Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
Aardgasrijder

Stilte in de media

Recommended Posts

@muscles dit was hoogstuitzonderlijk ! En heeft niets te maken met de betrouwbaarheid van Fiat :D

Mijn VW Plof-touran had corrosie aan de tanks :$

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

12 uren geleden, muscles zei:

Ah zo, de schrijver Johan Rasking heeft de prijs van de gewone euro 95 genomen, zonder E10, zie ik.

Dus met andere woorden : een deel van België weet gewoon niet dat er 95 E10 in hun auto wordt gegoten  :( .

Wat zouden ze dan weten hoe nefast deze "bio"brandstoffen ?

Pffft : daar ligt een taak voor journalisten om mensen te informeren.  Daar waar de politiekers de mensen in het ongewisse laten.

7 uren geleden, muscles zei:

Alweer bij een Fiat. Och arme toch, wat moeten de Fiat-rijders hier wel niet denken. Ben je er wel zeker van dat het om een Fiat ging? Was het geen Zastava? Want een Zastava trekt nogal fel op die oude Fiat-modellen.

Zal 't gaan, ja ?  >:( ;) :D

1 foute in de lijst : de Zastava / Yugo 45 is nooit een Fiat geweest.

Dat is een eigen ontwikkeling van Yugo. 

Op een bepaald moment is die zelfs in de USA te koop geweest !

Die op de foto lijkt wat op een Polo 1 ? :)

• Hahaha 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

7 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Vervangen leidingen, voor de laatste keer.... in een personenwagen zitten geen flexibile leidingen. Die dienen dus normaal gesproken niet vervangen te worden 9_9

Echt de laatste keer ?  :D

• Verward 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Dit bericht ben ik deze middag ook tegengekomen, maar had het nog niet gepost hier.

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

18 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Dit bericht ben ik deze middag ook tegengekomen, maar had het nog niet gepost hier.

Haast en spoed is zelden goed, maar in dit geval wel ;) :D

• Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/04/16/seat-gaat-fors-investeren-in-cng-technologie/

Seat gaat fors investeren in CNG-technologieologie

Autofabrikant Seat gaat flink inzetten op CNG-technologie. Dat heeft topman Luca de Meo van Seat bekendgemaakt tijdens het GASNAM Congres in Madrid. De Spaanse autofabrikant die onderdeel uitmaakt van het Volkswagen-concern, gaat voor de hele VW-groep werken aan de ontwikkeling van modellen die rijden op CNG of op groengas. Groengas is de duurzame variant van aardgas. Deze brandstof wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot aardgaskwaliteit.

Seat wil het voortouw nemen binnen de Volkswagen Groep bij het ontwikkelen van CNG-technologie (compressed natural gas). Volgens De Meo hebben aardgas en groengas een groot potentieel voor de auto-industrie. Op dit moment levert het Spaanse automerk drie automodellen met TGI-motoren (Turbo Gas Injection) die uit de voeten kunnen met aardgas. Het gaat om de Mii, de Leon en de Ibiza. De compacte crossover, de Seat Arona, volgt later dit jaar.

Deze CNG-modellen rijden zowel op aardgas als groengas. De motor is een doorontwikkeling van de Euro 6 benzinemotor van Seat, waarbij naast het gebruik van benzine ook het gebruik van aardgas en groengas mogelijk wordt. Wanneer het groengas of CNG in de tanks op is, schakelt de auto automatisch en zonder te stoppen over op benzine. Alleen voor het starten van de motor bij zeer lage temperaturen of direct na het tanken van aardgas, schakelt de auto over op benzine en is een kleine hoeveelheid daarvan in de tank vereist.

CO2-reductie

In tegenstelling tot aardgas is groengas geen fossiele brandstof. Het kan bijvoorbeeld gewonnen worden uit de vergisting van biomassa – onder andere slib en tuinafval – of worden gemaakt met behulp van zonne- en windenergie en CO2 uit de buitenlucht. In vergelijking met benzine wordt een flinke reductie van koolstofdioxide neergezet.

