Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen

Vaalman

Leden
  • Aantal items

    22
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    2

Vaalman won laatst op 28 Januari

Vaalman had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

34 Super

Over Vaalman

  • Titel
    Beginnend lid
  • Verjaardag 15-02-1986
  1. CNG rijder gespot 2.0

    Vandaag eerst op de middag rond 13u15 een witte Seat Leon TGI gespot op de Woluwelaan in Diegem, die kwam hoogstwaarschijnlijk van de DATS24 om de hoek. Daarna in de namiddag maar liefst twee zwarte CNG Caddy's zien staan in de buurt van Het Pachthof in Kessel-Lo.
  2. Rij assistentie systemen

    Aangezien de mijne een jonge occasie is, had ik helaas niet de luxe om opties te kiezen. In mijn zoektocht naar de juiste auto had ik me wel voorgenomen dat ik zeker ACC wou, en heb hier nog geen seconde spijt van gehad. Zeker op autostrade is dit veel minder vermoeiend rijden, en het werkt veel "smoother" dan ik op voorhand had verwacht. De mijne is dan wel handgeschakeld, dus hij zal maar zo ver afremmen als de versnelling waarin hij zit toelaat, maar ik heb wel al gemerkt dat hij effectief bijremt wanneer nodig en niet enkel gas terugneemt. In combinatie met een DSG/automaat moet dit nog eens zoveel aangenamer zijn. Over de noodremfunctie: Ik heb inderdaad al gemerkt dat zoals hierboven eerder vermeld het symbool van de twee auto's met het uitroepteken verschijnt wanneer de afstand tot de voorligger te klein is. Na een tijdje heb ik ondervonden dat dit "slimmer" in elkaar steekt dan op het eerste zicht lijkt. Wanneer ik zelf al de voet op de rem heb, gaat de auto er vanuit dat ik ga stoppen maar wanneer ik niet op de zelfde afstand van een auto ben maar nog aan het voortrijden of uitbollen ben merk ik dat de auto soms een beetje inhoudt, vooral gas bijgeven lijkt precies veel meer ingehouden dan wanneer er geen voorligger is. Verder bij mij enkel de standaard veiligheidssystemen en park-assist.
  3. Elektriciteit thuis, elektrische auto en zonnepanelen

    Het idee is zeker interessant, maar de bedenking die ik me hier meteen bij maak is dat dit wel een significante impact heeft op het gewicht van de wagen. Ik denk even luidop: Neem als voorbeeld de Golf VII want deze is verkrijgbaar in zowel diesel, benzine, elektrisch (eGolf), hybride (GTE) en CNG, die in de gewone 1.4 TSI versie 1174 kg weegt. In de GTE versie is dit 1540 kg, en in de 1.4 TGI zou de gastank goed zijn voor een extra 146 kg ten opzichte van de gewone 1.4 TSI volgens de specificaties van Autogids (in de reviews van de Golf die ik heb gelezen voor aankoop sprak men zelfs over 160 kg voor de gastanks). Stel dus dat er in deze hybride nog een gastank bijkomt komen we al bijna aan 1600 kg, wat neer komt op ongeveer 30% meergewicht, en dat lijkt mij toch al redelijk veel voor een wagen van het formaat VW Golf. Verder is er nog de plaatsing van de batterijen en gastanks. In een Golf GTE steekt doordat de vloer vol batterijen zit de benzinetank bijvoorbeeld op de plaats waar bij de TGI de gastank steekt, onder de dubbele bodem van het koffer in de plaats van een reservewiel. Hier kan dus al geen gastank meer in... Ik denk dat we voorlopig best gewoon op CNG in combinatie met (zo weinig mogelijk) benzine blijven rijden tot dat de technologie van batterijen en supercondensatoren grote stappen vooruit is gegaan kwa afmetingen en vooral ecologische voetafdruk.
  4. CNG Kempen

    Ik denk dat TS misschien eerder vraagt waar in de Kempen men kennis heeft van CNG-wagens met betrekking tot onderhoud en dergelijk, of zo begrijp ik in alle geval eerder beknopte vraag. Dit is namelijk ook iets wat ik zelf nog moet uitzoeken voor de regio rond Brussel.
  5. CNG-rijder uit Brussel

    Ze hadden inderdaad wel verschillende CNG-wagens staan. Allemaal zeer jonge VAG's uit zweden, gezien CNG daar al langere tijd is doorgebroken. Hele vriendelijke mensen inderdaad, ik vond het een zeer positieve ervaring om hier wagen aan te kopen. Ze hadden toen wij gingen testrijden ook nog een hele mooie (ook witte ) Audi A3 g-tron staan die nog net iets meer in mijn smaak viel, maar helaas ook net iets te ver buiten het beschikbare budget.
  6. bouw van nieuwe CNG-tankstations

    Die Esso is momenteel wel één van de duurste tankstations die ik ken we gaan hier namelijk al onze diesel-camionettes tanken op het werk. Ik vraag me dus af indien hier CNG komt, of deze concurrentie gaat bieden aan de DATS24 die inderdaad 2 km verderop ligt. Ik heb de indruk dat dit een tankstation is dat vooral draait op de honderden/duizenden werknemers van bedrijven als E&Y, HP, DHL, ... die hier hun bedrijfswagens gaan voltanken op kosten van de firma en dan ineens hun honger/dorst/nood aan nicotine gaan laven in de redelijk uitgebreide shop. Maar uiteraard kan ik meer aanbod alleen maar toejuichen, zeker op plaatsen waar ik bijna dagelijks langskom! (ook voor het laven van honger en dorst)
  7. CNG-rijder uit Brussel

    De sticker op mijn Golf is inderdaad degene die via Aardgasrijder kan worden besteld. Ik heb deze echter niet zelf aangebracht, maar dit is gedaan door de dealer (VamAuto, Sint-Eloois-Winkel) die de wagen uit Zweden heeft geïmporteerd, en hem heeft laten keuren. Aangezien er toen ik de testrit ben gaan maken helemaal geen sticker aanwezig was, en deze sticker er bij opleveren op hing, ga ik er vanuit dat zij met deze sticker door de keuring zijn geraakt. Het zal er vrees ik een beetje vanaf hangen wie de keuring uitvoert, of eerder nog met welk been deze persoon die ochtend uit bed is gestapt, want de sticker is in praktijk dan wel even goed als de officiële Belgische, als ze echt willen muggenziften zullen ze hem er waarschijnlijk op kunnen afkeuren. Tegen dat ik naar de keuring moet zorg ik dat ik sowieso een exemplaar van de officiële Belgische in het handschoenkastje heb liggen. Na tien jaar met auto's in vijftig tinten grijs te hebben gereden heb ik diezelfde waarschuwing over witte en zwarte auto's, die ik van alle kanten kreeg, in de wind geslagen. Ik zal hem dan maar gewoon iets vaker wassen... En inderdaad een goed punt van @Lange_666, uiteindelijk worden ze allemaal even vuil. Het verschil is dat ik een grijze auto, wanneer hij proper is, ook niet mooi vind (persoonlijke smaak, hopelijk trap ik op niemands tenen).
  8. CNG-rijder uit Brussel

    Als ik mij niet vergis zijn dit niet echt spatlappen maar heeft dit eerder te maken met aerodynamica, om de luchtstroom onder de auto te verbeteren. Ik ben uiteraard geen expert ter zaken, dus verbeter mij zeker als ik er naast zit, maar ben dit alleszins eens ergens tegengekomen met rondlezen...
  9. Golf3.jpeg

    Ik ga die belettering er misschien nog afhalen, want het is nu een beetje te chaotisch naar men zin. Enkel het CNG-ruitje mooi in het midden zodat er een beetje meer symetrie in zit. En sowieso moet mijn logo nog op de achterruit gestickerd worden. Als er toch eens meer dan 24 uren in een dag waren...
  10. CNG-rijder uit Brussel

    Dat is wel waar. Er hebben trouwens veel mensen mij gewaarschuwd dat een witte wagen zo snel vuil is, en die moet ik nu allemaal na twee weken al helemaal gelijk geven. Los daarvan blijf ik het wel heel mooi vinden voor de iets kleinere auto's, vooral in combinatie met de donkere ruiten.
  11. CNG-rijder uit Brussel

    De wagen komt uit Zweden (het is een zeer jonge tweedehandse), en ik vermoed dat die nogal opzichtige spatlappen vooral te maken hebben met de veelvuldige sneeuw die ze daar hebben. Zo is er naast de zetelverwarming ook een elektrische standverwarming (icm batterijlader) van DEFA aanwezig. Ik vind die spatlappen op zich wel niet mis, maar mogelijk gaat dat wel een zwakke plek worden kwa roest op lange termijn als hier altijd vocht achter zou blijven zitten. Misschien dat ik ze er dus toch nog af haal...
  12. CNG-rijder uit Brussel

    Inmiddels heb ik de Golf twee weken, en ben ik er eindelijk toe gekomen om enkele foto's te maken.
  13. Vaalman's VW Golf VII TGI 1.4

    Hier is hij dan
  14. CNG-Kwaliteit indicatie (MFD)

    Whaw, met die prijs voor H-gas weet ik mijn vaste fuel-stop al voor de verplaatsingen Brussel-Maaseik!!
  15. CNG-Kwaliteit indicatie (MFD)

    Als Q8 Houthalen effectief H-gas is, dan is het inderdaad logisch. Wel vreemd: de app van PitPoint (die ik gebruik omdat deze het meest up-to-date lijkt kwa CNG-stations van alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd) geeft aan dat dit L-gas is, hetgeen ook de prijs aan de pomp (€0,920/Kg) deed vermoeden. Ik moet nu wel toegeven dat ik ter plaatse niet heb gekeken of de energetische waarde van het gas vermeld stond. Het moet wel gezegd dat we op de terugweg van Maaseik naar Brussel de volgende dag (op het gas uit Houthalen dus) met een gemiddelde van 3,6Kg/100Km hebben gereden, en daar was ik behoorlijk van onder de indruk. Ik kan dat natuurlijk wel nog niet in context plaatsen aangezien dit de tweede dag was dat we de auto hadden, maar komende van een verbruik rond de 6l diesel per 100km tekende dit toch wel een glimlach op mijn gezicht.