Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Het is eigelijk nog een beetje vroeg voor conclusies te trekken, er moeten nog een aantal extra metingen bij maar er steekt toch reeds een bepaalde trend af.

CNG verbruik:

nKKecfZ.png

De afwijking tussen het reëel verbruik tov het verbruik op de boordcomputer is gemiddeld 13,6%. Zoals te zien in bovenstaande data is er veel verschil tussen de onderlinge waarden, gaande van 3,9% tot 25,24%. Er werd steeds getankt aan hetzelfde tankstation (DATS Lier) dat een L-gas station is (staat op de pomp). Toch is de kwaliteit van het getankte gas steeds 100% behalve 1 keer (90%). Het grote verschil tussen boordcomputer en realiteit kan ook te maken hebben met feit dat ik vermoed dat "vol" niet altijd vol is (vol zoals bij een benzine of diesel tank). Bij de eerste 4 tankbeurten werd de tank steeds leeg gereden tot overschakeling naar benzine (en dan schakeld hij nog wel af en toe eens kortstondig over naar gas tot de gastanks echt helemaal leeg zijn). Hier zit er al een verschil op, de eerste keer ging er maar 14,9 kg in, het maximum staat op 17,5 kg. Bij de voorlaatste tankbeurt (24/3) stond er nog een actieradius van 5km op de computer (er kan altijd nog wel wat verder gereden worden dan 0km, éénmaal zelfs 25km) en toch ging er maar 15,3 kg in wat resulteerde in een afwijking tussen realiteit en boordcomputer van maar 3,9%. Gezien de vorige tankbeurten en het verbruik opgegeven per boordcomputer heb ik het vermoeden dat de pomp het wat te vroeg voor bekeken hield (je kan niet checken of vol ook echt vol is). Bij de laatste tankbeurt was de boordcomputer nog net van 4.1kg naar 4.0kg gesprongen wat de afwijking direct weer wat groter maakt. Er stond hier nog wel 60km als actieradius op de boordcomputer, tank was dus nog belange niet leeg.

Algemene conclusie: Boordcomputers...9_9

Benzine verbruik:

isv6NVj.png

Er werd telkens "vol" getankt tot aan het randje (alleen zo kan je echt vergelijken). Zoals te zien in de data is het verschil in verbruik tussen boordcomputer en realiteit hier veel consistenter. De afwijking bedraagt hier gemiddeld 10,1%

aangepast door Lange_666
Geplaatst:

Gisteren voor het de tweede keer de gastank gaan vullen, 408 km en 15,14 kg H-gas kunnen tanken,(vorige tank was ook H-gas bij Dats Wevelgem)  ik kon volgends de BC nog 15 km verder op gas, dus kan/kon er dus duidelijk meer dan 15 kg gas in de tank. En de BC gaf een verbruik aan van 3,6 kg/100 km en als ik het uitreken kom ik op 3,7 km/100 km. Op het eerste zicht is die weergave van het gemiddelde gebruik wel zeer correct. Maar zoals elders al beschreven weet je natuurlijk dus nooit zoals bij benzine bijvoorbeeld hoeveel kg je juist tankt, maar zuinig kan je dus wel rijden met Skoda Octavia Combi. Wel vermelden dat van die 408 km er zeker 250 op snelweg waren en om eens een zuinigheidstest te doen zo veel mogelijk op cruise control tussen de 110 en 115 km/uur en verder ook de snelheidsbeperkingen correct opgevolgd en zoveel mogelijk geanticipeerd in het verkeer. Zal niet altijd lukken om rond dat verbruik te blijven maar onder de 4 kg/100km moet zeker kunnen denk ik.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

http://www.afdc.energy.gov/vehicles/cng_tank_animation.html

Hoi,

hier kan je een animatie bekijken over het vullen van je cng tank via diverse methoden. op die manier is het misschien ook al wat duidelijker waarom de hoeveelheid cng die je kan tanken soms kan wijzingen en dit dan in combinatie met de verschillende H-L gas calorische waarden bekom je de moeilijkheid om echt precies te zeggen hoeveel je net verbruikt hebt. Eerder hoeveel je gemiddelde is ....   .

gr,

Ive

• Vind ik leuk 1
  • 4 maanden later...
Geplaatst:

@Lange_666 ik heb je vebruiksgegevens via spritmonitor bekeken en jij rijdt echt wel zuinig met L-gas :D 9_9

Jij haalt 4.5 kg/ 100 km op L-gas, ik zit rond 4.06 kg/100km op H-gas.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Zonet nog gaan tanken: 367km voor 14,97kg = 4.08 kg/100km (boordcomputer 3.9). Tank was nog niet helemaal leeg, boordcomputer gaf nog 10km aan. Meestal kan ik dan nog +/ 10 extra als hij nul aangeeft.

De vorige twee tankbeurten was het verbruik een pak hoger (4,80 kg/100km met 4,1 en 4.2 op de boordcomputer wat een verschil geeft van 16%!!). Wel met iemand extra aan boord (+90kg) en hier en daar wat kortere afstanden.

'k Moet wel zeggen dat ik tov van mijn vorige wagen (Golf V 1.9 TDi) wel wat trager rij, vooral dan 's morgens (05:00 uur) naar het werk en veel meer aan eco drving doe. Deed dit al met mijn Golf maar nu is het extremer, om te kijken wat ik uit dat gas kan puren zonder in te boeten aan algemene gemiddelde snelheid. Eén groot verschil is er al bij gebruik van de airco. Bij mijn Golf maakte dat niks uit of hij op stond of niet, bij de Octvia is het verbruik toch duidelijk hoger met airco.

Mocht men wat werk maken van de reeds jaren telkens met veel tam tam aangekondige groene golf zou ik nog wel wat extra kms kunnen bollen.

Ze bestaat de groene golf. In de Wetstraat als de politiekers 's morgens naar hun werk rijden en ook in de Beliardstraat, als ze 's avonds naar huis bollen. Voor de rest is huilen met de pet op.

aangepast door Lange_666
Geplaatst:
17 uren geleden, Lange_666 zei:

bij de Octvia is het verbruik toch duidelijk hoger met airco.

is bij mij ook overduidelijk!!

de groene golf is mijn inziens eerder van niet willen dan van niet kunnen

• het gaat geld kosten om het door te voeren
  • er zijn minder accijns inkomsten omdat er minder brandstof verbruikt wordt aangezien iedereen kan doorrijden en niet steeds moet stoppen / optrekken
  • er lijken geen directe voordelen voor de overheid

de indirecte voordelen voor het verkeer/ economie / milieu volksgezondheid zijn blijkbaar te moeilijk om te begrijpen

Geplaatst:
Op 22-8-2016 om 16:56, Lange_666 zei:

'k Moet wel zeggen dat ik tov van mijn vorige wagen (Golf V 1.9 TDi) wel wat trager rij, vooral dan 's morgens (05:00 uur) naar het werk en veel meer aan eco drving doe.

De hoofdreden om aan extra eco driving te doen is dat ik met een volle tank gas net 3 x maal over en weer kan rijden naar mijn werk. Anders moet ik na twee dagen weer al terug naar de pomp. H-gas zou wat meer respijt geven...

• 2 maanden later...

Hebben jullie ook een slecht gevoel van de armzalige service die we van de VAG Skoda groep krijgen ivm het ontbreken van tankstations CNG in het informatiesysteem?

Update bericht voor de download van de CNG-tankstations voor Skoda, Seat, Audi en VW:  

aangepast door Aardgasrijder

Ik persoonlijk niet aangezien ik die functie niet echt gebruik.

Mijn wagen is voor 95% gebruikt voor woon-werk verkeer en daardoor tank ik altijd aan dezelfde stations.

Ik heb een CNG gekocht voor de goedkoop, gaan werken over lange afstand is anders een te dure hobby.

Mocht ik een langere trip plannen dan ben ik niet van plan om hiervoor een CNG route uit te stippelen en hiervoor kms om te rijden, gewoon 50 benzine in de bak en rijden maar...

aangepast door Lange_666
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Hier nog eens even op inpikken, ik zag dat dit topic de laatste week vaak wordt gelezen B|.

Mijn verbruik is nagenoeg nog steeds hetzelfde als in de beginperiode.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/709858.html

Op 25.000 km
CNG: 4,08 kg/ 100 km gemiddeld.
Benzine: 0,36 l / 100 km gemiddeld.

Rekeninghoudend met het feit dat ik +/- 4000 km met een dakkoffer en/of aanhangwagen op/aan mijn wagen heb gereden en 3 keer L-gas heb getankt, lijkt me dit zeker niet verkeerd. 

Ik rij vooral stadsverkeer (woon-werk) en op de Duitse autobahn schuw ik de 140-160 niet als het is toegestaan :$.

show.png CNG Consumption:

4,08 kg/100km 24.373 km and 996 kg
    CO2 emission:   114 g/km 24.373 km and 2.778 kg
    Fuel costs:   3,93 EUR/100km 24.052 km and 946 EUR

show.png Gasoline Consumption:   0,36 l/100km 21.765 km and 79 l
    CO2 emission:   8 g/km 21.765 km and 183 kg
    Fuel costs:   0,42 EUR/100km 21.765 km and 92 EUR

Ik heb ongeveer van mijn 25.000 km , 1300 km op benzine gereden op een periode van 16 maanden, waarvan het grootste deel in Slovenië wegens een gebrek aan tankstations en het pompstation net iets uit de richting lag. Dit is 5.2% op benzine, en 94,8 % op CNG gereden, ik vind dit netjes :D

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:

Zonet laatste tankbeurt ingedragen in de Spritmonitor:

382km op L-gas (met volgens de BC nog 25km te gaan).

Tevens alle tankbeurten op de Spritmonitor ge-update met boordcomputer verbruik voor de overeenkomstige tankbeurten.

Afwijking op 17250 km = 12,5% gemiddeld.

Geplaatst:

het verschil tussen BC en werkelijkheid lijkt bij mij toch groter. Als ik naar mijn spritmonitor gegevens kijk en dan op BC .... 3.6-3.7 of 4.1-4.2... Ik rijd meestal 350-370km met H-gas, hoe doe je dat met L-gas???

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

• 2 weken later...

Gisteren was mijn H+ tank bijna leeg (nog een klein half streepje, BC gaf aan nog 5km te rijden, ik weet uit ervaring dat als de BC op 0 komt voor er overgeschakeld wordt nog 5 tot 10 km extra kan gebold worden) en dus nogmaals gaan tanken bij den Total in Hoboken.

Er ging maar 16,52 kg in deze keer (vorige keer 18,22), misschien omdat er tegelijk met mij een Depanage 2000 camion naast mij zijn tanks stond te vullen (yup, die mannen rijden ook op CNG, hun bastion ligt net naast den Total). Babbeltje gedaan met de chaffeur.

Resultaat van de eerste maal op H+ gas te rijden: 475 km, verbruik 3,49 (BC 3,4). De verbruikswaarden zijn maar +/- aangezien je nooit weet of de tanks echt vol vol zijn... om een juistere waarde hebben moet ik daar meermaals tanken.

Ik ben dit van plan om een echt vergelijk te maken met L-gas. Moet er wel wat extra voor omrijden.

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 1
  • 3 maanden later...
Geplaatst:

Nog iets dat me opvalt ivm de aangegeven actieradius op gas.

De BC houdt blijkbaar (gedeeltelijk) rekening met wat je laatst als afstand hebt afgelegd voor je ging tanken om bij een volle tank de actieradius weer te geven.

Voorbeeld (chonologisch):

Getankt met L gas: 365 km gereden.

Getankt met H+ gas: BC geeft rijbereik van 350 km aan, ook na de kwaliteitsmeting. Met dit H+ gas 474 km gereden

Getankt met H+ gas: BC geeft rijbereik van 450 km aan, met dit H+ gas 465km gereden.

Getankt met L gas: BC geeft rijbereik aan van 450 km, ook na de meting van de kwaliteit (90%) alhoewel ik al weet dat het nooit zal lukken om 450km te rijden met dit gas. Ik kom 312 km ver, er zit nog wat in de tank.

Getankt met H+ gas: BC geeft 310 km aan als startrijbereik. Ik doe er echter 483 !!

Getankt met H+ gas: BC geeft rijbereik aan van 460 km.

Ik ga echter na 303 km al H+ tanken (omdat dit zo uit kwam), er gaat 9,35 kg in de tanks die dan vol zijn. BC geeft rijbereik aan van 280 km... er komen er echter 409 op de teller tot de tank leeg is (veel korte afstanden + madam die niet bepaald eco rijdt).

Getankt met H+ gas, 17,70 kg: BC geeft 370 km aan als rijbereik.

Vaststelling: Het aangegeven rijbereik bij tanken wordt afgeleid van de gereden kms voor er opnieuw getankt wordt en niet van de kwaliteit gas die getankt wordt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Klopt, ik hou niet zo heel veel rekening met de gegevens van de BC als ik switch tussen gassoorten :)

Ik weet dat ik met H-gas tussen 370 en 420 km rij, afhankelijk van mijn trajecten.

Tegenwoordig doe ik een woonwerkafstand van 10 km (enkele rit), voorheen was dit 16 km (enkele rit).

Ik rij ietsiepietsie zuiniger en heb een tank op mijn weg naar het werk :D

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...