Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

Sinds juni vorig jaar (2015) las ik op de site van dats24 over CNG, en de voordelen ervan. Toen nam onze regering de beslissing om dieselrijders te "straffen" met een hogere verkeersbelasting en verhogingen van de dieselprijs aan de pomp. Ik was het ook stilaan aan het beu worden dat de dieselprijs om de week of om de veertien dagen altijd veranderde. Ik begon meer informatie op te zoeken op andere sites, bekeek filmpjes op YouTube en hoe je moest tanken. Eind juni stond mijn besluit dan vast: ik ging een CNG-wagen kopen, een Skoda Octavia Combi. Ik had echter liever het nieuwe model Superb maar dan met CNG-tank gekocht maar dat was niet verkrijgbaar, af fabriek. Ik had liever een donkerbruine Octavia (chocoladebruin zoals de Opel Astra heeft) gehad maar ook niet verkrijgbaar. Dus werd het een zwarte Octavia, die ik in Hasselt gekocht heb bij de dealer aldaar. Oh ja, het feit dat daar toen in Hasselt een dats24-tankstation met CNG-installatie ging komen, gaf natuurlijk ook de doorslag. Sedert 6 mei 2015 kan je daar CNG tanken. Het feit dat ik in Sint-Truiden woon - 26 km verderop - speelde toen zo geen grote rol. Binnen een straal van 26 km waar ik woon, zijn er namelijk helemaal geen CNG-tankstations! Dats24 Bilzen is immers ook 26 km rijden. Het hangt er voornamelijk vanaf of je daar passeert voor je werk, je boodschappen, enz. 

Iemand van Dats24 heeft mij in een email laten weten dat de opening van de CNG-installatie in Tongeren gepland staat voor oktober 2016. Dat is dus ongeveer voor binnen vier maanden. Dit stond trouwens ook in de PDF: CNG tanken bij DATS 24.

Een andere persoon van Dats24 had iets vernomen van de bouw van een splinternieuw DATS 24-tankstation met CNG in de gemeente Heers, maar blijkbaar staat dat nog nergens gepland. Heers of Borgloon zou ideaal zijn omdat ik veronderstel dat het daar hoogcalorisch aardgas is (Sint-Truiden is sowieso laagcalorisch, dat weet ik van mijn aardgasinstallateur).

Verder hou ikzelf al de CNG-tankstations bij in België op mijn eigen niet-commerciële site: http://cng.muscleboykanan.com/

Ik heb overigens ook links naar deze site aardgasrijder punt be en dit forum geplaatst op mijn eigen site.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

• 6 maanden later...
Geplaatst:

Thanks voor de foto's

Peusens heeft al meerdere CNG-wagens verkocht, onlangs zag ik nog een VW Golf variant in Bree.
En vorige maand een VW Caddy zwart in Opglabbeek.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Ja inderdaad Peusens had toen in juni 2015 al een klant die een Octavia G-Tec (CNG) gekocht had. Peusens verkoopt trouwens heel veel Skoda's.

En toen ik in november bij hem op onderhoud was, zei hij dat hij intussen al verschillende CNG-wagens verkocht heeft.

Ikzelf ben trouwens al sinds begin september 2010 klant bij Peusens.

• Vind ik leuk 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst: (aangepast)

Doordat men hier in België feitelijk dezelfde kleur, vorm van de letters en vorm van de sticker gekozen heeft als de sticker van LPG schept men "onbewust" verwarring bij mensen die CNG niet kennen. Als je bijvoorbeeld op de autosnelweg of op een dubbele tweevaksbaan aan het rijden bent, en de achterkant van je wagen is een beetje vuil en die sticker dus ook, dan denken de andere weggebruikers dat het weeral een LPG-wagen is. Zelfs als de wagen en je sticker zuiver zijn, dan kan je moeilijk de letters van CNG lezen. Daarom alleen al had men een andere kleur moeten gekozen hebben, en vooral omdat het hier over methaan (aardgas) gaat.

Als je opzoekt wat LPG is, dan zie ik dat LPG een mengsel is van propaan en butaan, en het is ook nog eens vloeibaar. Dat is dus iets helemaal anders dan methaan.

Ik rij tenslotte liever rond met de sticker die wettelijk voorzien is (die ik bij mijn auto gekregen heb) dan met die andere (want die andere moet ik betalen), en ik maak op die manier toch een beetje reclame wanneer mene auto ergens geparkeerd staat. Allee, ne grotere sticker met de tekst Aardgasrijder.be was natuurlijk beter geweest B|

aangepast door muscles
nagelezen en fouten gevonden
  • Vind ik leuk 1

Geplaatst: (aangepast)
6 uren geleden, muscles zei:

Doordat men hier in België feitelijk dezelfde kleur, vorm van de letters en vorm van de sticker gekozen heeft als de sticker van LPG schept men "onbewust" verwarring bij mensen die CNG niet kennen. Als je bijvoorbeeld op de autosnelweg of op een dubbele tweevaksbaan aan het rijden bent, en de achterkant van je wagen is een beetje vuil en die sticker dus ook, dan denken de andere weggebruikers dat het weeral een LPG-wagen is. Zelfs als de wagen en je sticker zuiver zijn, dan kan je moeilijk de letters van CNG lezen. Daarom alleen al had men een andere kleur moeten gekozen hebben, en vooral omdat het hier over methaan (aardgas) gaat.

Als je opzoekt wat LPG is, dan zie ik dat LPG een mengsel is van propaan en butaan, en het is ook nog eens vloeibaar. Dat is dus iets helemaal anders dan methaan.

Ik rij tenslotte liever rond met de sticker die wettelijk voorzien is (die ik bij mijn auto gekregen heb) dan met die andere (want die andere moet ik betalen), en ik maak op die manier toch een beetje reclame wanneer mene auto ergens geparkeerd staat. Allee, ne grotere sticker met de tekst Aardgasrijder.be was natuurlijk beter geweest B|

• volledig eens wat de keur van de sticker betreft: lichtblauw ware mooier (èn idd. duidelijker) geweest.
  • de Europese Aardgasrijder-sticker kost nauwelijks iets: net genoeg voor de verpakkings- & verzendingskosten.  

BTW: de mijne is sinds gisteren toch geplakt. -_-

WP_20170117_20_52_50.jpg

aangepast door JoBé

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Geplaatst:
1 uur terug, JoBé zei:

BTW: de mijne is sinds gisteren toch geplakt. -_-

WP_20170117_20_52_50.jpg

Gisteren pas geplakt? Zijt ge nie beschaamd? ;)

En ik moet zeggen dat die achterlichten van jouw A3 nogal heel fel op die van de nieuwe Skoda Superb (berline) lijken, 's avonds dan toch.

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
40 minuten geleden, muscles zei:

Gisteren pas geplakt? Zijt ge nie beschaamd? ;)

Neen, waarom ? :o

41 minuten geleden, muscles zei:

En ik moet zeggen dat die achterlichten van jouw A3 nogal heel fel op die van de nieuwe Skoda Superb (berline) lijken, 's avonds dan toch.

Is wel gewoon reflectie van de flits hoor (lichten stonden niet op), maar je hebt gelijk: ze lijken bij VAG allemaal steeds meer op mekaar. 

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...