Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit jaar voor de eerste keer op vakantie met CNG ? hopelijk geen te groot avontuur? Italië heeft blijkbaar wel een andere aansluiting op de pomp en waar kan ik de omvormer vinden voor een VW Touran? Ik zal na onze reis jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen ?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Bij de tankstations in Italië is standaard de NGV1-adapter aanwezig (Europese standaard).
Er zijn 2 type aansluitingen, maar in 90-95% van de gevallen is het dus gewoon tanken.
Indien er een ander type aansluiting is, dan zit de adapter bij de pomp en de pomphouder helpt eventueel bij het tanken.

Dit heb ik meermaals gelezen op fora zoals bij erdgasfahrer-forum.de

Vaak zal je wel zien dat de pompen er zullen uitzien als deze foto (dus geen pistool zoals bij bv. Dats)

Colonnina metano

Geen pistool, maar een draaihendel, dit vergt een beetje finesse en training.
Bij Bruno in Winterslag hebben ze ook een pomp van Italiaanse makelij, daar heb ik het al enkele keren getest.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

• 2 maanden later...
Geplaatst:

In Italië mag je niet zelf tanken en wordt je dus altijd bediend. Gezien Italië pionier was voor het invoeren van CNG hebben zij ook nog een ouder koppelsysteem (voor oudere wagens), maar in ieder tankstation zijn er adapters (die je zelf niet moet gebruiken, de pompbediende doet het voor jou). Ik ben al mijn 3de jaar naar Italië geweest met CNG en nog geen enkel probleem gehad, het is het beste land in Europa wat CNG betreft (ongeveer 1.000 CNG-stations en ongeveer 1 miljoen CNG-wagens)

• Bedankt 1
Geplaatst:

3de x in Italië met cng-wagen. Gebruik Ecomotori-app, lijkt te kloppen. Ten noorden van Siena redelijk wat metano (cng) stations te vinden, ook gewoon op de grote wegen. Zuidelijker een stuk minder. Idd enkel overdag metano tanken, je mag niet zelf tanken. Soms ook 's middags niemand aan het werk: dus tussen 7 en 11 en 15 en 19 uur kan je wel cng tanken. Het blijft natuurlijk een zuiders land, de tijd en het tempo van het leven gaat hier beetje langzamer. 

Vooral rekening houden met afstand en tijd in Italië.  Over 10 km doe je al snel een half uur op en neer/links en rechts als je niet op de autosnelweg of autobaan rijdt. Ik verblijf momenteel in castiglioncello Bandini en moet telkens 40 minuten/30 km omrijden om metano te kunnen tanken. Met een tank van 24 kilo krijg ik er toch soms beetje stress van. Gelukkig beter gas dan in Antwerpen. Het weer trouwens ook ?

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...