De groene variant van CNG is in Nederland beschikbaar bij een groot aantal van de CNG-tankstations. Uit cijfers van brancheorganisatie BOVAG blijkt dat er op dit moment 164 CNG-locaties zijn in ons land. Partijen die inspelen op de vraag naar groengas zijn onder meer OrangeGas en PitPoint, vaak in samenwerking met bestaande tankstations. Onder meer bij locaties van DCB Energy en Vissers Olie is het mogelijk om groengas te tanken. Heel veel CNG-auto’s worden er op dit moment overigens nog niet verkocht, zo blijkt uit cijfers van BOVAG; vorig jaar bleef de verkoop steken op 0,3 procent van de totaalverkoop.

Muy bien, dat hij dan ook een goed woordje doet bij de potentiële investeerders in CNG-tankstations hier in Spanje ! Olé !

4 uren geleden, Aardgasrijder zei:

De Spaanse autofabrikant die onderdeel uitmaakt van het Volkswagen-concern, gaat voor de hele VW-groep werken aan de ontwikkeling van modellen die rijden op CNG of op groengas.

Dus mag ik daaruit besluiten dat SEAT binnenkort ook SUV's voor het merk Skoda gaat produceren, die op CNG rijden?

• Vind ik leuk 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

ik heb dit artikel vorige week al ergens gelezen en gedeeld op asociale media, sta er van te kijken dat het hier nu pas verschijnt. In een ander topic had ik zelfs gereageerd met de kennis van dit artikel over de Seat Arona

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

@muscles de Seat Arona komt inderdaad uit op CNG. @Dr Nick Ik kwam dit artikel tegen op twitter als eerste feed. Daarom hebbik hem gedeeld.

3 uren geleden, muscles zei:

Dus mag ik daaruit besluiten dat SEAT binnenkort ook SUV's voor het merk Skoda gaat produceren, die op CNG rijden?

Of andersom. Het is niet omdat Seat de ontwikkeling doet dat ze de CNG wagens ook allemaal gaan maken.

Ze hadden de Audi Q3 maar die verhuist naar Hongarije en en het ganse A00 platform (A1, Polo, Ibiza, Fabia) komt in Spanje bij Seat terecht.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Indien Seat de leiding krijgt over de CNG ontwikkeling van de "VAG" groep (ik weet het, dit is niet meer de correcte benaming), is dit misschien wel goed nieuws voor de uitrol van nog meer CNG stations in Spanje (dan de al geplande). 

Spanjaarden beschouwen Seat als "hun" merk -> meer CNG Seats te koop in Spanje = meer CNG stations nodig in Spanje.

Of veronderstel ik te veel ?

Zijsprong naar Frankrijk : ook daar wordt geïnvesteerd in CNG stations (zie ergens andere berichten van o.a. Muscles).

Maar : geen Franse fabrikant die CNG in zijn aanbod heeft (PSA beschouw ik als randgeval met hun 3 modellen die ze overgeërfd hebben via Opel).

Zal PSA / Opel en Renault / Dacia in de toekomst dan toch gaan investeren / ontwikkelen van CNG modellen ?

En dus niet enkel inzetten op elektrisch zoals vooral Renault doet ? 

Of enkel hybride benzine / diesel / elektrisch zoals vooral PSA doet ?

Edited by Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

@Koen C

Zoals benadrukt door de SEAT-leiding in het recente verleden, speelt de CNG-drive een belangrijke rol voor het merk. Nu bevestigde voorzitter Luca di Meo dit engagement en ziet de fabrikant als het "CNG-ontwikkelingscentrum" in de Volkswagen-groep.

Dat op die woorden ook actie volgen, is vrij gebruikelijk bij Seat. De duidelijke toewijding tot de CNG-aandrijving als een belangrijke toekomstige optie wordt duidelijk gemaakt door drie aantrekkelijke voertuigmodellen (Seat Mii, Leon TGI, Ibiza TGI) en een toegewijd bedrijfsbeleid. In de openingstoespraak op het GASNAM-congres in Madrid benadrukte Luca di Meo voor een hoogstaand publiek het belang van de CNG-motor voor hun eigen groep, de gehele auto-industrie en de gasindustrie.

Ontwikkelingscentrum voor de Volkswagen-groep
Seat ziet zichzelf als een maatstaf in de CNG-strategie van de groep. In de toekomst zal het Seat Technik Center doorgaan met het ontwikkelen van CNG-technologieën voor de hele Volkswagen-groep - met geconcentreerde technische knowhow en op het hoogste internationale niveau.

Evenzo zijn aanzienlijke inspanningen nodig om de markt voor milieuvriendelijke voertuigen te versterken. Door samen te werken om de infrastructuur van tankstations te verbeteren, worden naar verwachting tegen 2020 ongeveer 300 nieuwe CNG-tankstations in Spanje gebouwd en op de lange termijn ziet di Meo daar enorm veel potentieel dankzij de vele voordelen van de CNG-aandrijving.

Veel meer dan een brugtechnologie
Het alternatief biedt onmiddellijke beschikbaarheid, duurzaamheid, lange afstand, snel en betaalbaar tanken, bewezen en veilige technologie en hoog rendement - kortom, de perfecte combinatie van economie, ecologie en praktische voordelen. Dit maakt CNG een alternatief voor elektromobiliteit en een langetermijnoplossing voor huidige en toekomstige mobiliteitsproblemen. Daarnaast bieden CNG-voertuigen ook de garantie dat ze niet worden beïnvloed door verkeersbeperkingen.

De nieuwste cijfers van het Iberisch schiereiland spreken voor zich: van in het begin van dit jaar tot nu toe zijn de CNG-goedkeuringen vertienvoudigd, in het eerste kwartaal van 2018 verkocht Seat zoveel CNG-auto's als in het hele jaar 2017. Tegen 2030 zouden het er een miljoen voertuigen kunnen zijn in de straten van Spanje.

Met de nieuwe Seat Arona TGI - de eerste SUV in het CNG-segment - zet de fabrikant de volgende mijlpaal vanaf eind 2018. En het zal zeker niet de laatste zijn.

Update 16.04.2018
Hieronder staan enkele belangrijke citaten uit de SEAT PM

EAT CEO Luca de Meo:

"Het grootste verkoopspunt van CNG-technologie is dat het al bestaat. Dit betekent dat er geen grote investeringen nodig zijn om ze breed beschikbaar te maken voor klanten. "

"CNG is niet alleen een overbruggingstechnologie, maar een echt langetermijnalternatief omdat wereldwijde gasbronnen de komende 100 jaar aan de vraag zullen voldoen."

CNG roept op tot samenwerking tussen verschillende economische sectoren.
Met betrekking tot de samenwerking tussen verschillende bedrijven in de ontwikkeling van deze technologie, wees de CEO van SEAT erop dat de toekomst van CNG "de medewerking van concurrenten, instellingen en andere bedrijven vereist".

Bron: Gibgas

SEAT_Spanje.jpg

• Vind ik leuk 1

18 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@muscles de Seat Arona komt inderdaad uit op CNG. @Dr Nick Ik kwam dit artikel tegen op twitter als eerste feed. Daarom hebbik hem gedeeld.

op mijn twitter? of in het algemeen? 

Anders had ik zelfs niet door dat je me volgde ?

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

44 minuten geleden, Dr Nick zei:

Anders had ik zelfs niet door dat je me volgde

.....Muscles is watching you....

image.png.44d2bc3f4c9f780523e2736a36993f9d.png

• Hahaha 2

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

49 minuten geleden, muscles zei:

dat de toekomst van CNG "de medewerking van concurrenten, instellingen en andere bedrijven vereist".

Allez, er is nog hoop voor Fiat... ?

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

39 minuten geleden, Koen C zei:

.....Muscles is watching you....

Hij is bezig tegen Aardgasrijder. Maar ik denk dat Aardgasrijder TankPro.nl een tijdje geleden heeft toegevoegd aan zijn Twitter-account.

• Bedankt 2