Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Iedereen, 

Heef iemand ervaring hoeveel verschil er zit op de prijs en de afstand die je kunt afleggen tussen H- en H+ gas ?

Ik heb al gelezen dat je met een Golf variant tot ongeveer 320km met L-gas kan rijden, 420km met H-gas maar hoeveel zou dat dan zijn met H+ gas ? 

Geplaatst:

Er zit bij mij een groot verschil in rijbereik tussen H en L gas. 300 km haal ik met L gas slechts onder ideale omstandigheden (autobaan 120 km/u) .Meestal slechts +/- 250-270 km. Met H gas kom ik gemiddeld aan +/- 350 km. Verleden week volgetankt met H+ gas en na 280 km gereden te hebben onder niet ideale omstandigheden heb ik nog een rijbereik over van 120 km. Meer dan 400 km is dus zeker haalbaar. Jammer genoeg is er in het Antwerpse maar 1 tankstation waar ze H+ gas verkopen.

Geplaatst:

Ja, dat is in Kallo.
Ik heb nog geen exacte meetgegevens wat betreft L en H gas.
Ik heb tot op heden nog maar 1 keer L gas getankt en mijn rijbereik lag inderdaad een stuk lager.
Met H-gas geraak ik rond de 370-380 km ver onder veel stadsverkeer, met L-gas zou ik rond de 320 km ver zijn geraakt, echter had ik die ene keer mijn tank niet leeggereden.

Als ik let op mijn rijsteil geraak ik 400 km ver met H-gas

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst: (aangepast)

Skoda Ocatvia Combi:

14770km:

CNG: L-gas (tot hier toe steeds getankt bij hetzelfde station, nl DATS Lier)

Gemiddeld getankt: 14,95 kg

Gemiddeld afgelegde afstand per tankbeurt: 334 km (enkel CNG), max op volle tank = 374km

Gemiddeld verbruik op boordcomputer voor CNG: 4,01 kg/100km  = 4.0 kg/100km

Gemiddeld verbruik in realiteit voor CNG: 4,50 kg/100km

Verschil tussen boordcomputer en realiteit: 12,22% (min 1,56% - max 28% oorzaak tussen het grote verschil min/max: vullingsgraad is een grote onbekende)

Gemiddelde kostprijs: 3,58 euro/100km  (voor CNG)

Rijstijl: redelijk kalm, super eco driving:

Reden: afstand woon-werk is +/- 60km enkel al naargelang de route. Mijn rijstijl is zo aangepast dat ik probeer om met een "volle" tank 3x over en weer te rijden wat meestal net/of net niet lukt (in de winter net niet, in de zomer meestal wel).

Dwz dat ik de snelheid al wel eens wat laat zakken om toch maar die 3 keer over en weer te komen, wel zo vlot mogelijk zonder als een slak te bollen (ik ga dus geen 50 rijden waar 70 mag of 30 waar 50 mag, het is de snelheid op de autostrade die wat naar beneden gaat).

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Neen helaas nog niet.
Wel H- in Oostenrijk waar het gas beduidend meer energie bevatte dan dat in BE.
Met een dakkoffer op de wagen en volledig volgeladen haalde ik daar 350-360 km.

Ik vind de discussie van H-gas en L-gas zeer moeilijk: ik reed gisteren van Antwerpen naar Gent en wind tegen: 4.8 kg/100km, ik reed 's avonds van Gent naar Antwerpen: 3.4 kg/100km met een Golf TGI, wind mee uiteraard.

Ik heb ooit 1 keer een degelijke vergelijking kunnen maken tussen H-gas en L-gas voor mezelf, toen ik van Ieper reed naar Antwerpen, en halverwege moeten tanken in Melle (H-gas). Ik heb het hier destijds ergens op het forum neergeschreven, maar het kostte me EXACT evenveel per km om te rijden met H-gas of L-gas. Enige merkbare (en grote) voordeel van H-gas is dat je minder vaak moet tanken vergeleken met L-gas.

Ik kom met een gemengde cyclus (veel 70km/u banen met lichten, 90km/u en af en toe autosnelweg (Antwerpen-Gent)) zelden boven de 350km uit met H-gas. Met L-gas een stuk minder. Als je elke dag autosnelweg doet, je mooi aan de snelheid houdt, dan kan je 400km halen. Je gemiddeld verbruik moet systematisch onder de 4kg/100km uitkomen om 400km te halen...dat is echt niet zo eenvoudig als hier soms wordt voorgesteld vind ik B|

Mijn gemiddeld verbruik over 7-8 maanden is ongeveer 4.5kg/100km, L-gas en H-gas gemengd op vooral secundaire wegen. Vind ik zéér goed! 

Ik probeer zoveel als mogelijk H+ gas te tanken in Hoboken, is beetje omrijden, maar het spaart wel een tankbeurt op het einde van de maand. Maar als een L-gas tankstation echt op mijn baan zou zijn, zou ik niet aarzelen om gewoon L-gas te tanken. Zoals gezegd, ik denk dat de kostprijs/km zo goed als hetzelfde is. Wel moet je de vergelijking eerlijk maken: toen ik het uitrekende, was L-gas 0.79€/kg, nu 0.85€/kg terwijl het H+ gas in Hoboken nog steeds toen en nu 0.95€/kg bedraagt. Dus Nu is wellicht H+ gas goedkoper voor mezelf.

Dat is mijn persoonlijke mening. :D

aangepast door CNGarni
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst:

@CNGarni een duidelijke en eerlijke mening :D Helaas kan ik niet vergelijken wegens een gebrek aan mogelijkheden om H+ gas te tanken.

Geplaatst:
3 uren geleden, CNGarni zei:

Ik vind de discussie van H-gas en L-gas zeer moeilijk: ik reed gisteren van Antwerpen naar Gent en wind tegen: 4.8 kg/100km, ik reed 's avonds van Gent naar Antwerpen: 3.4 kg/100km met een Golf TGI, wind mee uiteraard.

Klopt, het ene verbruik is het andere niet.

Ik rij tegenwoordig bijna altijd alleen maar als er dan toch nog een collega meerijdt laat zich dit direct in't verbruik zien. 100KG extra moet ook verplaatst worden en dit kost energie. En als je weinig verbruikt is het verschil direct merkbaar.

Tegenwind of wind mee is een grote speler en al zeker als je de snelheid opdrijft. Idem voor een nat wegdek. Als er redelijk wat water op de baan ligt is er ook duidelijk een verschil merkbaar, ook hier weer meer bij hoge snelheden zoals op de autostrade (op lage snelheden is dit effect niet zo groot). Nog zo'n thema is de rolweerstand van het wegdek.

Wat ook wat extra oplevert is de bandenspanning. Ik zet altijd iets meer druk en dat is best merkbaar in het verbruik.

• Vind ik leuk 1
2 minuten geleden, codeslave69 zei:

@CNGarni

Waar tank jij L gas aan 0,79€/kg ? Bij ons bij Dats staat die ondertussen aan 0.85€/kg ?

Is dat die Total op de Emiel Vloorstraat die H+ gas aanbied of is dat daar H- ?

Tx! :)

" ...toen ik het uitrekende, was L-gas 0.79€/kg, nu 0.85€/kg... "

B|

Het is inderdaad deze Total die H+ gas aanbiedt aan 0.95€/kg! Wel de traagste pomp van het land denk ik... :D

Ik denk 2x of 3x zo lang als de pomp in Melle of Kontich bijvoorbeeld!

aangepast door CNGarni
Geplaatst:
Zojuist, codeslave69 zei:

@CNGarni

Is dat die Total op de Emiel Vloorstraat die H+ gas aanbied bedoel jij nog een andere in Hoboken ?

Mijn fout, had mijn bericht aangepast van hierboven, maar je had het wellicht al gelezen :D

Het is inderdaad deze Total!

Geplaatst:
17 uren geleden, codeslave69 zei:

Super!

Waar in Kontich tank jij nog H+ ?

Zowel Hoboken als Kontich zijn plaatsen waar ik nogal eenvoudig kan passeren zonder te moeten omrijden ;)

Ik denk dat ik dubbelzinnig was, Kontich is gewoon L-gas, maar de pomp is gewoon snel vergeleken met Hoboken B|

Geplaatst:
14 uren geleden, Danny zei:

Ik was ooit eens in Antwerpen en wou van daaruit naar de Emiel Vloorstraat rijden maar helaas kent mijn gps die straat niet...

Je gebruikt best de pitpoint app. Het ligt naast de Esso (met L-gas!).

De app van de aardgasfederatie is dan weer zeer onnauwkeurig, de locatie van bv deze Esso in Hoboken klopt niet met zijn werkelijke ligging.

Tot hiertoe vind ik de pitpoint app de beste. Ook geeft deze app meestal weer wat voor gas je hier tankt!

• Vind ik leuk 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...