet alle tanks zijn van composiet. De Caddy van 2016 is volgens mij nog staal, de Golf heeft wel al composiettanks. Ik weet niet meer waar ik het had gevonden. Als ik nog eens tijd heb, snor ik het op. 2 Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016 Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016
CNGarni Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Ik vond nog dit, misschien interessant: http://www.crcao.org/reports/recentstudies2015/E-109/CRC_E-109_Final_Report_May2015.pdf Het "rapport" dateert van mei 2015, maar de Golf die hierin beschreven wordt heeft wel 2 blauwe, stalen tanks. Het filmpje van hierboven heeft duidelijk andere tanks.
David Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 de tanks van mijn octavia zijn ook alvast blauw... uit wel materiaal ze zijn gemaakt en hoe ze zijn beschermd, heb ik het raden naar.
Aardgasrijder Geplaatst: 20 juni 2016 Auteur Geplaatst: 20 juni 2016 klopt, wat ik begreep werden de skoda tanks extra behandeld. er zou een extra laag van `iets` opzitten... Deze info heb ik ooit ergens teruggevonden, echter stonden er geen details bij. toen ik net mijn wagen had merkte ikop dat er een waxlaag onder de wagen hing ter hoogte van de scheiding van de bumper en carrosserie in de nabijheid van de cng-tanks. Als die extra waxlaag dus ook op de tanks zit kan ik niet zien door de beschermkap, ik weet ook niet als de waxlaag dat extraatje is... 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Groengas Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 De golf 7 heeft eerste stalen tanks gehad en is later overgeschakeld naar composiete tanks. Op Erdgasfahrer-forum staat daar meer info over. Wat ik mijzelf nog wel afvraag of de Audi A3 composiete tanks dezelfde zijn als de Gold composiet.
Lange_666 Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 12 uren geleden, Aardgasrijder zei: Deze info heb ik ooit ergens teruggevonden, echter stonden er geen details bij. toen ik net mijn wagen had merkte ikop dat er een waxlaag onder de wagen hing ter hoogte van de scheiding van de bumper en carrosserie in de nabijheid van de cng-tanks. Als die extra waxlaag dus ook op de tanks zit kan ik niet zien door de beschermkap, ik weet ook niet als de waxlaag dat extraatje is... De wax laag wordt aangebracht na het aanbrengen van de lack en "voor" de wagen richting montage gaat, dus voor de tanks geplaatst worden. Het zou kunnen dat men er nog een extra laag spuit na aanbrengen van de tanks maar de originele wax wordt aangebracht onder hoge temperatuur en dat zie ik niet meer gebeuren eens er montageonderdelen op de wagen zitten. Er wordt zo'n 200 liter (voor een wagen van Golf afmetingen) vloeibare wax op hoge tempertuur en onder druk door alle openingen van de gelakte carrosserie gespoten waarvan er 1% - 2% blijft hangen.
CNGarni Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 11 uren geleden, Groengas zei: De golf 7 heeft eerste stalen tanks gehad en is later overgeschakeld naar composiete tanks. Op Erdgasfahrer-forum staat daar meer info over. Wat ik mijzelf nog wel afvraag of de Audi A3 composiete tanks dezelfde zijn als de Gold composiet. Bedankt! Ik beaam ondertussen deze info door foto's te vergelijken met de onderkant van mijn eigen auto, maar ook niet concreter dan dat. Maar ik denk dat we wel moeten "oppassen" met kopiëren van info van andere fora of zelf info te verspreiden, want de ironie is als je in google naar "feiten" zoekt (zoals een officiële brochure van VW o.i.d.), je steevast op fora terechtkomt met info van gebruikers ("ik heb eens gelezen dat"), die het dan op hun beurt doorvertellen. Zoek maar eens op composiet tanks Golf, de helft is van het aardgasrijder-forum. Allemaal goed als de info klopt zoals in dit geval, maar moeilijk om de oorspronkelijke bron te achterhalen. Info gaat nogal snel een eigen leven leiden en je hebt maar "bron" nodig, al dan niet met correcte info. Dat VW eens begint met zijn brochures te updaten en op internet te zetten, ipv verouderde info te laten staan...
Lange_666 Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Wat het waxen van de gasflessen betreft, ik heb zonet enkele foto's gezien op het Erdgasfahrer forum en daar zit effectief wax op de tanks. Vraag is alleen wanneer dat aangebracht is en hoe (ik vermoed dat de tanks voor de montage al op voorhand een wax laag gekregen hebben)?
Lange_666 Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Na het lezen van het topic rond roestende tanks verontrust me dit toch wat. En vooral de kosten. Er zijn mensen bij wie alles terugbetaald wordt, er zijn er waarbij dit x % is, er zijn er waar de tanks kosteloos vervangen worden maar de werkuren moeten betaald worden enz... maw geen eenduidige behandeling voor iedereen en dat stoort mij vooral. Ook de uiteenlopende rekeningen hiervoor gaande van 1700 tot 5500 euro baden mij zorgen. Stel dat je dit dient te betalen dan is de winst om op aardgas te rijden verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik ga hiervoor nu al eens contact opnemen met mijn garage om te zien wat zij daar van denken...
Brembos Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Ik heb de composiet gastanks in mijn Golf. Ik had het geluk dat ik 11 maand moest wachten op mijn wagen (besteld eind februari 2014 - geleverd eind januari 2015) . Hij liep net na de overschakeling op composiet van de band.De composiet tanks van de Golf zijn dezelfde als die van de A3. De onderdeelnummers ,die je kan terugvinden in de online catalogus van alle VAG onderdelen ,zijn trouwens ook dezelfde. 1
Groengas Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Op 21-6-2016 om 21:54, Brembos zei: Ik heb de composiet gastanks in mijn Golf. Ik had het geluk dat ik 11 maand moest wachten op mijn wagen (besteld eind februari 2014 - geleverd eind januari 2015) . Hij liep net na de overschakeling op composiet van de band.De composiet tanks van de Golf zijn dezelfde als die van de A3. De onderdeelnummers ,die je kan terugvinden in de online catalogus van alle VAG onderdelen ,zijn trouwens ook dezelfde. Ik was afgelopen week op de Ten-t dagen in Rotterdam. Daar heb ik met de fabrikant gesproken van de composiet flessen- X-perion. De golf en de A3 hebben inderdaad dezelfde flessen. Het schijnt dat de A4 andere flessen van een andere leverancier krijgen.
Lange_666 Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Iemand een idee of het mogelijk is de stalen tanks 1 op 1 te vervangen door composiet tanks?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen