Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Het volgende wist ik niet :

België mag geen extra keuring eisen van occasie uit andere EU-lidstaat

06-09-12, 16.47u - Bron: belga.be

België mag van tweedehandsvoertuigen die uit andere Europese lidstaten worden ingevoerd niet eisen dat ze voor hun inschrijving een technische controle ondergaan, zonder rekening te gehouden met de keuring in de andere EU-landen.

Dat staat in een arrest van het Europees Hof van Justitie, waardoor de Belgische wetgeving moet aangepast worden.

Alle tweedehandsvoertuigen moeten in België een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren.

Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt is tot een remtest, draagt volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming.

Strijdig met regels
De Europese Commissie is het niet eens met deze praktijk, en sleepte ons land voor het Europees Hof.

Ze vindt dat België de Europese regels overtreedt door een bijkomende controle te eisen, en het Hof geeft de Commissie nu volmondig gelijk.

Dat ons land opwerpt dat ook Belgische tweedehandsvoertuigen een bijkomende controle moeten ondergaan, noemt het Hof een "rechtvaardigingsgrond in abstracto".

Boete
Dat België bovendien eist dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - wordt voorgelegd, is eveneens tegen de Europese regels, luidt het.

België moet nu onmiddellijk de keuringsregels aanpassen. Doet het dat niet, dan kan het een boete krijgen.

https://www.demorgen.be/economie/belgie-mag-geen-extra-keuring-eisen-van-occasie-uit-andere-eu-lidstaat-b11e55a3/

Zou de wetgeving al aangepast zijn ... ? :)

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Neen hoor nog altijd niet.

De keuring van het buitenland mag maximaal 2 maand oud zijn...

Is belachelijk natuurlijk.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Jawel hoor! Toen dat artikel geschreven werd moest elke ingevoerde wagen gekeurd worden, ook al was hij de dag ervoor nog gekeurd in het buitenland. Nu wordt een buitenlands keuringsbewijs aanvaard als het minder dan twee maand oud is, en dat is hetzelfde als voor een binnenlandse tweedehands die ook een keuring voor verkoop nodig heeft van minder dan twee maand oud. Er is dus geen onderscheid tussen de inschrijving van een binnenlandse en een ingevoerde tweedehands en dan is er geen probleem voor Europa.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Je hebt gelijk. Ik ben te snel geweest in mijn reactie. Daar is geen onderscheid in gemaakt, dat klopt. Ik stel mij echter wel de vraag waarom dat op 2 maanden staat. Als een wagen technisch in orde is zou het in mijn ogen gewoon 1 jaar geldig moeten zijn. Ongeacht import of verkoop 2dehands. 

Soms keur je je wagen voor verkoop en kan je geen koper vinden in 2 maanden. Dan kan je weer terug voor een keuring voor verkoop...

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...