Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 minuten geleden, Kris81 zei:

Ik dacht vroeger ook dat is overbodige luxe. En met een kleine caravan is dat misschien ook zo. Tot wij twee jaar geleden de 490tk kochten van een particulier en die had een aantal jaar ervoor een truma xt mover laten plaatsen. Dus het zat in onze aankoopprijs van €6400 inbegrepen. Mooi meegenomen dachten we. Maar reeds bij onze eerste trip werd duidelijk dat er een vervelende handeling helemaal in het niets verdwijnt. Namelijk dat gevaarte zetten hoe je het wilt. Gedaan met je koppeling naar de klote te helpen , gedaan met ruzie te maken met je vrouw en gedaan met heel de camping op te trommelen om te helpen duwen. Gewoon rijden tot voor je kampeerplek , afkoppelen , afstandsbediening nemen en bewegen maar. Tot op de millimeter zet je hem waterpas. Kijk maar op die foto hierboven zonder mover had ik de caravan anders gezet. Ik wens jullie hele leuke reizen toe !

ik ga volledig akkoord, het is een luxe, maar overbodig zou ik het niet noemen.

Maar dat je er ook mee waterpas kon zetten, dat is nieuw voor mij

ik dacht enkel op de plaats zetten, en dan begint het spelletje weer van pootjes uitdraaien e.d.

• Hahaha 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

Met waterpas zetten bedoel ik twee dingen : 

1 soms is het terrein bijvoorbeeld hobbelig en ben je op je waterpas aan het kijken om je caravan juist te zetten en kan 15cm naar voor of naar achter net helemaal goed zijn. Dit juiste punt zoeken is makkelijker met de mover als met de auto of met de hand duwen.

2 Om de caravan in de breedte pas te zetten maak ik indien nodig gebruik van zo een leveller , je weet wel zo een plastic ramp om je band op te rijden. Ook hier is het makkelijker en preciezer om dit te doen met de mover als met auto of manueel.

Er is ook wel een nadeel aan verbonden en dat is dat het hele systeem zijn gewicht heeft , je mag rekenen op een 150kg. Bij een caravan die veel laadvermogen over heeft is dit niet zo een probleem. Maar in ons geval ben ik steeds verplicht goed in de gaten te houden wat ik in de caravan steek. De onze weegt leeg normaal 1100kg en mag max 1360kg wegen. Ik heb wel een traditionele loodzuur accu van 27kg. Hier zou ik kunnen op besparen , er bestaan tegenwoordig accu systemen die superlicht zijn maar dan ook super veel geld kosten. Voorlopig laat ik het zoals het is , alles werkt en ik heb wel een zicht hoeveel ik nog net in de caravan kan steken. En heb je al gezien wat een koffer die vw caddy maxi cng heeft :D

• Hahaha 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Dr Nick zei:

en daar nog eens een dakkoffer bovenop, meer laadvermogen dan de caravan zelf

19 minuten geleden, Kris81 zei:

bedoel je dat paars ding ?

Dat is zijn "Caddyjak"  :)  = een samentrekking van "Caddy" en "kajak" 

(zolang dat die maar paars is) (net zoals de afvalzakjes...)

• Hahaha 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

De kans zit er dikin dat ik mijn dakkoffer ook meeneem. Ik ga eens testen qua verbruik en aerodynamica :D

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

qua aerodynamica moet je met een caravan rekenen op het slechts mogelijke, ongeacht of er nog een dakkoffer op zit of niet denk ik xD

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

kris81, oeioei wat een mover is dat...150 kg ? ? mijn batterij weegt 20kg en totale gewicht met de movers en kabels en klemmen is samen 45kg.

• Hahaha 1
Geplaatst:

Mover + accu ligt gemiddeld tussen 40 en 60 kg.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...