satsurfer

Lancia vertrekt met stille trom (dus ook een CNG wagen)

Recommended Posts

De Standaard

 

Lancia Ecochic CNG

wel duur voor zo'n kleine wagen met nog manuele airco en weinig pk's onder de motorkap. Mijne Ford benzine heeft er 45 meer.


Ypsilon 0.9 TwinAir 80 pk
EcoChic Gold

Verleidelijk van nature.

  • Manuele klimaatregeling
  • Stuurwiel en versnellingspook in leder
  • Elektrisch bedienbare zijspiegels
  • Systeem Uconnect 5" met USB-aansluiting, Bluetooth en DAB"

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Kan je mij de werking en het nut van een "automatische" airco uitleggen ?

Ikzelf gebruik amper de airco en vergeet hem bijna 1x per maand eens aan te zetten.

 

De motor is een 2 cylinder met voldoende PK's voor de grootte van de wagen.

Onlangs nog naar Milaan gereden met de cruise control bijna constant op 120 (België) of 130 (Frankrijk en Duitsland).  Snelwegheuvel op en af : motor was niet op "zijn einde" (als ik de cruise control ter controle eens afzette).

150 in Duitsland ging ook als het verkeer en het weer het toeliet....:)

Hoezo weinig PK's ?!? O.o  Voldoende, lijkt me.

En een slak aan het stoplicht is de auto ook niet.

 

Edit : met welke Ford rij je ?  Ik kan het niet direkt vinden in bijvoorbeeld Meet&Greet.

aangepast door Koen C

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Uit hun onderzoek blijkt dat een manuele airco op een tankbeurt van 60 liter zo’n 7,5 liter verbruikt, terwijl een automatische airco slechts 3,7 liter nodig heeft.

Met een correct gebruik van de airco kan per liter brandstof gemiddeld een kwart liter bespaard worden.

 

Dus 6 à 12 % meerverbruik door de airco ?

Of : geen airco is het zuinigst...

 

Wat is een "correct" gebruik ?

 

Maar de werking van zo'n automatische airco weet ik nu nog altijd niet :/

Springt die altijd aan als je de motor start ? 

Moet je die dan telkens manueel afzetten als je op dat moment geen airco wil ?

Indien bovenstaande een "Ja" heeft als antwoord : geef mij dan maar een manuele airco. 

Of geen... :) 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Een manuele airco is een airco waar de temperatuur ingesteld wordt via een (analoge) manuele draaiknop, op het gevoel dus en waar je de uitstroom uit de verluchtingsmonden zelf regelt en de aanvoer continu is.

 

Een automatische airco is een airco waarbij de temperatuur digitaal geregeld wordt per zone (bestuurder en passagier en bij optie ook de passagiers achteraan) met een individuele instelbare temperatuur (volgens het boekje kan je tot 3° verschil gaan per zone).

Hiervoor worden achter de verluchtingsmonden extra kleppen ingebouwd om de koude/warme lucht te regelen. Deze worden aangedreven door electrische stappenmotoren (bij mijn vorige wagen kon je die regelingen horen tikken).

Je kan deze airco op volautomatisch zetten (dan wordt de temperatuur en de snelheid van de luchtstroom automatisch geregeld), je kan op manuele regeling overgaan of je kan hem volledig uitzetten.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@Lange_666 : bedankt voor de uitleg.

 

Dus als ik het goed begrijp :

- manuele airco  : wordt door vele gebruikers (ook ik) tè koud gezet = meerverbruik.  Waarom "tè koud" : om toch maar die hle wagen koel te krijgen.  Ook achteraan...

- automatische airco : vermits er met zones wordt gewerkt, is het 'risico' om tè koud te zetten, minder groot.  Of ook : elke passagier regelt naar eigen keuze.  En daardoor minder verbruik tov een manuele airco.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen