Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een busje kost 8 a 12 euro, Met 2 busjes (en 2 tanks benzine, 9L tank bij mij dus lekker geconcentreerd) moet je wel echt al verbetering merken. Lijkt me iig goedkoper dan weer die onderdelen wisselen.

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Geplaatst:
10 uren geleden, niko zei:

Nu al een tijdje, zelfde probleem, zelfde fout codes. Ondertussen heeft de wagen, Golf7 variant 2016, al 150000km op de teller!

Ik met onze Golf 7.5 1.4 TGI van 2018 ondertussen ook al aan lambdasonde nummer vijf en zes bezig. Nummer drie en vier bij mij ook vervangen bij 157.000 kilometer, kostprijs 719 euro. 

De eerste twee zijn vervangen bij 55.000 kilometer, deels onder garantie. Is al geruime tijd terug maar op een Duitse Facebookgroep zag je het ook tamelijk vaak voorbijkomen.

Geplaatst:
21 uren geleden, JEGO zei:

Een busje kost 8 a 12 euro, Met 2 busjes (en 2 tanks benzine, 9L tank bij mij dus lekker geconcentreerd) moet je wel echt al verbetering uid. Lijkt me iig goedkoper dan weer die onderdelen wisselen.

Merci, welk product is dat van liquid moly?

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

Geplaatst:
3 uren geleden, niko zei:

Merci, welk product is dat van liquid moly?

Ik gebruik er zelf 3 voor de Caddy (en nog een 4e voor men carburateur voertuigen)

De lambda problemen weten naar mijn idee veroorzaakt door verstopte/vernauwde injectoren (mogelijks door vervuilde (water?) benzine). Hij ging ook vaker ruw lopen na het tanken van CNG (en de standaard 0.9 Km op benzine). Als hij terug op CNG liep en ik de code resetten liep hij weer prima (gas hoef je ook niet te vernevelen met je injector, die is al 'verneveld'.

Hier heb ik dan ook eerst specifiek de injector cleaner voor gebruikt. En dat hielp merkbaar na 1 flesje, met kleine tank kan je eventueel ook met een half flesje werken. Ik heb 1 flesje gedaan en dan nog 1 in 2x.

Screenshot_20260225-225058.thumb.png.8a1650aa2644a9205f452310d317f6c5.png

Daarna ben ik gestart met vaker een algemene cleaner te gebruiken, 2 per jaar. Die die ik er volledig in en probeer dan halverwege de 9 liter tank weer opnieuw euro 98 te tanken zodat ik dat spul nog wat verdun.

Screenshot_20260225-224941.thumb.png.4653354b6e4f6346bd8cd9f05bd2bd53.png

Recentelijk ook voor het eerst een kleppen reiniger er in gegooid aangezien ik veel lees over (vooral de nieuwere 1.5 tsi motoren) koolstof afzettingen op de kleppen. Hier doen ze meestal Walnut Blasting  voor maar dat is ook redelijk duur. Wordt aangeraden door VAG techniek tussen 60d Km en 90d Km. Aangezien ik richting de 200 de Km ga is zo een flesje ook goed te doen.

Screenshot_20260225-225009.thumb.png.aba788ea11874c971d61434ffa9ea96d.png

Sinds ik dit doe in combinatie met de rubber heb ik de motorstoring niet meer gehad (las deze zelf uit en wiste hem ook, bij rijden op gas kwam die niet terug). De eerste keer dat ik de storing kreeg was rond 120d km als ik het me goed herinner.

Een hele analyse laten doen bij een garage, nieuwe ECU software getest (geen onderdelen gewisseld), ze waren er daar overtuigd van dat de lambda sensor niet het probleem was. Al had de analyse ook niks opgeleverd.

• Vind ik leuk 1

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Geplaatst:
1 uur terug, JEGO zei:

Recentelijk ook voor het eerst een kleppen reiniger er in gegooid aangezien ik veel lees over (vooral de nieuwere 1.5 tsi motoren) koolstof afzettingen op de kleppen.

Al deze motoren zijn volgens mij toch met directe injectie? Dat de kleppen niet meer worden gespoeld met benzine omwille van de directe injectie en daarbij de oliedampen uit het carter terug naar de cilinders wordt gevoerd is de oorzaak van het aankoeken van de kleppen. De kleppenreiniger gaat toch nooit rechtstreeks een inlaatklep raken? Of hoop je dan dat het product effect heeft na het verbranden en via de oliedampen nog werkzaam is?

Op het eerste busje wordt er zelfs een motor met poortinjectie afgebeeld.

Eerder deze week zelf ook nog een flesje brandstofsysteemreiniger van LiquiMoly besteld en in het verleden ook regelmatig gebruikt. Ondanks dat toch al aan lambdasonde vijf en zes bezig. 

Heb wel eens ergens gelezen dat de hogere verbrandingstemperatuur van aardgas in combinatie met het ontbreken van het koelende effect van benzine bij de verbranding nefast zou zijn voor de lambdasondes.

• 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...