JJR Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 Ik heb een VW Caddy Maxi en kan normaliter tot 37Kg CNG tanken. De afgelopen weken kon ik bij DATS24 in Hasselt al eens meer dan 38 Kg en zelfs een keer meer dan 39 KG CNG tanken. Bij nader toezicht zag ik op alle brandstofpompen een sticker van de laatste controle van de pompen, maar op de pomp met CNG zag ik zo'n sticker niet. Moeten deze pompen niet geijkt worden en gecontroleerd door een onafhankelijk inspectie-orgaan? Het is al een spijtige zaak dat de prijs recentelijk gestegen is, nu zou ik niet graag nog eens extra betalen omdat ik meer aangerekend krijg dan ik effectief tank. VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
paulDS Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 Dat je nu méér gas in je tank krijgt heeft niets te maken met de ijking van de pomp maar gewoon omdat het winter is. Door de koudere temperaturen in dit seizoen heeft het gas een hogere dichtheid (dit wil zeggen dat 1 kg aardgas een kleiner volume inneemt, waardoor je méér kg's gas in je tank krijgt. Je betaalt per kg, dus je moet méér betalen, maar je kan dan ook méér km's rijden met het gas van deze tankbeurt. Wacht gewoon rustig af tot het weer zomer wordt en je zal zelf kunnen vaststellen dat er dan net minder kg's gas in je tank kunnen. Niets om je zorgen over te maken dus
Aardgasrijder Geplaatst: 29 december 2016 Geplaatst: 29 december 2016 @paulDS het is zeker juist wat je zegt dit merk ik ook in de winter. Ik rij makkelijker 400 km en meer met een volle tank tov de zomer, omdat er dan meer in de tanks past. Bij mijn Octavia is dit 17-17.5 kg tov de normale +/- 15 kg. Echter begrijp ik ook de bezorgdheid van JJR. Ik ga eens op zoek naar informatie omtrent eiking. @Philippe @Geert kan jij ons hier meer informatie over verschaffen? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
David Geplaatst: 29 december 2016 Geplaatst: 29 december 2016 Desondanks dat je in de winter meer kan tanken. Is mijn verbruik nu wel merkbaar hoger als in de zomer. Zeker gezien onze vele korte ritten (10-15km) waarbij de motor (En auto) weer helemaal moet opwarmen. Ook leuk om te zien bij vriestemperaturen: je ziet de uitlaatgassen/waterdamp letterlijk opstijgen naast de achterportieren als je stilstaat. Dit omdat de uitlaat onderin zit en niet achteraan. 2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen