Populair bericht Lage Emissie Zone Geplaatst: 23 juli 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 23 juli 2018 OPMARS BLAUWE DIESEL, MAAR WAT IS HET EIGENLIJK? Gaat blauwe diesel de normale diesel vervangen? 26 apr 2018, 7:40 • Autonieuws, Tech Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Blauwe diesel is in opmars. Er zijn steeds meer pompstations waar de brandstof getankt kan worden. Maar wat is blauwe diesel eigenlijk? What’s in a name? Om te beginnen doet blauwe diesel zijn naam eer aan, want het goedje is inderdaad blauw. Blauwe diesel is een andere naam voor een HVO. Dat staat weer voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt volledig gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie. “De grondstoffen gaan niet ten koste van de voedselketen.” LEES OOK: Top-5 zuinigste dieselauto’s van 2018 Afval “Blauwe diesel wordt gemaakt van afval. Het afvalproduct bestaat uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend. De afvalproducten die vrijkomen zodra de grondstof is klaargemaakt voor menselijke consumptie, worden normaal gesproken gestort of verband. Nu gebruiken we deze afvalproducten om blauwe diesel van te maken”, aldus Future Fuels uit Oudehaske, de bedenker van de nieuwe brandstof. Emissiearm Blauwe diesel is plantaardig en dus absoluut geen aardolieproduct (fossielvrij). Daarnaast is de biobrandstof emissiearm. De CO2-uitstoot daalt drastisch bij het rijden op blauwe diesel: ongeveer 30 tot 70 procent, maar in het geval van pure blauwe diesel – er bestaan namelijk ook mixbrandstoffen – gaat het om een CO2-reductie van 90 procent. “Auto’s kunnen onder meer rijden op 100% blauwe diesel, de zogenoemde blauwe diesel B100, of op een mix van blauwe diesel en fossiele diesel.” Aanpassing dieselmotor noodzakelijk? Blauwe diesel is dus een duurzame brandstof, maar kan het ook gebruikt worden voor alle dieselmotoren? Volgens de makers is dat zeker het geval. Je kunt zonder aanpassing van de motor op blauwe diesel rijden. “Het is technisch zelfs beter dan gewone diesel. Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder”, aldus Future Fuels. LEES OOK: Europese verkoop dieselauto’s bereikt nieuw dieptepunt Biologisch afbreekbaar Daarnaast is blauwe diesel ook nog biologisch afbreekbaar. De fossielvrije diesel wordt door Neste in Rotterdam gemaakt van afval- en reststoffen. De grondstoffen gaan niet ten koste van de voedselketen. Auto’s kunnen rijden op 100 procent blauwe diesel, de zogenoemde blauwe diesel B100, of je kunt kiezen voor een blend van blauwe diesel en fossiele diesel, de zogenoemde B10 tot en met B50. “Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder.” Friesland heeft de primeur Ssynfuel+, zoals Future Fuels de ‘blauwe diesel’ zelf noemt, vormt om deze redenen een uitstekend alternatief voor reguliere diesel. Acht Tamoil tankstations in Friesland – onder meer in Drachten, Leeuwarden, Marrum, Winsum en Suameer – bieden vanaf 25 april blauwe diesel B100 aan, maar er zijn plannen om de brandstof door het hele land aan te gaan bieden. De literprijs van blauwe diesel is ongeveer 20 cent duurder dan reguliere diesel. LEES OOK: “Benzine en diesel blijven voorlopig nog wel even” Gaat blauwe diesel normale diesel vervangen? Over normale dieselmotoren bestaat de laatste tijd veel ophef. De brandstof wordt gezien als de meest vervuilende in zijn soort, onder meer door de NOx-deeltjes die vrijkomen. Overheden willen diesels verbannen. Het is zelfs zo dat diverse fabrikanten de ontwikkeling van dieselmotoren hebben stopgezet, terwijl andere fabrikanten nog altijd geloven in diesel. Wie er uiteindelijk gelijk heeft, is een kwestie van klokkijken. Feit is wel dat de dieselmotor dankzij blauwe diesel weer toekomst heeft. Het is een eye opener voor de overheid en voor de industrie die de grafsteen van de dieselmotor al in bestelling hebben staan. Als de brandstof nationaal en zelfs internationaal wordt uitgerold voor een schappelijke prijs vergelijkbaar met die van de huidige fossiele dieselprijs, dan kan blauwe diesel zomaar de nieuwe norm worden. De toekomst van de dieselmotor ziet er dan weer een stuk (plant)aardiger uit. “Blauwe diesel is een eye opener voor de overheid en voor de industrie die de grafsteen van de dieselmotor al in bestelling hebben staan.” Bron: https://autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/ 1 2 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 23 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2018 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 21 september 2018 Delen Geplaatst: 21 september 2018 TRAXX zero TRAXX zero: De klimaatneutrale diesel Voor veel bedrijven is hun wagen-of machinepark de grootste energieverbruiker en bijgevolg ook de grootste bron van CO2-uitstoot. Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van hun rol in de klimaatverandering, maar voor de bedrijfsvoering zijn vrachtwagens en machines vaak onmisbaar. TRAXX zero biedt u nu de mogelijkheid om dit probleem op een kostenefficiënte manier aan te pakken en dit deel van uw klimaatimpact in 6 stappen tot nul terug te dringen! 