Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be
Sign in to follow this  
Lage Emissie Zone

Valse informatie op site Vlaanderen.be

Recommended Posts

Posted (edited)

Voertuigen met een gasmotor (LPG of CNG) worden binnen de LEZ-reglementering gelijkgesteld aan benzinevoertuigen. Dit komt omdat ze ongeveer evenveel schadelijke stoffen uitstoten.

Bron: https://www.vlaanderen.be/lage-emissiezones-lez

LPG akkoord, maar CNG zou evenveel schadelijke stoffen geven als benzine?

BULLSHIT!!!

Bewijs: ( gasoline = benzine )

CO2-spez_e.png

Edited by Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Hoezo "LPG akkoord". Het lijkt bijna of je iets tegen LPG hebt, wat toch ook al een gas is, en een gasmengsel geeft sowieso een mooiere verbranding.

Niet omdat jij CNG hebt, dat dat meteen ook het beste ding ooit is. Daar hoef je niet boos om te zijn.

Desalniettemin klopt het dat een moderne benzine op zich ook bijna geen stoffen meer uitstoot die schadelijk zijn voor de directe gezondheid, dankzij de katalysatoren die op auto's zitten. Directe injectiemotoren (zoals bij een Volkwagen TSI of TGI) stoten dan weer wel meer fijn stof uit. Duitsland gaat zelf emissiezones invoeren waarbij een benzineauto van 2000 (indirecte injectie 1.6 MPI van VW) wel in mogen, en benzineauto van 2010 (directe injectie 1.4 TSI van VW) niet! (of hij krijgt toch de sticker niet)

De CNG bij TGI-motoren wordt dan weer wel traditioneel, indirect ingespoten.

CO2 is geen stof die belangrijk is voor de luchtkwaliteit in de stad. Diesels waren ooit zo populair omdat er (te) veel op CO2 werd gefocust.

1 liter benzine stoot ongeveer 2,8 kg CO2 uit

1 liter LPG stoot ongeveer 1,9 kg CO2 uit (met meerverbruik dus ongeveer 15% beter dan benzine)

1 kg CNG stoot ongeveer 2,7 kg CO2 uit

1 liter diesel stoot ongeveer 3,1 kg CO2 uit

Hou er rekening mee dat 1 kg CNG en 1 liter diesel meer arbeid kunnen verrichten dan 1 liter benzine, waardoor ze qua CO2 mogelijk beter scoren.

Maar dit maakt weinig uit. Fijn stof, NOx en roet zijn belangrijke deeltjes in steden. Een 15 jaar oude Porsche op benzine stoot ongetwijfeld misschien 3 keer meer CO2 uit dan een nieuwe Caddy TDI, maar minder schadelijke stoffen voor directe gezondheid, en is dus meer gewenst in een stad.

LPG en CNG worden in sommige steden bevoordeeld (in Frankrijk mag een LPG-auto met Euro 1 zelf Parijs binnen), hier dus niet.

Er is zo weinig concrete informatie over de verschillen in uitstoot. En het verschilt dan nog eens per auto ook.

LPG en CNG verbranden completer en schoner (blauwer), maar ook heter. Bij LPG beweren sommigen dat dit bijdraagt tot een hogere NOx-uitstoot, anderen zeggen dan weer dat dit niet waar is. Bij CNG weet ik het niet.

Ik snap dan ook niet waarom je kwaad zou zijn op een gelijkstelling. Ze zijn momenteel zo pro-benzine en de regelgeving is toch gunstig voor benzine momenteel? 

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Dat LPG minder CO2 zou uitstoten dan CNG klopt toch wel niet, foutje van jou?

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

1 uur terug, Lage Emissie Zone zei:

Dat LPG minder CO2 zou uitstoten dan CNG klopt toch wel niet

Toch wel (veronderstel ik, zelf niet gecheckt...). Alleen heeft deze vergelijking niet veel zin, LPG in liter, CNG in kg, zonder rekening te houden met de verschillende energiedichtheid van elke brandstof. kg CO2 per energie-inhoud is de relevante data:

CO2 na verbranding (in kg per GJ)

aardgas 56,6

LPG        66,7

diesel     72,5

benzine  73

Bron:  https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/03/Nederlandse energiedragerlijst 2018.pdf

1 uur geleden, Gastanker zei:

Toch wel (veronderstel ik, zelf niet gecheckt...). Alleen heeft deze vergelijking niet veel zin, LPG in liter, CNG in kg, zonder rekening te houden met de verschillende energiedichtheid van elke brandstof. kg CO2 per energie-inhoud is de relevante data:

CO2 na verbranding (in kg per GJ)

aardgas 56,6

LPG        66,7

diesel     72,5

benzine  73

Bron:  https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/03/Nederlandse energiedragerlijst 2018.pdf

Niet twijfelen aan jezelf, je geeft zelf aan dat aardgas hier minder CO2 uitstoot geeft dan LPG.

Het is ook niet CO² alleen, er worden ook andere stoffen uitgestoten. Elk lpg- of cng-voertuig heeft ook een hoeveelheid benzine aan boord, als er op benzine gereden wordt blijft de vervuiling identiek aan een niet lpg- of cng-voertuig. Wellicht dat dat meegespeeld heeft in de gedachtegang.

