Donquischot Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Hallo forum(mers)! Ik ben al een tijdje aan t overwegen een gebruikte (ruime gezins)wagen , 'youngtimer' van voor 2000 met euronorm 2 met 2.0 of 2.3 turbomotor, aan te schaffen en deze te laten voorzien van een Cng-installatie ivm zowel 'schone' als 'vrijstellings'overwegingen. Welnu, ik heb daarom een paar vragen. 1. De belangrijkste: is hier ervaring aanwezig mbt Cng na-installatie in auto's van voor 2000? 2. Bij de belastingdienst heeft men mij vertelt dat er voor de vrijstelling geen specifieke eisen worden gesteld aan de Cng-inst. Enkel: voor de nieuwe inschrijving moet er een installatie in zitten én deze moet zijn uitgevoerd door een erkende installateur. Dus geen minimale tankgrootte, automatische voorrang systeem om op Cng ipv benzine te lopen, etc... Klopt dit of hebben jullie andere ervaringen? 3. Een erkende installateur vertelde me dat met dezelfde tankgrootte de Cng-actieradius 4x kleiner vergeleken met lpg. Klopt dit? 4. Dezelfde installateur vertelde ook dat Cng een vermogensverlies geeft van 20%! Klopt dit? Is dit op basis van Lgas? 5. Wat zijn de actuele prijzen van L en Hgas? Circa 0,85/kg vs 1,00/kg? En groengas? Alvast dank voor jullie antwoorden, Groet!
Aardgasrijder Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 1 uur terug, Donquischot zei: Hallo forum(mers)! Ik ben al een tijdje aan t overwegen een gebruikte (ruime gezins)wagen , 'youngtimer' van voor 2000 met euronorm 2 met 2.0 of 2.3 turbomotor, aan te schaffen en deze te laten voorzien van een Cng-installatie ivm zowel 'schone' als 'vrijstellings'overwegingen. Welnu, ik heb daarom een paar vragen. 1. De belangrijkste: is hier ervaring aanwezig mbt Cng na-installatie in auto's van voor 2000? 2. Bij de belastingdienst heeft men mij vertelt dat er voor de vrijstelling geen specifieke eisen worden gesteld aan de Cng-inst. Enkel: voor de nieuwe inschrijving moet er een installatie in zitten én deze moet zijn uitgevoerd door een erkende installateur. Dus geen minimale tankgrootte, automatische voorrang systeem om op Cng ipv benzine te lopen, etc... Klopt dit of hebben jullie andere ervaringen? 3. Een erkende installateur vertelde me dat met dezelfde tankgrootte de Cng-actieradius 4x kleiner vergeleken met lpg. Klopt dit? 4. Dezelfde installateur vertelde ook dat Cng een vermogensverlies geeft van 20%! Klopt dit? Is dit op basis van Lgas? 5. Wat zijn de actuele prijzen van L en Hgas? Circa 0,85/kg vs 1,00/kg? En groengas? Alvast dank voor jullie antwoorden, Groet! Welke wagen geniet je voorkeur? Veel is afhankelijk van het model van wagen. Kan je wagen op CNG gezet worden of niet? Enkel daar kan de installateur je een antwoord op geven. 1) op het forum is er bij mijn weten niemand met een oude(re) wagen van die periode, echter in het buitenland zijn er wel al wagens succesvol omgebouwd. Bv. Golf 4 van 1998 is vrij courant te vinden in Duitsland. 2) Wat de belastingsdienst aangeeft klopt helemaal. Er is nergens een minimale grootte van tank, voorrangsssysteem en dergelijke voorzien in de wetgeving (wat mijn inziens weeral ruimte laat voor misbruik , ik schreef hierover een jaar geleden een bericht, aangezien je bv. een sportwagen met 3.0l op CNG kan zetten en geen taksen meer dient te betalen...) 3) Moeilijk te berekenen, maar dit gaat wel grotendeels kloppen. Eerder richting 2 of 3 keer ipv 4 keer kleiner. Veel hangt natuurlijk af de grootte van de tank, de inbouwmogelijkheid van je wagen enzovoort. 4) Vermogensverlies kan, dit is afhankelijk van de motor en instellingen ervan. Ditzelfde geldt bij LPG. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van gas. 5) De prijzen die je opgeeft zijn correct, soms een centje duurder of goedkoper, afhankelijk van de pomp waar je gaat tanken. Groengas is enkele in NL te verkijgen onder die naam en is gas dat een deel biogas bevat. Een echt advies in keuze voor LPG of CNG kan ik niet geven, dit is afhankelijk van de wagen die je wenst te kopen. Een CNG-installatie is nagenoeg altijd duurder dan een LPG-installatie, qua inbouw kan LPG vaak gewoon in de plaats van je reservewiel, bij CNG verlies je vaker ruimte in je koffer (afhankelijk van je automodel) Bij AGS in Olen werden al enkele wagens omgebouwd naar CNG, neem hier een kijkjehttp://www.autolpg.be/page.php?c=gallery&s=gallery&t=cng&j=1 Vooral veel 'zware' wagens worden omgebouwd, Bentley, Ferrari,... Ver gaan die niet geraken op CNG Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Donquischot Geplaatst: 16 januari 2017 Auteur Geplaatst: 16 januari 2017 Dag Aardgasrijder, Dank voor je heldere reactie. Wat ik me voor de toekomst nog afvraag, en jullie misschien met mij: Is bekend hoe Vlaanderen na 2020 het cng-beleid vorm wil geven? De vrijstelling geld t/m 2020. Stopt het daarna 'definitief' of is er een mogelijkheid van verlenging? Hebben jullie daar iets over gehoord / gelezen, in de wandelgangen,...?
Bij Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 20 uren geleden, Aardgasrijder zei: 2) Wat de belastingsdienst aangeeft klopt helemaal. Er is nergens een minimale grootte van tank, voorrangsssysteem en dergelijke voorzien in de wetgeving (wat mijn inziens weeral ruimte laat voor misbruik , ik schreef hierover een jaar geleden een bericht, aangezien je bv. een sportwagen met 3.0l op CNG kan zetten en geen taksen meer dient te betalen...) Vooral veel 'zware' wagens worden omgebouwd, Bentley, Ferrari,... Ver gaan die niet geraken op CNG Voorbeeldje Is trouwens een goede installateur. Hij heeft een LPG ingebouwd in mijne samurai Proper gedaan en voor een scherpe prijs 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015)
Aardgasrijder Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Dank je wel, ik zag het volgende welke CNG-cylinders er geplaatst kunnen worden. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen