Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

octavia cng start bij groen licht!?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik dacht eerste keer aan puur toeval maar na 3x het zelfde te hebben meegemaakt wil ik dit toch eens op het forum plaatsen.

Maandag laatsleden sta ik als 2e aan de rode lichten op Bissegem plaats (deelgemeente Kortrijk), motor valt stil zoals het hoort,

verkeerslichten gaan op groen en motor start op! Ik had volgens mij niets gedaan dus dacht aan puur toeval.

In het terug naar huis rijden terug als 2e aan de rode lichten, nu wel aan andere lichten van het zelfde knooppunt.

Ik zie goed dat ik niets doe en ...inderdaad de auto start terug op bij groen licht.(koppelingspedaal niet ingedrukt en versnelling in neutraal)

Niet zo maar een paar seconden later of vroeger maar wel degelijk bij het op groen komen van de verkeerslichten.

En zojuist komt mijn vrouw terug van de boodschappen en ook weer het zelfde , nu stond ze als eerste aan de lichten.

Ik denk wel dat er kabels en lussen onder het asfalt zitten aan de lichten dus zou dat er iets mee te maken hebben, ik weet het niet.

Ondertussen ook eens tot bij de Skoda garage geweest en daar wisten ze wel van soms starten van de motor zonder dat de bestuurder

iets doet maar niet dat dit te maken zou hebben met verkeerslichten.

Het centrum van Bissegem werd onlangs helemaal heraangelegd en verkeerslichten zijn dus ook nieuw.

Zijn er nog octavia rijders die het zelfde meegemaakt hebben?

Dit zou wel een leuke optie zijn natuurlijk, ik volg het in ieder geval op

Hervé

Geplaatst: (aangepast)

Mijn motor start ook soms vanzelf op (door gebruik airco bv) en soms "toevallig" bij groen licht, maar even vaak niet bij groen licht. "Kwam goed uit", maar ook niet meer dan dat :P

Dus ik denk nog steeds dat het toeval is, maar het zou wel een knappe uitvinding zijn! xD

Nog beter is als de motor niet zou uitvallen als een groen licht nakende zou zijn...

PS Mijn motor valt soms ook niet uit, maar door de start-stop knop in te drukken (2x maar in feite), slaat hij wel af. Dat start-stop systeem...ben er half fan van.

aangepast door CNGarni
Geplaatst:

Niet op die manier maar:

- Deze morgen starte de mijne éénmalig niet na intrappen van de koppeling. Op de boorcomputer kwam de melding dat ik manueel diende te starten (eerste maal dat ik dat zie).

- De motor soms zonder tussenkomst van de mezelf vanzelf weer in gang schiet maar voor zover ik kan zien dit telkens te wijten is aan één of andere verbruiker die plots wat meer jus vraagt (bv de airco die een tandje bij schakeld). Soms valt hij om die reden ook niet stil. Ook de melding "Bedrijfstemperatuur nog niet bereikt" heeft een invloed op het start/stop gedrag.

Wat de lussen betreft, deze zijn bij mijn weten altijd zichtbaar, ze worden voor zover ik weet altijd aangebracht nadat de asfalt gelegd werd. Tevens zijn ze, weer voor zover ik weet, passief en wordt er enkel een signaal mee gegenereerd naar de verkeerslichten toe (dmv van een stroomverandering door een gewijzigd elektromagnetisch veld als er zich een voertuig boven de lus bevindt). Je moet in uw geval ook boven zo'n lus staan, anders werkt het niet. Niet alle verkeerslussen liggen op de eerste plaats wat er voor zou zorgen dat de auto die midden in de rij staat wel automatisch starten maar die voor en achter jou dan weer niet.

Wat is trouwens het nut van het automatisch opstarten als de helft van de detektielussen toch niet werkt of niet geactiveerd is (voorbeelden zat in mijn regio) en er behalve in de Wetstraat ('s morgens als de politiekers naar hun werk gaan) en in de Belliardstraat ('s avonds als ze weer naar huis rijden) zo goed als nergens sprake is van de reeds zolang aangekondige groene golf? Integendeel, in België is de rode golf de norm.

Ik ben persoonlijk van mening dat het goed afstellen van de verkeerslichten veel meer opbrengt voor het milieu dan het auto opstarten van uw wagen om sneller te vertrekken (wetende dat je bij het volgende licht toch weer voor het rood staat). Ik weet trouwens uit vrij goede bron dat het slecht afstellen van de verkeerslichten moedwillig gebeurd en opgelegd wordt door de politiek. Men creëert in feite een verkeersinfarct, conform alle ingrepen die de laatste jaren zijn uitgevoerd om het verkeer zoveel mogelijk te remmen (voorbeelden zat).

Het enige dat ik zie is dat door een snellere automatische opstart er ook iets meer verbruik is waardoor er weer meer geld richting staat en hun bodemloze put schuift. En alle kleine beetjes om die put te voeden zijn goed (Weyts zijn dagelijkse verwijzingen naar het willen invoeren van een kmheffing is ook te zien in die context).

Geplaatst:
1 minuut geleden, Lange_666 zei:

Niet op die manier maar:

- Deze morgen starte de mijne éénmalig niet na intrappen van de koppeling. Op de boorcomputer kwam de melding dat ik manueel diende te starten (eerste maal dat ik dat zie).

Ik moet ook manueel de motor starten als je bv uit de auto bent gestapt (automaat).

Geplaatst:

Soms start de wagen inderdaad plots terug.
De 2 redenen die ik tot nog toe heb gemerkt zijn dat de airco nog aanstaat en opeens terug meer kracht nodig heeft (als de airco hard draait schakelt de motor trouwens niet af) en er is ook soms een herstart als de wagen nog niet lang rijdt. Dit maak ik meermaals mee al ik maar 1-2 km heb gereden en aan een verkeerlicht kom. Het plotseling aanspringen bij groen heb ik nog niet gehad en heb  tot op heden ook nog niet gehoord. Skoda's slogan is wel 'simply clever' maar ik denk niet dat ze hier al aan hebben gedacht :$

Heb je misschien een bepaalde optie op je skoda zoals verkeerbordenherkenning (met verkeerslichtdetectie)? :D

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Ik weet trouwens uit vrij goede bron dat het slecht afstellen van de verkeerslichten moedwillig gebeurd en opgelegd wordt door de politiek. Men creëert in feite een verkeersinfarct, conform alle ingrepen die de laatste jaren zijn uitgevoerd om het verkeer zoveel mogelijk te remmen (voorbeelden zat).

Het enige dat ik zie is dat door een snellere automatische opstart er ook iets meer verbruik is waardoor er weer meer geld richting staat en hun bodemloze put schuift. En alle kleine beetjes om die put te voeden zijn goed (Weyts zijn dagelijkse verwijzingen naar het willen invoeren van een kmheffing is ook te zien in die context).

oke, hiervan word ik moedeloos. kan je concreet aantonen dat de politiek tegen het creeren van een groene golf is? betreffende die km heffen zou wel een iets meer faire manier van belasten zijn. op voorwaarde dat ze voor iedereen (ook leasing) geldt. er zijn nog argumenten pro / contra

@hvc$cng, ik mijd bissegem altijd als de pest gezien het eeuwig durende verkeersinfarct daar. maar ik wil in de toekomst gerust even omrijden en erop letten.

Geplaatst:

@hvc$cng

Als je dat nog eens vaststelt moet je op de 'CAR' toets van je scherm drukken, dan de linkse menutoets ('Weergave'), dan 'Wagenstatus' selecteren. op het Wagenstatus scherm druk je op de knop A-info (links op het scherm, de A staat in een cirkeltje). Dan zie je de reden waarom de motor gestart is. Meestal is dat omdat de airco moet werken om de ingestelde temperatuur niet teveel te overschrijden (of omgekeerd bij verwarming) of 'Energieverbruik is hoog', dat komt vooral voor kort nadat je gestart bent, de batterij moet dan nog opladen. Ben benieuwd wat er te zien is bij het groene licht...

Het verhaal van de detectielussen in het wegdek lijkt mij nogal vergezocht, het zijn per slot van rekening detectielussen, het zou mij sterk verbazen dat die informatie over de status van de lichten terugzenden (laat staan dat de auto dat signaal dan ook zou kunnen ontvangen en interpreteren...). Wat wel plausibel klinkt is de verkeersbordherkenning. Die werkt met een camera achter de achteruitkijkspiegel en in principe is het dan maar een kwestie van de gepaste software te voorzien om ook een groen licht te herkennen. Is je wagen uitgerust met verkeersbordherkenning?  

Geplaatst:

Dag David, Ik ben in Bissegem geboren en getogen en dus voor mij een leuke gemeente maar als je met de auto door het centrum moet buiten de rustige uren (die er  niet veel zijn) is het inderdaad niet te doen

en voor Gastanker, detectielussen werken volgens mij ook in één richting maar toch weet ik van een bepaald Volvo model dat af en toe zonder reden stilviel door deze lussen. Die moeten toch één of ander elektromagnetisch veld creëren om te kunnen werken maar hoe het juist in elkaar zit weet ik ook niet hoor.

Wel dank voor die tip om te zien waarom de wagen start, ik zal dit zeker proberen. Dat staat wel niet in de handleiding denk ik of wel?

En ik heb geen verkeersbordherkenning op de wagen, opvolgen dus of was het toch puur toeval?

Geplaatst:
9 uren geleden, hvc$cng zei:

detectielussen werken volgens mij ook in één richting maar toch weet ik van een bepaald Volvo model dat af en toe zonder reden stilviel door deze lussen. Die moeten toch één of ander elektromagnetisch veld creëren om te kunnen werken

Even verder bomen op deze info. Het werkt inderdaad dmv een veranderend electromagnetisch veld. Doordat je met je wagen boven de detectielus staat verandered dit electromagnetisch veld en deze verandering wordt gemeten. Tot zover de zeer beknopte uitleg over de werking (even googlen op detectielussen levert voor de geïntresseerde genoeg leesvoer op). Wat het stilvallen van de Volvo betreft: als dit electromagnetisch veld sterk genoeg is zou dit dus best kunnen, ergens was dan waarschijnlijk wat electronica in het motorcompartiment niet goed genoeg afgeschermd en reageerde dit op het electromagnetisch veld van de lus. Zoiets zou dus ook in omgekeerde zin kunnen gebeuren zoals hvc$cng vermoedt dat met zijn Skoda gebeurd. Om dit te laten werken zou de detectielus wel moeten uitgeschakeld worden op het moment dat het groen wordt. De motorsturing reageert dan op het wegvalen van het electromagnetisch veld (deze verandering creëert een puls) en dit zou de motor dan weer kunnen starten. Ik zie echter geen reden waarom men de detectielus telkens zou in- en uitschakelen bij een verandering van de status van het verkeerslicht. Bij sommige lichten wordt de tijd van het groen licht ook nog bepaald door te meten of er nog wagens over deze detectielus rijden.

@hvc$cng: de info staat in de handleiding van het multimedia systeem (Bolero, Amundsen of Columbus). In de engelse digitale versie die ik op dit moment inkijk staat dit op blz 65.

Geplaatst:

Ja en vandaag staat mijn vrouw terug voor het rood licht, voor mensen die Bissegem plaats kennen aan de eerste lichten richting Wevelgem om rechts de Gullegemsesteenweg in te slaan.

Ze stond als derde aan de lichten en...groen licht en motor aan! Ze is niet zo technisch aangelegd daarom de uitleg via de car info om te weten waarom de motor start nog niet aan haar doorgegeven maar bij de eerste rit doe ik zelf nog wel eens de test. Het zou de eerste keer zijn dat ik blij ben om voor het rood te staan! Wordt zeker vervolgd.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Op de Google Streetview (juli 2013) liggen er geen verkeerslussen voor de lichten (aan geen enkele kant), maar ze zijn wel uitgerust met een detectiecamera. Aan de Gullegemsesteenweg ligt er wel eentje half in het fietsvak (daar mag je eigenlijk niet gaan staan). Maar... het ganse kruispunt zelf ligt blijkbaar vol met verschillende lussen.

Mijns insziens zou het kunnen dat men hier met deze lussen bepaald of het verkeer al dan niet vlot verloopt en zo de duurtijd van de lichten regeld. Zou het kunnen dat dit geschakelde lussen zijn die in- en uitgeschakeld worden al naargelang welk licht doorgang verleent. Langs de andere kant moet je volgens mij in dat geval er toch redelijk dicht bij staan om er een effect op je electronica van te ondervinden.

Geplaatst:

sinds de beelden van Google Streetview (juli 2013) is er een renovatie gebeurd van het kruispunt met allemaal nieuwe verkeerslichten en dergelijke dus zijn die google beelden wel niet betrouwbaar,

op mijn wagen zit wel de optie van radardetectie voorliggende verkeer maar dat heeft niets mee te maken met reactie op groene lichten denk ik

Geplaatst:
1 uur terug, hvc$cng zei:

sinds de beelden van Google Streetview (juli 2013) is er een renovatie gebeurd van het kruispunt met allemaal nieuwe verkeerslichten en dergelijke dus zijn die google beelden wel niet betrouwbaar,

I rest my case then...for now...:)

Tijd dat de Google auto nog eens een bezoekje brengt.

• 6 maanden later...
Geplaatst:

@hvc$cng heb je hier trouwens nog 'last' van gehad? :)

Geplaatst:

De laatste tijd niet meer voorgehad, en ik probeer ook dat kruispunt te mijden, mensen uit de streek zullen wel weten waarom.

Maar ik zal er binnenkort eens terug wat moeite voor doen en tijdens de rustige uren van de dag daar toch nog eens langs rijden.

Ik veronderstel dat het toch puur toeval geweest zal zijn maar als je dat 4x voor hebt op een week tijd en telkens aan het zelfde kruispunt dan begin je toch wat a te denken.

Er komt zeker nog een update! 

Geplaatst:

Ik kan je mijn ervaring zeggen van deze ochtend.
Ik rij thuis weg en na 1.5 km stop ik aan het rode licht.
Mijn auto is nog niet 'warm' genoeg, maar hij gebruikt de start/stop.
Na 20 seconden start de auto terug net op het moment dat het groen wordt.
De reden van start, was dat het -3 graden buiten was en de wagen de lucht niet opgewarmd kreeg tot 19 graden, dat stond ingesteld als temperatuur.

Het was dus in mijn geval toevallig dat hij startte op het moment dat het groend werd.

In de zomer heb ik ook al eens hetzelfde gehad, toen werd de lucht te warm en moest de modern bijspringen.

Geplaatst:

Inderdaad, het start/stop systeem kan wat rare kuren verkopen bij "vooral" koud weer.

Gisteren vertrokken naar het werk, na 20km nog steeds geen start/stop. Buitentemperatuur: -2° tot 0°

Reden (volgens het systeem): niet deze volgorde en niet altijd allemaal aanwezig

- Draaiende motor noodzakelijk (<-- dit is wel een van de beste).

- Motor niet op bedrijfstemperatuur (alhoewel zowel de koelvloeistof als de motorolie ron de 90° zitten volgens de BC)

- Gevraagde temperatuur van het clima systeem kan niet bereikt worden

's avonds (22:00 uur) bij vertrek naar huis: buitentemp -3°

Bij het eerste beste verkeerslicht valt hij reeds stil. Motorolie- en koelvloeistoftemp staan nog op ---.

Binnentemp (20°) is zeker nog niet bereikt. Bij groen duw ik de koppeling in, motor start.

Bij het volgende verkeerslicht echter geen start/stop, motor blijft draaien.

Ik kijk even naar de meldingen wat de start/stop verhinderd:

- Voorruit kan beslaan.

Geen melding van niet te bereiken temp, geen melding van niet bereikte bedrijfstemp.

Dit gaat zo'n beetje door, bij het ene licht wel start/stop, bij het andere niet, telkens met de melding voorruit kan beslaan die er soms is, soms weer niet.

Eénmaal gaat de motor in start/stop als ik al zo'n 20 seconden stil sta.

Geplaatst:

Wat ik wel doe is de ventilatie lager zetten en de temperatuur lager (bv. 18 gr), dan valt hij altijd stil (toch na 1 km). B|

Als je temperatuur op 23 graden zet en de ventilatie met 4 streepjes, dan gaat hij dat niet aankunnen :)

Geplaatst:
1 uur terug, Aardgasrijder zei:

Wat ik wel doe is de ventilatie lager zetten en de temperatuur lager (bv. 18 gr), dan valt hij altijd stil (toch na 1 km). B|

Als je temperatuur op 23 graden zet en de ventilatie met 4 streepjes, dan gaat hij dat niet aankunnen :)

De chauffeur ook niet denk ik ;)

• Vind ik leuk 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...