Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Auto op aardgas???

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben van plan om een nieuwe auto te kopen. Om het milieu een handje te helpen dacht ik om ene te kopen op cng. 

Probleem is echter het aantal km dat ik rijd. Wekelijks rijd ik 800-1000 km. Gemiddeld 40000 per jaar. 

Aangezien een auto op cng vertrekt van een benzinewagen, vraag ik mij af wat de levensduur is van een auto op cng. Want iedereen weet dat je voor zo'n afstanden beter bent met een dieselmotor dan met een benzinemotor...

iemand die daar al ervaring mee heeft?

Geplaatst:

Hoi Els, welkom op het forum.
De verbranding op aardgas is veel schoner voor je motor dan de verbranding op diesel en benzine, dit heeft dus ook zeker een effect op de gebruiksduur van de motor.
De technologie voor CNG is  vooral in Duitsland en Italië al geruime tijd bekend, er zijn immers in deze landen meer dan 1500 tankstations in totaal.

Aangezien CNG een dikke 10 jaar geleden bekend(er) is geworden heb ik alvast volgende modellen voor je teruggevonden via spritmonitor:
Opel Zafira 614.000 km https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/191577.html;  VW Jetta 601.000 km https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/449245.html, VW Caddy 395.000 km, VW touran 327.000 km https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/402175.htm, Opel Combo 300.000 km https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/402175.html 

Een overzicht via spritmonitor hier https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/0-Alle_Hersteller/0-Alle_Modelle.html?fueltype=4&sort=3&powerunit=2 

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Beste,

als het kan wil ik even mijn mening ventileren omtrent levensduur van benzine (cng) en dieselmotoren

Wat is het criterium dat je hanteert voor de levensduur van de auto?

wanneer je puur naar het aantal omwentelingen van de motor kijkt en er van uitgaat dat een benzine (CNG wagen) dus meer toeren gedraaid heeft voor dezelfde afstand dan een diesel, ga je ervan uit dat de motor daardoor meer verslijt.

ik ben wel benieuwd naar het aandeel van wagens, dat op vandaag de geest heeft,  waarbij het de slijtage van de zuigers / motorblok is die ervoor zorgt dat de wagen schroot wordt.

Een benzine motor mag dan wel meer toeren draaien dan een diesel (al ligt dit met de moderne bezines een stuk dichter bij elkaar). hou er rekening mee dat de compressie bij een diesel stukken hoger is (tot 40:1) dan bij een benzine (max 11:1). hogere compressie betekend ook hogere drukkrachten op de onderdelen van de motor (motorblok, cilinderkop, koppakking, zuigerringen,...). hoe breng je dat in rekening met de "levensduurberekening" van de motor?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Met mijn vorige wagen (diesel) was ik op 80 000km al aan een nieuwe uitlaattrein,kosten +2000e ,op 110 000km terug prijs ,kosten:bij de 3 000e ,Ik rij zeker eveneel snelweg als binnendoor , een F1 piloot ben ik niet maar wel vlot  op het linker rijvak mee .Dit is de reden waarom ik voor cng heb gekozen,ik was bij de eerste 600 van Belgie heb ik me laten wijsmaken .

• Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Geplaatst:

Ook heb ik me laten vertellen dat er zoiets is als een benzine-motor die ook op cng kan rijden én een cng-motor die ook op benzine kan rijden . Ik voel dit heel goed bij die van mij,de Zafira is een motor,ontworpen en het motor-managment is gesjoemeld voor cng,wat wil zeggen dat als hij automatis overschakeld naar benzine,je dit voelt doordat de fut er wat uit is-_-,het verbruik gaat ook een heel stuk naar omhoog:o,Verbruik in Kgr op de boordcomputer verander in L ,Ik moet dit een paar keer per jaar doen om te voorkomen dat de benzine te veel verouderd.Ik veronderstel dat er nog "echte" cng wagens rondrijden maar heb er verder geen weet van:) ,Fiat zal er zeker een hebben.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Geplaatst:

Als je in NL groen gas tankt is  dit afkomstig van vergisting van plantenafval,drijfmest,enz........Kijk op youtube "plankgas.nl" , aflevering 7 denk ik,waar je kunt zien hoe CO² neutraal kunt rijden , properder dan elektris is dus wel degelijk mogelijk . Je kunt er een 10-tal afleveringen bekijken over cng .Het gaat zelfs zover dat het drijfmest ,waar de boeren bij ons subcides voor krijgen, ook nog doorverkocht word aan de Nederlanders, dubbele winst : boeren tevreden , Nederlanders ook tevreden!

• 4 weken later...
Geplaatst:
Op ‎23‎-‎1‎-‎2016om18:46, Els zei:

Ik ben van plan om een nieuwe auto te kopen. Om het milieu een handje te helpen dacht ik om ene te kopen op cng. 

Probleem is echter het aantal km dat ik rijd. Wekelijks rijd ik 800-1000 km. Gemiddeld 40000 per jaar. 

Aangezien een auto op cng vertrekt van een benzinewagen, vraag ik mij af wat de levensduur is van een auto op cng. Want iedereen weet dat je voor zo'n afstanden beter bent met een dieselmotor dan met een benzinemotor...

iemand die daar al ervaring mee heeft?

De levensduur is niet minder dan een andere wagen, de verbranding is schoner en er zitten verstevigde kleppen in de CNG-wagens.
Het is zeker niet zo dat een aardgaswagen sneller verslijt, er zijn in het buitenland veel wagen die 300.000 -700.000 km hebben gehaald zonder motorische problemen. In duitsland zijn er veel taxi op CNG.
Dit zou je niet mogen afschrikken Els

• 2 weken later...
Geplaatst:

@Els heb je ondertussen een beslissing kunnen nemen? Een CNG-wagen of geen CNG-wagen?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Hallo,

we hebben onze cng-wagen besteld.  Het is een audi A3 geworden.  Nu nog wat wachten op de levering....(ik vermoed halverwege mei)

we hebben ook nog op de valreep kunnen genieten van de premie van de aardgasfederatie... (Denken we toch).  De bestelling is geplaatst op de laatste dag dat de aanvraag van een premie nog mogelijk was.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Normaal gezien stuurt de garage op het moment dat de bestelbon getekend is de aanvraag direct door naar de aardgasfederatie die in mijn geval al geantwoord had nog voor ik thuis was en dit zowel naar de garage toe als naar mij persoonlijk.

Voor zover ik weet was de premie voor het Vlaamse landsgedeelte reeds op 28/1 opgesoupeerd (sommige bronnen zeggen zelfs nog vroeger).

Geplaatst:

Wij hebben inderdaad nog besteld op 28/1.  Dat was de laatste dag dat er mocht besteld worden.  Wij hebben de aanvraag ook die dag nog doorgestuurd, maar aangezien dit al na 18u was, heb ik daar tot op heden nog niks van gehoord.

Wanneer wordt de premie dan normaal gezien uitbetaald?  Bij levering van de wagen? of later?

Misschien moet ik nog eens contact opnemen...

Geplaatst: (aangepast)

Aangezien uw A3 pas voorzien is om te leveren in mei zul je nog wat geduld moeten hebben.

Premie wordt betaald na inschrijving van uw wagen bij de DIV en het doorsturen van het inschrijvingsbewijs (een digitale scan is voldoende)  en nummerplaat.

Heeft de aargasfederatie reeds met u contact opgenomen om te bevestigen dat je premie is toegekent? Gebeurd normaal via het mailadres dat je dient in te vullen op de aanvraag. Indien niet is er misschien geen premie meer toegekend, indien wel, eerst uw nieuwe wagen laten inschrijven en deze gegevens doorsturen, de premie wordt dan enkele dagen later betaald.

aangepast door Lange_666
Typo
Geplaatst:

Ok bedankt voor de info.  Ik zal eens informeren bij de federatie als de premie is goedgekeurd.  Of bij de garage...

Geplaatst:

Ik heb ook geen persoonlijke bevestiging gekregen, mijn garagist echter wel (heb er zelf moeten achtervragen...).

(Levering van mijn CNG wagen zou eergisteren moeten geweest zijn, maar ik ben niet ingelicht geweest over een vertraging, noch telefonisch, noch per aangetekend schrijven :D )

Ik heb geduld, maar ik hoop dat dit niet het begin is van een saga B|

Geplaatst:

Net de garagist gehoord... Die heeft ook geen bevestiging gekregen.  Ook hij ging eens informeren bij de federatie...

Geplaatst:

De garage heeft voor mij de premie aangevraagd op 25/01 diezelfde dag heb ik nog een goedkeuring gehad.

Op 11/03 is het kentekenbewijs doorgestuurd naar het aardgasfederatie en sindsdien heb ik er niets meer van gehoord.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...