jvdbossc Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Ik heb mijn Opel Vectra sinds enkele weken omgeruild voor een Skoda Octavia op CNG. Dit vooral omdat ik het "niet kunnen omkeren" in die milieuzones maar niks vond. Nu valt het rijgenot reuze mee en ook de diesel-startgeur mis ik helemaal niet. De afwerking vind ik minder maar dat vind ik van nieuwe Opels ook. Ik heb 1 tankstations vlakbij waaronder ééntje in Bornem op amper 2 kilometer en ééntje in Willebroek mits enkele km omrijden een prima uitvalsbasis dus. Ik heb nu de eerste 500 kilometer er op zitten en ik heb nu de gewoonte gemaakt om goed op tijd te tanken en steeds wanneer ik in Bornem voorbij moet. Nu vraag ik mij af, kan je die CNG uitschakelen als ik een half jaar verder ben om die benzine op te rijden? Is er ergens een kraantje ofzo? Verder hebben ze mij gezegd dat de tank 11 liter is, maar de benzinetank was leeg en ik moest serieuze moeite doen om er 7 liter in te krijgen? 1
Aardgasrijder Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 @jvdbossc welkom op het forum. Je kan niet manueel schakelen tussen benzine en CNG. Enkel in volgende gevallen zal je op benzine rijden bij je Octavia: Wanneer je CNG-tank leeg is, of bijna leeg wanneer je motor meer vermogen nodig heeft dan er energie in je tank zit. Na tanken van CNG rij je 1-2 kilometer op benzine, daarna schakelt de motor terug over op CNG. Wanneer het extreem extreem koud is, denk dan aan -15 graden, dan kan het zijn dat je wagen start op benzine en een kilometer op benzine zal rijden alvorens om te schakelen op CNG. Het is me in de 4 jaar dat ik met mijn Skoda Octavia rijdt slechts 1 keer voorgevallen. Wanneer er een technisch defect is met je CNG-installatie, dan kan je ook op benzine rijden. Afhankelijk van welke parameters er niet correct zouden zijn, kan dit voorvallen (nooit meegemaakt) met mijn Octavia, wel 2 keer met mijn Touran van 2010. Plots wilde de wagen niet meer omschakelen van benzine naar CNG. Na 2 keer de wagen herstart te hebben was het euvel weg. Er bleef een lampje van motorstoring branden, de foutcode heb ik gewist en toen reed ik terug op CNG. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 15 uren geleden, jvdbossc zei: INu vraag ik mij af, kan je die CNG uitschakelen als ik een half jaar verder ben om die benzine op te rijden? Is er ergens een kraantje ofzo? Verder hebben ze mij gezegd dat de tank 11 liter is, maar de benzinetank was leeg en ik moest serieuze moeite doen om er 7 liter in te krijgen? Kiezen kan je niet maar ja kan altijd uw benzine oprijden vanaf dat er geen CNG meer in uw CNG tanks zit. Zonder benzine vallen is dan een mogelijkheid maar er zijn stations genoeg. Je moet al een kieken zijn om het zover te laten komen. 2
Koen C Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 17 uren geleden, jvdbossc zei: Verder hebben ze mij gezegd dat de tank 11 liter is, maar de benzinetank was leeg en ik moest serieuze moeite doen om er 7 liter in te krijgen? Brandde het lampje toen ? En stel je dat gelijk aan "leeg" ? Dat is niet zo : als het lampje brandt, is er nog altijd een "reserve" aanwezig. Kan goed zijn dat dat zo'n 4 liter bedraagt. M.a.w. : je kan dan nog zo'n 50 à 75 km op benzine verder rijden. Op die afstand kom je echt wel een benzinestation tegen in België . Als je dat weet, kan je : - de CNG volledig oprijden - op benzine rijden tot het lichtje brandt - benzine tanken - nogmaals enkel op benzine rijden tot het lichtje brandt - eventueel nog eens hetzelfde herhalen, maar je "oude" benzine is nu wel zo goed als verdwenen - benzine en CNG tanken Indien je RON 98 E5 tankt : de 98 blijft 1 jaar "goed". RON 95 E10 blijft inderdaad maar 6 maanden goed én je hebt een meerverbruik van 5 à 10 % (volgens onderzoek van ADAC. Maar een tijd nadien spraken ze dat weer tegen.... .... Duitse staatsinmenging ?) Ik tank met a mijn auto's de 98 : zo weinig "bio" rommel erin Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
jvdbossc Geplaatst: 16 februari 2020 Auteur Geplaatst: 16 februari 2020 (aangepast) OK bedankt voor de duidelijke antwoorden en ook de welkom, maar ik hang hier al geruime tijd om mij in te lezen voor de aankoop Op dat vlak is het hier wel erg informatief Wat de benzine tank betreft de boordcomputer zei dat ik moest gaan tanken toen ik hem kocht, het metertje stond net in het rood en de CNG tank zat vol. Maar dat rood is idd een ruime zone visueel. Maar goed als er dan nog 4 liter inzat tja dan klopt die 7 liter wel. Handig vind ik het zo wel niet dat je geen keuze hebt. Lijkt mij niet logisch dat je niet kan omschakelen er moet toch ergens wel een zekering zitten die iets onklaar maakt. Maar goed zal het maar zo laten tis een nieuwe auto en ik vind er niets over terug hier niet, nergens. Kan misschien eens horen bij de garage of dat ik het bv niet na 3 maand eruit kan pompen en gebruiken in de grasmaaier. De reden is dat ik het maar niets vind benzine oud te laten worden. Zeker al niet met die moderne brandstof met alcohol. Zal ook eens navragen of die 98 er in mag, volgens de garage niet. En ik heb zeker begrepen dat ik de CNG kan leegrijden en zo de benzine leegrijden, alleen past het niet echt, ik rij echt niet graag met weinig brandstof rond. 16 februari 2020 aangepast door jvdbossc
Lange_666 Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 4 uren geleden, jvdbossc zei: of dat ik het bv niet na 3 maand eruit kan pompen en gebruiken in de grasmaaier. Hoeft niet aangezien als je CNG gaat tanken en je CNG-tanks zijn niet leeg eens je vertrekt je "altijd" +/- 2km op benzine zal rijden voor er weer overgeschakeld wordt naar CNG. Je rijdt dus na iedere CNG-tankbeurt altijd een tijdje op benzine. Zijn je CNG-tanks wel leeg en reed je al even op benzine dan schakelt hij na 10-20m direct over op CNG maar dan heb je voordien reeds op benzine gereden. Wil echt niet zo lang wachten om benzine te verversen dan rij je toch gewoon nadat de CNG-tanks leeg zijn een extra dagje op benzine. Tank 98 en je kan een jaar verder met iedere keer 2 km op benzine te rijden (tenzij je LMZ heet, die rijdt met moeite een CNG-tank leeg per jaar). Als je dat te lang vindt dan tank je ipv je benzinetank vol maar de helft....No sweat. En met weinig brandstof rondrijden in Vlaanderen is toch niet echt een probleem. Iedere km is er wel een benzinestation, meestal kan je zelfs nog kiezen.
Koen C Geplaatst: 16 februari 2020 Geplaatst: 16 februari 2020 1 uur terug, jvdbossc zei: Zal ook eens navragen of die 98 er in mag, volgens de garage niet. "Het Eiland"-gewijs : zever, zever, gezever. Je mag altijd een hoger octaan gehalte tanken. De moderne electronica "herkent" dat en past zich aan. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Lange_666 Geplaatst: 17 februari 2020 Geplaatst: 17 februari 2020 Meestal hangt er een stickertje in uw tank klep die zegt: Min 95 Ron. De Min staat voor minimum (wat voor mij logisch is maar niet voor iedereen, mijn wederhelft blijft beweren dat er in de tankklep staat dat het enkel 95 mag zijn). 1
Populair bericht Jan Robert Geplaatst: 17 februari 2020 Populair bericht Geplaatst: 17 februari 2020 13 uren geleden, Lange_666 zei: Meestal hangt er een stickertje in uw tank klep die zegt: Min 95 Ron. De Min staat voor minimum (wat voor mij logisch is maar niet voor iedereen, mijn wederhelft blijft beweren dat er in de tankklep staat dat het enkel 95 mag zijn). toch maar opletten met benzine E10 oct 95: de milieuvriendelijke biobrandstof is helemaal niet zo onschuldig. https://www.ninefornews.nl/e10-benzine-blijkt-sluipmoordenaar/ gaat wel over brommers en scooters, hetzelfde gaat wel op voor je benzine motor 3
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen