Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Gaslek tijdens tanken?


Stevenvdg

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb lang getwijfeld om mijn problemen eens online in vraag te stellen, maar zal dit nu toch eens doen. 

 

Sinds 1,5 jaar ben ik eigenaar van een nieuwe volkswagen op CNG. Om een lang verhaal kort te maken. Het zit zo dat ik al het een en ander heb mogen laten herstellen via de garantie; binnen regenen via zijruit bestuurder, bumper die niet goed gemonteerd zat, rooster achteraan waar lucht uit komt die omgekeerd zat, lamp die schuin zat,... Maar de prijs winner - > een gaslek ter hoogte van de eerste leiding die er is. 

 

Tijdens het tanken rook ik rond de wagen een enorme gasgeur, na controle bleek er een productiefout te zijn in de eerste (metalen) leiding die naar de tank ging. Dit hebben ze dan ook vervangen. 

Maar... nu ruik ik nog steeds gas, dit ter hoogte waar de tanken zich bevinden. Je kan dit alleen ruiken als de tanken VOLLEDIG leeg zijn, als ik ga gaan tanken met lege tanken kan ik na 2 à 3 sec tanken een gasgeur waarnemen ter hoogte waar de tanken zitten aan de kant van de vulopening (ja, ik kruip onder de wagen tijdens het tanken en ja, het is een grappig zicht). Raar maar als ik ga tanken met halfvolle tanken dan is er NOOIT een gasgeur. De gasgeur, die ik kan ruiken, is ook niet zo extreem dat je het kan ruiken als je naast de auto gaat gaan staan. 

Volgens de garage en D'Ieteren is dit normaal en kan dit het gevolg zijn door een plots enorm drukverschil  bij het tanken van lege tanken. Want ze vinden namelijk geen lek... Ze hebben het ook geroken maar vinden geen oorzaak, dus gaan ze er van uit dat het het overdrukventiel is dat bij lege tanken tijdens het tanken een kleine hoeveelheid lost. Ze beweren dan ook dat dit bij alle wagens zo is. Wat ik moeilijk kan geloven. 

 

Zijn er hier mensen die ook zo een probleem hebben? Ik kan niet echt geloven dat dit normaal is gezien ze altijd zeggen dat dit een gesloten circuit is? Willen jullie ook eens de moeite doen om bij volledig lege tanken eens te gaan tanken en onder de wagen te kruipen om te ruiken? Dit ter hoogte van de tanken waar je de hoofdleiding ziet naar de tanken gaan. 

 

Wauw, wat een tekst, alvast bedankt om te lezen :P

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dr Nick zei:
Ik heb niet vaak mijn tanks echt volledig leeg, maar die enkele keer dat het wel was heb ik toch niets geroken...

Maar dan zou je wel onder je wagen moeten gaan liggen en op deze plaats gaan ruiken. (kant van bestuurder ter hoogte van de tanken).
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Danny268 zei:
Is je wagen herkeurd na de vervanging van de gasleiding ?
Is er een attest bijgeleverd na reparatie met druktest ?

Ja telkens ze aan mijn wagen een herstelling hebben uitgevoerd (reeds 3 keer) is deze wagen ook herkeurd. Telkens met een volle tank wel waardoor deze geen lek had. Garage heeft zelf toegegeven dat er gasverlies is maar enkel bij lege tanken. Nu ze het probleem niet vinden beweren ze dus dat dit normaal is... Ook stelde ik bij mijn garage de keuring in vraag, en ze lachten er mee en lieten me weten dat een keuring niet veel voorstelt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stevenvdg zei:
Ja telkens ze aan mijn wagen een herstelling hebben uitgevoerd (reeds 3 keer) is deze wagen ook herkeurd. Telkens met een volle tank wel waardoor deze geen lek had. Garage heeft zelf toegegeven dat er gasverlies is maar enkel bij lege tanken. Nu ze het probleem niet vinden beweren ze dus dat dit normaal is... Ook stelde ik bij mijn garage de keuring in vraag, en ze lachten er mee en lieten me weten dat een keuring niet veel voorstelt....


Niet de garage, die de herstelling deed, maar mijn eigen garage (waar ik nu niet meer naar toe ga) wist me te vertellen dat die keuringen niet veel voorstelden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stevenvdg Hoi Steven, welkom op het forum.

Je dient je bewust te zijn van het feit dat dit forum ongecensureerd is en ieder mag zijn zegje hier doen, zowel positief als negatief.
Dit forum wordt bewaakt door mezelf en @muscles als moderator (mocht er toch ooit iemand zich niet aan de gedragsregels houden) en je kan hier dus alle info kwijt over CNG. We schuwen dus zeker geen negatieve berichtgeving over CNG.
We zijn zelf ook kritisch tegenover cijfermateriaal van autoconstructeurs ^_^ Het forum dient er dan ook voor om ervaringen uit te wisselen, jouw ervaring is ook een ervaring en ook een zeer goeie.

 

De euvels die je aanhaalt in je eerste deel tekst zijn niet eigen aan een CNG-wagen, dit heeft te maken met een slechte afwerking wat andere wagens ongetwijfeld ook hadden die geen CNG hebben. Behalve dan het stukje over de eerste leiding.
Met welke wagen rij je trouwens? Dit mis is in je berichten.

 

Wat betreft de gasgeur.... ik heb het zelf nog nooit waargenomen op de 2 jaar dat ik mijn Skoda Octavia heb.

Dit wil echter niet zeggen dat ik dit 'probleem' niet zou hebben.

Het enige moment dat ik al eens een vleufhe gas reuk is bij het afkoppelen na het tanken, maar dan moet ik echt met mijn neus aan het pistool hangen.

Tot dus ver kan ik je verhaal dus niet bevestigen, nog ontkennen.

 

De uitleg die Dieteren geeft kan echter wel kloppen.

In een CNG-wagen zit inderdaad een overdrukventiel die druk kan regelen bij onder andere een piekdruk.

Waarvoor dient dit ventiel? Stel je voor, je heb zonet in je VW Golf 17 kg gepompt bij het tankstation in Valencia, je tanks hebben ongeveer plaats voor 15kg, en zet je wagen in de blakende zon in Valencia centrum waar het bloedheet is... 

Het gas in je tanks zal hierdoor iets uitzetten, waardoor de druk in je tanks de maximale druk van  200 of 220 mbar gaat overstijgen. Het overdrukventiel zorgt er dan voor dat het gas dat aanwezig is in je tanks, heel langzaam door het ventiel wordt vrijgelaten in de open lucht (op een veilige wijze ! en niet door op enkele seconden tijd 1 kg gas te verliezen). Dit zelfde overdrukventiel zorgt er ook voor tijdens bv. een autobrand, dat de tank wederom heel langzaam zijn druk verliest en zo niet tot ontploffing zal komen wegens een barstende tank. Het overdrukventiel is dus als het ware een ventiel zoals het woord zegt, om de overdruk in je aardgastanks, onder je wagen geleidelijk terug op een aanvaardbaar niveau te brengen.

De vraag is nu.... heeft iedere wagen dit, of is jouw wagen "speciaal" :D Is er bij jou iets dat dit probleem veroorzaakt, maar niet bij anderen.

 

Zelf heb ik dit nog nooit opgemerkt, ik rij mijn tanks quasi altijd volledig leeg, maar ik ga niet onder mijn wagen liggen aan het tankstation. Jammer genoeg heb ik deze ochtend de tank volgegooid met 17 kg aardgas, anders had ik je snel een antwoord kunnen geven, maar ik ga begin volgende week even een grappige situatie creëren bij Dats Bree en mij (als het niet regent) op mijn knieën zetten naast de wagen om er onder te ruiken. Vermoedelijk ergens woensdag tussen 09.10 en 09.20u voor de kijklustigen. Ik dien wel op het forum even op te zoeken waar het overdrukventiel zich bevindt, er heeft een lid een servicehandleiding in het Frans en/of Engels geplaatst van een Skoda, zodat ik aan de juiste kant kan gaan snuffelen.

 

@muscles jij met je meer dan 100.000 aardgaskilometers als iets kunnen merken van dit verhaal?

 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een overdruk ventiel zal er wel op staan maar als ik verder denk dan moet er ook nog ergens een ademventiel zijn dat wanneer de tanks leeg komen lucht inlaat want anders zou je de tanks vacuum kunnen trekken.

Als dit ventiel niet goed afsluit bij het vullen van een lege tank dan ga je inderdaad een gasgeur hebben. Wanneer de druk hoog genoeg is zal dit terug goed afsluiten en is het probleem opgelost.

Ik heb wel nog geen technische details van een CNG installatie gezien dus dit is een pure gok.

  • Vind ik leuk 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites



Een overdruk ventiel zal er wel op staan maar als ik verder denk dan moet er ook nog ergens een ademventiel zijn dat wanneer de tanks leeg komen lucht inlaat want anders zou je de tanks vacuum kunnen trekken.
Als dit ventiel niet goed afsluit bij het vullen van een lege tank dan ga je inderdaad een gasgeur hebben. Wanneer de druk hoog genoeg is zal dit terug goed afsluiten en is het probleem opgelost.
Ik heb wel nog geen technische details van een CNG installatie gezien dus dit is een pure gok.


Dit lijkt mij een mogelijke verklaring! Dit ademventiel dan... Is dit er zeker? En indien dit niet goed afsluit zou dit dan een slecht ventiel zijn of toch normaal? Ik zal dit eens na vragen in de garage ook bij gelegenheid.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat ik zo snel reacties krijg trouwens!

 

Dit forum is ergens een laatste poging om van anderen te kunnen horen of zij ook een gasgeur hebben onderaan de wagen. (tijdens het tanken) Gezien mijn garage slechts een vermoeden heeft dat dit normaal zou kunnen zijn.

En dat wetende dat mijn wagen nog onder garantie is zou ik liever met zekerheid weten of dit normaal is en dus niet gewoon vrede nemen met een vermoeden.

 

Voor alle duidelijkheid: de geur, die je krijgt tijdens het tanken van lege tanks, zou als je onder de wagen ruikt (met het hoofd ter hoogte van de tanken) redelijk duidelijk moeten zijn. Het toestel, dat de garage gebruikt om gas te ruiken "snuffelaar", rook het gas ook. En dit toestel rook het gas pas later dan de garagist :)

 

Nu, ik kan jullie ook al vertellen dat ik los van mijn lekprobleem wel zeer tevreden ben over de CNG-wagen zelf! Zeer stil en aangenaam om te rijden zijn bij ons de beste verbeteringen vergeleken met onze 13 jaar oude dieselwagen die we er voor hadden. En om er even het verbruik bij te noemen: met een volgetankte Caddy (26 kg) doe ik nu ongeveer 450 km. Dit is ongeveer helft stad helft autosnelweg. Wat denk ik volgens mij wel oké is. Wel niet de 600 km die de boekjes beloven maar ja da's dan ook in ideale omstandigheden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij rijden nu een 5000 km met de CNG versie van de A5 (begin november 2017) en tot nu toe enkel af en toe een lichte gasgeur bij het tanken. Maar nog nooit onder de wagen gaan liggen :).

In ons geval viel mij dit meestal op als de tankbeurt niet onderbroken werd aan de pomp. Lijkt mij in ieder geval normaal dat je dat af en toe waarneemt. Er zal altijd wel een klein verlies zijn aan de koppeling.

Ter vervollediging, telkens vanuit een lege tank.

 

Wat jouw verhaal betreft, al eens aan gedacht om de wagen een week te laten staan? Als het verlies 'groot' is zou je dat moeten merken aan je tankinhoud.

 

Even los van het topic, ons verbruik is momenteel gemiddeld 5,7 kg/100km maar dit is allemaal stadsverkeer. Doen we langere afstanden dan zakken we vrij snel naar 4,3 kg/100km.
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen over het bezineverbruik momenteel :), dat ligt op 13,7l/100km in stad. Dus nu tanken we meestal 2x per week en rijden we slechts eenmaal per maand alles op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus nu tanken we meestal 2x per week en rijden we slechts eenmaal per maand alles op.


Dit klink een beetje hetzelfde verhaal als bij mij.
Maar elke maand alles op rijden? In ons boekje staat dat we per half jaar de benzine moeten verversen. Dus mikken we ook op om de 6 maand een lege benzine tank. Inderdaad als je op benzine rijd is het verbruik super hoog!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Stevenvdg zei:

Dus nu tanken we meestal 2x per week en rijden we slechts eenmaal per maand alles op.


Dit klink een beetje hetzelfde verhaal als bij mij.
Maar elke maand alles op rijden? In ons boekje staat dat we per half jaar de benzine moeten verversen. Dus mikken we ook op om de 6 maand een lege benzine tank. Inderdaad als je op benzine rijd is het verbruik super hoog!

 

Alleen ben ik nog niet onder de wagen gaan liggen :).

 

Ik heb het net even aan de vrouw gevraagd en zij heeft het ook al een enkele keer opgemerkt bij het tanken. Dus op al die tankbeurten, een 16-tal ondertussen 3 a 4 keur een gasgeur opgemerkt. Maar zoals reeds aangegeven erg beperkt.

Wat het oprijden betreft, het is een gewoonte die we ons aanleren. Ik laat benzine liever niet te lang staan in de tank om later problemen te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Alleen ben ik nog niet onder de wagen gaan liggen :).
 
Ik heb het net even aan de vrouw gevraagd en zij heeft het ook al een enkele keer opgemerkt bij het tanken. Dus op al die tankbeurten, een 16-tal ondertussen 3 a 4 keur een gasgeur opgemerkt. Maar zoals reeds aangegeven erg beperkt.

Wat het oprijden betreft, het is een gewoonte die we ons aanleren. Ik laat benzine liever niet te lang staan in de tank om later problemen te vermijden.
Nu ik ben al blij dat ik niet de enige ben die gas ruik.... Alleen jammer dat vw eerst bij hoog en bij laag beweert dat dit een volledig gesloten circuit is en je absoluut niets mag ruiken.
Omdat ik wel iets rook en na een test de garagist ook, hebben ze mijn wagen bijna een maand in hun garage gehouden om alles te herstellen. Na het herstellen zou ik niets meer mogen ruiken, resultaat was dat ik net hetzelfde rook.
Hun antwoord was dan: ja als je het nu nog ruikt zal het wel normaal zijn...

Als klant klinkt het gewoon niet zo prettig om eerst onmiddellijk u wagen te moeten binnen doen voor een gaslek om bij datzelfde gaslek erna te moeten horen dat het wel normaal zal zijn en we niet meer kunnen spreken over een lek...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...