Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
VeGa

Velgen Zafira CNG

Recommended Posts

Ik sta op het punt een nieuwe Zafira te kopen op CNG om de 'oude' Zafira op CNG te vervangen.

Ik had graag mooie velgen er onder gehad, want het zijn dezelfde als de oude wagen en ik ben niet echt fan.

Er zijn echter vanuit Opel enkel de twee standaard 17" modellen te verkrijgen voor de CNG versie. In de garage zeiden ze dat dat was omdat het CNG was en dat de CO2 normen niet gehaald zouden worden met 18" of 19" velgen. Ze zeiden dat het ook niet op het gelijkvormigheidsattest stond dat het toegelaten was, maar een verder controle leerde dat dat voor andere (diesel of benzine) Zafira's ook zo is.

Iemand een idee waarom dit zou zijn?

Grtz

Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb van velgen voor de Zafira: http://www.steinmetz.de/zafira.htm

en de online-shop (Zafira Räder) van dezelfde site.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Ja, velgen vinden is geen probleem.

Afmetingen voor 18" of 19" wielen staan niet op het gelijkvormigheidsattest, dus mogen ze in principe niet gemonteerd worden. Maar waarom mag een benzine of diesel Zafira wel op 18" of 19" rijden (staat wel op gelijkvormigheidsattest) en een CNG niet?

Dat zal met de CO2-uitstoot te maken hebben. Dat kan niet anders.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Ik had een gelijkaardig probleem : sommige velgen / banden maat combinaties zijn toegelaten op alle Volvo V60's maar staan niet in het gelijkvormigheidsattest van de CNG versie.

Ik heb toen hier gekeken: http://www.goca.be/nl/banden

en vastgesteld dat mijn velgen- / bandencombinatie binnen de toegelaten afwijking ligt.

Wel ben ik blij dat ik nu op 17" rijd. Vroeger had ik 18" en zie daar geen voordeel in: minder comfort en duurdere banden.

C02 uitstoot en het verbruik. Ga je 2 maten groter dan merk je het al goed aan het verbruik. 

Op mijn vorige auto lag standaard 15" maar in de lente, zomer en herfst lagen er 17" onder en dat scheelde bijna 100 km op een tank van 40 L 

CO² probleem?????

Ik ben met mijn "Z Tourer 1600 cng" reeds 5x in 5jr tijd naar de T Controle geweest en telkens zoeken ze zich een bult naar de lpg-tanks:S en naar de uitlaat .:S.......:D:D:D:D.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.