On 7/27/2019 at 7:48 AM, Lage Emissie Zone said:

Dat LPG minder CO2 zou uitstoten dan CNG klopt toch wel niet, foutje van jou?

Ja, dat heb ik gezegd. Maar heb je ook gelezen wat 2 regeltjes lager stond?

Ik zei: LPG per liter tegenover CNG per kg en dat CNG en diesel in hun eenheid meer energie bevatten (en dus minder verbruiken) 1 kg CNG of 1 liter diesel brengt je verder dan 1 liter benzine of 1 liter LPG (minder verbranding = lagere CO2-uitstoot over een afstand).

Een Golf 7 verbruikt misschien 7,5 liter LPG en 4 kg CNG per 100 km.
14,25 kg op LPG en 10,8 kg op CNG, als de vergelijking klopt. Maar dan nog maakt CO2 niets uit voor de directe luchtverontreiniging. Vooral diesels en in beperktere mate directe injectie-benzinemotoren (of oude benzines zonder katalysator (pre-jaren 90)) dragen hieraan bij.

In theorie is het ook logisch dat een LPG- en CNG-auto iets meer NOx uitstoten. Ik denk zelf dat CNG nog iets heter verbrandt. Betekent dit dan dat zij slechter dan benzine zijn? Geen idee. Hier is te weinig betrouwbare informatie over, en elke LPG- of CNG-installateur of -wagen vertelt je dat de NOx-uitstoot aanzienlijk lager ligt.
Wat in het geval van een VW TGI bijvoorbeeld ongetwijfeld wel klopt, omdat dit gewoon een TSI-motor is met gasinjectoren in de inlaat. Klein beetje after-thought dus.

22 uren geleden, jkb.dnf zei:

In theorie is het ook logisch dat een LPG- en CNG-auto iets meer NOx uitstoten. Ik denk zelf dat CNG nog iets heter verbrandt. 

In praktijk gaat een CNG juist minder NOX uitstoten, zoniet dan ga ik terug naar mijn diesel.

Posted (edited)
10 hours ago, Lage Emissie Zone said:

In praktijk gaat een CNG juist minder NOX uitstoten, zoniet dan ga ik terug naar mijn diesel.

Dat beweren fabrikanten inderdaad. Ik heb geen apparatuur om dit te meten en je vindt hier nauwelijks (betrouwbare) studies over terug. Voor geen enkel gas.

Hetere verbranding betekent logischerwijs meer NOx, maar er zijn vast meer factoren in de praktijk. Zoals ik al zei verbrandt zowel propaan, butaan als methaan sowieso altijd schoner dan het gas uit benzine (vloeibare benzine zelf is niet 'echt' de brandstof, de damp wel (je ziet de 'golven' zelf vrijkomen als je een jerrycan benzine opendoet)).

EDIT: je kan ook absoluut niet voortgaan op wat de overheid beweert. Diesel werd, met de letterlijke woorden, als 'schone brandstof' gepromoot en ik herriner mij nog de auto's met 'clean diesel' opgeschreven... 

Edited by jkb.dnf

10 uren geleden, jkb.dnf zei:

EDIT: je kan ook absoluut niet voortgaan op wat de overheid beweert. Diesel werd, met de letterlijke woorden, als 'schone brandstof' gepromoot en ik herriner mij nog de auto's met 'clean diesel' opgeschreven... 

Mja, is dat ook niet gewoon een geval van voortschrijdend inzicht, waarbij men eindelijk lijkt te beseffen dat CO2 duidelijk niet het enige is waar men op hoeft te letten? (Want op vlak van CO2-uitstoot scoort diesel natuurlijk beduidend beter dan benzine.)

• Vind ik leuk 1

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

15 uren geleden, NickVG zei:

Mja, is dat ook niet gewoon een geval van voortschrijdend inzicht, waarbij men eindelijk lijkt te beseffen dat CO2 duidelijk niet het enige is waar men op hoeft te letten? (Want op vlak van CO2-uitstoot scoort diesel natuurlijk beduidend beter dan benzine.)

Inderdaad, dat is wat ik hierboven ook aangaf. Zoals Anuna zoekt naar een oplossing voor zowel luchtverontreiniging als klimaatsverandering, is het momenteel nog een keuze tussen de twee, en dat zal sowieso nog even zo blijven.

Maar zoals ik ook zei, in een stad maakt dit absoluut niet uit. Je sterft van CO2 als het vervangen wordt door zuurstof, maar verder is het een onschadelijke stof voor ons (je lichaam heeft het zelf deels nodig). Dingen zoals aardgas (methaan, CNG) zijn zelf een veel erger broeikasgas dan CO2, dus beter verbrandt (in een auto bv.) dan te wachten tot de natuur het vrijlaat.

Maar in vrijwel alle gevallen (tenzij misschien hele grote verbruikers) zal LPG en CNG minder CO2 uitstoten voor een bepaalde power-output (die ook nooit op alle vlakken gelijk is tussen spark-ignition en self-ignition). Een Golf op diesel of op LPG/CNG die dezelfde tijd naar 100 neerzet, zal op LPG en CNG minder uitstoten qua CO2 en sowieso minder luchtverontreinigende stoffen.

• Vind ik leuk 1