Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Chris3020

Leden
  • Aantal items

    14
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Chris3020's prestaties

Beginnend lid

Beginnend lid (2/9)

  • Eerste bericht geplaatst
  • Maakt vaak berichten aan
  • Reageert vaak
  • 1 week lid
  • 1 maand lid

Recente badges

17

Reputatie

  1. Reken een artikel nooit af op zijn titel, zeker niet bij HLN... Het grootste deel van het artikel bestaat uit de mening van Jean-Marie Dedecker die zegt dat hij ergens iets in de wandelgangen heeft gehoord. Ook Filip Watteeuw komt aan bod. Beide heren maken geen deel uit van het beleid en bijgevolg kunnen ze dus verkondigen wat ze willen, ze weten evenveel als jij en ik over eventuele toekomstige taksen. Kortom: het zoveelste polariserende HLN-artikel waar feiten niet voorop staan.
  2. Er is inmiddels een nieuw artikel verschenen over de schadelijkheid van methaan, een belangrijke component van aardgas. Het artikel citeert uitgebreid uit het bestaande wetenschappelijke onderzoek over dit onderwerp. Maar er zijn ook positieve zaken te lezen. Zo is er nog vooruitgang te boeken om de lekken bij methaanproductie te verminderen. En in de laatste alinea lees ik dat het gebruik van 100% biogas een oplossing kan zijn voor ieder die veel milieuvriendelijker wil rijden.
  3. Minister van Financiën Matthias Diependaele heeft gisteren al gezegd dat een verlenging van de vrijstelling op verkeersbelasting en BIV wellicht niet doorgaat als CNG inderdaad zo schadelijk voor het milieu blijkt te zijn. Je kan je dus wel verwachten aan een afschaffing. Dat was eigenlijk sowieso al gepland door de meerderheidspartijen van de Vlaamse regering, maar in het licht van deze berichten hebben ze nu een extra reden om de vrijstellingen af te schaffen voor CNG. Een taks op CNG lijkt me niet evident, dan moet je alle aardgas gaan belasten. Dat lijkt me in het licht van de populariteit van aardgas als verwarming in huizen problematisch.
  4. Dat klopt als een bus. Tja, de schoonste auto is de auto die je niet koopt, wordt er wel eens gezegd. Maar daar ben je natuurlijk niet veel mee als je de wagen echt nodig hebt voor je beroep of als je voor de zoveelste keer op een bus wacht waarvoor De Lijn geen chauffeur kan vinden.
  5. Het was wel te verwachten dat de productie en brandstof van aardgasauto's eens onder de loep zou worden genomen. Het is al jaren bekend dat aardgas een "transitiebrandstof" is, dus ooit zullen we afscheid moeten nemen van fossiele brandstoffen. Ook over waterstofauto's sijpelen de eerste negatieve berichten binnen, dus ook daar is het afwachten of deze brandstof houdbaar is. In de afgelopen jaren hebben een heel aantal mensen met de toenmalige kennis van zaken gekozen voor CNG en dat is nog steeds geen slechte keuze. Vandaag nog heeft VAB bekendgemaakt dat veelrijders het meeste profijt hebben met een CNG-wagen. Anderen met een plug-in hybride. Diesel is nu "economisch niet meer verantwoord als je minder dan 30.000 kilometer per jaar rijdt", klinkt het. Het enige wat ik hoop is dat de overheid ons tijd gunt om op lange termijn over te schakelen naar een schonere vorm van mobiliteit. Het ontbreekt de huidige politieke generatie aan een doordachte toekomstvisie op mobiliteit en dat uit zich in de paniekvoetbal die we nu zien: Eerst diesels fiscaal ontmoedigen om daarna te ontdekken dat benzinewagens slecht scoren bij WLTP-testen en tegelijk de subsidie van elektrische wagens stopzetten. Dit kost handenvol geld. Je zou voor minder anti-politiek worden.
  6. Goed om te weten, misschien vraag ik die type banden als mijn wagen toe is aan nieuwe exemplaren. Daar geef ik je geen ongelijk in. Tot nu toe enkel goede ervaringen. Momenteel heb ik mijn wagen negen maanden. Mijn vriendin en ik zijn er nog steeds tevreden over.
  7. Inmiddels rij ik 4,5 maanden met de Caddy. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met mijn aankoop. Pluspunten: De lage prijs van de brandstof en het gemak van de bifuel-motor. De ruimte in de auto. Het rijcomfort. De pechverhelping van VW Assistance. Neutraal: De acceleratie. Het is inderdaad geen sportieve wagen, maar dit stoort me helemaal niet. Negatief: Bij CNG-auto's zit geen reservewiel. Helaas heb ik de afgelopen maand twee keer een lekke band gekregen. VW Assistance kwam snel ter hulp, maar de garagist had tot mijn verbazing de banden niet op voorraad. Mijn auto zal dus twee dagen in de garage staan voor een lekke band. Ook twee nabijgelegen bandencentrales in het Leuvense konden me niet meteen helpen. Blijkbaar rij ik met een stel exotische banden (voor de kenners: Continental EcoContact 6 195/65 R 15 91H)...
  8. Ondertussen is de Caddy geleverd. Normaal zou de auto pas eind april klaar zijn, maar het bleek begin maart al in orde te zijn. En inderdaad, de rijprestaties van mijn nieuwe wagen waren een leuke verrassing ?
  9. Dat zal ik zeker doen! Ik heb ongetwijfeld nog heel wat vragen wanneer ik mijn wagen in ontvangst zal nemen...
  10. Dank voor alle tips en advies, iedereen! Ik heb testritten gedaan met alle modellen die Koen C. hier vermeldde, en nog een paar buiten de ludospace/monovolume-categorie. Ik heb uiteindelijk een korte CNG-versie van de VW Caddy besteld. Kennissen van mij hebben het lange model en zijn er zeer tevreden over. Wat betreft het onderhoud is het nog wat afwachten. Ik heb geen onderhoudscontract genomen. Als de gewone onderhoudsservice van de VW-garage me niet bevalt, kan ik gelukkig nog terugvallen op een ervaren garagist die me al jaren "depanneert".
  11. Inderdaad, bij mijn proefrit was de motor van de Caddy opmerkelijk stiller. Kon zowel met benzine-versie als CNG rijden en die laatste reed zeer aangenaam. Toch nog dit: Ben je tevreden over de service bij jouw auto? Het is alweer 15 jaar geleden dat ik nog een auto van de Volkswagen Groep heb gekocht, dus hoor graag ervaringen van andere leden.
  12. Dag dames en heren gasliefhebbers aardgasrijders, heeft er iemand ervaring met VW-dealers in en rond Leuven? Ik heb offertes aangevraagd voor een Volkswagen Caddy 1.4 TGI bij Auto Center Zaventem (D'Ieteren), Ceulemans in Herent en Mees in Leefdaal. Zijn er nog andere opties? Ik hoor ook graag positieve en negatieve ervaringen over dit automodel. De proefrit bij het testcentrum van D'Ieteren in Kortenberg kon me alvast bekoren, al vond ik het wel jammer dat er nog steeds geen testmodel met manuele versnelling is. Voor wie het interesseert en me advies wil geven: momenteel moet ik voor mijn bedrijfsvoertuig (ben zelfstandige) de knoop doorhakken tussen een goedkopere (maar relatief dorstige) Opel Combo Life (tussen 6,5 en 9 liter/100 km als ik Spritmonitor mag geloven) en de bovenstaande VW Caddy. Ik rij 15.000 km per jaar met mijn huidige tweezitter, een Peugeot Partner 1.9 diesel, maar wil wegens gezinsuitbreiding een wagen met 5 zitjes. Het milieuvriendelijke aspect van CNG kan me wel overtuigen, maar eerlijk gezegd is het ook mooi meegenomen dat het verbruik een stuk lager ligt, de aardgasprijzen (zowel L- als H-aardgas) nog vrij gunstig zijn en je geen inschrijvingstaks of verkeersbelasting (tot 31/12/2020) moet betalen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...