Bob Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Voor mijn hobby moet periodiek tanks laten keuren van 10-12-15 en 20L , 200-230 en 300bar.Ik ondoe ze van hun kraan en geef ze binnen om te keuren , dit kost me 11 tot 15€ per tank.Na de keuring krijg ik een document met volgende keuringsdatum.Dit alles als partikulier. Zou dit met mijn cng tanks ook kunnen of mag dat niet als partikulier? Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Aardgasrijder Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Neen, tenzij ze hetzelfde attest kunnen leveren voor die prijs als staat beschreven in de regels in het staatsblad en de keuringsrichtlijnen Afgelopen jaar waren er maar om en bij de 4 erkende keuringscentra. Dit speciale attest heb je nodig voor de keuring van je flessen en is een modelformulier. Naast deze 4-jarige keuring van de aardgastanks is er na 8 jaar ook een keuring van het hogedrukgedeelte nodig Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Wat ik toch een beetje straf vind is dat je zelf al die info bij elkaar dient te sprokkelen. Bij aankoop en nadien afhalen van mijn CNG auto is er nooit gesproken over 4 jaarlijkse keuring van de aardgastanks, noch van de 8 jaarlijkse keuring van het hogedruk circuit. Krijg je hiervoor dan ook een uitnodiging/verwittingen van de normale keuringsdienst dat je dit nog op voorhand dient te laten uitvoeren of moet je dit zelf maar "weten"? Als ik afga op de reactie bij de auto-keuring toen ze een CNG wagen zagen toen ik mijn wagen voorreed voor keuring van de trekhaak vermoed ik dat dat niet het geval zal zijn. 't Is echt weer een regeling op zijn "Belgisch": Alles wordt gelanceerd en iedereen aangemoedigd om maar te kopen maar eens gekocht moet je vaststellen dat je iets gekocht hebt waar nog vele vraagtekens rond bestaan. 1
paulDS Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Ja, zo is het wel ongeveer. Elke Belg wordt geacht de wetten te kennen, Daarom worden ze ook gepubliceerd in het staatsblad. Beetje simpele redenering, maar daar komt het wel op neer. Je moet dus wanneer je voertuig (bijna) 4 jaar wordt, op eigen initiatief, de aardgastanks van je wagen laten keuren door een voor CNG erkend bedrijf, en vervolgens moet je daarna mét het verkregen keuringsattest naar de autokeuring. Wacht je langer dan dertig dagen, dan moet je een nieuw keuringsattest aanvragen. Bij de autokeuring moeten ze dan o.a. een lektest doen 'omdat er aan de CNG installatie is gewerkt'. Het was wel grappig om zien dat ze op de keuring ten eerste niet wisten hoe het electronisch testtoestel werkte, en ze vervolgens onder de motorkap (aan de gasdrukregelaar) gingen meten, terwijl er alleen aan de tanks onder de auto was gewerkt. Onderaan het (groene) keuringsrapport van de autokeuring hangt er eveneens een doorzichtige sticker die je aan de binnenzijde van de voorruit van de wagen moet aanbrengen (bij mij op de meest onopvallende plaats : in de uiterste rechterbovenhoek). Hier staat o.a. op tot hoelang de keuring van de tanks geldig is. (maar in kleine lettertjes en niet zo duidelijk leesbaar). Wat daar het nut van is ontgaat me volledig, maar het is zo. 1
CNGarni Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 11 uren geleden, Aardgasrijder zei: Naast deze 4-jarige keuring van de aardgastanks is er na 8 jaar ook een keuring van het hogedrukgedeelte nodig De keuring na 8 jaar is weer nieuwe info voor me. Bedankt, I guess 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen