Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Sign in to follow this  
Combo

Opel combo tour 1400 120pk

Recommended Posts

Vrijdag ben ik voor de eerste keer gaan tanken in hoboken ,h-gas,ik heb maar 17kg van de 22kg kunnen tanken,word dit na verloop van tijd nog iets meer of is dit normaal,gezien dat de zuilen maar een druk van iets meer dan 200bar hebben?

vandag heb ik 200km gereden 95prozent autostrade met cruiscontrol op tegen 120,savonds terug gaan tanken,11kg ingegaan,dwz 5,5kg/100km,lijkt mij niet slecht gezien de aerodynamika van deze "kleerkast".

nog een vraag,bij mij in het boekske staat dat ik met een bandendruk van 3,3bar moet rijden terwijl een "gewoon"auto maar 2,6bar moet hebben ,is dit bij anderen merken ok zo ? Ik ga dit toch is proberen, mischien is er nog iets te doen aan het verbruik (verminderderte rollweerstand)

combo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Combo,

tankte je daarvoor ook ergens anders H-gas? Het verbruik kan echt schelen tussen H en L gas. Bij onze tanks kan het bijna 100km schelen, maar betaal ik eigenlijk bijna evenveel om de afstand af te leggen.  het is wel comfortabeler om H-gas te tanken omdat ik dan minder vaak naar de pomp moet :) .

De zuilen ( eindverdelers of dispensers zie verderop ) gaan ook zoveel als mogelijk in je tanks stoppen maar aan een niet te hoge drukopbouw zoals in het reservoir van het cng tankstation ) , maar zoals de fysica het bepaalt is er een momentum waarbij de snelheid van het ingepompte gas niet voldoende meer is en de druk bijna gelijk als de zuilen. Op dat moment slaan deze af. Je zal zien dat na een tijdje je er soms wel meer in kan krijgen.( bv via een slow fill )  

In de onderstaande link zie je een opbouw van zulk een fast fill station. Daar kan je zien dat er meestal 3 verschillende reserves druk opbouwen en dat die één voor één op je tanks worden losgelaten.  Ik dacht te hebben onthouden dat iedereen eerst van de high afneemt ( kleinste voorraad en het snelste terug op druk ) en dan overgezet wordt op de middle en als laatste de low ( waar de compressor het langste over doet om terug op 250bar te krijgen, snap je ). Daarom heb je ook die tussenstops en drukmetingen ondertussen.... en begint de compressor tijdens elke tankbeurt normaal te draaien om de reeds eerder geopende reservoirs terug bij te pompen terwijl jij gewoon kan blijven tanken. vergeet niet dat de drukopbouw serieus is van 20-25mbar naar 250 bar gemiddeld hé. 

De hoeveelheid cng wordt via een verdeler naar je autogeleid en 'telt' de kilo's cng ( herberekent aan temperatuur en druk ed ) terwijl hij de laatste drukvermindering/-nivelering toepast omdat het anders je tanks opblaast, bekijk het als een type ontspanner zoals na een gasfles :) .... . Som kan het dan gebeuren dat je tankt na bv een bus of camion en dat je niet volledig vol raakt. Maar je betaalt uiteindelijk ook maar wat je erin steekt.

http://www.compair.nl/Products/High_Pressure_Pistons-CNG_-and-_Vehicle_refuelling_solutions--Refuelling_Station_Design.aspx 

http://www.mckenziecorp.com/refueling_station.htm

http://www.government-fleet.com/article/story/2014/06/designing-a-cng-fueling-station.aspx

 

Bij het bezoek aan de Nijmegemse busmaatschappij konden we dit proces live volgen al waren onze oren naderhand wel wat overgevoelig :) .

De tegenhanger is een slow fill die je thuis kan installeren of op een bedrijfje en werkt via een traditionele compressor die je tank vult tot een bovendruk en dan stil valt. Het fast fill station vult reeds de andere reservoirs bij voor een volgende tankbeurt...    .

Ik hoop een beetje op je vraag te hebben kunnen antwoorden :)

gr en tot een volgende keer aan de pomp he ;)

Ive

 

 

Edited by Ivivke
taalfoutje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vermoeden (link:Octavia verbruik ) dat een volle tank niet altijd een volle tank is en dat je nooit weet of ze nu effectief vol is of niet wordt hierboven bevestigd, ik kon er enkel niet direct een deftige verklaring aan kleven.


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.afdc.energy.gov/vehicles/cng_tank_animation.html

 

hier kan je ook nog de invloed van de temperatuur en vulmethode nakijken. Zo zie je dat je met slow fill de tanks echt pas helemaal kan vullen. ( of via fast fill als je nog niet leeg bent :)   )

 

gr,

Ive

ps: het zijn dus zoveel factoren die alles zo ingewikkeld maken dat je altijd met 'ongeveer' en gemiddelden moet werken :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Ivivke,

Je verhaal is bijna correct. Bijna alle stations werken met 3 banken. Je begint bij de low bank, dan medium en tenslotte high bank.
De high bank doet alleen de laatste stuk vullen van de tank maar bepaald wel vaak of je je auto vol krijgt. Daarom wordt deze ook weer als eerste gevuld.
Deze high bank heeft echter de minste effictiviteit, omdat de buffer alleen tussen de 300 en 200 bar gebruikt kan worden (als deze onder de 200 bar zakt krijg je je auto niet vol).
De auto is vol wanneer de max druk wordt bereikt. Wat deze druk is hangt af van de buitentemperatuur.

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, Groengas zei:

Beste Ivivke,

Je verhaal is bijna correct. Bijna alle stations werken met 3 banken. Je begint bij de low bank, dan medium en tenslotte high bank.
De high bank doet alleen de laatste stuk vullen van de tank maar bepaald wel vaak of je je auto vol krijgt. Daarom wordt deze ook weer als eerste gevuld.
Deze high bank heeft echter de minste effictiviteit, omdat de buffer alleen tussen de 300 en 200 bar gebruikt kan worden (als deze onder de 200 bar zakt krijg je je auto niet vol).
De auto is vol wanneer de max druk wordt bereikt. Wat deze druk is hangt af van de buitentemperatuur.

Dank je wel voor de aanvulling, had ondertussen een mailtje gestuurd naar de fabrikant om de juiste volgorde nog eens na te vragen :). het was al eventjes geleden en om eerlijk te zijn is dan het technische gedeelte net het eerste dat je vergeet als je alleen maar gebruiker en promotor bent ;),

gr Ive

Share this post


Link to post
Share on other sites

De te vullen tanks afkoelen is ook een optie , maar in de praktijk bij auto's niet te doen , het word wel toegepast in vrijstaande tanks .Ik heb één enkele keer 28kgr kunnen tanken maar normaal krijg ik er steeds 25kgr in (max) . "mijn" station bevind zich te Ninove (OVL) Hgas Dats 24.Volgens mij werken de stations toch op de grens van wat mogelijk is , aangezien de regelmatige pannes van de verschillende stations.Het kan ook dat er een zodanige veiligheid is ingebouwd dat de stations afsluiten als er ook maar de minste twijfel van veiligheid zich voordoet .


Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben voor de Combo ook gaan zien. Deze is naar wat ik te zien kreeg identiek aan de Fiat Doblo, maar bijna 2000 euro duurder(toen wij gingen kijken begin 2015!).


Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...