1. Verlaag uw brandstofverbruik 2. Reduceer uw CO2-uitstoot 3. Compenseer alle CO2-restuitstoot 4. Verminder uitstoot van NOx en fijnstof 5. Kies een brandstofleverancier die Lean & Green is 6. Scoor bij uw opdrachtgevers en aanbestedingen Reduceer uw dieselverbruik, compenseer uw CO2-restuitstoot Door zijn efficiënte verbranding helpt TRAXX zero om uw brandstofverbruik – en dus ook uw CO2 uitstoot – concreet terug te dringen. De resterende CO2-emissies compenseren wij door investeringen in duurzame energieprojecten. Deze duurzame energieprojecten leveren een gegarandeerde en gecertificeerde CO2-reductie. Resultaat: een klimaatneutrale diesel waarmee uw vrachtwagens, bouwmachines en trekkers netto geen CO2-uitstoot veroorzaken en niet meer bijdragen aan klimaatverandering. Scoor op de CO2-Prestatieladder, Lean & Green en aanbestedingen Met TRAXX zero heeft uw bedrijf niet alleen milieutechnisch maar ook commercieel sterke troeven in handen. Zo kunt u met de CO2-reductie van TRAXX zero prima voldoen aan de eisen van de CO2-Prestatieladder, het Lean & Green programma of duurzaamheidscriteria in (EMVI-) aanbestedingen. En met de CO2-compensatie onderscheidt u uzelf van uw directe concurrenten die ook aan de slag zijn met duurzaamheid. Ook voor de lokale luchtkwaliteit is er goed nieuws: door haar optimale verbrandingseigenschappen heeft TRAXX zero ook een bewezen, positief effect op de uitstoot van schadelijke emissies zoals NOx en fijnstof. Deze emissies hebben invloed op de luchtkwaliteit en zijn dan ook belangrijk voor de gezondheid van uw medewerkers en omwonenden. Tank klimaatneutraal Kiezen voor TRAXX zero betekent kiezen voor een volledig CO2-neutrale brandstof die ook minder NOx en fijnstof veroorzaakt. En u kunt morgen al van start gaan: TRAXX zero voldoet volledig aan de EN590 dieselnorm en is dus geschikt voor alle courante dieselmotoren en dieselopslagtanks. Bovendien geniet u ook met TRAXX zero van de typische kostenbesparende voordelen van TRAXX zoals een structurele brandstofbesparing en brandstoffilters die langer schoon blijven. Bron: Dalhuizen.nl 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 3 september 2020 Delen Geplaatst: 3 september 2020 Ik zag dat dit onderwerp de laatste week regelmatig werd geleden. Vorig jaar heb ik in onze C4 Grand Picasso van 2014 GTL getankt. Qua verbruik kan ik er niet veel over zeggen, ik heb vooral met de caravan achter de wagen gereden. Ik had GTL getankt in Nederland (Zeeland). Ik had de keuze tussen de klassieke of de blauwe diesel en heb naar aanleiding van de berichten op het forum GTL getankt. Het was slechts enkele centen duurder, dus ben ik voor de milieuvriendelijke(re) variant gegaan. In België ben ik nog geen pomp tegengekomen, maar ik weet dat ze hier en daar wel zijn. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 3 september 2020 Delen Geplaatst: 3 september 2020 41 minuten geleden, Aardgasrijder zei: In België ben ik nog geen pomp tegengekomen, maar ik weet dat ze hier en daar wel zijn. Ik weet dat sommige MAES-tankstations een soort blauwe diesel verkopen, maar dewelke? Sinds de overname van Octa+ stations en omkleuring tot MAES-station zijn er nu ook enkele in Limburg. Die in Zepperen, Sint-Truiden heeft in elk geval geen blauwe of HVO-diesel. Die in Nieuwerkerken (Limburg) ook niet. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 2 maart Delen Geplaatst: 2 maart Is er misschien dan toch een toekomst voor synthetische brandstoffen, bio-gas, waterstof ? Zodat, indien je met een caravan op reis gaat, niet elke 200 km elektriciteit moet "tanken" .... Tijdens een informele bijeenkomst van de Europese ministers van transport zijn de dames en heren overeengekomen om de uitrol te versnellen van het oplaadnetwerk voor elektrische voertuigen. De Franse minister Jean-Baptiste Djebbari was gastheer van de vergadering, die plaats vond in het Lucht- en Ruimtevaartmuseum van Bourget, en hij zei het volgende: “een consensus op hoog niveau is bereikt onder de Europese landen om de ontplooiing van laadpalen te versnellen”. Verder voegde hij toe dat de richtlijnen rond alternatieve brandstoffen worden herzien, waarbij de lidstaten erop mikken “om een tegen 2030 een goed begrip te verwerven omtrent deze technologieën en hun rijpheid”. Verder werd verwezen naar een harmonisering van de laadpalen, hun economisch model, de dekking van landelijke gebieden en de nood aan koolstofvrije stroom. https://www.vroom.be/nl/nieuws/europa-versnelt-de-uitrol-van-laadpalen-23471/ Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 15 maart Delen Geplaatst: 15 maart Deze ochtend op de radio ging het ook over deze blauwe diesel. De accijnzen werden verlaagd voor diesel, het was volgens de verantwoordelijke van de sectorfederatie van brandstoffen een gemiste kans om de accijnzen voor blauwe diesel extra te verlagen omwille van de CO2-redutie en schadelijke stoffen. Hierdoor blijft blauwe diesel nog steeds duurder dan de gewone B7 diesel. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen