dave_k Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 17 uren geleden, JJR zei: @Aardgasrijder @Marc Met een volle tank H+CNG kom ik met mijn Caddy Maxi ongeveer 650 Km toe. Dat is 37 kilo (alhoewel ik met een rest van nog 40 Km ooit 37,50 kio getankt heb) CNG. De actieradius die VW aangeeft (850 Km) is inclusief de 13 liter benzine. Hallo JJR, De actieradius die aangegeven wordt is wel degelijk enkel voor het rijden op CNG. Wanneer ik de wagen gekocht heb in november stond er nog in de brochure dat die 900km bedroeg. Ondertussen heeft VW dit op hun website reeds aangepast naar 800km wat veel realistischer is. Het beste resultaat dat ik ooit zelf behaalde is 780km en mijn gemiddelde verbruik momenteel op spritmonitor is 5,01kg/100km. Ik rijd vooral lange afstanden op de snelweg met de wagen. Het verbruik op benzine ligt bij mij tussen 8L en 8,5L/100km. Eerlijk gezegd vond ik dit heel hoog maar na navraag bij mijn VW garage bleken dit normale waarden te zijn gezien de omvang van de wagen. Dezelfde motor in een VW Golf verbruikt 6L/100km, in een auto die bijna de helft minder zwaar is. 1
maartenv Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Ik zit momenteel aan 5,93kg (L-gas). Daar ga ik absoluut niet over klagen! 1
koenvools Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 (aangepast) Ik ben op zijn zachtst gezegd redelijk verbaasd over het verbruik van mijn Caddy Maxi. Enkele bedenkingen: *Officieel zou de wagen 800km op aardgas moeten kunnen rijden, en 200km op benzine. Mijn boordcomputer geeft bij volle tanks aan dat ik 580km op aardgas kan rijden, en 80!!km op benzine. *Na 443km was mijn gastank volledig leeggereden. Ik doe voornamelijk korte ritten (vooralsnog geen autosnelweg). Ik rij op een rustig tempo en niet geladen. Vandaag slechts 448km gereden, en gastank is weer leeg?!? *Dat ik geen 800km haal met een volle gastank verwondert me niet, gezien fabrikanten altijd zeer optimistisch zijn over zo'n zaken. Maar het verschil tussen 800km en 450km is toch niet aanvaardbaar? *We vertrekken donderdagnacht naar de Dordognestreek in Frankrijk, en ik houd mijn hart al een beetje vast. Hopelijk vermindert het verbruik drastisch op de autosnelweg (hoewel dakkoffer en volle lading ook voor hoger verbruik zullen zorgen). *De wagen heeft nu net de 1000km overschreden. Is het hoge verbruik misschien te wijten aan het feit dat hij nog nagelnieuw is? Of is er een ander probleem? Hieronder alvast een link naar mijn spritmonitor. Veel staat er nog niet op. Gastank is net leeggereden, en tanken zal vanavond of morgen gebeuren. https://www.spritmonitor.de/en/detail/757485.html 12 juli 2016 aangepast door koenvools
Brembos Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Met H+ gas ga je veel dichter bij de beloofde 800 km komen. Vorige tank L gas was bij mij na 260 km leeg. Deze keer H+ gas getankt en ik denk tussen 380 - 400 km ver te komen. Dit uiteraard bij vergelijkbare trajecten en rijstijl.
Marc Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Het verbruik hangt echt van het type trajecten af. Wij hebben onze Caddy Maxi sinds sinds eind juni. T/m gisteren enkel korte ritjes gedaan (max 20 km). Gemiddeld verbruik van alle ritten samen bedroeg 6.6 kg /100 km (H-gas). Range volgend boordcomputer zou ook maar een goede 500 km zijn. Vandaag een lange rit van meer dan 100 km gedaan (combinatie steenwegen en snelweg). Wel zo veel mogelijk met cruise control gereden en gemiddeld verbruik bedroeg nu slechts 4.8 kg/100 km, zowel de heenrit als de terugrit. Onderweg getankt (H-gas) en aan dat gemiddeld verbruik is range 770km volgens boordcomputer (klopt ook met 37 kg H-gas). Tijdens wegenwerken op E40 (zonder file) komt het actueel verbruik met cruisecontrol op 75 km/h zelden boven de 3 kg/100km uit.
koenvools Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 5 uren geleden, Brembos zei: Met H+ gas ga je veel dichter bij de beloofde 800 km komen. Vorige tank L gas was bij mij na 260 km leeg. Deze keer H+ gas getankt en ik denk tussen 380 - 400 km ver te komen. Dit uiteraard bij vergelijkbare trajecten en rijstijl. Ik dacht dat ik H-gas tankte in West-Vlaanderen (Zedelgem bij Volkswagen Tavernier)? Kan je dit ergens controleren?
dave_k Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 12 uren geleden, koenvools zei: Ik dacht dat ik H-gas tankte in West-Vlaanderen (Zedelgem bij Volkswagen Tavernier)? Kan je dit ergens controleren? De beste controle is jouw boordcomputer, wat geeft die aan onder 'aardgaskwaliteit', 100% of lager? Elke waarde lager dan 100% is L-gas. Wat betaal je per kg? Voor H-gas betaal je tussen 0,94€ en 0,97€ per kg. L-gas kost ongeveer 0,80€ per kg Als jouw tankstation het gas stockeert, ipv rechtstreeks uit een gasleiding haalt, dan is het goed mogelijk dat het om L-gas gaat en dan is de door jou opgegeven autonomie realistisch. Indien het wel H-gas zou zijn dan heb je denk ik een probleem met de wagen.
koenvools Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 11 minuten geleden, dave_k zei: De beste controle is jouw boordcomputer, wat geeft die aan onder 'aardgaskwaliteit', 100% of lager? Elke waarde lager dan 100% is L-gas. Wat betaal je per kg? Voor H-gas betaal je tussen 0,94€ en 0,97€ per kg. L-gas kost ongeveer 0,80€ per kg Als jouw tankstation het gas stockeert, ipv rechtstreeks uit een gasleiding haalt, dan is het goed mogelijk dat het om L-gas gaat en dan is de door jou opgegeven autonomie realistisch. Indien het wel H-gas zou zijn dan heb je denk ik een probleem met de wagen. 11 minuten geleden, dave_k zei: De boordcomputer geeft telkens een waarde van 100% kwaliteit aan. En ik betaalde 1.030 euro / kg. Dus zou het H-gas moeten zijn...
dave_k Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 450 km op één tank is idd heel weinig. Als ik enkel korte ritten doe, dan haal ik alsnog 650-660km uit een volle tank. Mijn Caddy heeft bijna 11'000km op de teller, maar ik zie geen verschil in verbruik nu en toen hij in januari net nieuw was. Misschien moet je het toch al eens aankaarten bij jouw garage, dan kan het opgevolgd worden.
koenvools Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 (aangepast) 19 minuten geleden, dave_k zei: 450 km op één tank is idd heel weinig. Als ik enkel korte ritten doe, dan haal ik alsnog 650-660km uit een volle tank. Mijn Caddy heeft bijna 11'000km op de teller, maar ik zie geen verschil in verbruik nu en toen hij in januari net nieuw was. Misschien moet je het toch al eens aankaarten bij jouw garage, dan kan het opgevolgd worden. Dat zal ik zeker eens moeten doen, want volgens mij is dit niet normaal. Alvast bedankt voor de info. Morgen vertrekken we naar de Dordogne streek in Frankrijk. Hopelijk zonder al te veel tankproblemen... Wat ik nog wil vragen, @dave_k: hoeveel geeft jouw boordcomputer aan als je net hebt volgetankt? Bij mij is dat voor aardgas 580km, en voor benzine slechts 80km. Het kan toch niet zijn dat ik slechts 80km met een volle benzinetank ga kunnen rijden, want dan ben ik gesjost in Frankrijk !!! 13 juli 2016 aangepast door Aardgasrijder @dave_k werd correct aangepast
dave_k Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 8 minuten geleden, koenvools zei: Dat zal ik zeker eens moeten doen, want volgens mij is dit niet normaal. Alvast bedankt voor de info. Morgen vertrekken we naar de Dordogne streek in Frankrijk. Hopelijk zonder al te veel tankproblemen... Succes en fijne reis. Ik ben benieuwd naar je ervaringen ivm het tanken in Frankrijk.
dave_k Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 (aangepast) 30 minuten geleden, koenvools zei: Dat zal ik zeker eens moeten doen, want volgens mij is dit niet normaal. Alvast bedankt voor de info. Morgen vertrekken we naar de Dordogne streek in Frankrijk. Hopelijk zonder al te veel tankproblemen... Wat ik nog wil vragen, @dave_k: hoeveel geeft jouw boordcomputer aan als je net hebt volgetankt? Bij mij is dat voor aardgas 580km, en voor benzine slechts 80km. Het kan toch niet zijn dat ik slechts 80km met een volle benzinetank ga kunnen rijden, want dan ben ik gesjost in Frankrijk !!! Meestal geeft hij 780km voor aardgas en 100km voor benzine aan. Ik heb een foto van mijn hoogste behaalde waarden op de boordcomputer (820/100), maar hij is blijkbaar te groot om up te loaden. Het rare is dat de autonomie op benzine fluctueert adv het gemeten verbruik op aardgas. Dus als ik een hoger verbruik heb bij het rijden op aardgas en mijn autonomie hiervan daalt, dan zal na enige tijd mijn aangegeven autonomie op benzine ook dalen naar 90 of zelfs 80 km zonder op benzine gereden te hebben. Foutje in de software? In de praktijk is mijn werkelijke verbruik op benzine ongeveer 8L, zodoende dat ik ongeveer 160km kan overbruggen. 13 juli 2016 aangepast door dave_k
Marc Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 14 uren geleden, koenvools zei: Ik dacht dat ik H-gas tankte in West-Vlaanderen (Zedelgem bij Volkswagen Tavernier)? Kan je dit ergens controleren? H-gas: http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner?locale=en_GB
dave_k Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Na wat gepruts is het me gelukt om de foto te posten, dus bij deze. 1
kristiaan Geplaatst: 15 juli 2016 Geplaatst: 15 juli 2016 Knap! Een actie radius van 920 km ....een droom. Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!
gismo Geplaatst: 20 juli 2016 Auteur Geplaatst: 20 juli 2016 mijn caddy maxi heeft momenteel 3300km gebold , gemidd verbruik 5.7 ( 4keer H-GAS getankt ; . 2keer Lgas ) ; met Hgas moet 700km wel lukken denk ik , nog niet getest , ttz tank nog nooit leeg gereden ...
dave_k Geplaatst: 21 augustus 2016 Geplaatst: 21 augustus 2016 Wow, 1000km actieradius met de tank slechts één derde gevuld....LOL Maar wel knap dat je die cijfers op de boordcomputer krijgt, van zuinig gesproken!
ferrarigirl666 Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 We hebben nu bijna 10.000km met de Caddy Maxi achter de rug. Het verbruik volgens de auto is 5.5kg/100km. Mijn app zegt 5.9kg/100km, maar daar vloekt het een beetje met het benzinegebruik, omdat dat mee geteld wordt. Dus ik gok dat die 5.5kg een redelijk verbruik is. We zitten nu aan een gemiddelde prijs van 0.054€/km, maar dat is niet reëel, omdat we vaak in het buitenland hebben getankt aan een veel hogere prijs dan in België. Moesten we altijd aan de prijs van 0.79€/kg getankt hebben, die hier in de buurt overal is, zaten we aan 0.044€/km.
Populair bericht Nico V. Geplaatst: 4 november 2016 Populair bericht Geplaatst: 4 november 2016 Sinds 31 maart de trotse bezitter van een Caddy Maxi op CNG, ben ik onlangs aan 800 km geraakt met één tankbeurt Ik had (vertrekkende van een volledig lege tank) 37,27 kg getankt bij Total CNG-LNG in Kallo (H+ gas). Gemakkelijk, want dit tankstation ligt (zo goed als) op de weg naar m'n werk. Er dient wel bij gezegd dat ik veel snelwegkilometers doe buiten de spitsuren, en m'n adaptieve cruise control vaak op 110 km/u instel. Op naar de 850 ! 5
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen