Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

even terug on topic: een jaar lang geen cng- wagens van de VAG-group. Dat is een serieuze streep door de rekening voor cng in België. Ze hebben zowat het monopolie en als dat dan ook stilvalt...

We hebben net een boost hard nodig.

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Geplaatst:
5 minuten geleden, Sertitude zei:

Ze hebben zowat het monopolie

Gelukkig is dat niet waar.

't Zou hééél saai worden op de weg...

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Juist terug van D'Ieteren Kortenberg om te kijken of er nog ergens stock was in België. Blijkbaar, als je nu bestelt en er een wachttijd van 10 tot 12 maand voor over hebt (Seat) krijg je de 1.5 met CNG. Enig verschil, deze komt met 19 kg reservoir ipv 15, maar met een benzinetank(je) van 10 liter wat hier volgens mij wel voldoende is maar wanneer je op reis vertrekt wel eens zou kunnen dat je moet gaan rondrijden om een pomp te vinden.

Geplaatst:
15 minuten geleden, Patje001 zei:

Juist terug van D'Ieteren Kortenberg om te kijken of er nog ergens stock was in België. Blijkbaar, als je nu bestelt en er een wachttijd van 10 tot 12 maand voor over hebt (Seat) krijg je de 1.5 met CNG. Enig verschil, deze komt met 19 kg reservoir ipv 15, maar met een benzinetank(je) van 10 liter wat hier volgens mij wel voldoende is maar wanneer je op reis vertrekt wel eens zou kunnen dat je moet gaan rondrijden om een pomp te vinden.

Of jerrycans gevuld met Luxemburgse benzine meepakken.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, muscles zei:

Of jerrycans gevuld met Luxemburgse benzine meepakken.

Tja, dat blijft behelpen.

Mijn oldtimer heeft een benzinetank van 37 liter en een verbruik van 11 à 12 liter per 100 km.

Reken uit : na 300 km is het zaak om een benzinestation op te zoeken.

Met die oldtimer is dat na 2 x 2 uur rijden (maximum snelheid met caravan erachter is zo'n 90 per uur (na lang aandringen en geduld hebben :) ).

Maar dat heb je er voor over : je bent "onderweg" met een oudje.

(gemiddelde snelheid bedraagt uiteindelijk zo'n 70 km per uur.  Rijdend.  Als ik de stops mee bereken kom ik aan 60 à 65 per uur)

Een jerrycan van 10 liter heb ik altijd mee voor die momenten waar het spannend zou kunnen worden.

Ooit gedacht om er 3 van 10 liter mee te nemen, zodat ik kon tanken waar en wanneer ik wil.  Toch (nog) niet gedaan.

Vorig jaar 900 km heenweg op 3 dagen tijd : tijd zat om te tanken.  De "route" zelf was een deel van de vakantie.

Tot hiertoe nog maar 2 x zonder benzine gevallen :ph34r: -> jerrycan gebruikt ^_^ -> oef ! Starten en verder rijden :D .

Vergelijk dit met een moderne wagen waar je mee op reis gaat - CNG is op - 10 liter benzine in de brandstoftank.

Verbruik : 6,5 liter per 100 km tegen 120 per uur (da's nog heel zuinig tegen zo'n snelheid). 

Na 1 1/2  uur rijden moet je al een jerrycan ingieten of gaan tanken aan een benzinestation.

Na nog eens 1 1/2 uur : hetzelfde.

't Is bijna de processie van Echternach... :D   Ik ben misschien rapper met oldtimer op bestemming dan zo'n nieuwe auto met 10 liter benzinetank ?!?  O.o :D

M.a.w. : ik begrijp de "reserves" die sommigen / velen hebben t.o.v. kleine benzinetank indien zij hun wagen ook gebruiken om op reis te gaan.

Ook al is dat maar 1 keer per jaar.  Zowel op de heen- en terugweg ga je deze processie hebben...

aangepast door Koen C

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst:

@muscles of thuis blijven 9_9 .

Maar daar gaat het toch niet over ?  Autocar, trein, vliegtuig, thuis blijven : allemaal mogelijkheden om op reis te gaan.

Maar als je gewoon bent om met de auto op reis te gaan : ga je dan die gewoonte omgooien omdat je een CNG auto met 10 liter benzinetank hebt gekocht ?

Nee toch ?  Waarom zou je ?

Het enige wat je kan inbrengen : huur een wagen voor die vakantieperiode.

Maar dat zijn ook niet veel mensen gewoon.

En gewoontes veranderen, is moeilijk.

Dus ik blijf erbij : ik begrijp de "reserves" die sommigen / velen hebben t.o.v. kleine benzinetank indien zij hun wagen ook gebruiken om op reis te gaan.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst:
1 uur geleden, muscles zei:

@Koen C Je kan ook nog altijd het vliegtuig pakken of de trein als je op reis gaat.

Of een autocar.

Goh inderdaad dat kan maar als ik een auto heb gebruik ik die ook graag. Als we zo beginnen redeneren kunnen we beter direct elektrisch rijden. Maar pas op volgens wat ik van de verkoper kon verstaan is dit weer een beslissing vanuit de politiek omdat je nu, als je wil, constant op benzine kan rijden en toch geen taksen betalen, een beetje gelijk de plug-in hybrides. Zou me niet verwonderen dat men na 2020 daarop een cng gaat berekenen.

• Bedankt 1
Geplaatst:
1 uur terug, Patje001 zei:

Goh inderdaad dat kan maar als ik een auto heb gebruik ik die ook graag. Als we zo beginnen redeneren kunnen we beter direct elektrisch rijden. Maar pas op volgens wat ik van de verkoper kon verstaan is dit weer een beslissing vanuit de politiek omdat je nu, als je wil, constant op benzine kan rijden en toch geen taksen betalen, een beetje gelijk de plug-in hybrides. Zou me niet verwonderen dat men na 2020 daarop een cng gaat berekenen.

Voor zo ver ik tot nu toe begrepen heb gaat de overheid zich voor de verkeersbelasting vooral concentreren op de CO2-uitstoot, en daarop berekenen.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:
3 minuten geleden, muscles zei:

Voor zo ver ik tot nu toe begrepen heb gaat de overheid zich voor de verkeersbelasting vooral concentreren op de CO2-uitstoot, en daarop berekenen.

8

Geplaatst:
5 minuten geleden, muscles zei:

Dat klopt vandaag.

Maar wat die verkoper zei, kan ook gebeuren.

Vergelijk het met de vrijstelling van verkeersbelasting in België : die is er niet indien je boven een aantal pk's uitkomt.

Zoiets kunnen ze ook uitvinden indien je benzinetank te groot is.

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

Geplaatst:

Allez vooruit allemaal terug naar diesel dan :-) , klopt dat ze altijd over co2 bezig zijn maar je weet zo goed gelijk ik dat onze graairegeringen altijd wel iets vinden. En als cng een hype wordt gegarandeerd gaan we betalen. 

• Hahaha 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Koen C zei:

@muscles of thuis blijven 9_9 .

Maar daar gaat het toch niet over ?  Autocar, trein, vliegtuig, thuis blijven : allemaal mogelijkheden om op reis te gaan.

Maar als je gewoon bent om met de auto op reis te gaan : ga je dan die gewoonte omgooien omdat je een CNG auto met 10 liter benzinetank hebt gekocht ?

Nee toch ?  Waarom zou je ?

Het enige wat je kan inbrengen : huur een wagen voor die vakantieperiode.

Maar dat zijn ook niet veel mensen gewoon.

En gewoontes veranderen, is moeilijk.

Dus ik blijf erbij : ik begrijp de "reserves" die sommigen / velen hebben t.o.v. kleine benzinetank indien zij hun wagen ook gebruiken om op reis te gaan.

voila !

Geplaatst:
16 minuten geleden, Patje001 zei:

Allez vooruit allemaal terug naar diesel dan :-) , klopt dat ze altijd over co2 bezig zijn maar je weet zo goed gelijk ik dat onze graairegeringen altijd wel iets vinden. En als cng een hype wordt gegarandeerd gaan we betalen. 

Hoe kom jij nu bij diesel uit? Als je een dieselauto koopt moet je sowieso een hoge BIV betalen, alsook een zeer hoge jaarlijkse verkeersbelasting. Aan de pomp is diesel ook al niet goedkoop. De goedkoopste dieselprijs, die je vandaag kan vinden, is nog altijd €1,211 (18 cent korting per liter) en dat is alleen in Heist-op-den-Berg.

Geplaatst:

Wanneer men puur  op co2 gaat kijken dan heeft diesel nog steeds de bovenhand  op benzine (zonder cng). Zelfs als morgen diesel duurder is dan ga je qua verbruik nog steeds goedkoper zijn. Wat die BIV en wegenbelasting betreft moet je oppassen. Want wanneer de co2 van de benzine wat hoger is betaal je meer biv dan voor een gelijke cc diesel. Vb: een kia 1600D is 150 euro minder Biv dan een kia 1600 benzine. Dus daarom zitten we op een site voor CNG ???

• Bedankt 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Brembos zei:

Van een verkoper die niet eens weet dat de 1.5 l motor op komst is zou ik voor de rest ook niet veel geloven.

Dit komt van D'Ieteren in Kortenberg, dus denk wel dat die mensen er iets beter van op de hoogte zijn :-) 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...