Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Amundsen staat ingesteld op datum en tijd via GPS maar het is daar blijkbaar nog altijd winteruur! Tijd handmatig ingesteld, daarna terug op GPS gezet en tijd gaat direct terug naar winteruur?! Ook al rit gedaan via gps en dat werkt prima dus is de GPS ontvangst ok. Ben ik de enige, doe ik iets niet volgens het boekje....

Geplaatst:

Er is een optie om het zomeruur aan te vinken en dan klopt het uur wel, beetje stom want in de winter moet je dat vinkje weer wegnemen.

Je zou denken dat de GPS het juiste uur wel zou triggeren maar...9_9

Geplaatst:

Mijn vrouw rijdt al enkele dagen met mijn bolide rond, ik zal morgen of donderdag eens kijken :D

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Zondagmorgen heb ik mijn digitale klok in Amundsen handmatig een uur vooruit gezet, en dan is ie op zomeruur blijven staan. Want vandaag heb ik heel even de navigatie opgezet en toch bleef het uur juist staan.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

Test met radio zelfs via DAB en klok blijft op wintertijd, en, inderdaad, zoals muscles zegt, klok handmatig instellen lukt wel en die blijft ok tot je het vinkje klok via GPS aan vinkt en dan gaat die terug naar wintertijd. Wat is dan het nut van de keuze om tijd in te stellen via GPS?

Geplaatst:

Je bent overigens niet verplicht om de klok via GPS aan te vinken: je kan daar dus beter geen "vinkje" plaatsen.

Zo zijn er nog zaken die ik niet wil dat de GPS doet zoals bijvoorbeeld: autosnelweg mijden / vermijden.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

ik heb het nagekeken in de wagen.

GPS-tijd staat bij mij actief, tijdzone GMT +1

Zomeruur aanvinken en het zou juist moeten zijn.

Bij mij is de omzetting automatisch gebeurd

• Vind ik leuk 1

• 7 maanden later...
Geplaatst:

Toch weer even gezocht om het winteruur op de Amundsen ingesteld te krijgen.

Als de GPS-tijd aktief is en de tijdzone juist is ingesteld (GMT+1) zou zomer- of wintertijd toch automatisch mogen kunnen op zulk een systeem.

Geplaatst:

Bij mij is dat wederom automatisch gegaan :D

Wel even opmerken toen ik vrijdagmiddag om 16u richting de Vlaamse Kust vertrok ik plots in Brussel dacht... wij gaan vroeg in De Panne zijn...

Bleek dat de Amundsen al op winteruur was gesprongen tijdens de rit :$ We waren een uur aan het rijden en toen stond de klok terug ergens op iets na 16u.

• Vind ik leuk 1
  • Verward 1

Geplaatst:
1 uur terug, Aardgasrijder zei:

Bij mij is dat wederom automatisch gegaan :D

Wel even opmerken toen ik vrijdagmiddag om 16u richting de Vlaamse Kust vertrok ik plots in Brussel dacht... wij gaan vroeg in De Panne zijn...

Bleek dat de Amundsen al op winteruur was gesprongen tijdens de rit :$ We waren een uur aan het rijden en toen stond de klok terug ergens op iets na 16u.

Ja, maar dat is ook niet gelijk het moet zijn! Als het automatisch zou gaan, dan moet het ook op het exacte moment veranderen zoals de meeste desktopcomputers en smartphones dat ook automatisch op het juiste moment doen.

Ik heb het overigens ook manueel moeten doen.

Geplaatst:

Toen ik de wagen herstartte na het tanken in Aalst stond de klok wel weer correct, zeer vreemd.

Zondagochtend stond de klok echter wel automatisch correct B|

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:

GPS heeft geen weet van zomer- of winteruur... GPS zendt een tijdsignaal uit dat op ieder moment wereldwijd identiek is. Het is aan de ontvanger om dat universeel tijdsignaal om te zetten in een lokale tijdsaanduiding, rekening houdend met de lokale tijdzone (daarom moet je die ook instellen) en de lokale wintertijd/zomertijdregeling. Veel toestellen hebben een 'automatische' omschakeling maar die is dan gebaseerd op een ingebouwde database van de regelingen in de verschillende tijdzones... maar die durven soms wel eens te veranderen want dat zijn gewoon politieke beslissingen. Zo is het nog niet zo lang geleden dat de UK op een andere datum overschakelde dan de rest van Europa. Dan beslist men om te harmoniseren... en dan heeft je klok een verkeerde automatische omschakeling, wat nog erger is dan geen automatische omschakeling.

Toestellen, die verbonden zijn met het internet, halen de correcte lokale tijd op bij een time server (ntp). 

Verder zijn er nog de goeie oude langegolfzenders die een correct lokaal tijdsignaal uitzenden: DCF77 in Duitsland voor continentaal Europa, MSF voor de UK en zo zijn er ook in de USA en Japan. Deze worden gebruikt in automatisch omschakelende polshorloges, huisklokken, wekkers, enz. Geen idee waarom de auto-industrie deze tijdsignalen nooit lijkt te gebruiken. 

Verder kan je de correcte lokale tijd ook nog ontvangen via het GSM-netwerk, maar mijn Octavia is nog van net voor het 'connected' tijdperk en heeft dus geen ingebouwde dataverbinding.

Overigens bevat het DAB-signaal ook een lokaal tijdsignaal, dat zou de auto ook kunnen gebruiken om automatisch om te schakelen, maar DAB is dan weer niet overal beschikbaar, dan zou de automatische omschakeling soms wel, soms niet lukken. Ik veronderstel dat VAG dan maar kiest voor de duidelijkheid: manueel overschakelen. Overigens kan dit ook verschillen tussen de diverse generaties van het entertainmentsysteem. En tegenwoordig evolueren de entertainmentsystemen om de 6 maanden...

Wat er bij Aardgasrijder gebeurd is kan ik ook niet verklaren... 

• Hahaha 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...