Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In Salzburg (Oostenrijk) stond volgende foto afgebeeld toen ik CNG ging tanken...
Versta ik goed dat ze je tank afvullen tussen 190 bar en 260 bar?
Waarom deze vraag? Ik dacht altijd dat er 200 bar gehanteerd werd bij Dats en Belgie in het algemeen 9_9

IMG_20160619_060039.jpg

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst: (aangepast)

Hoi,

ze moeten toch iets meer druk geven of er 'loopt' niets in je tank in he ... zo heb ik het in Hoboken eens liggen volgen op hun drukmeter ... in het begin loopt het soms erin rond 160 -190 bar en op het laatste gaan er plots de laatste tanks open aan 250 ;) ... ( althans op drukmeter op statief :)  )

(ondertussen ook al gezien dat ze daar meer dan 10.000kg verkocht hebben volgens meter op hun statief ... :)    ) maar dat is niet altijd. Als er net iemand voor mij getankt heeft lijkt het alsof het op 220-230 bar blijft staan ...   .

gr,

Ive

aangepast door Ivivke
Geplaatst:

@Aardgasrijder dit klopt. Volgende de R110 mag het voertuig tot 260 bar afgevuld worden (temperatuurcorrectie). Om bij 30 graden nog een goede vulling (qua kg) te krijgen mag het tankstation een hogere druk geven om de extra opwarming te compenseren. Het tankstation geeft hier blijkbaar het regelbereik aan. Het lijkt erop dat ze met de sticker aangeven dat het station tot max 250 bar gaat.

De stations in België compenseren zeker ook. Wat de maximum druk in het station is, is afhankelijk van meerdere factoren. Het gaat dan om zaken als: max buffer druk, leiding lengte (weerstand), leiding diameter, grote van de high bank, etc.

• Vind ik leuk 1
  • 1 jaar later...
Geplaatst:

@Groengas bedankt voor deze deskundige uitleg. Ik vind het jammer dat op de stations geen aanduiding staat van de druk. Soms zie ik een metertje, maar in 90% van de gevallen niet. Je merkt het pas als je je tanks gevuld hebt. We zijn ondertussen een jaar na je reactie en ik ben op verschillende locaties in binnen- en buitenland geweest.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
Op 7/24/2016 om 10:00, Ivivke zei:

ze moeten toch iets meer druk geven of er 'loopt' niets in je tank in he ... zo heb ik het in Hoboken eens liggen volgen op hun drukmeter ... in het begin loopt het soms erin rond 160 -190 bar en op het laatste gaan er plots de laatste tanks open aan 250 ;) ... ( althans op drukmeter op statief :)  )

Tegenwoordig is dat begrensd op 200 bar. Het is al een tijdje geleden dat ik de meters in Hoboken nog boven de 200 bar zien gaan heb.

Spijtig want dat extra rijbereik was handig, nu is het ofwel extra kms op benzine of eerder gaan tanken.

Geplaatst:
4 uren geleden, Lange_666 zei:

Tegenwoordig is dat begrensd op 200 bar. Het is al een tijdje geleden dat ik de meters in Hoboken nog boven de 200 bar zien gaan heb.

Spijtig want dat extra rijbereik was handig, nu is het ofwel extra kms op benzine of eerder gaan tanken.

En dit geeft dan weer dat we met zijn allen meer uitstoot gaan geven door op benzine te rijden..

Aardgas is veel milieuvriendelijker, ook geldt dit verhaal t.o.v. elektrische wagens omdat hun opgewekte energie meestal afkomstig is van andere bronnen dan elektrische windmolens.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...